Ny racer med skiver!
|
Re: Ny racer med skiver!
[Re: Panda]
07/08/2018 22:57
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Specialized med en "rimelig" versjon av den nye Venge; Venge Pro til $8000, samme ramme som toppmodellen men 50mm hjul (men enda bredere, 20.7mm internal, 29.4mm external), Ultegra og ingen wattmåler. Lander vel på ca. 10x dollarprisen her til lands inkl. moms. https://www.bikeradar.com/road/news/article/specialized-venge-pro-52788/Edit; skrev feil pris
Redigert av DuffMcShank; 07/08/2018 23:03.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
08/08/2018 09:12
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Redigert av DBrodshaug; 08/08/2018 09:13.
|
|
|
08/08/2018 09:27
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ikke at jeg er i beita for den sykkelen selv, men er merke så viktig at man vil betale nærmere 15 tusen mer for en Venge med Ultegra Di2 enn en Canyon Ultimate SLX med Dura Ace Di2? Ikke at det er noe forskjell i funksjon på ultegra eller DA, men i pris er det jo det. Er jo også mye (?) dyrere hjul på Ultimate...
Fin sykkel da!
|
|
|
[Re: aug11x]
08/08/2018 09:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...er merke så viktig at man vil betale (...) mer enn en Canyon... ? Ut fra den logikken hadde vi alle handlet sykkel utelukkende på nett og enda flere av oss hadde hatt nøyaktig de samme tre modellene fra Canyon...  Og forskjellen på rammesett fra Canyon og alle andre produsenter er ikke bare merket. Kanskje vil noen ha sykler med andre egenskaper enn Canyon  Kan jo tenkes. Som nevnt mange ganger før, kan man ikke nødvendigvis sammenligne veiledende priser på butikksykler og priser på nettsykler. Og en splitter ny modell kan forståelig nok ligge høyere i pris enn en klassisk modell som har vært på markedet i flere år. Be om pristilbud fra forhandler 
|
|
|
08/08/2018 10:09
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Usikker på hvilken modell du tenker på nå, du må jo sammenligne epler med epler (dvs. elektronisk giring, skivebremser osv.). Husk at Canyon sine priser er eks. mva. For øvrig er vel Aeroad en bedre sykkel å sammenligne Venge med. F.eks. AEROAD CF SLX DISC 8.0 DI2 med lik spec som Venge Pro (men med ørlite dårligere hjulsett) kommer på ca. 50k ferdig momset og fraktet. Det er selvfølgelig mulig å få litt rabatter på begge syklene, men forholdsmessig er vel Specialized 40-70% dyrere på toppmodellene enn Canyon, ja. Noen må jo betale lønna til Sagan  Jeg måtte fått 30% forhåndsbestillingsrabatt for å vurdere Venge Pro seriøst, men så vidt jeg har skjønt ligger marginene til forhandlerne av Specialized på rett under halvparten av dette... For min del blir det da bare å vente og se om Canyon har tenkt til å lansere en ny Aeroad før man bestemmer seg for om noe/hva som skal handles for 2019-sesongen 
|
|
|
08/08/2018 10:47
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Usikker på hvilken modell du tenker på nå, du må jo sammenligne epler med epler (dvs. elektronisk giring, skivebremser osv.). Husk at Canyon sine priser er eks. mva. For øvrig er vel Aeroad en bedre sykkel å sammenligne Venge med. F.eks. AEROAD CF SLX DISC 8.0 DI2 med lik spec som Venge Pro (men med ørlite dårligere hjulsett) kommer på ca. 50k ferdig momset og fraktet. Ja? 50k er jo 22 tusen billigere? Altså, jeg har ikke noe imot overprisede sykler, for det er frivillig å kjøpe. Jeg bare syntes det er rart at folk betaler såpass mye mer for et annet merke, med samme deler. I dette tilfellet kan man vel heller ikke argumentere for at Spez er veldig mye bedre enn Canyon... Jeg personlig har null budsjett når jeg skal kjøpe sykkel (er vel det eneste jeg ikke er gnien på), men om jeg skal betale f.eks 20 laken ekstra for en ramme, så må det jo være for at den er bedre. Det var derfor jeg stilte spørsmålet; er merke så viktig for folk? ;-)
|
|
|
08/08/2018 11:00
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...er merke så viktig for folk? Prøvde å forklare at forskjellige rammesett fra forskjellige produsenter har forskjellige egenskaper. Ikke nødvendigvis bedre eller dårligere, det avhenger i høy grad av personlige preferanser, men forskjellige. Forskjellen er ikke bare merket på rammen, slik du synes å forutsette. Synd at så mange tråder her på forumet skal strande i "Canyon er jo billigere!". Canyon er et rent nettmerke og har et helt annen forretningskonsept. Canyon skal ha ros for å ha gått fra billigsykler til høykvalitet til rimelig pris. Men lave veiledende priser på nettsykler betyr ikke al alle andre sykler er overpriset.
