Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Japan til vinteren - hvilke ski??

Japan til vinteren - hvilke ski?? #2493967 26/06/2018 20:17
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Trenger tips og innspill!

Vinterens tur går til Japan, og jeg har ikke noen skikkelige pudderplanker i øyeblikket, så det må bli nye planker før avreise i håp om en drøy uke uten mer prepparerte løyper enn høyst nødvendig...

Av ymse årsaker er K2 og Line mest aktuelt, så selv om jeg vet at mange av dere har knallgode erfaringer med mye annet, er det i første omgang det som er utvalget.

Så, ka dokker trur? Noen som har vært nedafor? Hvor brede planker tørr jeg gå for? Hvilke ski bør jeg pakke?

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Raymond] #2493973 26/06/2018 20:35
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Rekord i tidlig skipelling? ICON_LAUGH

Tipper Line Pescado er skikkelig morsom til sitt bruk, og perfekt i Japan. Kommer kun i litt korte 180cm, men skal tilsynelatende fungere godt (også til tyngre kjørere)!
http://blistergearreview.com/gear-reviews/line-pescado/2

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Henrik.] #2493974 26/06/2018 20:38
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Henrik.
Rekord i tidlig skipelling? ICON_LAUGH

Tipper Line Pescado er skikkelig morsom til sitt bruk, og perfekt i Japan. Kommer kun i litt korte 180cm, men skal tilsynelatende fungere godt (også til tyngre kjørere)!
http://blistergearreview.com/gear-reviews/line-pescado/2

Litt godt å komme i gang, er det ikke det da?? Hehe..

Split tailen alene gjør jo den skien fristende...men 180 er ikke mye ski for meg på 190 og rundt 100kg..? Må lese testen!

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Raymond] #2493992 26/06/2018 21:38
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har aldri vært i Japan, men for et par uker siden ble jeg kjent med en som dreiv ei skiskole i Hakuba. Han brukte 65mm konkurranseski mesteparten av tiden. Så alt går. Men hvis du bare skal kjøre bunnløs Japow, så er det jo bare å trø til med så breie ski du får. K2 pontoon eller powabunga skulle vel funke fint hvis de lages fortsatt.

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Paulus] #2494014 27/06/2018 04:40
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Paulus
Har aldri vært i Japan, men for et par uker siden ble jeg kjent med en som dreiv ei skiskole i Hakuba. Han brukte 65mm konkurranseski mesteparten av tiden. Så alt går. Men hvis du bare skal kjøre bunnløs Japow, så er det jo bare å trø til med så breie ski du får. K2 pontoon eller powabunga skulle vel funke fint hvis de lages fortsatt.

Alt går, men det er ikke nødvendigvis optimalt... og når jeg først skal bla opp til en Japan tur, så relativt optimalt verktøy til jobben er på sin plass..

Pontoon lages vel ennå, men den er vel så finpussa mot pudder at det er som å kjøre en vannski om man skulle ha behov for å kjøre litt løyper pga transport eller annet?

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Raymond] #2494021 27/06/2018 06:31
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg dro til japan med at par Armada AKJJ (120mm under foten og solid twin rocker) og et par Black Diamond Carbon Convert (Veldig lette, 105mm under foten med moderat rocker foran).

Begge skiene var helt upåklagelige og jeg brukte BD skia i det jeg vil kategorisere som bunnløs pudder uten at de var begrensende. De var nesten morsommere enn de breie plankene mine til tider.

Det er ingen tvil om at breie pudderplanker har sin rett i Japan og det meste du kjøper vil nok funke bra der borte, men om det er slik at du faktisk må vurdere det økonomiske ved dette så hadde jeg heller gått for noe litt mer moderat som du kan nyte de gangene vi får myk snø her hjemme også. Om penger ikke er noen hindring, for all del, kjøp deg noe sjukt! Bare husk at bredde ikke nødvendigvis er alt som teller.

Edit: Hva har du av ski for øyeblikket? Kjørestil spiller for øvrig mye inn her selvfølgelig. Det er forskjell på behovet om du bare skal cruise pudder eller om du tenker å rase rundt og kaste deg ut det som er å oppdrive av klipper og andre ting.

Redigert av Jacobsen; 27/06/2018 06:34.
Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Raymond] #2494075 27/06/2018 08:26
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Raymond, du kan få låne et par slike av meg om du vil https://www.fat-ypus.com/product/mack-5/
Montert opp til sålelengde 315mm, men kan nok justeres en del ut.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Raymond] #2494166 27/06/2018 12:24
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Pontoon funker sikkert fint i bakken den. Men bredden tilsier jo at den er best utafor løypa. Har sjøl et par planker med 138 midtbredde, går greit å kjøre et par runder i preppa løype. Jeg hadde slått til på tilbudet til DesmoSkier.

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Paulus] #2494232 27/06/2018 17:50
Dan Offline
More than words
More than words
en som dreiv ei skiskole i Hakuba.

