Laktatterskel vs 20min ftp.
|
Laktatterskel vs 20min ftp.
21/06/2018 18:05
|
Tommya72
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei!Jeg er 45år gammel og har syklet i ca2,5 år og har gjennomført Vo2 og laktatprofil idag. Endte på 64ml og en terskel på 250watt ved 4 i laktat. Men ihht øktene på Trainerroad så gjennomfører jeg øktene slik de skal med en FTP på 290 watt. Veier 69 kg. Er flere som har har testet mye lavere ved laktatmåling?
|
|
|
Re: Laktatterskel vs 20min ftp.
[Re: Tommya72]
21/06/2018 18:15
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Bare noen tilleggsopplysnnger du kan gi for å få best mulig svar. Brukte du samme wattmåler under VO2/laktat som på trainerroadøktene?.
Hvilke harde økter har du gjennomført på trainerroad med 290?.
Har ikke testet med laktat selv, men mener å ha lest her inne at det er normalt å ha lavere ved 4 ja.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
21/06/2018 18:46
|
Ronny1969
Entusiast
|
Entusiast
Ja, ganske mye lavere for meg også. To dager etter siste test, så hadde jeg en to timers landeveistur, der snittwatten lå 25w over laktatterskelen. Kjørte maks, bare for å teste meg selv litt. Så for min del er laktatterskel en ubrukelig test.
|
|
|
21/06/2018 18:46
|
Tommya72
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Brukte sykkel de hadde på testlab.Ikke watt i pedaler. Har kjørt mye økter i TR. F.eks Ainslie,Carson,Wilhelm og Sweet spot på 85-92% øktene blir gjennomført riktig ihht puls.
|
|
|
21/06/2018 19:18
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Var de 4 mmol det samme punktet hvor laktatgrafen din ikke lenger var lineær, men brøyt av. Kan jo hende at du er en av de som tåler en høyere mmol en 4. Er jo ikke to streker under svaret dette med laktattesting.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
21/06/2018 19:19
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Wilhelm med 7x5 og 3min pause er en fin økt for å teste om FTP er satt rett ja. Så du har nok rundt 290 i FTP på rulla. Sweetspot øktene er nok litt for lette til at en kan bruke det som grunnlag til FTP.
Men så er det hvor stor differansen er mellom målerene og om hvor rett rullemåleren din er. Så om du faktisk har 40 er det ikke så lett å finne ut av.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
21/06/2018 19:31
|
Tommya72
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Var nok der grafen brøyt av. Liker å tro at watt på Fluxen er ok siden jeg også har vektor pedaler. Men test idag stemmer sikkert selv om jeg ønsket et bedre resultat. 😜Har ihvertfall gått fortere på ritt i år.
|
|
|
22/06/2018 07:28
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan jo være så enkelt som at du ikke hadde helt dagen på testen. Jeg har tatt to tester med kort tid mellom, første testen fikk jeg 240w og 63ml, følte meg elendig, og hadde nok noe i kroppen. Neste test 2 uker etter fikk jeg 280w og 63ml, og det stemte bedre med virkeligheten. Ellers er kanskje vectorene (avhengig av versjon) litt følsomme for rett montering?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
22/06/2018 07:35
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Laktat-målinger er jo mer et litt artig kjekt-å-ha tall, men er ikke veldig nyttig å bruke i det daglige treningsarbeidet. Tester man ftp på rulla til en verdi, og klarer å gjennomføre økter etter planen både under og over den terskelen er det det som er terskelen, ikke hva målingen viste da du passerte et visst punkt på en graf. Mest fordi laktattoleransen er forskjellig i forskjellige mennesker, men også fordi det er nokså uhensiktsmessig å teste laktat hele tiden.
|
|
|
22/06/2018 07:39
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig i det, jeg testa fordi jeg ville sammenligne spesielt vo2max mot når jeg var aktiv langrennsløper, og jeg ville vite utnyttelsesgraden på sykkel  Nå testes knapt FTP..
Redigert av Hoaas; 22/06/2018 07:39.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
13/09/2018 20:45
|
Pål_pot
Fersking
|
Fersking
Jeg har i mange år hatt en mistanke om at testene på lab har gitt meg feil terskel. Terskelen skal jo i utgangspunktet være der laktaten skyter i været. De har fortalt meg dette flere ganger på lab og sendt meg hjem med en terskel jeg kan holde i flere timer. Har vært helt åpenbart at noe er feil med metodene de bruker.