|
|
|
08/08/2018 11:16
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Tipper merke/utseende er viktig for mange, både når man kjøper sykkel og når man kjøper klær eller bil for den saks skyld.
Klarer man å få 10% på Venge'en så blir prisdifferansen 15k. Man sammelikner også her en helt ny modell vs en gammel modell, tipper det kan ha litt å si. Har jo vært flere regneeksempler her på forumet som viser at det nødvendigvis ikke er så stor forskjell på andre modeller.
Det jeg derimot ikke har så mye forståelse for er hvorfor så mange av de store merkene priser toppmodellen så sykt høyt. I praksis kan man nesten kjøpe en Venge Pro + DA-gruppe + CLX-hjul til samme pris som en S-Works.
|
|
|
08/08/2018 11:19
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Setter det litt på spissen med et glimt i øyet jeg altså...  Hva slags rammeegenskaper mener du gjør en prisforskjell på 15 tusen ok? Spesielt mtp at Canyon all over får gode skussmål (har ikke Canyon selv). Jeg skjønner også at Canyon er billigere fordi det er på nett, men man skal jo få rimelig fortreffelig service om de store prisforskjellene skal forsvares?
|
|
|
08/08/2018 11:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Setter det litt på spissen med et glimt i øyet jeg altså.. Skjønner det, er bare er litt lei av de mange som ikke synes å se noen som helst forskjell på rammesett og avviser alle andre valg enn de rimeligste som utelukkende snobberi og merkebevissthet Canyon lager utmerkede sykler, men det er ikke slik at deres tre modeller er et fullgodt alternativ til alle andre landeveissykler. Hva gjelder nye Venge, er som Duff sier Ultimate neppe et naturlig alternativ. Og Aeroad er en eldre modell som man man gjerne ikke investerer i akkurat nå. Selv om det er en topp sykkel.
|
|
|
08/08/2018 11:47
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg lurer fortsatt på hva slags egenskaper en Venge-ramme har som gjør den 15-20k dyrere enn en tilårskommen Canyon...? Det må jo være lov å spørre om? Og jeg tenker teknisk, ikke forhandlerledd etc.
Og jeg er helt enig med deg at det finnes dårlige og gode sykler, men er vel ikke til å stikke under en stol at de aller fleste topprammer nå til dags er bra. Det viktigste er jo å vite hva slags egenskaper man vil ha.
