Guide vs Code!
|
Guide vs Code!
#2492191
18/06/2018 20:09
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 895
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 895 |
Hvem har prøvd begge? Hvor stor er forskjellen i bremsekraft?
Har guide nå. Liker alt annet enn bremsekraften, som jeg synes er heller dårlig.
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492232
19/06/2018 06:08
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg synes jo Guide er utmerket! Husk bare at du må bruke organiske originalklosser. De kom best ut i labortest hos Bike. Men holder det ikke, skal Code være sikkert stikk.
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492235
19/06/2018 06:24
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Hva sammenlikner du med? Jeg har Guide Ultimate med organiske bremseklosser og de er strålende. God bremsekraft, presis modulasjon (opplever aldri å feilberegne bremsekraften) og lik følelse i hendelen hele tiden.
På alle måter bedre enn siste generasjon XT-bremser som er det siste jeg hadde av dyrere modeller før jeg fikk Guide Ultimate.
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492243
19/06/2018 06:41
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Lurer på det samme. Har Avid X0 Trail, som vel har samme kaliper som Guide. Mangler ikke kraft eller modulasjon, men bremser har vel blitt bedre siden 2013?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492281
19/06/2018 08:18
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Sammenligner du med Saint, vil du nok bli skuffa, ja. Gå for Code, så får du nesten samme bitt som Saint, men mindre av/på.
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492316
19/06/2018 09:50
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Hvem har prøvd begge? Hvor stor er forskjellen i bremsekraft?
Har guide nå. Liker alt annet enn bremsekraften, som jeg synes er heller dårlig. Forskjellen er markant, betydelig mer bitt i Code. Tåler nok også varmgang bedre. Har ikke prøvd dem nok på sti til å vite hvordan varmgang spiller inn etc. Testa to nesten like sykler mot hverandre, en med Guide og en med Code, den forskjellen merket jeg med en gang. Sjøl kjører jeg 2018 Guide med 180 skiver. De har ikke voldsom makskraft, men meget god modulasjon, og under normal kjøring er det grep i underlaget det skorter på, ikke krafta i bremsene nødvendigvis. Når det er sagt, skulle jeg kjøpt løst hadde jeg kjøpt Code nå. Jeg vurderer å oppgradere til 200mm skive i mellomtiden.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: anonym22]
#2492320
19/06/2018 09:58
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Hva sammenlikner du med? Jeg har Guide Ultimate med organiske bremseklosser og de er strålende. God bremsekraft, presis modulasjon (opplever aldri å feilberegne bremsekraften) og lik følelse i hendelen hele tiden.
På alle måter bedre enn siste generasjon XT-bremser som er det siste jeg hadde av dyrere modeller før jeg fikk Guide Ultimate. Siste XT er 8020 med 4 stempel. Er det den du sammenligner med? Eller med de enklere 8000?
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: RazeFaze]
#2492343
19/06/2018 11:03
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Hvem har prøvd begge? Hvor stor er forskjellen i bremsekraft?
Har guide nå. Liker alt annet enn bremsekraften, som jeg synes er heller dårlig. Forskjellen er markant, betydelig mer bitt i Code. Tåler nok også varmgang bedre. Har ikke prøvd dem nok på sti til å vite hvordan varmgang spiller inn etc. Testa to nesten like sykler mot hverandre, en med Guide og en med Code, den forskjellen merket jeg med en gang. Sjøl kjører jeg 2018 Guide med 180 skiver. De har ikke voldsom makskraft, men meget god modulasjon, og under normal kjøring er det grep i underlaget det skorter på, ikke krafta i bremsene nødvendigvis. Når det er sagt, skulle jeg kjøpt løst hadde jeg kjøpt Code nå. Jeg vurderer å oppgradere til 200mm skive i mellomtiden. Har aldri testa Code, sykler på Guide nå fordi det kom som originalt utstyr på den siste sykkelen. Bruker metalliske klosser fordi jeg har hatt såpass dårlige erfaringer med organiske tidligere, både fra Shimano og Elixir for lenge siden. Har 180mm for og bak, men vurderer også 200mm foran. Jeg har også mulighet for å bytte til Saint, jeg liker de godt og i motsetning til en del andre så plager ikke modulasjonen på de meg noe. Men etter å ha lest et par tester høres jo Code interessante ut... Tror bare det blir å teste 200mm skive foran i første omgang.