Nå har jeg skaffet meg en egen måler og funnet en test metode fra en treningsgruppe i USA. De tester to ganger på watt trinn. Første etter 4 minutter og andre på slutten etter 10 minutter. De tester man man laktat faktisk er stabil på en intensitet. Da er det ingen beregning av kurver eller den håpløse 4 mmol varianten noen bruker. Er det mindre enn 1 mmol stigning mellom 4 og 10 minutter så laktat "stabil" og man kan øke.
Jeg har aldri fått mer enn 220 watt terskel fra disse testene, men kjører ca 300 watt ftp å Tacx Neo rulle. Vet ftp er høyere enn laktat fordi man "jukser" med å ta magadrag de siste minuttene som er langt over den fysiologiske terskelen men det kan ikke være 80 watt forskjell, mente jeg.
Så nå har jeg testet meg og fant ut at jeg på 250 w hadde 4.1 mmol på 4 min og 4.2 mmol på 10 minutter. Helt stabil laktat og ikke i nærheten av å komme ut av kontroll. Jeg følte meg fin og kunne fortsatt slik lenge. Programmet jeg hadde laget på zwift var slutt da så jeg må teste videre en annen dag for å finne ut hvor jeg mister kontrollen på min laktat.
Nå har jeg i alle fall funnet en metode som passer min fysiologi. På et lab hadde jeg vært sendt hjem allerede. Et lab som testet med olympiatoppen sin metode sendte meg hjem med en terskel som var så lav at jeg holdt den i 2.5 time et par uker etterpå under en test. Helt ubrukelig!
Men nå har jeg endelig et eget instrument og kan nå faktisk teste to ganger på samme intensitet å få bekreftet om laktaten er stabil. Ikke en one size fits all test
Er det lett er det ikke gøy
|
|
|
14/09/2018 00:35
|
lml
-----
|
-----
Om handles litt i denne artikelen : https://www.wattkoden.no/ftp-test-intensitet/Kan nok være litt individuelt hvordan resultatet blir av de forskjellige testene. Så sikkert lurt å kryss sjekke litt watt mot puls og laktat for å prøve å finne seg rett intensitet å trene på.
|
|
|
[Re: Pål_pot]
14/09/2018 07:04
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har i mange år hatt en mistanke om at testene på lab har gitt meg feil terskel. Terskelen skal jo i utgangspunktet være der laktaten skyter i været. De har fortalt meg dette flere ganger på lab og sendt meg hjem med en terskel jeg kan holde i flere timer. Har vært helt åpenbart at noe er feil med metodene de bruker.
Nå har jeg skaffet meg en egen måler og funnet en test metode fra en treningsgruppe i USA. De tester to ganger på watt trinn. Første etter 4 minutter og andre på slutten etter 10 minutter. De tester man man laktat faktisk er stabil på en intensitet. Da er det ingen beregning av kurver eller den håpløse 4 mmol varianten noen bruker. Er det mindre enn 1 mmol stigning mellom 4 og 10 minutter så laktat "stabil" og man kan øke.
Jeg har aldri fått mer enn 220 watt terskel fra disse testene, men kjører ca 300 watt ftp å Tacx Neo rulle. Vet ftp er høyere enn laktat fordi man "jukser" med å ta magadrag de siste minuttene som er langt over den fysiologiske terskelen men det kan ikke være 80 watt forskjell, mente jeg.
Så nå har jeg testet meg og fant ut at jeg på 250 w hadde 4.1 mmol på 4 min og 4.2 mmol på 10 minutter. Helt stabil laktat og ikke i nærheten av å komme ut av kontroll. Jeg følte meg fin og kunne fortsatt slik lenge. Programmet jeg hadde laget på zwift var slutt da så jeg må teste videre en annen dag for å finne ut hvor jeg mister kontrollen på min laktat.
Nå har jeg i alle fall funnet en metode som passer min fysiologi. På et lab hadde jeg vært sendt hjem allerede. Et lab som testet med olympiatoppen sin metode sendte meg hjem med en terskel som var så lav at jeg holdt den i 2.5 time et par uker etterpå under en test. Helt ubrukelig!
