|
For stor sykkel - en erfaring rikere
|
For stor sykkel - en erfaring rikere
25/06/2018 07:31
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har alltid likt litt lengre sykler med mye rom til å bevege seg i, og på Utflukt hadde Trek en Fuel EX 8 (130/130 mm) i 23" inne da jeg var innom. Dette måtte jo prøves i bikeparken!
Sykkelen var en størrelse større enn jeg normalt sykler på (XL/21,5"), og det var derfor interessant å prøve en skikkelig stor sykkel, også siden det er sjelden jeg får demosykler i stor nok størrelse. Sykkelen i 23" føltes litt for lang, men ikke mye. Sag ble satt riktig, og jeg hadde justert kompresjon og rebound bra nok. Ut å sykle - dette kunne bli interessant.
Syklet røde og blå løyper, dvs uten de helt store tekniske utfordringene, men med endel doseringer, dropp og hopp. Bortover, nedover og oppover gikk det helt greit. På droppene og hoppene så klarte jeg ikke å holde fronten oppe, og nesa falt som en stein ut fra kantene nesten uansett hva jeg gjorde. Dette gjentok seg flere ganger. Det var også vanskelig å få med seg bakenden opp og over hoppene.
Hva lærte jeg? Det var artig å teste en (for) lang og stor sykkel og kjenne på endringene det ga i oppførsel. Men en så lang sykkel blir også veldig lite morsom, det blir jo et stort dråg som gjorde meg reservert og tilbakeholden på stiene. Husker jo slik oppførsel fra tidene med lange stem, så det var egentlig ikke så overraskende, men en tydelig påminnelse på at fysikkens lover fortsatt virker :-)
Denne sykkelen var lengre enn jeg først trodde, med både lang ramme (507 mm reach) og langt 70-80 mm stem, en lite gunstig kombinasjon for min del (minst 40-50 mm for lang total lengde). Med et 30-40 mm stem hadde jeg nok fått den til å fungere mye bedre, men det hadde kanskje gått utover stabiliteten.
Sørg i alle fall for å prøvesykle (med kort nok stem) før du bytter rammestørrelse!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: For stor sykkel - en erfaring rikere
[Re: simenf]
25/06/2018 08:01
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har alltid likt litt lengre sykler med mye rom til å bevege seg i, og på Utflukt hadde Trek en Fuel EX 8 (130/130 mm) i 23" inne da jeg var innom. Dette måtte jo prøves i bikeparken!
Sykkelen var en størrelse større enn jeg normalt sykler på (XL/21,5"), og det var derfor interessant å prøve en skikkelig stor sykkel, også siden det er sjelden jeg får demosykler i stor nok størrelse. Sykkelen i 23" føltes litt for lang, men ikke mye. Sag ble satt riktig, og jeg hadde justert kompresjon og rebound bra nok. Ut å sykle - dette kunne bli interessant.
Syklet røde og blå løyper, dvs uten de helt store tekniske utfordringene, men med endel doseringer, dropp og hopp. Bortover, nedover og oppover gikk det helt greit. På droppene og hoppene så klarte jeg ikke å holde fronten oppe, og nesa falt som en stein ut fra kantene nesten uansett hva jeg gjorde. Dette gjentok seg flere ganger. Det var også vanskelig å få med seg bakenden opp og over hoppene.
Hva lærte jeg? Det var artig å teste en (for) lang og stor sykkel og kjenne på endringene det ga i oppførsel. Men en så lang sykkel blir også veldig lite morsom, det blir jo et stort dråg som gjorde meg reservert og tilbakeholden på stiene. Husker jo slik oppførsel fra tidene med lange stem, så det var egentlig ikke så overraskende, men en tydelig påminnelse på at fysikkens lover fortsatt virker :-)
Denne sykkelen var lengre enn jeg først trodde, med både lang ramme (507 mm reach) og langt 70-80 mm stem, en lite gunstig kombinasjon for min del (minst 40-50 mm for lang total lengde). Med et 30-40 mm stem hadde jeg nok fått den til å fungere mye bedre, men det hadde kanskje gått utover stabiliteten.
Sørg i alle fall for å prøvesykle (med kort nok stem) før du bytter rammestørrelse!
70mm stem gjør mye negativt på styrefølesen, så å bytte ned til 50mm vil gjøre mye. Lenger sykkel fordrer også litt endring i kjørestil, der man må time litt annerledes. Det er dog små forskjeller. jeg har nettopp byttet til lang og slakk sykkel, og går ALDRI tilbake. Leken og fin, men kan ikke dra på bakhjulet (fortsatt). Ellers er også balanse viktig, samt sittestilling. SOm jeg skrev i min tråd, så ble min lange sykkel for kort etter første oppsett, så jeg måtte sette på 50-stem og flytte setet bakover. Tips jeg fikk fra Heidi Sandstø på bikefit var at man sitter best med nitti grader mellom overkropp og armer. Sitter du mer utstrekt, får du problemer. Jeg satt for kort og stutt, så jeg måtte gjøre sittestillingen bedre, og det ble kjempebra, og det var mer lystbetont å sykle. Jeg har også prøvd en stor Slash en gang (27.5"), og det var heller ikke noe særlig, sammenlignet med en stor transition Patrol. Kanskje Trek har glemt et par ting.
