XXL - kjøp av sykkel på nett - frustrasjon
|
XXL - kjøp av sykkel på nett - frustrasjon
27/06/2018 12:34
|
runeFK
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei alle Sammen.
Jeg trenger litt hjelp, samt blåse ut litt frustrasjon.
Jeg bestilte meg en grussykkel/ racer hos xxl på forhåndsbestillingen deres i våres, i mars nærmere bestemt 12.03. Det ble mange forsinker, og til slutt i utgangen av mai fikk jeg beskjed at det var oppstått flere forsinkelser og at det ville ta flere uker. Men jeg fikk tilbud om å en annen modell de hadde på lager. Bra! Jeg takket ja, og fikk den jeg i posten.
Sett bortifra at hele vårsesongen med grussykling var borte, var jeg en nesten happy camper. en godt utstyrt sykkel til en rimelig penge.
Sykkelen kom og jeg skrudde den opp og prøvesatt den. Dessverre viser det seg at L (58) var så stor at den ikke passet meg godt, var jo tilnærmet umulig å forstå deres størrelsestabell i forkant, og M (54) virket alt for lite, jeg er forresten 186 høy.
Vel vel tenkte jeg, dumt med all ventingen men da har jeg i alle fall prøvd. Pakket sammen sykkelen etter beste evne og sendte den tilbake igjen.
Så: fikk jeg beskjed om at sykkelen fremstod brukt og at de derfor ikke kunne returneres men kun byttes i en annen sykkel. Jeg ga "høflig" beskjed om at det var ikke et tema, da den kun var montert for prøvesitting, rulla maks 50 meter utenfor huset, langt mindre enn når jeg prøver en sykkel i butikk. De svarte meg så at de stod på sitt.
Er jeg helt urimelig som har montert sykkelen og prøvesittet den før jeg bestemte meg om jeg ville beholde den? Nå sitter jeg her men "en sykkel til gode" på xxl og de i segmentet jeg trenger sykkel på passer ikke meg.
All ventingen har gjort meg ekstra frustrert når jeg fikk denne meldingen. Jeg skjønner det ikke er helt relevant, men steike meg! Noen som har vært borti lignende situasjon? det må da være greit å montere sykkelen for å prøvesitte den?
PS- det var ikke mulig å prøvesitte før jeg bestilte da de ikke var i butikker enda.
Om dette er praksisen til XXL så er det jeg en umulighet å bestille sykkel uten først å gå i butikk og prøve de-- Da bortfaller jo hele vitsen.
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
Re: XXL - kjøp av sykkel på nett - frustrasjon
[Re: runeFK]
27/06/2018 13:08
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er jeg helt urimelig som har montert sykkelen og prøvesittet den før jeg bestemte meg om jeg ville beholde den? Selvsagt ikke. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dette er standard salgsbetingelser ved netthandel, i henhold til gjeldende regelverk. XXL kan m.a.o. ved nettsalg ikke kreve at varen skal være ubrukt ved retur om man ellers følger Angrerettslovens bestemmelser, herunder tidsfrister. XXLs krav om at "når du skal returnere eller bytte skal varen være ubrukt" er altså upresis og gjelder ikke fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler, herunder nettkjøp, i henhold til gjeldende regelverk. Men dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Se spesifikt paragraf 25 i Angrerettsloven. Prøvesitting går selvsagt ikke utover det som er forsvarlig og nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon. Er prøvesykling utendørs - du skriver 50 meter - forsvarlig og nødvendig? Ja, jeg ville som kunde ansett en 50 meters prøvetur som forsvarlig og nødvendig. Problemet er gjerne oppstått fordi du ikke vasket sykkel og/eller dekk etter prøvesykling? Jeg ville i så fall stått hardt på at test av varen ikke gikk utover hva som er forsvarlig og nødvendig, og dernest at evt. veistøv e.l. på dekk eller ramme etter kort prøvetur uansett ikke medfører redusert verdi på varen.
|
|
|
27/06/2018 14:04
|
runeFK
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
takk for svar. jeg var innenfor de 14 dagene, men fylte desverre ikke ut skjema.
dumt.
jeg får sende de en ny mail.
|
|
|
27/06/2018 14:26
|
gargan
Entusiast
|
Entusiast
takk for svar. jeg var innenfor de 14 dagene, men fylte desverre ikke ut skjema.
dumt.
jeg får sende de en ny mail. Hva med 100% fornøyd garantien til XXL. Den gjelder i 30 dager
|
|
|
[Re: gargan]
27/06/2018 14:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Den garantien gir bare rett til å bytte til annen sykkel, som trådstarter skriver.
|
|
|
27/06/2018 15:08
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg var innenfor de 14 dagene, men fylte desverre ikke ut skjema. Det har ikke betydning hvorvidt du fylte ut skjema så lenge du ga en utvetydig erklæring. F.eks. sendte en e-post der du skrev at du vil returnere sykkelen eller på annet vis gjorde det klart for XXL at du ville returnere. Se Angrerettlovens paragraf 20.
|
|
|
11/07/2018 06:33
|
runeFK
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
oppdatering:
XXL godkjenner ikke tilbakesendingen på angrerett og her sitter jeg. skal skrive et motsvar til de nå. Begrunnelsen er: "Begge dekkene er jo fulle av støv og sykkelen er ripete" Hvordan sykkelen skal ha blitt ripete skjønner ikke jeg, men det må da være i pakkeprossesen og frakten i så fall. Den hadde ikke riper hos meg. I etterpåklokskapens store ånd burde jeg sikkert ha skyldt den, men tanken falt meg ikke inn en gang. Full av støv har vi tydeligvis noe forskjellige definisjon på.