|
|
|
08/08/2018 12:12
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Og jeg er helt enig med deg at det finnes dårlige og gode sykler... Beklager hvis jeg har skrevet så utydelig at det kan misforstås. Mitt poeng er jo nettopp at forskjellen mellom kvalitetssykler ikke er "dårlige og gode", men at de er forskjellige. Man kan altså ønske gitte egenskaper (geometri, balanse stivhet og vibrasjonsdemping, aeroegenskaper, dekklaring, standarder osv.) som gjør at man velger et rammesett som koster noe mer fremfor et annet, rimeligere alternativ. Det betyr ikke at det ene rammesettet er "bedre" enn det andre. Og jeg kan ikke forklare og grunngi konkret pris på ethvert gitt rammesett, det vet du godt  Vi lever heldigvis i en markedsøkonomi, som gir både konkurranse blant produsentene og valgfrihet for kundene. Ingen må kjøpe noe til en pris de selv opplever som uforsvarlig. Tror ikke vi kommer lengre, så setter strek fra min side 
|
|
|
08/08/2018 12:39
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Specialized vs. Canyon blir også en litt spesiell specialized sammenlikning. På Lysaker har jo Specialzed en egen Concept Store og konseptet er så vidt jeg vet: Fullpris. 10 % rabatt og kanskje et par gratis flaskeholdere ved kjøp av en toppmodell er jo litt særegen specialized definisjon av rabatt  . Det sagt synes jeg kanskje Venge er den mest fristende av de seneste lanserte aeromodellene. Også er det jo fint at alle vet at du faktisk har betalt dritmye for sykkelen da  . Derimot sammenlikning Canyon vs. andre merker hvor man kan få både 20 og 30 % forhåndsbestillingsrabatt, tilbud, osv., så er det ikke nødvendigvis mer enn 5-10 % prisforskjell. Og det er jo iallfall helt naturlig når det bare er netthandel. Men Canyon har enkelte modeller, både på landevei og terreng, som har vært særdeles bejublede og særlig på budsjett inntil kr 25 000 virkelig er best buy.
|
|
|
08/08/2018 12:47
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
er merke så viktig at man vil betale nærmere 15 tusen mer for en Venge med Ultegra Di2 enn en Canyon Ultimate SLX med Dura Ace Di2? Usikker på hvilken modell du tenker på nå, du må jo sammenligne epler med epler (dvs. elektronisk giring, skivebremser osv.). Husk at Canyon sine priser er eks. mva. For øvrig er vel Aeroad en bedre sykkel å sammenligne Venge med. F.eks. AEROAD CF SLX DISC 8.0 DI2 med lik spec som Venge Pro (men med ørlite dårligere hjulsett) kommer på ca. 50k ferdig momset og fraktet. Ja? 50k er jo 22 tusen billigere? I din opprinnelige post sa du at Canyon Ultimate med Dura Ace Di2 er ca. 15K billigere enn Venge Pro med Ultegra Di2, det stemmer ikke. Canyon Ultimate med DA Di2 koster ca. 64K momset og fraktet, altså ca. 10K billigere. For all del, fortsatt ekstreme forskjeller. Klarer man å få 10% på Venge'en så blir prisdifferansen 15k. Man sammelikner også her en helt ny modell vs en gammel modell, tipper det kan ha litt å si. Har jo vært flere regneeksempler her på forumet som viser at det nødvendigvis ikke er så stor forskjell på andre modeller. Hvis man skal begynne å medregne rabatter må man nesten gjøre det for konkurrentene også, f.eks. får man 10% på tilsvarende Aeroad-modell hvis man har norsk master-lisens. Specialized er etter min erfaring også det merket det er vanskeligst å få rabatt på i butikk, altså hvor forhandler har lavest margin.
|
|
|
08/08/2018 13:08
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis jeg en gang i fremtiden (for eksempel neste år) skal ha meg ny sykkel, og fortsatt skal ha Cannondale (og det skal jeg vel). Skal sykle mye på flate Hedmarken selvsagt, skal sykle noen ritt men mest i sjangeren lengre turitt, men noen korte hektiske lokale er også aktuelt. Men aller mest gleder jeg meg å ta med sykkelen til fjella på Vestlandet, til alpene, til Mallorca, til Gran Canaria osv.
Velger jeg da fortsatt Super Six (som jeg er veldig glad i) eller kan jeg velge den nye System Six og få et godt kompromiss ? Eller er kanskje Super Six allerede selve eksemplet på kompromiss ? Har ikke studert System Six nøye, bare sett litt på Cannondale sin egen side og sett/lest litt (men ikke mye). Noen som har testet System six ? evt har link til den ? kommer kanskje noe i Landevei ?
|
|
|
08/08/2018 13:10
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Hvis man skal begynne å medregne rabatter må man nesten gjøre det for konkurrentene også, f.eks. får man 10% på tilsvarende Aeroad-modell hvis man har norsk master-lisens. Specialized er etter min erfaring også det merket det er vanskeligst å få rabatt på i butikk, altså hvor forhandler har lavest margin. Enig i det. Men på generelt grunnlag vil jeg si det er ganske mye lettere å få rabatt på andre sykler enn Canyon. Specialized er jo kanskje en av unntakene. Over til noe mer spennende, ikke aero, men disc, di2, skiver og wattmåler til $5500? Giant TCR Advanced SL 1 disc 2019 ser da ut som et godt kjøp, er kanskje mulig å få med litt rabatt også?
