Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Grenserittet Etappe 2018

Grenserittet Etappe 2018 #2490493 12/06/2018 13:47
G
Grubler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Ser at det kun er 13 påmeldte til Grenserittet Etappe og de trenger minst 50 innen 30. juni...
Hva er det som gjør at ikke flere melder seg på dette rittet? Utkonkurrer de seg selv med det vanlige Grenserittet, eller har de ikke nådd ut til målgruppen (stisyklister)?
Jeg mener løypene burde appellere til mange her på forumet. Masse flytsti hvor teknisk nivå er en del enklere enn f.eks. Terrengsykkelrittet, men teknisk nok til at det skiller "klinten fra hveten".
I fjor var det veldig god stemning og lave skuldre.
Med puljestart basert på alder blir det også lite kø på stiene, men også artig å "jakte" de som har startet tidligere.
Live GPS tracking gjør det også morsomt for familie osv. å følge med.

Forstår jo selvsagt at Haldenskogene ikke er like episk som høyfjellet, men vil applaudere Grenserittet for å ha klart å bruke mange av de fineste stiene vi har i Halden. Her må de ha jobbet hardt for å få lov av alle involverte grunneiere.

Så håper virkelig at det blir 50 påmeldte innen 30. juni slik at det blir noe av i år også. Har mistet mange nok stiritt i år.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Grubler] #2490506 12/06/2018 14:48
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg hadde lagt opp til dette rittet i år. Men så var feriehuset i Spania bare ledig på så jeg kommer hjem seint den 4.8 .

Da utgår GR Etappe dessverre,

LarsB

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Grubler] #2490514 12/06/2018 15:44
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har vel i grunn uendra mening fra første gangen jeg hørte det: Etappe er feil medisin for å nå stisyklistene. Gå heller for det som larsdx foreslo i sin tid, et "Marka24". Jeg skulle personlig lobbyert for tilgang til flere drøyt bra stipartier som hadde gjort det til en populær sak å delta på.

Etapperitt blir for mye/dyr logistikk og dermed utmerker det seg som et tilbud til den harde kjernen av lokale stientusiaster.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Grubler] #2490537 12/06/2018 17:30
olechr Offline
More than words
More than words
Jaktstart med handikap er en av grunnene for min del.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Grubler] #2490554 12/06/2018 18:34
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Vurderer fortsatt, men tror ikke de får ultrahodene med før det blir 1-dagers. Heller 5-10 timer samme dag. Spesielt når en av dagene betyr å ta seg fri.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: olechr] #2490572 12/06/2018 19:44
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: olechr

Det burde jo være perfekt for deg. Er jo så få med at du får fri bane hele vegen og en artig jakt. Vinne gjør du uansett

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: olechr] #2490581 12/06/2018 20:04
G
Grubler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G

Jeg var selv skeptisk til handikappsystemet i fjor, men ble positivt overrasket. Det gjorde at aldersgruppa som startet sammen til en viss grad samarbeidet for å enten ta igjen de foran eller ikke bli tatt igjen av de bak.
3 forskjellige aldersgrupper på pallen tyder på at handikappet fungerte bra. Men hvis eliteutøvere stiller opp, så vil de selvsagt knuse resten av feltet.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Anders A-R] #2490588 12/06/2018 20:33
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Gå heller for det som larsdx foreslo i sin tid, et "Marka24". Jeg skulle personlig lobbyert for tilgang til flere drøyt bra stipartier som hadde gjort det til en populær sak å delta på.

Et ypperlig forslag. Burde la seg gjøre å arrangere i Østmarka / Sørmarka, eventuelt i Drammen Sørmark / Montobellorittlandet, hvor grunneierne er positive til sykkelritt.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Grubler] #2490593 12/06/2018 20:48
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kunne vært interessant om det var et langt 1-dagers ritt. Tror folk flest heller vil ha det.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: ] #2490628 13/06/2018 06:17
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: anonymous13
For min del er sånne etappe-greier litt mer mass enn syklinga er verdt. Jeg vil hatt mulighet til å kjøpe pakke med overnatting, mat og transport hvis nødvendig. Og teknisk support mellom etappene.