Skal holde tråden oppdatert, og tar gjerne imot erfaringer og tips om noen har noen.
Slik dette fremstår nå vil jeg advare alle mot å bestille sykkel på xxl.no som de ikke vet passer, for å slippe å sitte i samme skvis om meg!!
|
|
|
11/07/2018 08:44
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
La oss si, rent hypotetisk, at det er en del riper i sykkelen. Hva ville du gjort som xxl?
Men høres jo rart ut at sånt skjer underveis i frakt, med mindre du har pakket slumsete. Kan du be xxl om Bilder av skadene de påstår sykkelen har? Og evt ta det med posten?
|
|
|
11/07/2018 08:48
|
runeFK
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
mulig. men jeg hadde som xxl dokumentert det utover en setning og gjort som forbrukerrådet angir: avkortning i summen jeg har betalt.
hadde jeg vært xxl hadde jeg forsøkt å gå i dialog med en kunde som har venter siden april på en sykkel han fikk i juni som ikke passet.
jeg pakket ned etter beste evne men sikkert ikke like bra som fra butikk. det mener jeg likevel nesten må forventes. folk må da prøve sykkel.
hadde sykkelen passet skulle jeg beholdt den, lei av å ha dette hengene over ferien.
|
|
|
11/07/2018 08:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Benytt deg av 100 % fornøydgarantien (innenfor 30 dager etter mottatt sykkel) og bytt i annen sykkel. Da får du om ikke annet en helt ny sykkel og Xxl sitter litt med skjegget i postkassa. Og så benytter du deg av retur på den sykkelen, som jo er strøken. De har klausul på at du ikke kan bytte/returnere den igjen, men det opphever neppe angreretten. Det vesentlige her er uansett at Xxl taper på dette, da de blir sittende med sykkelen du har sendt i retur.
Redigert av anonym22; 11/07/2018 08:59.
|
|
|
11/07/2018 09:08
|
runeFK
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
fikk bilder. sykkelen har blitt skadd under transport. kjedelig!
skjønner xxl også, skal forsøke å få en el-sykkel de hadde helgepris på for samme pris og bytte. orker ikke sendte flere mail.
alternativet er å gå til formell klage i rett organ.
takk for tips og råd!
|
|
|
11/07/2018 09:09
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Posten erstatter inntil kr 10000. Bør være greit skuring.
|
|
|
11/07/2018 10:56
|
runeFK
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
|
|
|
11/07/2018 11:13
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
oppdatering:
XXL godkjenner ikke tilbakesendingen på angrerett og her sitter jeg. skal skrive et motsvar til de nå. Begrunnelsen er: "Begge dekkene er jo fulle av støv og sykkelen er ripete" Hvordan sykkelen skal ha blitt ripete skjønner ikke jeg, men det må da være i pakkeprossesen og frakten i så fall. Den hadde ikke riper hos meg. I etterpåklokskapens store ånd burde jeg sikkert ha skyldt den, men tanken falt meg ikke inn en gang. Full av støv har vi tydeligvis noe forskjellige definisjon på.
Skal holde tråden oppdatert, og tar gjerne imot erfaringer og tips om noen har noen.
Slik dette fremstår nå vil jeg advare alle mot å bestille sykkel på xxl.no som de ikke vet passer, for å slippe å sitte i samme skvis om meg!! https://www.forbrukertilsynet.no/ kan kanskje hjelpe deg der. Slik jeg ser dette, er det en helt ordinær reklamasjonssak, og der kan ikke XXL bare si at de ikke aksepterer forklaringa. Det er flere dommer som støtter forbrukerkjøpslova og angrerettslova her. XXL prøver nok bare å dra ut tida sånn at du til slutt gir opp. Kjøp sykkel et annet sted neste gang - et sted du kan prøve den først i butikken.
|
|
|
17/07/2018 06:57
|
runeFK
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
jeg er så enig.
det var en annen tråd på forumet her om xxl sine grusracere- jeg vil bare støtte opp under at de er grusomt lange i størrelse.
2: ikke kjøp sykkel fra xxl du ikke vet om passer fra nett. det er stor sannsynlighet for å havne i trøbbel i etterkant om du ikke er et pakkegeni.
3. støtt lokale sykkelbutikker og prøv sykkel først.
|
|
|
17/07/2018 17:59
|
Dio
Entusiast
|
Entusiast
Vurdert å printe ut en på 3D printern? XXL har jeg sluttet å kjøpe dyre varer av.
Go hard or go home!!!
|
|
|
|
|