Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Dexter] #2490748 13/06/2018 15:03
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
????? Leasing 6 år ? Hva ? Leasing er ikke lukrativ . Kjøpe bil er ikke lukrativ . Men det er ca 150 000 solgte nye personbiler hvert år i Norge. Vi er et land med duster.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: erik e] #2490749 13/06/2018 15:17
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: erik e
Vi er et land med duster.

For at det skal stemme må man forutsette at alle valg skal baseres på hva som er mest lønnsomt rent økonomisk, og den grunnforutsetningen vil mange være uenig i.

Redigert av Torshov-Simen; 13/06/2018 17:46.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2490763 13/06/2018 16:55
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Jepp,høres slik ut.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Larsemannen] #2490771 13/06/2018 17:58
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Larsemannen
Pussig å lese at mange her synes det er greit å ha brennende interesse for sykler som seg selv, men ting som andre brenner for, som biler i dette tilfellet, er det uforståelig at folk kan interessere seg for. Interesserer meg veldig for begge og har da derfor også brukt mye penger på både bil og sykkel. Selvfølgelig gir liten, billig og gammel bil mindre verditap per eid år enn det motsatte så skjønner ikke hvorfor det skal bli en del av diskusjonen om leasing. Denne tråden handler ikke om å kjøre en gammel haug av en Yaris (som jeg personlig ikke skjønner at folk bruker penger på ICON_WINK ) Men, jeg forstår jo likevel han som bruker mye penger på fluefiske selv om jeg overhodet ikke finnes interessert i det selv, basert på prinsippet om å brenne for en interesse.

Jeg har inntrykk av at mange er mer opptatte av status enn selve bilen.

Pratet med en bilinteressert kollega som nylig betalte 760k i mellomlegg ved bilbytte om hvor lenge bilkjøpet er artig. Ble enige om at det dabber av allerede neste dag og etter 2-3 måneder er det glemt.

Prøvekjørte en Passat GTE ved forrige bilbytte (2016/17), konkluderte med at biler i den klassen var omtrent som min -04 SAAB.

Redigert av Syklist1; 13/06/2018 17:59.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Torshov-Simen] #2490774 13/06/2018 18:18
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Torshov-Simen

For at det skal stemme må man forutsette at alle valg skal baseres på hva som er mest lønnsomt rent økonomisk, og den grunnforutsetningen vil mange være uenig i.

Etter over 30 år med "fornuftsbilhold" kommer jeg nå til å kjøpe meg en svindyr sak. Kommer definitivt til å få et langt større verditap enn om jeg hadde kjøpt en tre år gammel Octavia, men jeg har lyst til det (og råd til det) på samme måte som at jeg har et par sykler med en prislapp som ikke på langt nær står i forhold til mine prestasjoner eller ferdigheter. Ergo er jeg en av disse dustene....

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Oystein L] #2490796 13/06/2018 19:31
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L
Sitat: Torshov-Simen

Etter over 30 år med "fornuftsbilhold" kommer jeg nå til å kjøpe meg en svindyr sak. Kommer definitivt til å få et langt større verditap enn om jeg hadde kjøpt en tre år gammel Octavia, men jeg har lyst til det (og råd til det) på samme måte som at jeg har et par sykler med en prislapp som ikke på langt nær står i forhold til mine prestasjoner eller ferdigheter. Ergo er jeg en av disse dustene....

Så nå flesker du til med kliss ny Passat?

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Martin222] #2490802 13/06/2018 19:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Martin222
Jeg har som sagt hatt bilen min i seks år og jeg snur meg fremdeles etter den og beundrer frontgrillen når jeg parkerer den på fjellet. Det er kjærlighet det.

Der er jeg også. Kjøpte min Citroën C4 coupé for 13 år siden og synes fortsatt at den er stas både å kjøre og å se på. Noe av det jeg liker best er når jeg er på vei hjem fra jobben på sykkel og møter kona som kjører bilen, slik at jeg får sett den i fart. Da er den ekstra pen å se på. ICON_SMILE

Kunsten er selvfølgelig å kjøpe en bil som er forut for sin tid. En gang i tiden, sist for 13 år siden, var det det samme som å kjøpe Citroën. Nå har dessverre Citroën bare blitt en vanlig bil. Men min C4 har fortsatt fast rattnav, gjennomsiktig speedometer og et design som ikke fulgte den tidens formspråk og den er derfor i dag litt styggpen, men uten at bilen ser foreldet ut, slik en 13 år gammel Golf gjør.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: erling] #2490809 13/06/2018 20:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling

Morsom du...
Nei, det blir nok en batteribil nå, må jo få et alibi for å kunne spise junkfood mens jeg venter på at tanken skal fylles ICON_WINK

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Oystein L] #2490852 13/06/2018 22:36
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S

Morsom du...
Nei, det blir nok en batteribil nå, må jo få et alibi for å kunne spise junkfood mens jeg venter på at tanken skal fylles ICON_WINK

Blir ikke mye junkfood med andre ord all den tid du fyller tanken hjemme.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: erik e] #2490859 14/06/2018 04:55
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Men det er ca 150 000 solgte nye personbiler hvert år i Norge. Vi er et land med duster.