Men nå har jeg endelig et eget instrument og kan nå faktisk teste to ganger på samme intensitet å få bekreftet om laktaten er stabil. Ikke en one size fits all test men du tester vel på 2 forskjellige sykler? Hjemme egen sykkel på rulle og noe helt annet på testlabben? Hvis jeg kjører en test på ett senter på wattbike kan jeg ikke sammenligne den med resultatet hjemme på rulla.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
14/09/2018 10:57
|
Pål_pot
Fersking
|
Fersking
Men nå har jeg endelig et eget instrument og kan nå faktisk teste to ganger på samme intensitet å få bekreftet om laktaten er stabil. Ikke en one size fits all test men du tester vel på 2 forskjellige sykler? Hjemme egen sykkel på rulle og noe helt annet på testlabben? Hvis jeg kjører en test på ett senter på wattbike kan jeg ikke sammenligne den med resultatet hjemme på rulla. Både og. Har både testet på wattsykkel på lab, men nest siste gang jeg testet så tok jeg med min tacx neo og min sykkel og fikk teste meg på mitt utstyr. For at jeg da skulle få et resultat som jeg kunne bruke på min trening. Da fikk jeg beskjed om at min terskel var 220 watt. En watt jeg kan holde i over 3 timer. Så noe er riv ruskende galt med disse generelle protokollene.
|
|
|
14/09/2018 11:56
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Men en slik FTP-test som du skisserer der du gir bånn gass på slutten påvirkes jo ikke i så stor grad av heroisk innsats det siste minuttet. Det er jo snittet for de 20 minuttene x 0,95 som gir FTP. En forskjell ligger gjerne i at FTP beskriver kraft man klarer å holde 1 time, men at man da er totalt utmattet. Terskel målt med laktat opplever jeg ofte beskriver en steady state-intensitet man kan holde lenger uten at man blir totalt utmattet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
14/09/2018 18:47
|
Pål_pot
Fersking
|
Fersking
Men en slik FTP-test som du skisserer der du gir bånn gass på slutten påvirkes jo ikke i så stor grad av heroisk innsats det siste minuttet. Det er jo snittet for de 20 minuttene x 0,95 som gir FTP. En forskjell ligger gjerne i at FTP beskriver kraft man klarer å holde 1 time, men at man da er totalt utmattet. Terskel målt med laktat opplever jeg ofte beskriver en steady state-intensitet man kan holde lenger uten at man blir totalt utmattet. Spørs hva du mener med stor grad da. Hvor hardt man har evne til å presse seg utover terskelen er veldig individuelt. "Spurten" hvor man ligger over terskelen og spiser melkesyre er prosentvis mye større på en 20 min test enn på en time. Så om man er god til å presse ut det siste på en 20 min test vil denne dras opp en del % og bli litt "overvurdert" i forhold til hva man faktisk kan klare på en time. Det som er problemet med terskel målt på diverse lab rundt om i landet er at de bruker feil metoder. De finner en kalkulert terskel eller den berømte 4.0 mmol som i mine øyne er søppel. For å finne om man faktisk er på steady state må man måle minst 2 ganger på samme intensitet. Det har jeg aldri opplevd. De har alltid økt for hvert trinn og da blir det vanskelig å ha kontroll. Jeg har blitt sendt hjem flere ganger med beskjed om at min terskel er fra 2,7 etter en slags formel til 4.0 mmol som mange bruker. Nå har jeg skaffet meg en egen måler og har funnet ut at jeg på 250 watt hadde helt stabil laktat på 4.1-4.2. Dette var første måling og jeg må fortsette å øke senere for å finne ut hvor jeg ikke har stedy state mer. Etter følelsen å dømme vil den ligge rundt 270, og da ca 15 watt under FTP på rulla, men det får jeg svaret på snart. Dette er også watt jeg klarer å holde på en time tempo, noe som vil samsvare godt med hva FTP egentlig skal være.