Du bor jo i nabolaget, så det er vel en litt tynn unnskyldning:-)

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Grubler] #2490630 13/06/2018 06:22
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Det vil vel alltids være noe som ikke passer perfekt for en gitt person. Et ritt 100% tilpasset meg vil være litt mye å kreve synes jeg. Problemet er at vi syklister synes å ha blitt mye mer kravstore og selektive, og dermed blir få ritt liv laga. Det er forsåvidt greit nok, men i stor grad har vi jo mest oss selv å skylde for at tilbudet nok blir minimalt til slutt.

Redigert av sls; 13/06/2018 06:23.
Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: ] #2490994 14/06/2018 11:39
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Poenget mitt er uansett at et bittelite GPS-etapperitt uten noe attåt, ikke trigger hverken deltakingsviljen eller betalingsviljen min.

Just presis, samme her. Jeg drømmer om et mellomlangt ritt 60-80km med typ 70-80% sti med raske grustransporter mellom stipartiene som går gjennom det som for mange er dype skoger fra svensk til norsk side. Kjempepotensiale i min gamle bakgård. Og jeg tror mange grunneiere er såpass fornøyde/kan gi såpass gode skussmål til GR-staben så langt at de ville vært positive. Hva med å gjenskape deler av trasen mellom Halden og Sverige etter samme mal som stiløpet som går på Flyktningeruta gjennom Østmarka?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Anders A-R] #2491017 14/06/2018 12:16
G
Grubler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G

Hva med å gjenskape deler av trasen mellom Halden og Sverige etter samme mal som stiløpet som går på Flyktningeruta gjennom Østmarka?

Tidligere i Halden hadde vi et orienteringsløp som het Grensekuriren (70-tallet). Det var en stafett fra Ed til Halden. En tilsvarende rute på sykkel hadde vært morsomt. Vi har en sti som kalles Bergstien som er veldig fin å sykle (3 mil bortimot sammenhengende sti) som tar oss helt fra Halden og til grensa mot Sverige, så måtte de bare finne noen stier på svenskesiden.

Men i år er det etapperitt som gjelder. Er nok også redd for at hvis det kanselleres i år, så blir det ikke vurdert noen alternative terrengritt i fremtiden.
Vil vel også si at etapperitt er litt mer sosialt ved at man treffes på kroa på kvelden for en matbit og gjennomgang av dagens løype (live GPS tracking) osv, enn at folk hiver seg utslitte i bilen etter målgang og kjører hjem. Var hvertfall veldig hyggelig i fjor.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Grubler] #2491031 14/06/2018 12:39
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Grubler

Hva med å gjenskape deler av trasen mellom Halden og Sverige etter samme mal som stiløpet som går på Flyktningeruta gjennom Østmarka?

Tidligere i Halden hadde vi et orienteringsløp som het Grensekuriren (70-tallet). Det var en stafett fra Ed til Halden. En tilsvarende rute på sykkel hadde vært morsomt. Vi har en sti som kalles Bergstien som er veldig fin å sykle (3 mil bortimot sammenhengende sti) som tar oss helt fra Halden og til grensa mot Sverige, så måtte de bare finne noen stier på svenskesiden.

Bergstien har en del veldig fine partier, men også mye som er i overkant knotete på sykkel. Jeg har aldri sykla hele, dog har jeg lagt inn mye av den på OSM. Mye tror jeg ikke er den originale traseen, men snarere lettvintheter fra DNTs lokalavdeling i oppmerkingen.

(Apropos alternativer:
Jeg foreslo for Thor F for et par år siden at GR burde vurdert å slenge seg på enduro-bølgen. Jeg ser for meg fantastiske bilder fra et sånt arrangement! F.eks toppen av Grimsrødhøgda/Nybo - ned mot Fosseløkka gjennom bøkeskogen (tenk bildene det kunne blitt!) , ned fra Fredriksten (tenk foto 30 grader bak rytter med byen under!) eller ned fra Rødsfjellet eller Folkevang ned til byen. En fantastisk miks av gamle brosteinslagte veier, gamle trehus og smale stier. Et par telefoner til LToN-gjengen + Tv2 med mer som har laget utallige produksjoner fra byen, så kunne man laget et veldig tv-vennlig opplegg med masse spennende løyper. )

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: ] #2491040 14/06/2018 12:53
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Ja, jeg bor bare noen mil unna. Men jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Strengt tatt burde det tale for at jeg _ikke_ skal delta, siden jeg strengt tatt kan kjøre løypene når det passer meg og når føret er bra.

