Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker?

Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? #2493362 24/06/2018 07:28
M
maple Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
sikkert mange her inne som har prøvd å slutte med røyking på ett eller annet tidspunkt i livet. hva var det som gjorde at du klarte det? evt hva var det som gjorde at du mislyktes? spør for en venn ICON_WINK

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493364 24/06/2018 07:45
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Det jeg gjorde for å slutte:
- Bestemte meg
- Gikk til legen, fikk en pillekur som het Champix. Tror det egentlig er ment som en antidepressiva, men fikk meg til å glemme røyken totalt ila et par uker, deretter full stans. Røyk ble bare ekkelt og kvalmende.
- Gikk på pillene i 3 mnd, til kroppen var fysisk avvent.

Det jeg gjorde for å sprekke 2 ganger
- Tenkte at siden jeg hadde "holdt meg" i et halvt år, så kunne jeg belønne meg med en sneip. Jeg hadde jo sluttet og alt ok, så null stress.
- Flere belønninger, en hel røyk, en 10-pakning, sprekken var et faktum.
- Måtte ta nederlaget innover meg

2 slike sprekker, så ny strategi.
Samme fremgangsmåte, men med annen innstilling. Tenkte at nå var det full stans, jeg er friskmeldt, dette henger ikke over meg lenger, og aldri igjen. Tenkte aldri belønning, eller hvor lenge jeg hadde holdt meg. Bare at dette er noe fra tidligere liv. Fungerte utmerket, og har ikke tatt en røyk siden. Tror det er 10 år siden eller noe.

Gikk da fra 30 om dagen til sykling og andre lignende aktiviteter i stedet.

Om pillekur er veien å gå eller ikke, kan sikkert diskuteres i det uendelige. Men det fungerte for meg. Det viktigste tror jeg likevel er innstillingen. Feilen min var å "holde ut", og det klarer man bare så og så lenge.
Trikset var å leve som normalt, uten noen tanker rundt det i det hele tatt.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493368 24/06/2018 08:16
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg var lei av å lukte vondt, lei av å gå ut i kulda for å røyke, lei av å bruke så mye penger på sigg, lei av å få "panikk" hvis jeg ikke hadde røyk i lomma, lei av gufne askebegre. Lukten var det som veide tyngst hos meg. Jeg syns selv jeg luktet skikkelig ekkelt, og tør ikke tenke på hva andre syntes.
En dag sluttet jeg bare. Den første tiden la jeg pengene jeg ville brukt røyk i en gjennomsiktig flaskedings. Ca 50 kroner. Hver dag. Det vokste fort inni der!
Etter noen måneder kjøpte jeg meg en premie, et overkill skjermkort til PC'n, noe jeg aldri ville funnet på ellers.
Etter det har jeg knapt tenkt på det, og nå er det vel snart 7 år siden.
Ingen sprekker, ingen ønsker om røyk.
For meg har det vært ganske lett, men jeg var nok over middels motivert da jeg sluttet.

Redigert av Maybelline; 24/06/2018 08:16.

Man kommer alltids ned
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493370 24/06/2018 08:28
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Storrøyker i mange tiår med masse mislykka forsøk
Alt fra hypnose til nicotinell
Gikk tom for sigg på fjellet og måtte gi snus et lengre forsøk enn ti minutter under leppa for så å konstatere at det ikke funka. For det gjør det.
Kom hjem kjørte på med voksne priser under leppa hele dagen men beholdt morra og middagssiggen en stund
Morra siggen var vel den siste som gikk
Dette er 15 år siden
Røyker litt i festlig lag fremdeles
Helsegevinsten snus vs sigg er så stor at å fokusere på skadene snus medfører blir irrelevant er min meining
Bonus er å slippe å forsure omgivelsene og ikke måtte ut hele tiden.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493371 24/06/2018 09:02
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Det første rådet chili kom med er det viktigste: nemlig å bestemme seg 100% for å slutte. Man klarer det, men man må ville det nok. For det føles definitivt ubehagelig til tider.

For røyking burde helseaspektet være motivasjon nok. Det er jo livsfarlig å røyke... Bare det å komme seg over på snus vil være et kvantesprang for helsa.

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493375 24/06/2018 10:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Fatter'n fikk valget, mutter'n (om han ville være samme med mutter'n) eller røyk.

