Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sony RX100 VI

Sony RX100 VI #2490195 11/06/2018 14:56
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sony har omsider sluppet mark 6 av RX100, ganske mye på overtid sammenlignet med hyppigheten de hadde på de foregående modellene.
Jeg har den aller første varianten, RX100 som har vært en trofast følgesvenn ut på tur de siste årene. Så lite og lett at du kan ta det med deg over alt, speilrefleks og speilløst blir dessverre altfor lite brukt, men RX100 brukes titt og ofte.

Har veldig lyst å oppgradere, men ville vente til denne siste versjonen kom på markedet før jeg bestemte meg. Nå står valget mellom V eller VI. VI har fått en zoom med større vidde, men du taper 1,5 blender i forhold til den forrige konstruksjonen. Men prisen på herligheten svir, 13 høvdinger.. og i tillegg vil jeg ønske meg et skikkelig grep, en skjermbeskytter, ekstra batteri og vegglader.

Det er godt mulig det kommer et pent brukt RX100 på markedet snart ICON_SMILE

https://www.sony.no/electronics/cyber-sh...8SPAN_0605_6553

Re: Sony RX100 VI [Re: krankdrev] #2490197 11/06/2018 15:07
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ja det ser ut som et bra kamera. For min del er jeg ikke villig til å ofre hurtig optikk mot mer zoom, så mk.V ser ut som det beste kameraet for meg. Men hvis du stort sett tar bilder i bra lys og/eller du trenger så mye zoom så er det neppe noe på markedet som slår rx100mkvi. Ingen tvil om at den linsa de har pakka i kameraet må grense til magi.

Re: Sony RX100 VI [Re: krankdrev] #2490202 11/06/2018 15:24
K
krankdrev Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Min første respons var vel litt mæh.. vil heller ha V og raskere optikk.
Men så tenkte jeg litt på hvor ofte man egentlig skyter på f1,8 eller f2 på vidvinkel, og det er egentlig ganske sjelden. Det som blir avgjørende da er rett og slett den optiske kvaliteten på objektivene sammenlignet med hverandre. Tipper jo egentlig at V vil stikke av med seieren, ihvertfall blendet ned et par blendere men vil gjerne se noen skikkelige tester før jeg bestemmer meg.
Den gamle gode RX100en har et annet objektiv, på full vidde (tilsvarende 28mm) er hjørenene ikke imponerende og man må zoome litt inn for å få skarpe hjørner uten for mange optiske krumspring. Jeg regner med at både V og VI uansett vil være en forbedring sammenligna med RX100.
Glede meg til å nerde over litt tester av VI framover ICON_SMILE

Moderator  support