Siden det er et arrangement, vil jeg jo gjerne at det er noe mer enn bare tidtakning og resultatlister. Det er jo tross alt ikke så mye folk uansett, så jeg blir vel stort sett syklende sammen med 0-2 andre ryttere?

Det at rytterne er selektive kan i mange tilfeller ordnes med litt fleksibilitet ved bestillingsfra arrangørens side. F.eks kan de tilby overnatting og servering ved å alliere seg med noen overnattingssteder og catering/restauranter.

Teknisk support mellom etapper kan ordnes ved å alliere seg med noen sykkelforhandlere eller importører eller noe?

Så kan det være andre som vil sove hjemme eller i bilen, ha med mat i kjøleboks og mekkeutstyr i bilen.

Poenget mitt er uansett at et bittelite GPS-etapperitt uten noe attåt, ikke trigger hverken deltakingsviljen eller betalingsviljen min.

Det er jo helt greie argumenter, men bygger jo opp under det jeg mener mht at alle ser feilene med arrangement om dagen. Når arrangører opplever så liten interesse for en nyvinning så bør det jo legges ned. Det vil jo da imidlertid aldri få mulighet til å forbedres og vokse. Selv de få rittene som fremdeles er store var jo små i begynnelsen.
Personlig har jeg ingen store problemer med at rittilbudet blir dårlig, men sier bare at vi får som fortjent og ikke har mye rett til å klage.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Anders A-R] #2491053 14/06/2018 13:36
G
Grubler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G

Bergstien har en del veldig fine partier, men også mye som er i overkant knotete på sykkel. Jeg har aldri sykla hele, dog har jeg lagt inn mye av den på OSM. Mye tror jeg ikke er den originale traseen, men snarere lettvintheter fra DNTs lokalavdeling i oppmerkingen.

Har syklet og løpt hele Bergstien flere ganger, og er i all hovedsak en fin sykkelsti. Noe steinknot er det, spesielt ved Gullund. Den krysser også noen myrer, så greit at det er tørt... men stiene som er brukt på Etappe rittene er nok generelt finere (enklere) flytstier.
En ekstrem ultraløype som i hovedsak er ferdig merket er: Bohusleden fra Strømstad til Kornsjø, Kornsjø til Bokerød, så Bergstien fra Bokerød til Halden. Ca 8 mil sti og 1 mil vei. Da vil nok alle som kommer i mål være passe slitne ICON_WINK.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Anders A-R] #2491209 15/06/2018 07:33
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

(Apropos alternativer:
Jeg foreslo for Thor F for et par år siden at GR burde vurdert å slenge seg på enduro-bølgen. Jeg ser for meg fantastiske bilder fra et sånt arrangement! F.eks toppen av Grimsrødhøgda/Nybo - ned mot Fosseløkka gjennom bøkeskogen (tenk bildene det kunne blitt!) , ned fra Fredriksten (tenk foto 30 grader bak rytter med byen under!) eller ned fra Rødsfjellet eller Folkevang ned til byen. En fantastisk miks av gamle brosteinslagte veier, gamle trehus og smale stier. Et par telefoner til LToN-gjengen + Tv2 med mer som har laget utallige produksjoner fra byen, så kunne man laget et veldig tv-vennlig opplegg med masse spennende løyper. )

Vokste opp i Halden mange år før stisykling var oppfunnet. Sykla da mye i Høyåsmarka, var jo sti fra hytta og helt ned i byen via Schulzedalen men er det stier fra Nybo og nedover mot Fosseløkka? Serr, de må jo kjøres!
Forøvrig helt enig i at Halden hadde vært et glimrende sted å kjøre enduroritt. Fra festningen og med avslutning i sentrum med litt urban moro hadde blitt ekstremt publikumsvennlig og folkefest.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: ] #2491211 15/06/2018 07:41
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Ikke helt enig i dette tilfellet, hvor fravær av interessante dimensjoner burde trigget til litt mer nytenkning og tilpasning.

I dunno. Har spurt meg selv hvorfor jeg har kjørt UB, da det egentlig ikke er så mye mer av tilbud enn GRE. Fin løype over fjellet, men prisen for å sykle 6-7 timer der oppe er veldig drøy for meg. Jeg subber innom markedet og loker, får en lefse og en brødskive under rittet, en t-shirt, og that's it. Koster både startavgift, drivstoff, mye bompenger, overnatting og mat.