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492353
19/06/2018 11:29
|
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048 |
https://m.vitalmtb.com/features/What-Do-Riders-Think-Seven-Disc-Brakes-Reviewed-by-Vital-MTB-Members,2401?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_campaign=spotlight
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492356
19/06/2018 11:37
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Har kjørt Guide med 200/200-skiver en stund. Det duger for min del, også på lange nedkjøringer i alpene. Som flere andre opplever jeg at det er underlaget som begrenser og ikke bittet i selve bremsene.
Kjøpte nye bremser i går til ny sykkel, og landet faktisk på Guide RSC igjen. Vurderte Code RSC, men grunnen til at jeg kjøpte Guide var: * Bikeshop hadde Guide RSC med 19% rabatt * Bikeshop var utsolgt for Code RSC * Har Guide på 2 andre sykler, og delelageret blir enklere med samme bremseklosser
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: krankdrev]
#2492357
19/06/2018 11:38
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hvem har prøvd begge? Hvor stor er forskjellen i bremsekraft?
Har guide nå. Liker alt annet enn bremsekraften, som jeg synes er heller dårlig. Forskjellen er markant, betydelig mer bitt i Code. Tåler nok også varmgang bedre. Har ikke prøvd dem nok på sti til å vite hvordan varmgang spiller inn etc. Testa to nesten like sykler mot hverandre, en med Guide og en med Code, den forskjellen merket jeg med en gang. Sjøl kjører jeg 2018 Guide med 180 skiver. De har ikke voldsom makskraft, men meget god modulasjon, og under normal kjøring er det grep i underlaget det skorter på, ikke krafta i bremsene nødvendigvis. Når det er sagt, skulle jeg kjøpt løst hadde jeg kjøpt Code nå. Jeg vurderer å oppgradere til 200mm skive i mellomtiden. Har aldri testa Code, sykler på Guide nå fordi det kom som originalt utstyr på den siste sykkelen. Bruker metalliske klosser fordi jeg har hatt såpass dårlige erfaringer med organiske tidligere, både fra Shimano og Elixir for lenge siden. Har 180mm for og bak, men vurderer også 200mm foran. Jeg har også mulighet for å bytte til Saint, jeg liker de godt og i motsetning til en del andre så plager ikke modulasjonen på de meg noe. Men etter å ha lest et par tester høres jo Code interessante ut... Tror bare det blir å teste 200mm skive foran i første omgang. Labor-test i Bike viser at metalliske ikke biter like godt og har mer fade (på husken)
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: baronKanon]
#2492360
19/06/2018 11:43
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Bike viser at metalliske ikke biter like godt og har mer fade (på husken) Skal aldri ha organiske klosser igjen, uansett. Funker bra når de er nye, men blir trøblete etter ei stund er mine erfaringer fra tidligere. Blir litt som menn som slår; bra en stund etter å ha lovet bot og bedring, men så blir det samma gamle historien hver gang. Gidder ikke gi noen nye sjanser.
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: krankdrev]
#2492361
19/06/2018 11:47
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Siste XT er 8020 med 4 stempel. Er det den du sammenligner med? Eller med de enklere 8000? Da ble det feil. Forrige, altså 8000.
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: krankdrev]
#2492369
19/06/2018 12:00
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Krankdrev: du skriver at du hadde dårlig erfaring for lenge siden. Shimanl lager fortsatt shit, og SRAM er flinkere og flinkere
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492383
19/06/2018 12:48
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
neistein
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498 |
Jeg har Guide ultimate på sykkelen og sønnen min har Code RSC. Det er veldig stor forskjell spør du meg. ble overrasket over hvilke bitt Coden hadde.
Det skal nevnes at jeg kjører 180/160 og han kjører 200/180, men så veier også riggen hans 3 kg mer en min
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: baronKanon]
#2492388
19/06/2018 12:59
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Krankdrev: du skriver at du hadde dårlig erfaring for lenge siden. Shimanl lager fortsatt shit, og SRAM er flinkere og flinkere Enn så lenge er jeg fornøyd med de metalliske klossene. Hvis det blir noen endringer er det å sette på 200mm skive foran, ikke bytte av klosser. Men ja, de organiske Shitmanoklossene er tragiske... tror de har skylda for mange av de bremseproblemene folk klager over.