Redigert av DBrodshaug; 08/08/2018 13:12.
|
|
|
08/08/2018 13:34
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Tøff sykkel! Dog er det upraktisk med integrert pinne.
|
|
|
08/08/2018 13:36
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Specialized er vel landeveiens Santa Cruz? Knallbra sykler, men priset oppe i skyene. Nå jobber ikke jeg med markedsføring, men det er vel kanskje en del av greia? At de skal være dyre og eksklusive
|
|
|
08/08/2018 20:48
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Sistnevnte ser ut til å være laget av annet karbon.
Er det noen steder gjort tester av Giant sine komponenter? Synes det er vanskelig å forholde meg til dem når "alt" er egenbrandet.
|
|
|
[Re: Gråstein]
09/08/2018 08:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Sistnevnte ser ut til å være laget av annet karbon. Hva tenker du på her?  Som du gjerne vet, er Giant anerkjent som ikke bare verdens største, men verdens fremste produsent av rammesett og komponenter i karbon. Rettelse: Leste feil - ja, se Duffs kommentar  Er det noen steder gjort tester av Giant sine komponenter? Synes det er vanskelig å forholde meg til dem når "alt" er egenbrandet. Kan knapt tenke meg tryggere kjøp enn Giant hva gjelder kvalitet på rammesett så vel som egenbrandede komponenter. Det er begrenset med tester av de enkelte komponentene, men flust med tester av sykler satt opp med disse komponentene. Men jeg forstår hva du mener, særlig hva gjelder toppmodellene der konkurrentene gjerne har velkjente komponenter. Du sykler forresten kanskje på en Giant-produsert sykkel uten å vite det selv, ettersom giganten fra Taiwan også lager - eller har laget - rammer og sykler for en rekke andre merker, som Schwinn, Trek, Specialized, Bianchi, Scott og Colnago. Uten at jeg vet hvilke, vil jeg anta at Giant også produserer en rekke komponenter på vegne av velklingende merker. Og TCR er en moderne klassiker. Knapt noen sykkel er mer gjennomtestet, både i profesjonell ritt og i sykkelpressen. Kjekt at Giant nå tilbyr landeveissykler satt opp ferdig slangeløst Jeg synes denne er artig The Iconic Giant TCR - Retro Vs Modern
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/08/2018 08:18
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Han refererer til at SL-modellene har annen, dyrere karbonoppbygging i rammene enn Pro-modellene. Kjøper man rammene løst er SL $700 dyrere enn Pro. Omtrent tilsvarende Canyon SL vs SLX, vil jeg anta.
|
|
|
09/08/2018 08:21
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ah, takk - selvfølgelig! Jeg leste "annet enn karbon" 
|
|
|
11/08/2018 20:36
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Fra ryktebørsen på WeightWeenies-forumet: I spoke to a few Canyon guys lately and they said that a new Aeroad SLX is not coming next year, but they are preparing an SL version with a different carbon layup that will also be cheaper and sold with grupsets beginning with Shimano 105. Siden jeg først nevner det forumet, er det en annen interessant post der angående nøyaktighet i produksjon av rammene, fra en fyr som driver med reparasjon av rammer/selger custom kranklagere som skal glatte over produksjonsavvik i rammer: Rather than do a post based on hear say. I thought I would chirp in based on measurements I have taken
For manufacturing tolerances, the grid looks like this
1. Time/Look (Best by a long way)
2. Hongfu/Dengfu etc (best value for money)
3. Specialized, Cervelo, Scott, BMC, Canyon. (most of these brands are okay but odd bad one)
4. Cannondale, Boardman (avoid)
Trek is probably 3.5, I haven't had enough to measure but they are generally rubbish.
The big unkown that most people don't even measure or look at is the accuracy of the frame. The distance beween the BB, drop outs, head tube, seat tube etc is not that critical, it can vary by about a mm here or there without too much trouble. Of more concern is the misalignment (parallel and angular) as it can cause erratic handling.