Når det gjelder løypa, så er det gøy med fjellstier, men selv om jeg ikke er så bevandret havner ikke noen av stipartiene fra UB på topp 10-lista mi. Kanskje ikke topp 50 engang.

Det er å utfordre seg selv, og rett og slett at det er mange andre som kjører rittet som har gjort at jeg har vært med. Være en del av et samfunn jeg identifiserer meg med.
Mao mangler GRE bare flere deltakere i min bok ICON_SMILE

Passer ikke med UB i år allikevel, så da melder jeg meg på GRE og ser hva det gir meg - om vi blir nok deltakere.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: knutspeed] #2491217 15/06/2018 07:56
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: knutspeed

Ikke helt enig i dette tilfellet, hvor fravær av interessante dimensjoner burde trigget til litt mer nytenkning og tilpasning.

I dunno. Har spurt meg selv hvorfor jeg har kjørt UB, da det egentlig ikke er så mye mer av tilbud enn GRE. Fin løype over fjellet, men prisen for å sykle 6-7 timer der oppe er veldig drøy for meg. Jeg subber innom markedet og loker, får en lefse og en brødskive under rittet, en t-shirt, og that's it. Koster både startavgift, drivstoff, mye bompenger, overnatting og mat.

Når det gjelder løypa, så er det gøy med fjellstier, men selv om jeg ikke er så bevandret havner ikke noen av stipartiene fra UB på topp 10-lista mi. Kanskje ikke topp 50 engang.

Det er å utfordre seg selv, og rett og slett at det er mange andre som kjører rittet som har gjort at jeg har vært med. Være en del av et samfunn jeg identifiserer meg med.
Mao mangler GRE bare flere deltakere i min bok ICON_SMILE

Passer ikke med UB i år allikevel, så da melder jeg meg på GRE og ser hva det gir meg - om vi blir nok deltakere.

Med hytte både i Fredrikstad og på Sjusjøen så kan jeg istemme at det er finere stier i skogen i Østfold. Er generelt lite motivert til å sykle stiene der oppe på trening, selv om det er stas under Ultraen.

Synd stemningen for stiritt er såpass dårlig. Noen som har vært villige til å spytte store pengesummer inn i ett nytt idrettsarrangement har sondert et stibasert ritt i Oslo, men laber feedback fra målgruppa gjorde det mer interessant å sponse multisport.

Mye fint å si om Enduro, men det kommer aldri til å bli noe for massene.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: knutspeed] #2491235 15/06/2018 08:28
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vokste opp i Halden mange år før stisykling var oppfunnet. Sykla da mye i Høyåsmarka, var jo sti fra hytta og helt ned i byen via Schulzedalen men er det stier fra Nybo og nedover mot Fosseløkka? Serr, de må jo kjøres!
Forøvrig helt enig i at Halden hadde vært et glimrende sted å kjøre enduroritt. Fra festningen og med avslutning i sentrum med litt urban moro hadde blitt ekstremt publikumsvennlig og folkefest.

Nei, jeg vet ikke - men det ville overraske meg om det ikke fantes noen. Det er jo veldig mange høydemeter i mellom som burde invitere til moro. Og i den grad det ikke finnes så er jo terrenget bøkeskogen vokser i, i hvertfall veldig mykt og lett å tilpasse.
Ellers enig, fra Høyås og ned til byen ville også vært en høydare! Hadde jeg ikke vært utvandret skulle jeg lagt ned litt mer energi i å lobbyere for dette merker jeg... ICON_SMILE

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Grubler] #2491239 15/06/2018 08:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Grubler

Har syklet og løpt hele Bergstien flere ganger, og er i all hovedsak en fin sykkelsti. Noe steinknot er det, spesielt ved Gullund. Den krysser også noen myrer, så greit at det er tørt... men stiene som er brukt på Etappe rittene er nok generelt finere (enklere) flytstier.
En ekstrem ultraløype som i hovedsak er ferdig merket er: Bohusleden fra Strømstad til Kornsjø, Kornsjø til Bokerød, så Bergstien fra Bokerød til Halden. Ca 8 mil sti og 1 mil vei. Da vil nok alle som kommer i mål være passe slitne ICON_WINK.