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492396
19/06/2018 13:33
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Flott test. https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/Merk bremseklossene fra Trickstuff: Dont forget aftermarket pads too: in our tests fitting the Trickstuff Power+ brake pads to the SRAM Code R resulted in a 20% improvement in average braking torque, and an average of 18% improvement in deceleration times. Plus, they were quieter. Merk også punktet som sier "bedding in is everything": Bedding in your brake pads makes a huge difference to their performance. Initial repeated decelerations leaves a residue of pad material on the disc, permitting maximum friction and performance. On the dyno the brakes were bedded in with 20 cycles of 1 second pulls from 15 km/h, then 20 cycles of 2 second pulls from 15 km/h, repeated twice. During this process we saw the braking torque increase around 60% from the first pull to the last pull.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: krankdrev]
#2492398
19/06/2018 13:39
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Enn så lenge er jeg fornøyd med de metalliske klossene. Hvis det blir noen endringer er det å sette på 200mm skive foran, ikke bytte av klosser.
Dette gjør betydelig forskjell, både på varmgang og alt annet :-) Og, bremse mindre. Har du kjørt bratte, og ganske lange stier i Drammen er det fare for varmgang, ingen tvil...! :-) Da MÅ man pumpe, ikke dra bremsen kontinuerlig, ikke subbe, men du MÅ slippe opp innimellom.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: RazeFaze]
#2492400
19/06/2018 13:44
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Enn så lenge er jeg fornøyd med de metalliske klossene. Hvis det blir noen endringer er det å sette på 200mm skive foran, ikke bytte av klosser.
Dette gjør betydelig forskjell, både på varmgang og alt annet :-) Og, bremse mindre. Har du kjørt bratte, og ganske lange stier i Drammen er det fare for varmgang, ingen tvil...! :-) Da MÅ man pumpe, ikke dra bremsen kontinuerlig, ikke subbe, men du MÅ slippe opp innimellom. Er ikke jeg som er trådstarter  Sykler i Drammen jeg også, men har ikke vært plaget med varmgang i bremsene (men det er uansett ikke de lange nedkjøringene som interesserer meg mest).
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492502
20/06/2018 07:21
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Når det gjelder innkjøring av bremseklosser så er jo innkjøringsprosedyren veldig lik hvordan mitt vanlige bremsemønster på sti. Mulig fordi det er mye bakker her. Jeg ser verdien av innkjøring, men når er det man klarer å kløne dette til? Når du har nye klosser rett før du skal gønne ned en utforløype?
Jeg har ikke noe problem med varmgang i lange nedkjøringer i Drammen med Avid Trail X0 med 180/160 mm, men jeg er bare 75 kg.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: simenf]
#2492527
20/06/2018 08:14
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Pleier du å bremse nesten helt opp, men slippe bremsen før du stopper helt?
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: simenf]
#2492529
20/06/2018 08:15
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Når det gjelder innkjøring av bremseklosser så er jo innkjøringsprosedyren veldig lik hvordan mitt vanlige bremsemønster på sti. Mulig fordi det er mye bakker her. Jeg ser verdien av innkjøring, men når er det man klarer å kløne dette til? Når du har nye klosser rett før du skal gønne ned en utforløype?
Jeg har ikke noe problem med varmgang i lange nedkjøringer i Drammen med Avid Trail X0 med 180/160 mm, men jeg er bare 75 kg. Gitt at produsentene må gjenta dette igjen og igjen og igjen er det helt tydelig nødvendig. Nå tror jeg faktisk de fleste av oss gamle travere vet sånn, men den gjengse bruker har ikke snøring. Personlig har jeg en fin bakke rett utenfor huset jeg bruker til dette, og jeg merker ekstrem forskjell fra første nedbremsing til siste i en slik bedding-in prosedyre. Jeg vil aldri få samme kontrollerte innkjøring på sti. Men smak og behag.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2492530
20/06/2018 08:19
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Det er i alle fall mye nedbremsing fra ganske høy til ganske lav hastighet, ja. Jeg stopper jo sjelden helt opp. Men jeg oppnår kanskje ikke så høy temperatur på klosser og skiver som repetert nedbremsing etter hverandre gir. Og det er kanskje nøkkelen til suksess? Jeg mener jo selv at jeg har gode bremser, men skal kjøre dem inn på nytt og sjekke om det blir en forskjell.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Guide vs Code!
[Re: N E Berget]
#2493581
25/06/2018 11:00
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Testa Code og forskjellige utgaver av Guide på Utflukt i helgen - og det var jammen meg stor forskjell på Guide og Code! Merket ikke så stor forskjell på de forskjellige Guide-utgavene (fra R til RSC). Guide bremser jo bra, men Code er jo en helt annen verden! Både fantastisk modulasjon og masse kraft.
Så bra at jeg tror 60 g ikke vil ha noe å si i denne sammenhengen...kan fort bli Code på ny sykkel.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
|
|