Med tanke på at det er ~2.6 mill personbiler i dette landet, så vil jeg påstå at den jevne borger ikke kjører rundt i en veldig ny bil. Det er en betydelig rotasjonsalder før hele parken er skiftet ut (selvsagt store variasjoner innad i bilparken).

Forøvrig kan man jo da si det samme om hytte, nordmenn elsker jo hytte. Ei hytte til 3 mill bør man putte (i snitt) 100k/år i vedlikehold - det i seg selv er noen gode sydenturer. Og så var det renter og avdrag på toppen da...

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Oystein L] #2490866 14/06/2018 05:53
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Morsom du...

Smart. Kjører selv Tesla. For det er vel det du skal ha? Svært fornøyd. Ikke ha altfor store forhåpninger om mye junkfood når du lader. Mange av ladestajonene ligger rimelig grisgrendt til.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: eOpseth] #2490867 14/06/2018 05:56
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth
Men det er ca 150 000 solgte nye personbiler hvert år i Norge. Vi er et land med duster.

Med tanke på at det er ~2.6 mill personbiler i dette landet, så vil jeg påstå at den jevne borger ikke kjører rundt i en veldig ny bil. Det er en betydelig rotasjonsalder før hele parken er skiftet ut (selvsagt store variasjoner innad i bilparken).

Forøvrig kan man jo da si det samme om hytte, nordmenn elsker jo hytte. Ei hytte til 3 mill bør man putte (i snitt) 100k/år i vedlikehold - det i seg selv er noen gode sydenturer. Og så var det renter og avdrag på toppen da...

100 000 i året på vedlikehold? Hvor har du det fra? Tipper jeg bruker mindre enn en 1/10 del av det.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: erling] #2490869 14/06/2018 05:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Morsom du...

Smart. Kjører selv Tesla. For det er vel det du skal ha? Svært fornøyd. Ikke ha altfor store forhåpninger om mye junkfood når du lader. Mange av ladestajonene ligger rimelig grisgrendt til.

Ville venta på Polestar jeg da ICON_SMILE

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: erling] #2490870 14/06/2018 05:59
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

100 000 i året på vedlikehold? Hvor har du det fra? Tipper jeg bruker mindre enn en 1/10 del av det.

I snitt. 3% av byggekost i årlig vedlikehold er ikke uvanlig, men det kommer i bolker - det stemmer.

Redigert av eOpseth; 14/06/2018 06:00.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Oystein L] #2490871 14/06/2018 05:59
gare Offline
More than words
More than words

Morsom du...

Heier på Jaguar her!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: gare] #2490872 14/06/2018 06:04
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: gare
Sitat: Martin222
Jeg har som sagt hatt bilen min i seks år og jeg snur meg fremdeles etter den og beundrer frontgrillen når jeg parkerer den på fjellet. Det er kjærlighet det.

Høres ut som du har en Alfa Romeo ICON_SMILE

jeg har min -02 modell på åttende året og er like fornøyd. det er ikke en Alfa ICON_SMILE og selfølgelig ikke en japsepurke
tar service og det meste av reperasjoner selv. antar ett verditap på en tusenlapp i måneden pluss ett par hundrelapper i vedlikehold.

skulle jeg hatt tilsvarende ny bil hadde bilkostnadene steget med femtusen i måneden, de pengene bruker jeg på sykkel/sykkelturer i steden. greit valg

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: erling] #2490880 14/06/2018 06:23
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Morsom du...

Nope ICON_WINK
Når jeg for første gang i livet skal legge så mye i bil vil jeg handle med hjertet (og Tesla går det jo 13 av på dusinet, det er jo den nye Passat...), og slippe servicekø.

....så tilbake til topic; bilen skal kjøpes, ikke leases....

Har for øvrig hatt tre leasingbiler, alle er kjøpt ut etter endt leasingperiode (en for direktesalg privat, to for videre kjøring i årevis)

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Oystein L] #2490885 14/06/2018 06:51
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Morsom du...

Nope ICON_WINK
Når jeg for første gang i livet skal legge så mye i bil vil jeg handle med hjertet (og Tesla går det jo 13 av på dusinet, det er jo den nye Passat...), og slippe servicekø.

....så tilbake til topic; bilen skal kjøpes, ikke leases....

Har for øvrig hatt tre leasingbiler, alle er kjøpt ut etter endt leasingperiode (en for direktesalg privat, to for videre kjøring i årevis)

Ikke Tesla. Da får du ha lykke til med ladinga på langtur. Du får rikelig med tid til å tygge junk 😉

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2490892 14/06/2018 07:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Haha, snakk om svartmaling ICON_LAUGH Teslamisjonærene gråter

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: erling] #2490902 14/06/2018 07:25
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ikke Tesla. Da får du ha lykke til med ladinga på langtur. Du får rikelig med tid til å tygge junk 😉

Dersom det blir en utfordring får vi bruke den andre bilen de få gangene. 99% av turene mine er på <30 mil, så jeg mister ikke nattesøvnen av det.
Tesla har egentlig aldri tiltalt meg, og S'n er unødvendig stor

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Syklist1] #2490908 14/06/2018 07:36
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Syklist1

Jeg har inntrykk av at mange er mer opptatte av status enn selve bilen.