|
|
|
17/09/2018 07:30
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Men en slik FTP-test som du skisserer der du gir bånn gass på slutten påvirkes jo ikke i så stor grad av heroisk innsats det siste minuttet. Det er jo snittet for de 20 minuttene x 0,95 som gir FTP. En forskjell ligger gjerne i at FTP beskriver kraft man klarer å holde 1 time, men at man da er totalt utmattet. Terskel målt med laktat opplever jeg ofte beskriver en steady state-intensitet man kan holde lenger uten at man blir totalt utmattet. Spørs hva du mener med stor grad da. Hvor hardt man har evne til å presse seg utover terskelen er veldig individuelt. "Spurten" hvor man ligger over terskelen og spiser melkesyre er prosentvis mye større på en 20 min test enn på en time. Så om man er god til å presse ut det siste på en 20 min test vil denne dras opp en del % og bli litt "overvurdert" i forhold til hva man faktisk kan klare på en time. Sluttspurten vil avhenge av hvor godt man har disponert testen. Er man døden nær med ett minutt igjen, men klarer å holde snitt eller over har man disponert ganske så bra. Har man masse krutt igjen siste minuttet har nok snittet de foregående 19 minuttene vært for lavt. Men noen klarer selvfølgelig å tyne mer enn andre på en test som egentlig ikke betyr noe som helst. ;-)
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/09/2018 07:51
|
Pål_pot
Fersking
|
Fersking
Men en slik FTP-test som du skisserer der du gir bånn gass på slutten påvirkes jo ikke i så stor grad av heroisk innsats det siste minuttet. Det er jo snittet for de 20 minuttene x 0,95 som gir FTP. En forskjell ligger gjerne i at FTP beskriver kraft man klarer å holde 1 time, men at man da er totalt utmattet. Terskel målt med laktat opplever jeg ofte beskriver en steady state-intensitet man kan holde lenger uten at man blir totalt utmattet. Spørs hva du mener med stor grad da. Hvor hardt man har evne til å presse seg utover terskelen er veldig individuelt. "Spurten" hvor man ligger over terskelen og spiser melkesyre er prosentvis mye større på en 20 min test enn på en time. Så om man er god til å presse ut det siste på en 20 min test vil denne dras opp en del % og bli litt "overvurdert" i forhold til hva man faktisk kan klare på en time. Sluttspurten vil avhenge av hvor godt man har disponert testen. Er man døden nær med ett minutt igjen, men klarer å holde snitt eller over har man disponert ganske så bra. Har man masse krutt igjen siste minuttet har nok snittet de foregående 19 minuttene vært for lavt. Men noen klarer selvfølgelig å tyne mer enn andre på en test som egentlig ikke betyr noe som helst. ;-) Bare for å avklare. Du mener at FTP testen ikke betyr noe?
|
|
|
29/09/2018 11:06
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Men en slik FTP-test som du skisserer der du gir bånn gass på slutten påvirkes jo ikke i så stor grad av heroisk innsats det siste minuttet. Det er jo snittet for de 20 minuttene x 0,95 som gir FTP. En forskjell ligger gjerne i at FTP beskriver kraft man klarer å holde 1 time, men at man da er totalt utmattet. Terskel målt med laktat opplever jeg ofte beskriver en steady state-intensitet man kan holde lenger uten at man blir totalt utmattet. Spørs hva du mener med stor grad da. Hvor hardt man har evne til å presse seg utover terskelen er veldig individuelt. "Spurten" hvor man ligger over terskelen og spiser melkesyre er prosentvis mye større på en 20 min test enn på en time. Så om man er god til å presse ut det siste på en 20 min test vil denne dras opp en del % og bli litt "overvurdert" i forhold til hva man faktisk kan klare på en time. Sluttspurten vil avhenge av hvor godt man har disponert testen. Er man døden nær med ett minutt igjen, men klarer å holde snitt eller over har man disponert ganske så bra. Har man masse krutt igjen siste minuttet har nok snittet de foregående 19 minuttene vært for lavt. Men noen klarer selvfølgelig å tyne mer enn andre på en test som egentlig ikke betyr noe som helst. ;-) Bare for å avklare. Du mener at FTP testen ikke betyr noe? Absolutt ikke - men det er jo resultatlista som teller i sykkelritt ikke terskelwatten. ;-) Og ikke alle vil klare å trøkke ut alt de har i en test som ikke gir dem noe annet enn et tall å trene etter. Mange klarer å hente ut en del mer når det faktisk gjelder. Men FTP-test og en laktat-test med blodprøving måler to forskjellige ting. FTP-test utført riktig - dette vil nok kreve noen forsøk og prøving og feiling på startfart osv - gir deg et godt inntrykk av hva du er god for i en time i tilsvarende forhold. Dette igjen gir et godt inntrykk av form og kapasitet. Slik blodprøve-test vil også gi et godt inntrykk av form og kapasitet, men da gjerne evnen til å holde noe lavere intensitet en del lenger.
Redigert av sykkeloyvind; 29/09/2018 11:08.
|
|
|
|
|