|
Offentlige strender Toscanakysten
|
Offentlige strender Toscanakysten
11/06/2018 13:13
|
Espen E
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Skal feriere med familien i området Lucca og kommer selvfølgelig til å besøke kysten titt og ofte. Har lest meg til at mange strender langs kysten er private med kostnader forbundet med bruk. Ikke noe galt i det, og jeg er forberedt på å benytte meg av disse. Samtidig ønsker jeg også å kjenne til offentlige strender som er ok og beliggenheten til disse.
Derfor, om man ønsker å bruke en dag på en offentlig strand som er ok, hvor skal jeg reise da?
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
Re: Offentlige strender Toscanakysten
[Re: Espen E]
11/06/2018 20:12
|
Dan
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: Dan]
11/06/2018 20:42
|
Espen E
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, den så jo koselig ut ;-D
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
11/06/2018 20:52
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bak de store skogene/naturreservatene vest for Pisa er det masse offentlige strender av varierende kvalitet og tilgjenglighet. Jeg havna ved den gamle presidentvillaen Villa del Gombo som ligger på statlig/miltært område og der var det fullstendig øde og masse drivvtømmer og søppel på strendene men det skal være noen skikkelige perler hvis man treffer riktig. Parasoll og solsengtethetten øker gradvis jo lenger nord eller sør du beveger deg.
|
|
|
12/06/2018 05:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Ja, den så jo koselig ut ;-D Huh? Hva skulle være galt med den? Hjulsporene i sanden viser at den blir ryddet, det står livredderbåter på sidene og bortsett fra at trærne ser litt puslete ut (sannsynligvis fordi bildet er tatt tidlig på våren) så er det blomster og fint der. Hvis det var det store huset bak du reagerte på så er det ikke en fabrikk, men derimot en gammel sommerkoloni fra Mussolinitiden, senere brukt som vandrerhjem (hvor jeg bodde i 2008 i forbindelse med singlespeed-EM).  Vår "hjemmestrand" i Vallecrosia som vi drar til nesten hver dag i sommerferien er en lignende gratisstrand og den ser sannsynligvis like koselig ut i StreetView som denne. Men i virkeligheten så er den veldig bra. Så jeg ville seriøst ha sjekket ut denne stranden og lignende langs den kyststrekningen, siden det er nære Lucca. Ta det en dag hvor dere kan dra 100 meter bort til betalingsstranden hvis gratisstranden skulle være kjip og/eller tettpakket av italienere. 
|
|
|
12/06/2018 09:00
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Har lest meg til at mange strender langs kysten er private med kostnader forbundet med bruk. Ikke noe galt i det, og jeg er forberedt på å benytte meg av disse. Samtidig ønsker jeg også å kjenne til offentlige strender som er ok og beliggenheten til disse. Ferierte i området for noen få år siden. Vær obs på at om du ikke er medlem i en eller annen gylden klubb er det ikke sikkert du får lov til å leie typisk de 10 radene nærmest stranden i det hele tatt selv om sengene står tomme. Blodpris fra rad 11 er derimot mulig...
|
|
|
12/06/2018 10:41
|
laowai
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har feriert mye i Toscana, men har vært mest litt sør for Lucca. Min favorittstrand er Spiagge Bianche Rosignano som ligger litt nord for Vada. Her er det mulig å leie solsenger til en ok pris. Man leier ved inngangen til stranda og bærer ned til stranda selv og plasserer seg der man vil. Det er ikke noe krav til å leie solseng, så man kan også bare ta med teppe/håndkle selv. Veldig spesiell hvit og fin sand (pga kjemikaliefabrikk i nærheten...) En annen favoritt er stranda sør for San Vincenzo, men det blir jo et stykke fra Lucca. Vi har oftest kjørt 3-4 km sør for byen, parkert bilen og gått gjennom skogen til stranda. Det er områder reservert for hoteller og beach clubs, men god plass utenom. Vi har noen ganger leid windsurf/SUP ved Tuton Club hvor det er en grei beach restaurant/bar.
|
|
|
[Re: laowai]
12/06/2018 15:52
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg tenkte også å anbefale kjempestranda ved Rosignano Solvay, har kost meg der med gjengen selv. Da med visshet om Rough Guides beskrivelse (etter hukommelsen) «Avoid the sandy beaches of Rosignano Solvay with vast chemical outlets into the sea». Pytt pytt, litt lavere levealder er det der og kreft og greier: http://www.amusingplanet.com/2016/12/the-toxic-white-beaches-of-rosignano.html?m=1Anbefaler Castiglioncello som småsted med betalstrand. Og hvis dere har lyst til å bade annetsteds enn stranda en dag, er den kuleste badeplassen et klippeområde sør for Livorno. Er du der en helg skjønner du hvor du skal stoppe når du ser ca. tusen scootere. En hverdag kan anbefales. Nord for Livorno er det lang lang strand som glir over i vest for Pisa - som Skubisan nevner. Der er det frisoner mellom betalslaga. Strand som Dan lenker til er sikkert helt suveren. Googlemapsbilde utenom sesongen/badetid krever et trenet øye. Radene lengst ned mot stranda som det nevnes gjerne er utleid, skyldes ikke akkurat eksklusiv klubb, men at de samme familiene leier plassen hele sommeren. Gjerne et par generasjoner på rad. Ingen tar standlivet mer seriøst enn italienerne. Men de beste plassene er foran det igjen: man får på svært mange steder leid strandsenger som de setter opp for deg et par meter fra vannet. De vanlige bortleide førsteradene er ofte for langt unna vannet uansett. Men radene de setter opp for én og én kunde samme dag er uten parasoll. Bad og bruk 50-faktor 
|
|
|
[Re: Dan]
12/06/2018 18:52
|
Espen E
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, den så jo koselig ut ;-D Huh? Hva skulle være galt med den? Hjulsporene i sanden viser at den blir ryddet, det står livredderbåter på sidene og bortsett fra at trærne ser litt puslete ut (sannsynligvis fordi bildet er tatt tidlig på våren) så er det blomster og fint der. Hvis det var det store huset bak du reagerte på så er det ikke en fabrikk, men derimot en gammel sommerkoloni fra Mussolinitiden, senere brukt som vandrerhjem (hvor jeg bodde i 2008 i forbindelse med singlespeed-EM).  Vår "hjemmestrand" i Vallecrosia som vi drar til nesten hver dag i sommerferien er en lignende gratisstrand og den ser sannsynligvis like koselig ut i StreetView som denne. Men i virkeligheten så er den veldig bra. Så jeg ville seriøst ha sjekket ut denne stranden og lignende langs den kyststrekningen, siden det er nære Lucca. Ta det en dag hvor dere kan dra 100 meter bort til betalingsstranden hvis gratisstranden skulle være kjip og/eller tettpakket av italienere. Ok, I rest my case. Ingenting er som lokalkjente og det er jo derfor jeg spør :-) Veldig bra, svinger innom og om det er nydelig lover jeg å ta bilde og legge ut her :-)
|
|
|
12/06/2018 18:53
|
Espen E
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Og til dere andre, tusen hjertlig takk. Dette er storveis!
|
|
|
[Re: anonym22]
12/06/2018 19:12
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Anbefaler Castiglioncello som småsted med betalstrand
Tiltredes! Bare trappa ned fra Via Godilonda er en opplevelse i seg selv og utsikten til 1800-talls arkitekturen topper det meste av strandopplevelser.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
|
|