Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig?

Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? #2491160 14/06/2018 22:31
?
Øyvindzen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Jeg er ramma av kjøpsbegjær. Den utkårede har skivebremser, bredere dekk (men er ikke en grusracer; det er ikke det jeg skal ha) og ser steinbra ut. Med rimelig utstyr veier den imidlertid nesten 2 kg mer enn den aldrende, men lette rittsykkelen jeg har i dag.

Spørsmålet: Er denne forskjellen såpass stor at jeg vil lengte tilbake til sprelsk letthet straks den første fascinasjonen har lagt seg? Noen der ute som har gått den veien før?

Ting som spiller inn i vurderingene: Jeg har ikke mulighet til å prøve den før et eventuelt kjøp. Det er ikke aktuelt å beholde den gamle om jeg kjøper ny. Å kjøpe en mye dyrere og lettere versjon er ikke et alternativ, ei heller en massiv oppgradering for å slanke den. Sittestillingen vil med enkel tilpasning bli helt lik den gamle - det er ikke snakk om vesensforskjellige sykler annet enn for vekta. Ritt sykler jeg ikke mer.

Øyv

Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Øyvindzen] #2491163 14/06/2018 23:24
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en Ridley på snaue 7,5kg og en Merckx Corsa Extra på drøye 9,5-10kg. Nå er det jo to helt forskjellige sykler men geometrien er ganske lik og jeg synes faktisk Merckxen kjennes kvikkere ut, tross tradisjonelle 32-eikers hjul, og jeg tror jeg har flere KOM og PR på den. Men i en lang klatring så vinner nok Ridleyen overlegent. Og hadde jeg hengt to kilo dødvekt på den så hadde det nok vært merkbart på hvordan den føles å sykle på også.

Jeg tror allikevel følelsen ramma gir samt hjul og dekk er mere avgjørende enn vekt for hvordan en sykkel oppleves. Men klokka sier kanskje det motsatte.

Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: skubisan] #2491166 15/06/2018 04:05
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Svar: JA!

Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Øyvindzen] #2491186 15/06/2018 06:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har gått den andre veien, fra i overkant av 8kg til 6.8kg. Merker ikke den helt store forskjellen med tanke på lekenhet og kvikkhet, men vektforskjellen er ikke 2kg heller. Men den lette sykkelen har en helt annen evne til å sluke grov asfalt, så selv om jeg sitter forholdsvis likt, er komforten mye høyere.

Så ny sykkel kan altså ha andre egenskaper enn at den bare er tyngre.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Øyvindzen] #2491188 15/06/2018 06:43
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I tillegg til skubis bemerkninger:

Lette sykler som ikke er stive nok er det verste jeg vet.
Jeg har akkurat snopt meg en svært lett (men stiv) felgbremsramme, men jeg har absolutt ikke tenkt å gå lettvekt på komponenter. Jeg sykler heller ikke ritt.

Klart man merker 2 kg når sykkelen skal løftes, og det vil ta lenger tid å sykle opp Galibier. På den annen side bremser man enkelt ut en felgbremssykkel når det går utfor igjen.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Øyvindzen] #2491189 15/06/2018 06:44
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Enig med Hoaas, Jeg gikk opp 1kg i år, men samme geometri og ellers like god/stiv sykkel. Merkes ikke.
Med mindre du bare sykler bakker så hadde jeg ikke brydd meg.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Øyvindzen] #2491250 15/06/2018 09:13
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tatt i betraktning at rammene er like stive synes jeg forskjellen på 2 kilo på en racer først og fremst merkes godt når man står og trår i oppoverbakke og git litt gass. Da synes jeg forskjellen er veldig merkbar.

Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: erling] #2491283 15/06/2018 10:35
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: erling
Tatt i betraktning at rammene er like stive synes jeg forskjellen på 2 kilo på en racer først og fremst merkes godt når man står og trår i oppoverbakke og git litt gass. Da synes jeg forskjellen er veldig merkbar.

Helt enig, Supersix'n min fikk en lillesøster i år CAAD 12 Disc med nesten en kg mer i vekt. Det å reise seg på vei inn i en bakke og klinke til er mye artigere på Supersix'n (lillesøster har også bra hjulsett).

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Øyvindzen] #2491329 15/06/2018 14:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Øyvindzen
Den utkårede har skivebremser, bredere dekk... Med rimelig utstyr veier den imidlertid nesten 2 kg mer enn den aldrende, men lette rittsykkelen jeg har i dag.

Hvorfor vil du bytte sykkel?

Om formålet er betydelig utvidet bruk, om det så er på røffere underlag eller i røffere vær, kan man tilgi vektforskjell. Nytte og glede trumfer gram.

Men om ny sykkel skal brukes akkurat som den gamle, er jeg redd du vil merke vektforskjellen. Kanskje mer mentalt enn fysisk. Det vil murre i bakhodet når den første begeistringen over ny teknologi har lagt seg. Og to kilo vil merkes, særlig ettersom en betydelig del av vektforskjellen vil ligge i hjulene.

Men det er altså ingen grunn til at ny sykkel skal veie to kg mer enn din gamle bare p.g.a. skivebremser og større dekklaring/bredere dekk, med mindre din gamle er Ax-Lightness ICON_SMILE Som du skriver, skyldes vektforskjellen rimelige (les: tunge) komponenter.

