Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trek Checkpoint

Trek Checkpoint #2490620 13/06/2018 04:48
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
Enkelt og greit, en SL5 ser ut som et godt egnet verktøy for det jeg ønsker å løse, eventuelt en Domane med skiver.

Noen som har syklet på en Checkpoint, litt høy vekt, billig utstyr, eller kjør på – denne fungerer fint til landevei, tur og grus?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Trek Checkpoint [Re: tmork] #2491473 16/06/2018 09:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tror Fiffik78 har en Checkpoint, se Trek Gravel. Du kan jo sende ham en PM ICON_SMILE

Sykkelen har sitt DNA fra den anerkjente og allsidige krossykkelen Boone, med strategiske justeringer, og fremstår som en rask og spenstig sykkel. Den har ikke senket kjedestag og er dermed ikke blant syklene med kortest kjedestag og akselavstand, men til gjengjeld har den kort trail, noe som borger for rimelig kjapp styring. Har sammenlignet den og lignende grus/eventyrmodeller her.

Mangel på senket kjedestag gjør også at den ikke tar 650b/27,5" hjul med brede dekk, i motsetning til f.eks. Rondo Ruut.

Checkpoint har stort sett fått meget god omtale, se f.eks. test i Gran Fondo Cycling Magazine og ikke minst i Bikeradar:

Trek Checkpoint First Ride Review - Now THIS is a Gravel Bike

Eneste negative omtale jeg har sett er i Road.cc, som kritiserer sykkelen for ikke være godt nok egnet til røffe, lange og krevende grusturer p.g.a. stiv front, tung giring og smalere dekk enn sykkelen har plass til. Men for alminnelig norsk bruk, synes jeg det derimot bare en fordel at sykkelen ikke er blant de groveste grusdoningene. Misforholdet mellom en dempet bakpart og stiv front er en helt klassisk problemstilling og vil i særlig grad gjelde ved Treks ellers utmerkede IsoSpeed. Ideelt sett burde man ha IsoSpeed både foran og bak, slik f.eks. Domane har. Checkpoint har IsoSpeed kun bak, av uforståelige grunner. Problemet kan til en viss grad avhjelpes med styre i karbon med vibrasjonsdempende egenskaper, tykk styretape og evt, hansker med gelpadding. Gjerne i motsatt rekkefølge ICON_SMILE Eller Redshift ShockStop styrefremspring/stem!

Men en av mine kjepphester er at de fleste av oss er bedre tjent med en landeveissykkel med skiver og god dekklaring enn en grussykkel, med mindre man sykler mye på lengre strekk med grov grus eller har behov for plass til f.eks. piggdekk under skjermer.

Trek Domane er geometrisk en klassisk komfortracer med slakke vinkler, lav krank og høy front, men med eksepsjonelt god dekklaring og IsoSpeed vibrasjonsdemping både foran og bak. Den fremstår dermed som svært behagelig og allsidig, og kommer endog i en utgave ("Gravel") med akkurat samme rammesett, men slangeløse felger, brede 35 mm dekk og lettere utveksling. Med dobbel IsoSpeed lider den ikke under manglende balanse mellom bakpart og front. Samtidig har den kortere kjedestag og akselavstand, noe som tilsier livlighet, og toppmodellen ble i fjor kåret til årets superbike av Bikeradar.

Om du ikke har behov for svært brede dekk, er derfor Domane et meget godt alternativ til Checkpoint. Det eneste som jeg ville tenkt over, er høyde på front. Høy front er perfekt om du ønsker avslappet sittestilling, men selv foretrekker jeg lavere front og en smulere mer aggressiv sittestilling. Alternativer til Domane med god dekklaring og lavere front er f.eks. BMC Roadmachine, Cannondale Synapse og Canyon Endurace. Har selv valgt landeveissykkel med 30 mm dekk både for asfalt og grus. Er meget fornøyd med å kunne nyte fullblods landeveissykling samtidig som jeg flyr forbi grovere skodde sykler i Marka.

Har av ren nysgjerrighet sammenstilt geometriske mål for Boone, Checkpoint og Domane. Målene bekrefter poengene i omtalene, men sier samtidig noe om de små, men betydningsfulle forskjellene i geometri mellom henholdsvis cyclocross, grus og landevei. Trek oppgir ikke lengde på styrefremspring/stem, men jeg vil anta at Domane er satt opp originalt med lengre stem enn Boone og Checkpoint, noe som vil redusere forskjellene i reell reach. Om du ikke leser geometri flytende, ta en titt på Geometrisk vekkelse.

Re: Trek Checkpoint [Re: Sepeda] #2491625 17/06/2018 04:45
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
Takk for grundig svar – tipp topp!

Dog, en liten klargjøring. Jeg har en 2015 Trek Domane (5,9 er det vel, med Di2 Ultegra, og Isospeed kun bak), men den får kun plass til 25mm Conti-dekk. Skivebremser har ikke vært et "må ha" på landevei, men ser at det er en betydelig gevinst med plass til større dekk, og til det må jeg ha en sykkel med skiver.

Domanen jeg har fungerte fint og flott på årets København->Oslo (en 770 km variant), i tillegg til de mer vanlige 70-150 km turene mine. "Ulempen" med Checkpoint slik jeg ser det er den økte vekten, og vil jeg like mekanisk 105?

Sniffer da på et par sykler som da sikkert er noen ytterpunkter, en Checkpoint Sl 5, eller en Domane Sl 8 disc https://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes...8-disc/p/21465/

Eventuelt noe HELT annet, men det det er vel en landeveissykkel med bredere dekk jeg forsøker å løse, så grus og annet litt grovt går fint, og ikke en dedikert sykkel til grus.

