Den utkårede har skivebremser, bredere dekk... Med rimelig utstyr veier den imidlertid nesten 2 kg mer enn den aldrende, men lette rittsykkelen jeg har i dag.
Hvorfor vil du bytte sykkel?
Om formålet er betydelig utvidet bruk, om det så er på røffere underlag eller i røffere vær, kan man tilgi vektforskjell. Nytte og glede trumfer gram.
Men om ny sykkel skal brukes akkurat som den gamle, er jeg redd du vil merke vektforskjellen. Kanskje mer mentalt enn fysisk. Det vil murre i bakhodet når den første begeistringen over ny teknologi har lagt seg. Og to kilo vil merkes, særlig ettersom en betydelig del av vektforskjellen vil ligge i hjulene.
Men det er altså ingen grunn til at ny sykkel skal veie to kg mer enn din gamle bare p.g.a. skivebremser og større dekklaring/bredere dekk, med mindre din gamle er Ax-Lightness

Som du skriver, skyldes vektforskjellen rimelige (les: tunge) komponenter.
Ser at du ikke vil påkoste en massiv oppgradering for å slanke den, men jeg ville ikke valgt bort den muligheten så raskt. Det behøver slett ikke være så dyrt som man gjerne tror - med forbehold om at jeg ikke vet hvilken modell du ser på!
Jeg antar at du uansett bytter til ditt favorittsete og -dekk, som forhåpentligvis medfører en viss slanking.
Hjul, gruppe, krank og evt. setepinne og styre dersom disse ikke er proprietære, kan oppgraderes helt eller delvis uten at det nødvendigvis koster en formue. Igjen, med forbehold om hvilken modell vi snakker om.
- En fleksibel forhandler vil kunne tilby innbytte for en eller flere av de nevnte komponentene. (Om du er blant de mange som velger et populært nettmerke i overbevisning om at det er billigst, er ikke det nødvendigvis tilfellet straks du vil ha en smule personlig valgfrihet.)
- Komponenter som ikke tas i innbytte kan du få god pris for på bruktmarkedet dersom du plukker dem av umiddelbart, altså selger som reelt nye og ubrukte. Det reduserer potensielt utgiftene for oppgradering betraktelig.
- Det er rimelig enkelt å få tak i knapt brukte komponenter eller knalltilbud på nye som vil være en reell oppgradering fra rimelig originaloppsett.
Gjorde det slik da jeg selv gikk fra felgbremser til skiver og reduserte vektforskjellen fra halvannet kilo til et par hundre gram. Og like viktig - jeg fikk bedre egenskaper, som økt vibrasjonsdemping. Glad for at jeg tok meg bryet.