Ser at du ikke vil påkoste en massiv oppgradering for å slanke den, men jeg ville ikke valgt bort den muligheten så raskt. Det behøver slett ikke være så dyrt som man gjerne tror - med forbehold om at jeg ikke vet hvilken modell du ser på!

Jeg antar at du uansett bytter til ditt favorittsete og -dekk, som forhåpentligvis medfører en viss slanking.

Hjul, gruppe, krank og evt. setepinne og styre dersom disse ikke er proprietære, kan oppgraderes helt eller delvis uten at det nødvendigvis koster en formue. Igjen, med forbehold om hvilken modell vi snakker om.

- En fleksibel forhandler vil kunne tilby innbytte for en eller flere av de nevnte komponentene. (Om du er blant de mange som velger et populært nettmerke i overbevisning om at det er billigst, er ikke det nødvendigvis tilfellet straks du vil ha en smule personlig valgfrihet.)

- Komponenter som ikke tas i innbytte kan du få god pris for på bruktmarkedet dersom du plukker dem av umiddelbart, altså selger som reelt nye og ubrukte. Det reduserer potensielt utgiftene for oppgradering betraktelig.

- Det er rimelig enkelt å få tak i knapt brukte komponenter eller knalltilbud på nye som vil være en reell oppgradering fra rimelig originaloppsett.

Gjorde det slik da jeg selv gikk fra felgbremser til skiver og reduserte vektforskjellen fra halvannet kilo til et par hundre gram. Og like viktig - jeg fikk bedre egenskaper, som økt vibrasjonsdemping. Glad for at jeg tok meg bryet.

Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Øyvindzen] #2491356 15/06/2018 18:45
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Også er det jo stor forskjell på hvor man sparer vekt. 400 gram på hjul har jo mye mer å si enn 400 gram på sete/pinne/stem etc.

Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Sepeda] #2491426 15/06/2018 22:03
?
Øyvindzen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
?
Takk til alle for meninger, tips og råd!
Sitat: Sepeda
Hvorfor vil du bytte sykkel?

Fornuftig spørsmål. En del av svaret er at jeg lever i et forbrukersamfunn og ikke er upåvirka av det. En annen at jeg gjerne vil ha skivebremser, for det er bedre. En tredje at den gamle sykkelen er seks år gammel og har vært med på en hel del.

Jeg har vært på en butikkrunde i dag og er i ferd med å godta tanken på å bruke litt mer penger. Det betyr altså en lettere sykkel enn den som var grunnlaget for det opprinnelige spørsmålet. Men dette er en pågående prosess, og jeg er ikke sikker på utfallet.

God helg, alle sammen.

Øyv

Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: aug11x] #2491490 16/06/2018 11:21
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: aug11x
Også er det jo stor forskjell på hvor man sparer vekt. 400 gram på hjul har jo mye mer å si enn 400 gram på sete/pinne/stem etc.
Hva er grunnen til det?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Valentino] #2491492 16/06/2018 12:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Valentino
Hva er grunnen til det?

Å, kom igjen, Valentino, skriv heller hva du mener om saken ICON_SMILE

Klassisk stridsspørsmål som kan gjøre tråden lang og frontene harde! Jeg er naturligvis som Sveits - nøytral.

Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Valentino] #2491506 16/06/2018 13:47
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Valentino
Sitat: aug11x
Hva er grunnen til det?

Tidsmessig og teoretisk er det vel et fett, men er jo ikke noen tvil om at et lett og bra hjulsett gjør mer for kjøreglede enn å spare inn de fleste andre steder.

Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Øyvindzen] #2491537 16/06/2018 17:18
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har tre landeveissykler. En Scott Addict R1-vekt 6.2 kg med pedaler, en Addict R2- vekt 6.8 kg med pedaler og en Cervelo S5- vekt 7.5 kg med pedaler. Litt avhengig av hvilke hjulsett jeg setter på selvsagt, men dette er slik de satt opp til vanlig.
På R.1 har jeg vanligvis FFWD f4r tubular. Bruker denne sykkelen til vanlig og den er utrolig oppover.
Cereloen har Enve 50 mm clincher. Denne veierca 1.5 kg mere da. På vanlig vei, småkupert og flatt er denne meget stødig og førstevalget mitt på ritt. Har en bakke på ca 4 km med 5% stigning som jeg kjører en del intevall i. Med samme watt og forhold er Addicten rundt halvminuttet raskere oppover. Men den føles mye raskere ut.
Skulle jeg hatt bare en sykkel hadde jeg valgt Cerveloen, selv om den er tyngre.

Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Øyvindzen] #2491570 16/06/2018 19:29
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Som andre skriver har andre ting enn totalvekten betydning.
Men 2kg - det kjennes, føles treigere i aksellerasjoner, bakker, krappe svinger - tar humper og hull dårligere - hvis syklene ellers er like.
Forskjellen føles større enn den reelle forskjellen i tid.
Det måtte vært mye galt med den lette sykkelen hvis jeg skulle byttet den i en som er 2kg tyngre.

Redigert av alfred; 16/06/2018 19:31.
Re: Bytte til 2 kg tyngre racer - blir det kjedelig? [Re: Øyvindzen] #2491757 17/06/2018 14:16
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Følelse mer enn tid er nok stikkord her. Og Godfølelsen er veldig viktig. Når du gleder deg til neste motbakke .

Moderator  support, Valentino