[reiseskryt]
Der har jeg vært!
[/reiseskryt]

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Dan] #2494260 27/06/2018 19:49
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Dan
en som dreiv ei skiskole i Hakuba.

[reiseskryt]
Der har jeg vært!
[/reiseskryt]

Din sykkel?? ICON_SMILE

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: DesmoSkier] #2494262 27/06/2018 19:54
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: DesmoSkier
Raymond, du kan få låne et par slike av meg om du vil https://www.fat-ypus.com/product/mack-5/

Hmm... det var jo veldig hyggelig av deg! Hvis jeg ikke husker feil er støvlene mine 326, så kan jo kanskje gå?

Hadde tenkt å benytte anledningen som unnskyldning til å kjøpe noe skikkelige fjøler som jeg kan ha stående og blåse støv av de få gangene det dumper her hjemme og jeg kommer meg av gårde på ski... solgte unna litt for mye par ski for noen sesonger siden, deriblant div gamle relativt brede k2, et par jj og ikke minst, et par første eller andre gen Kuro........

Så i øyeblikket er stallen tynn, dynastar cham 87, 196 storslalåm og et par ihjelkjørte prorider....og det er vel omtrent det.. med mindre det henger noe under garasjetaket som jeg har anskaffet i et svakt øyeblikk og glemt... (les: det kan være jeg har kjøpt noe pent brukt midt på sommeren og hengt de i garasjen før min bedre halvdel har sett det.....)

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Raymond] #2494275 27/06/2018 21:06
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Raymond

Hmm... det var jo veldig hyggelig av deg! Hvis jeg ikke husker feil er støvlene mine 326, så kan jo kanskje gå?

Jeg tipper det går, men siden skiene står i en låve i Hemsedal så finner jeg ikke ut av det akkurat nå ICON_WINK Jeg har uansett et par gamle I-Rock med Marker Duke str large og de passer ihvertfall.

Og så må du ikke selge ski!

Redigert av DesmoSkier; 27/06/2018 21:13.

Helge
Strava
Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Raymond] #2494278 27/06/2018 21:25
Dan Offline
More than words
More than words
Din sykkel?? ICON_SMILE

Jepp! ICON_SMILE

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Raymond] #2494279 27/06/2018 21:28
Dan Offline
More than words
More than words
Og for øvrig så er det selvfølgelig bare å glede seg til turen. Japan er vanvittig moro. ICON_SMILE

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Raymond] #2494289 28/06/2018 05:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Hadde tenkt å benytte anledningen som unnskyldning til å kjøpe noe skikkelige fjøler som jeg kan ha stående og blåse støv av de få gangene det dumper her hjemme og jeg kommer meg av gårde på ski... solgte unna litt for mye par ski for noen sesonger siden, deriblant div gamle relativt brede k2, et par jj og ikke minst, et par første eller andre gen Kuro........

Så i øyeblikket er stallen tynn, dynastar cham 87, 196 storslalåm og et par ihjelkjørte prorider....og det er vel omtrent det.. med mindre det henger noe under garasjetaket som jeg har anskaffet i et svakt øyeblikk og glemt... (les: det kan være jeg har kjøpt noe pent brukt midt på sommeren og hengt de i garasjen før min bedre halvdel har sett det.....)

Ja det er kjekt å ha et par breie planker. Fikk rundt 15 turer på mine denne sesongen noe som tilsvarer nesten en fjerdedel av turene jeg hadde i år. Så de har blitt brukt oftere enn jeg først antok. Synes breie ski ofte er brukanes til mer enn bare pudder. Foretrekker de på vanskelig kartongføre feks. Hvis jeg skal kvitte meg med ett skipar i stallen så ryker ikke disse først.

Re: Japan til vinteren - hvilke ski?? [Re: Paulus] #2494384 28/06/2018 11:03
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Ja det er kjekt å ha et par breie planker. Fikk rundt 15 turer på mine denne sesongen noe som tilsvarer nesten en fjerdedel av turene jeg hadde i år. Så de har blitt brukt oftere enn jeg først antok. Synes breie ski ofte er brukanes til mer enn bare pudder. Foretrekker de på vanskelig kartongføre feks. Hvis jeg skal kvitte meg med ett skipar i stallen så ryker ikke disse først.

Helt enig i at en komplett skistall må inneholde noen feite planker. Jeg har mange... Men for de som ikke har tilgang til en låve for å lagre alle sammen så er altså ski med rundt 140mm på midten for spesielt interesserte. Med mindre pudderet er kjempedypt og du har god plass så blir det rett og slett litt mye ski. Men når forholdene er der så er det kjempegøy. Sikkert derfor jeg har 2 slike par (A-Lotta og Mack 5) ICON_SMILE
De feiteste blir stort sett bare brukt i Canada, med unntak av sist vinter da superbreiplankene ble tatt ut noen ganger i Hemsedal. Men det var jo ikke en vanlig vinter, så i Norge er favorittparet offpiste et par I-Rock med 126mm under midten etterfulgt på 2.plass et par D'Riddum med 118mm midtbredde.

Helge
Strava

Moderator  support