Dessverre for dere ble det mutter'n devilsmile

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493376 24/06/2018 10:08
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
min ex.svigers var storrøyker,
når han til sin forundring oppdaget at han hadde røyket halve pakka i lunsjen uten å tenke over det, krøllet han resten av pakka sammen og kastet den i papirkurven.

og dermed var han ferdig med å røyke

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493385 24/06/2018 12:02
J
Jeggs Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg både røyket og snuset tidligere. Det gikk fint å slutte da jeg sluttet å "prøve" å slutte. Bestemte meg for at det ikke var noe alternativ å begynne igjen. Og har holdt meg helt unna nikotin siden den gang.

Løpeturer/tung styrketrening når suget ble for stort hjalp også mye.

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493386 24/06/2018 12:02
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Jeg skulle lage barn, og trengte god spermkvalitet. Slik la jeg snusboksen fra meg og rørte den ikke. Nå er det 7 år siden, og savner ikke den søpla i det hele tatt. Nikotin er helt idiotisk. Vi drikker kaffe for å få en energiboost, og så sløver vi oss ned med nikotin etterpå.

Legg røykpakken fra deg, og sug på slikkepinner i stedet. Når jeg sluttet med røyk så gikk jeg over til snus. Men likevel savnet jeg røyken mellom fingrene, og ritualet med å suge på noe.

Når jeg senere sluttet å snuse, så savnet jeg ikke noe rituale. Det var ingen vane som måtte brytes. Kun nikotin-abstinensene var å kjenne. Det verste suget går over etter en uke. Jeg opplevde ekstrem hyperaktivitet og uro i kroppen rundt 1-2 måneder etter at jeg sluttet. Men det gikk over. Brukte fjellet aktivt for å gå det av meg, men var fortsatt hyperaktiv etter 6 timers fjelltur.

Hvis man først har bestemt seg så er jo saken egentlig grei. Bare å legge det vekk og la det bli med det. Bruk pengene på stisykkel i stedet.

Redigert av Martin222; 24/06/2018 12:03.
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493397 24/06/2018 15:25
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Eg tenkjer at det finst ein grunn til at folk røykjer eller snusar. Kanskje har fleire av oss godt av å spørja oss sjølve kvifor vi har den eller den uvanen. Så gjeld det å finna enda betre grunnar til å kvitta seg med han.

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493446 24/06/2018 21:05
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Sluttet å røyke for 20 år siden omtrent på denne dagen. Hadde sluttet noen ganger før og sprukket. Men husker nesten ikke hvorfor jeg sluttet. Har enda lyst på nikotin noenganger. Tar da frem pipa og litt tobakk. Etter noen trekk synes jeg det smaker så jævlig at det blir lenge til neste gang jeg prøver. Har derfor ofte noen bokser pipetobakk som er lite brukt i kjøleskapet Hehe. Noen år etter jeg sluttet med røyk begynte jeg å snuse og det tok det mye mer styr og viljestyrke og slutte med.

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493451 24/06/2018 21:45
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det som hjalp meg med motivasjonen i starten med snusslutt var at dagene jeg hadde lidt meg gjennom uten snus ville være forgjeves om jeg falt for fristelsen til å ta en pris. Så hadde det gått en uke, to uker, tre etc og savnet ble mindre og mindre for hver dag.

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493487 25/06/2018 07:26
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk hjerteinfarkt på sykkeltur. På riksen spurte legen om jeg røykte (har noe med anestesi å gjøre) Jeg svarte litt sånn halvrusa "ikke nå lenger".
Bordet fanger og jeg sto ved kommentaren og har ikke røykt siden, men har istedet begynt å sykle Vattarnrundan....

BTW, anbefaler å hoppe over punket med riksen og gå rett på røykeslutten... ;-)

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493496 25/06/2018 07:48
Husky Offline
Entusiast
Entusiast
Har ikkje røykt, men snusa i ca 10-12 år. Då det gjekk mot slutten budde eg på ei øy nordpå der ein fekk 10 boksar snus, eit tårn, for ca 130 kroner. Det gjekk det ein boks på 2-3 dagar. Prisen under leppa var god etter frukost, etter lunsj og etter middag. Resten var vane. 18.september 2006 var det slutt. Dei fire boksane som låg i kjøleskapet vart seremonielt ofra til guden for god viljekraft og strødd utover tundraen. Har ikkje sette meg tilbake sidan.

Det beste rådet eg kan gje er å bestemme seg for å slutte og køyre på. Har ikkje tru på ulike avvenningskurar.

Sig

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493520 25/06/2018 08:59
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493824 26/06/2018 08:44
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sluttet å snuse med nikotin tyggis. Fungerte bra for meg, fjernet suget greit.

Sprakk etter 2 år, men det var kun min egen feil.