Pratet med en bilinteressert kollega som nylig betalte 760k i mellomlegg ved bilbytte om hvor lenge bilkjøpet er artig. Ble enige om at det dabber av allerede neste dag og etter 2-3 måneder er det glemt.

Prøvekjørte en Passat GTE ved forrige bilbytte (2016/17), konkluderte med at biler i den klassen var omtrent som min -04 SAAB.

Det har du helt sikkert rett i, men det jeg ønsket å poengtere er en bedre forståelse for grunnleggende og genuin interesse for noe. For egen del kjører jeg en stasjonsvogn med barneseter som kun avsløres av store bremser og ellers ser standard ut, men som hamler opp med de fleste Teslaer (spesielt på svingete veg). Og det med forbrenningsmotor dag gitt ICON_SMILE Lyd og følelser ICON_SMILE Har hatt bilen i ett år nå og føler fortsatt en enorm eierglede og nyter hver kjøretur. Likevel bryr jeg meg katta om hva andre synes om min bil og derfor liker jeg også at den er så subtil. Så der er vi mennesker forskjellige også gitt, som på så mange andre felter. Men, likevel så synes jeg det er rart at noen med genuin interesse for en ting som f.eks. sykkel, ikke kan forstå at andre har en genuin interesse for noe annet, som bil.

Er forøvrig enig i at leasing i kroner og øre neppe er lønnsomt. Men, for bare litt ekstra kan man kjøpe seg en trygghet og forutsigbarhet (og ny bil når man ikke vil ha noe som er +5 år uansett) i dagens uforutsigbare marked. Og kroneforskjellen mellom å kjøpe for å selge etter 3-5 år og å lease samme periode blir for enkelte bilmodeller såpass liten at det totalt sett kan være verdt det.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Oystein L] #2490932 14/06/2018 08:24
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S

Ikke Tesla. Da får du ha lykke til med ladinga på langtur. Du får rikelig med tid til å tygge junk &#128521;

Dersom det blir en utfordring får vi bruke den andre bilen de få gangene. 99% av turene mine er på <30 mil, så jeg mister ikke nattesøvnen av det.
Tesla har egentlig aldri tiltalt meg, og S'n er unødvendig stor

Tesla er jo en av bilene med tregest hurtiglading på betalingsladere. Man er heldig hvis man får 40kW grunnet strømbegrensning på Chademo.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2490953 14/06/2018 09:38
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
For første gang leaset jeg bil når jeg byttet i fjor. Tidligere har jeg også byttet bil ca hvert tredje år. Grunnen til at jeg valgte å lease denne gangen var fordi jeg gikk for 4x4 og stor dieselmotor. Renta er den samme på lån og leasing og dersom restverdien viser seg å være satt for lavt (diesel fortsatt skulle være hot om tre år) kjøper jeg ut bilen for restverdi pluss et lite påslag.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Larsemannen] #2490971 14/06/2018 10:52
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Larsemannen

For egen del kjører jeg en stasjonsvogn med barneseter som kun avsløres av store bremser og ellers ser standard ut, men som hamler opp med de fleste Teslaer (spesielt på svingete veg). Og det med forbrenningsmotor dag gitt ICON_SMILE Lyd og følelser ICON_SMILE Har hatt bilen i ett år nå og føler fortsatt en enorm eierglede og nyter hver kjøretur. Likevel bryr jeg meg katta om hva andre synes om min bil og derfor liker jeg også at den er så subtil. Så der er vi mennesker forskjellige også gitt, som på så mange andre felter. Men, likevel så synes jeg det er rart at noen med genuin interesse for en ting som f.eks. sykkel, ikke kan forstå at andre har en genuin interesse for noe annet, som bil.

Trådens store spørsmål er hva slags bil du kjører...

Jeg tipper noe tysk?

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2490977 14/06/2018 11:04
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
RS6?

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2490989 14/06/2018 11:31
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
BMW 540 i en eller annen variant?

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: kjasmas] #2490992 14/06/2018 11:36
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kjasmas

Trådens store spørsmål er hva slags bil du kjører...

Jeg tipper noe tysk?

Hehehe... Nå skulle jo ikke tråden dreies mot hvilken bil jeg kjører ICON_SMILE RS6 er ikke akkurat diskret så @Syklist1 er inne på riktig merke i hvertfall, men jeg bor jo ikke i en by hvor det er upraktisk med dieselbil ICON_WINK

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2491003 14/06/2018 11:50
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
m550d, kanskje?

Mvh.
Naustdal
Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2491005 14/06/2018 11:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
M550d? ICON_WINK

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Hoaas] #2491009 14/06/2018 11:54
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hoaas
M550d? ICON_WINK

ICON_WINK
Ypperlig feriebil for svingete vestlandsveger med stisykler på taket ICON_SMILE

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support