|
|
|
25/06/2018 08:10
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg ikke kikka så mye på Trek, men dette var vel bare en for stor sykkel, og ikke en med "moderne" lang geo?
|
|
|
[Re: aug11x]
25/06/2018 08:22
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ja, en Fuel Ex i str. 23 er noe helt annet enn ekstra lang og slakk, det er en forvokst sykkel. Der Stack er er 60.3 på 15.5’’ og opp til 19.5’’ er Stack 61.2 på 21’’ og hele 64.4 på 23’’!! Legg til det nevnte lange stemmet, så er det jo kanskje greit å tenke at man bør være rundt to meter for at dette skal være rett sykkel.
|
|
|
25/06/2018 08:34
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Denne sykkelen er verken spesielt konservativ eller progressiv. 67,7 grader styrevinkel, 74,7 graders seterørsvinkel. Dette er rett og slett, som flere sier, bare en for stor sykkel :-) Dette innlegget var IKKE ment som en kritikk av "ny geo" (som jeg er stor tilhenger av), men en beskrivelse av min erfaring på for stor sykkel. At den også veide 14,5 - 15 kg i XXL hjalp jo heller ikke på morrofaktoren. https://www.trekbikes.com/no/no_NO/sykler/terrengsykler/stisykler/fuel-ex/fuel-ex-8-29/p/21543/
|
|
|
25/06/2018 08:48
|
hamort
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Interessant. Kjørte også Demo med en sykkel som var en str for stor (RM instinct). Opplevde den som litt framtung og "litt" lite leken. Regnet med dette kunne skyldes litt for stor sykkel og det passer til opplevelsen du hadde...
|
|
|
[Re: hamort]
25/06/2018 10:04
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Interessant. Kjørte også Demo med en sykkel som var en str for stor (RM instinct). Opplevde den som litt framtung og "litt" lite leken. Regnet med dette kunne skyldes litt for stor sykkel og det passer til opplevelsen du hadde... Kan fikse mye med rett innstilling av Ride9 på Instinct. Et knepp kortere stem også, hvis du føler deg for mye frampå :-) Men, man må ha rett str på sykkel. Hva betyr leken, forresten?? Blir ofte samme problem med "leken" som med "flyt"... det kommer an på hvem du spør.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
25/06/2018 10:59
|
kennern
Fersking
|
Fersking
Sørg i alle fall for å prøvesykle (med kort nok stem) før du bytter rammestørrelse! Hvor lang er du?
|
|
|
25/06/2018 11:07
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er 187 cm med 93,5 cm beinlengde (inseam). Dvs ganske lange bein for høyden.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
25/06/2018 11:09
|
hamort
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
[/quote]
Kan fikse mye med rett innstilling av Ride9 på Instinct. Et knepp kortere stem også, hvis du føler deg for mye frampå :-)
Men, man må ha rett str på sykkel.
Hva betyr leken, forresten?? Blir ofte samme problem med "leken" som med "flyt"... det kommer an på hvem du spør. [/quote]
Ride9 er definift noe som jeg ser på som en fordel, her kan en en sikkert "fintune" litt av geometrien men det blir ikke tid til det på en demo. Sykkelen funka kjempefint og bruken av ordet "leken" kan sikkert diskuteres! For min del er dette en en sammenligning mot min egen Pivot og demo av Hightower LT som jeg testet rett før. Instincten ble tyngre å håndtere for meg og jeg ble litt mer utrygg nedover. Om den da er mindre leken eller gir mindre flyt eller begge deler blir vel en diskusjonssak. Den funka i alle fall ikke helt optimalt, men det tror jeg rett og slett var pga for stor sykkel.
|
|
|
[Re: hamort]
26/06/2018 07:00
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
[/quote]
Kan fikse mye med rett innstilling av Ride9 på Instinct. Et knepp kortere stem også, hvis du føler deg for mye frampå :-)
Men, man må ha rett str på sykkel.
Hva betyr leken, forresten?? Blir ofte samme problem med "leken" som med "flyt"... det kommer an på hvem du spør. Ride9 er definift noe som jeg ser på som en fordel, her kan en en sikkert "fintune" litt av geometrien men det blir ikke tid til det på en demo. Sykkelen funka kjempefint og bruken av ordet "leken" kan sikkert diskuteres! For min del er dette en en sammenligning mot min egen Pivot og demo av Hightower LT som jeg testet rett før. Instincten ble tyngre å håndtere for meg og jeg ble litt mer utrygg nedover. Om den da er mindre leken eller gir mindre flyt eller begge deler blir vel en diskusjonssak. Den funka i alle fall ikke helt optimalt, men det tror jeg rett og slett var pga for stor sykkel. [/quote] Helt enig med deg, du testa nok for stor sykkel. Har en god del tid på Instinct nå, og den innbyr til mye tilpasning med Ride9. Kanskje er mange innstillinger for mye dill, men jeg synes det er helt knall :-) Kjører med 150mm gaffel og et 45mm stem, altså mer gaffel og kortere stem, og setting 4 på Ride9, et knepp slækkere enn Nøytral. Veldig stabil nedover, klatrer bratt, teknisk dilldallsti, småhopp, dropp... jepp, det meste. Er 180cm og har en Large. Ville ikke vurdert en annen str selv. Er du under 180 skal du nok fort på Medium.
Redigert av RazeFaze; 26/06/2018 07:02.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
|
|