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493961 26/06/2018 20:01
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Historien til en venn:

Slutta med røyk på 30-årsdagen men tok opp snusinga på regulær basis. Røykekutten gikk lett og røykesuget forsvant fort.

Men... da han skulle slutte med snus på 40-årsdagen ble det visst mye værre. Nikotintyggis fungerte dårlig men vanlig tyggis har blitt en ny avhengighet. Måtte kutte morrakaffen på jobb, kaffe etter middag osv. en lang periode fordi det var så linket til en pris løs-General.

Har visst snusesug den dag i dag (mange år etter) mens røyk er bare helt uinteressant.

Kan du leve med å bytte røyk med snus er løsningen enkel. Skal du bli helt nikotinfri er det bare å bestemme seg og så "just do it".

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493976 26/06/2018 20:45
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg har vært nikotinfri i perioder på mange år, og da har det vært store treningsdoser som har vært medisinen. Av forskjellige grunner har det vært vanskelig å få nok fysisk trening til å holde psyken helt i vater de siste åra, og livet funker ikke uten nikotin. Sigaretter er langsomt sjølmord, så det måtte jeg bare slutte med. I perioder har jeg brukt snus. Det tar hånd om nikotinsuget, men en røyk var fremdeles fristende av og til. Det var først da jeg begynte med e-sigarett (damping) at det blei lett å holde seg unna røyk. Helsemessig er det mye bedre! Håper å klare meg helt uten nikotin en dag, men er ikke der nå.

Du kan få mer informasjon gjennom Norsk dampselskap.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493994 26/06/2018 21:55
M
maple Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
det ante meg at det var en del ex-røykere her inne ja;) takker for gode tilbakemeldinger!

Røykeren det er snakk om er min samboer, og han har røyket bak min rygg så lenge vi har vært sammen. Et rimelig dårlig utgangspunkt i et forhold all den tid jeg har gjort det kllinkende klart for ham fra dag én at jeg ikke skal tilbringe mitt liv sammen med noen som røyker. Nå venter vi barn sammen og jeg har vurdert å sette hardt mot hardt og be ham velge meg (og barnet) eller røyken, men det å by på en såpass "slag -i-trynet"-motivasjon vil kanskje virke mot sin hensikt? hvis han føler dette som et slemt eller urimelig krav så vil det muligens ikke hjelpe ham med å mobilisere det som skal til for å greie å kutte røyken. så jeg lurer på om jeg skal gå litt rundt grøten i første omgang og heller gi kravet (for jeg mener det faktisk) en slitt snillere innpakking og så håpe på at han greier det. greier han det ikke så får det jo negative konsekvenser for flere enn ham, så det kan være greit å gi det litt tid og flere sjanser.

Det er tydelig at det er motivasjon som er tingen, og han påstår at han er avhengig av min hjelp hvis han skal greie å slutte. så her har jeg da fått lest meg litt opp på hva jeg kan foreslå når det butter imot. Men til syvende og sist så er det den som røyker som må finne sin motivasjon - og gjennomføre.

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2493998 26/06/2018 22:03
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Personlig fotrengte jeg røyk med snus i 2004. Det var lett
I 2014 sluttet jeg å snuse. Det var det verste kroppen min har vært gjenom noen gang. Hjernen var uproduktiv i flere uker. I mange måneder beholdt kroppen snussuget, og selv ett års tid etter jeg sluttet var det fortsatt vanlig å få suget av og til.

Har aldri rørt snus siden den gang (det tør jeg ikke), men har hatt perioder med mye stress hvor jeg har tydd til sigaretter. Men korte perioder, og ikke hatt problem med å slutte med det igjen. Men "noe" er det. For min del er det nikotintyggis. Det funker, men å slutte å tilføre nikotin til kroppen (i en eller annen form) er svært vanskelig.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2494065 27/06/2018 08:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: maple
Nå venter vi barn sammen og jeg har vurdert å sette hardt mot hardt og be ham velge meg (og barnet) eller røyken, men det å by på en såpass "slag -i-trynet"-motivasjon vil kanskje virke mot sin hensikt? hvis han føler dette som et slemt eller urimelig krav så vil det muligens ikke hjelpe ham med å mobilisere det som skal til for å greie å kutte røyken. så jeg lurer på om jeg skal gå litt rundt grøten i første omgang og heller gi kravet (for jeg mener det faktisk) en slitt snillere innpakking og så håpe på at han greier det. greier han det ikke så får det jo negative konsekvenser for flere enn ham, så det kan være greit å gi det litt tid og flere sjanser.