For a mere mortal, the difference between a Hongfu aero frame and a Cervelo S5 is not going to be very much but the price delta can be significant. However more of a PITA is if your frame creaks or your headset keeps coming loose.
When I started out with my YouTube channel, bike suppliers used to regularly send me letters from lawyers, I used to reply with a dossier full of measurements against serial numbers and a polite letter saying if they wanted to see me in court then be my guest - not one of them took it any further. As time has progressed some of these manufacturers use my bottom brackets to fix warranty claims and other's use me for aerodynamic "help".
If you want a decent frame. I would by a Look or a Time.
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=140947&start=75#p1419989
|
|
|
11/08/2018 21:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ja, jeg har også registrert at franske Time og Look stiller i en særklasse, med rammer produsert i Frankrike eller etter de strengeste krav i andre land - ryktebørsen sier bl.a. hos den taiwanske kjempen Giant, uten at jeg vet noe om det. Synd at det er blant merkene vi hører og ser minst til i Norge Men jeg har vanskelig for å ta alvorlig alle de mange små og store ekspertene rundt omkring nettopp p.g.a. utsagn som "Cannondale (...) avoid", "Trek (...) generally rubbish"  Kanskje har det en viss gyldighet i et teknisk spesifikt, begrenset perspektiv, men faller ellers på sin egen urimelighet.
|
|
|
[Re: Sepeda]
11/08/2018 21:54
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Ja, jeg har også registrert at franske Time og Look stiller i en særklasse, med rammer produsert i Frankrike eller etter de strengeste krav i andre land - ryktebørsen sier bl.a. hos den taiwanske kjempen Giant, uten at jeg vet noe om det. Men jeg har vanskelig for å ta alvorlig alle de mange små og store ekspertene rundt omkring nettopp p.g.a. utsagn som "Cannondale (...) avoid", "Trek (...) generally rubbish"  Kanskje har det en viss gyldighet i et teknisk spesifikt, begrenset perspektiv, men faller ellers på sin egen urimelighet. Ja han er i overkant eplekjekk, men så jobber han jo også med å måle disse rammene til daglig. Men han har vel ikke oversikt over salgsvolum vs. returprosent. Look-rammene er visst for øvrig laget i Tunisia, så vidt jeg forstår på egen fabrikk, og lakkes/settes sammen i Frankrike.
|
|
|
15/08/2018 11:14
|
nimbs
Fersking
|
Fersking
Noen som har erfaring med Propel Disc Pro som ble lansert i fjor? Vurderer den eller nevnte TCR SL 1 Disc . Hvor "ille"/upraktisk er den integrerte pinnen? Fargen er.. ja.. meget utradisjonell - mener folk den er helt krise? propel-advanced-pro-disc-2019
Redigert av nimbs; 15/08/2018 11:16.
|
|
|
[Re: nimbs]
15/08/2018 11:23
|
gare
More than words
|
More than words
Ja, den er helt krise! Men sikkert superrask å sykle på(så lenge jeg ikke sitter på den), integrert setepinne tilfører nærmest ingen positive egenskaper i min verden, men nå skal man også huske på at jeg er en gretten gammel gubbe  Fronten på denne var kul, det er noe gæernt med utseendet på resten av sykkelen(for meg)men kanskje plastidip eller folie vil gjøre susen her 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
15/08/2018 11:39
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Hvis du skal ha med deg sykkelen på reise hvor du må pakke den i en sykkelkoffert er det et herk med integrert pinne. Ellers så tror jeg et salg av sykkelen om det skulle bli aktuelt i fremtiden vil være mye vanskeligere da de fleste vil ha vanlig setepinne.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: gare]
15/08/2018 11:49
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
jeg er en gretten gammel gubbe Enig, det blir omtrent som Topgear sitt drap av linjene på Porsche Panamera. Når du sitter inni er jo alt tipptopp men for de som ser den er det ikke greit. Jeg ville ikke skrudd på lyset på gutterommet, sett rett på den tingen der og smilt fra øre til øre men sittende oppå er det kanskje ok ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|