Det er det som er min bakgård som jeg har syklet litt på. Litt knot mellom Gullund og Kula, spesielt fra øst mot vest fra Kula. Myrkrysningen mellom Skårefjell og Gullund kan neppe være den originale Bergstien. Det er noe som ikke går opp der, men jeg har ikke hatt tid til å undersøke nærmere.

For øvrig et interessant forslag til rute som jeg må ta nærmere i øyesyn i sommerferien om jeg får sjans... ICON_SMILE

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: knutspeed] #2491312 15/06/2018 12:51
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev

Jøss. Av nysgjerrighet: hvor mener du at de 49 fineste stipartiene befinner seg? Eller for å gjøre det enklere: de 10 fineste?

Hilsen utvandret østfolding (Askim) som bor på Lillehammer

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Straightline] #2491320 15/06/2018 13:10
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Straightline

Jøss. Av nysgjerrighet: hvor mener du at 49 fineste stipartiene befinner seg? Eller for å gjøre det enklere: de 10 fineste?

Jeg er også imponert over at man har 49 stier bedre enn det man finner på fjellet der UB går.

Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Grubler] #2491350 15/06/2018 18:32
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har 49 bedre partier på Skeikampen 😆

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: Grubler] #2491354 15/06/2018 18:43
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Fint på Øyerfjellet, men min personlige mening er at stiene i lavlandet rundt Oslofjorden er mye kulere. Jeg hadde i allefall ikke dratt dit kun for stiene sin del. Men smaken er som baken.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: erling] #2491355 15/06/2018 18:44
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: erling

Jada, jeg har syklet mye på Skeikampen, og er enig i at det beste der er bedre enn det beste på Sjusjøen/Nordseter/Øyerfjellet. Men jeg trekker tilbake spørsmålet - det blir omtrent som å spørre hvor lang en fisk er.
Området "mitt" utmerker seg kanskje ikke med mange episke partier, men den totale mengden med det som i mine øyne er gode og veldig gode stier, er stor.

Men beklager avsporinga - tilbake til Grenserittet!

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: erling] #2491390 15/06/2018 20:11
olechr Offline
More than words
More than words

Har du det altså? 49 stier er MYE stier. Jeg har syklet begge steder og jeg synes du har perler begge steder. Men smaken er som baken. :-)

Redigert av olechr; 15/06/2018 20:14.

Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: olechr] #2491457 16/06/2018 07:30
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Har du det altså? 49 stier er MYE stier. Jeg har syklet begge steder og jeg synes du har perler begge steder. Men smaken er som baken. :-)

Kun en morsom kommentar fra min side. Det er mye bra på Sjusjøen. Men det er mer flyt og spektakulære partier på Skeikampen. Mer høytliggende områder og flere lange nedkjøringer. :-)

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: olechr] #2491519 16/06/2018 15:28
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Straightline

Jøss. Av nysgjerrighet: hvor mener du at 49 fineste stipartiene befinner seg? Eller for å gjøre det enklere: de 10 fineste?

Jeg er også imponert over at man har 49 stier bedre enn det man finner på fjellet der UB går.

Som sagt, ikke veldig bevandret, men syntes f.eks samtlige av stiene jeg kjører mest i Kongsberg er morsommere. Da snakker vi fort 20-25, så kan vi ta stiene i lokalmarka (Sarp, Freksta, Skjeberg) og presto så er vi over 50. Østmarka har også mye gromt, og mener at alle de stedene jeg har reist innom her i landet har mye bra!

Jeg syntes f.eks det var tidvis bedre stier også på Offroad Valdres, selv om det var noe sauetråkk der også. I 2016 var OV mye mer teknisk enn UB også. Fjellsti er gøy, men det blir fort monotont, selv om utsikten er digg.

Smaken er som baken, men jeg foretrekker sva, barnål, blåbærsti, og gjerne skog.

Re: Grenserittet Etappe 2018 [Re: knutspeed] #2492213 18/06/2018 21:43
G
Grubler Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G

På etappe 1 av GR E, syklet vi fra byen og OPP til toppen av festningen. Ikke så mye publikum dessverre, men fryktelig slitsomt ICON_SMILE. Glad det ikke var noen spurt opp der... Men det er en avslutning man husker og flott når man kommer til toppen og ser utover hele byen.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support