Uten sammenligning for øvrig, så minner dette litt om barneoppdragelse. Jeg kan være snar til å komme med trusler om alle mulige negative konsekvenser dersom kidsa ikke gjør som jeg sier, men har etter hvert lært at det dummeste man kan gjøre er å komme med en trussel man vet man ikke vil gjøre alvor av.

"Hvis du ikke slutter med den oppførselen, får du ingen is i ferien". Fyrer opp stemningen litt ekstra, ungen har ikke begrep om når ferien egentlig er, og vet at det kommer til å bli is uansett for jeg har ikke hjerte til å faktisk innføre is-nekt i fire uker.

Så, med mindre du faktisk kommer til å hive fyren på dør hvis han ikke slutter, ikke bruk det som trussel. Da lærer han at det er tomme ord, og at han kan fortsette som før uten at det får noen konsekvens.

Helsegevinsten ved å stumpe røyken bør være motivasjon nok, så kanskje det er en mer farbar vei å oppmuntre ham til å ta vare på egen helse. Både for hans egen del, men også for din og ikke minst for barnets/barnas del. Det krever litt kondis å holde følge med en spinnvill 3åring.

Redigert av Øyvind V; 27/06/2018 08:06.
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2494110 27/06/2018 09:40
Orange Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Aldri fortell noen at du skal slutte, og aldri fortell noen at du har sluttet. Bekreft på en rolig måte at du har sluttet, om/når noen skulle spørre, og vis at du ønsker minst mulig fokus rundt dét.

Det viktigste med å fjerne en uønsket vane, er at man MÅ erstatte den med en ønsket, og da konstruktiv vane. Det folk flest desverre gjør, er å løpe rundt å fortelle at de skal slutte, og også når de har sluttet, når sannheten er at de bare har flyttet én uvane over i en annen uvane.
Det første man må gjøre er å være helt ærlig med seg selv, og fortelle seg selv alle sannhetene om hvorfor det er negativt så man skaper en motstand, og fra der må du dytte fokuset over i hva du ønsker å erstatte det med. Hva det er/blir kan ingen andre enn du selv finne ut av, da du må ta eierskapet i endringen.

Kampen i seg selv er å kjempe med å senke sine forventninger, og som man sier: bare stå i det. Den største avlastningen vil være å nekte deg selv å spre endringen til alt og alle, da du vil slippe ufattelig mange spørsmål, og fokus. Man trenger å få lagt dette bak seg, og da er det viktig med minst mulig fokus fra de ytre omgivelser.
Man kan kun gjøre dette for seg selv om man oppriktig skal slutte.

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2616824 04/07/2020 00:06
L
LiseTrener Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
sikkert mange her inne som har prøvd å slutte med røyking på ett eller annet tidspunkt i livet. hva var det som gjorde at du klarte det? evt hva var det som gjorde at du mislyktes? spør for en venn ICON_WINK

Hei,

Jeg røyke i over 20 år og klarte ENDELIG å finne noe som hjalp meg med å slutte
svaret var ZIIP
Det ligner veldig på juul, men er hakket bedre, og er det eneste man kan få kjøpt her i Norge

Lungene mine føles utrolig mye bedre, så jeg kan anbefale alle å prøve det ut

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: LiseTrener] #2616914 05/07/2020 08:23
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: LiseTrener

Hei,

svaret var ZIIP
Det ligner veldig på juul, men er hakket bedre, og er det eneste man kan få kjøpt her i Norge

Første post på forumet er reklame for et produkt på en to år gammel tråd... Det lukter litt...

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: maple] #2616917 05/07/2020 08:54
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Og nå ser jeg at tråden er 2 år gammel ja.

'...once more, and more intensity!'
Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: Awesnes] #2617337 08/07/2020 21:22
L
LiseTrener Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
Sitat: Awesnes

Hei,

svaret var ZIIP

Første post på forumet er reklame for et produkt på en to år gammel tråd... Det lukter litt...

Første post på forumet er reklame?

Mulig denne tråden er gammel, jeg bare googlet røykeslutt for å se hva andre hadde å si i forhold til erfaringer og slikt jeg

Re: Røykeslutt: tips til stategi som faktisk funker? [Re: LiseTrener] #2617341 08/07/2020 21:52
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Awesnes

Hei,

svaret var ZIIP

Første post på forumet er reklame?

Mulig denne tråden er gammel, jeg bare googlet røykeslutt for å se hva andre hadde å si i forhold til erfaringer og slikt jeg

Hei, spambot! Du blir stadig flinkere, jeg er imponert!

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE

Moderator  support