Blir superrund oldis (50) i løpet av kommende vinter, så jeg skal kjøpe en gave til meg selv (+ en erstatning til min 2015 Slash, men det i et annet forum).

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Trek Checkpoint [Re: tmork] #2491696 17/06/2018 09:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: tmork
...det er vel en landeveissykkel med bredere dekk jeg forsøker å løse, så grus og annet litt grovt går fint...

Det var akkurat der jeg var i flere år ICON_SMILE

Elsker både landevei og Marka, men var ikke helt bekvem med min ellers utmerkede rittsykkel på grus både fordi den fungerte best med 25 mm dekk, var litt nervøs i rufsete nedstigninger og ikke minst holdt jeg ikke ut den ødeleggende knasingen av grusstøv mellom bremseklosser og Dura Ace-felger! Og på landeveien savnet jeg den absolutte pålitelighet under alle værforhold som skiver gir.

Løsningen ble derfor n+1. Selvsagt krossykkel, først rimelige modeller med stadig lettere hjul og siden i desperasjon en påkostet toppmodell, og deretter eventyrsykkel. Syntes eventyrsykkelen var en massiv forbedring i forhold til krossykkel og endte opp med å bruke den til det meste. Men da ble den ellers elskede landeveissykkelen ofte stående ubrukt.

Som jeg har mast om i utallige innlegg, ble altså landeveissykkel med god dekklaring, skivebremser og god vibrasjonsdemping svaret på alle mine drømmer. Første sykkel der jeg ikke opplever kompromisser og slipper å føle behov for noe annet.

Utrolig deilig å ha én sykkel til alt annet enn stisykling, både hva gjelder frihetsfølelsen det gir og ikke minst den økonomiske besparelsen som ligger i å unngå doble investeringer i både sykkel, deler og vedlikehold.

Re: Trek Checkpoint [Re: Sepeda] #2508028 06/09/2018 19:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Sepeda
Mangel på senket kjedestag gjør også at den ikke tar 650b/27,5" hjul med brede dekk, i motsetning til f.eks. Rondo Ruut.

Her var jeg for kjapp, gitt.

Sørensen Sykler bekrefter at de har satt opp Checkpoint med 2,25" dekk i 650b!

Trek er kjent for god dekklaring, men dette var mer enn forventet - en hyggelig overraskelse.

Re: Trek Checkpoint [Re: Sepeda] #2508433 08/09/2018 14:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvis Trek ikke anbefaler den til 650b, så er det jo likevel usikkert hvor god krankhøyden blir. Eller om klaringen er god nok til å fungere i praksis, særlig med piggdekk i 2.25".
Så da er spørsmålet om Sørensen har syklet på denne eller låner den ut? De hadde jo også satt opp Open U.P. med Ice Spiker, men det jeg trenger er vanlige folk som har dette på sykkelen sin og har syklet med det en stund. Dette er tross alt veldig spennende og viktig!

Re: Trek Checkpoint [Re: tmork] #2510255 15/09/2018 06:43
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nå ligger 2020-versjonen av Checkpoint ute:
https://www.trekbikes.com/no/no_NO/sykle.../?colorCode=red

2020?!?

Re: Trek Checkpoint [Re: tmork] #2510260 15/09/2018 07:56
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ser ut som det blir dyrt i 2020. 33laken for 105.

Re: Trek Checkpoint [Re: anonym22] #2512321 25/09/2018 06:50
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous22
Hvis Trek ikke anbefaler den til 650b, så er det jo likevel usikkert hvor god krankhøyden blir. Eller om klaringen er god nok til å fungere i praksis, særlig med piggdekk i 2.25".
Så da er spørsmålet om Sørensen har syklet på denne eller låner den ut? De hadde jo også satt opp Open U.P. med Ice Spiker, men det jeg trenger er vanlige folk som har dette på sykkelen sin og har syklet med det en stund. Dette er tross alt veldig spennende og viktig!

Vi på Sørensen Sykler satte Checkpoint SL5 opp med Enve M50 med ca 2.1 dekk. Dette gikk svært fint å kjøre med. Jeg har også kjørt Ice Spiker pro 2.25 på Open U.P i str S(53cm) Dette skal til sigende ikke gå, men gikk helt fint. Jeg lånte også bort denne til en herremann her inne for testing vinter som var. Jeg tror han var fornøyd med det overlegne grepet iSP gir på en slik sykkel.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Trek Checkpoint [Re: thewizard] #2512324 25/09/2018 07:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: thewizard
Vi på Sørensen Sykler satte Checkpoint SL5 opp med Enve M50 med ca 2.1 dekk.

Takk for presisering. Jeg var også overrasket da jeg var innom dere og fikk høre at det gikk fint med ISP 2,25" på Checkpoint ICON_SMILE Har i ettertid målt og sett at klaring på Checkpoint er hakket mindre enn på Ruut, som ifølge det allvitende forum mangler noen få mm ved kjedestag til å ta ISP.

Re: Trek Checkpoint [Re: tmork] #2512426 25/09/2018 12:25
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Da har nok de du snakket med blingsa, Fordi Checkpoint tar ikke ISP 2.25 Kanskje han mente U.P sykkelen? Vi har dog testet Checkpoint med Maxxis Ikon 2.2 og det gikk fint.

Redigert av thewizard; 25/09/2018 12:28.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Trek Checkpoint [Re: thewizard] #2512427 25/09/2018 12:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: thewizard
Da har nok de du snakket med blingsa, Fordi Checkpoint tar ikke ISP 2.25 Kanskje han mente U.P sykkelen?

Vi hadde en lang samtale mens vi beundret den blodrøde Checkpoint ICON_SMILE Men det er mindre viktig - fint at det er oppklart! Bekrefter det jeg målte meg til. Flott butikk dere har yes

Moderator  support, Valentino