Priser Trek seg ut?
|
Re: Priser Trek seg ut?
[Re: olechr]
11/06/2018 12:11
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå jeg snakker om Skoda tenker jeg mest på statusen. Nå er det sikkert mange faktorer som påvirker "status" og "wow-faktor" - for noen er prislapp kanskje det eneste viktige, for andre er det historikk eller hva naboen har/ikke har.. Vil imidlertid tro at design og estetikk i de fleste sammenhenger er en betydelig faktor. Smak er det riktignok ikke alle som har, men om man skal prøve å finne et slags objektivt mål på god design, kan man f.eks. se på lista over merker som har mottatt en av verdens gjeveste design-utmerkelser uavhengig av produkttype, nemlig Red Dot Design Team of The Year. Der finner vi verken Skoda, Scott eller Trek, men f.eks Audi, Mercedes, Pininfarina, Porsche....og ja; Canyon.
|
|
|
[Re: Ketle]
11/06/2018 12:26
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Så kan man spørre seg om Red Dot hadde gitt de samme utmerkelsene hvis de hadde vurdert anonyme sykler?
Nå synes jeg Canyon ser bra ut selv - så er ikke det. Finner forøvrig Rose der som vel er litt Skoda (personlig synes jeg noen av Rose-syklene ser knall ut - selv om en del rammer kun ser bra ut i en eller to av fargekombinasjonene)?
Redigert av Havre; 11/06/2018 12:28.
|
|
|
11/06/2018 12:37
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Som svar på spørsmålet som stilles; min lokale butikk (hvor jeg har kjøpt 2 Trek landeveissykler) sier klart at de får stadig dårligere betingelser for salg av Treks modeller.
|
|
|
[Re: Havre]
11/06/2018 12:44
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Såklart, men det blir for meg et teoretisk spørsmål. Selv om ikke merkenavnet står på siden har jo rammer ofte (iallfall de flotteste) en særegen karakter som ville "avslørt" opphavet uansett. Man kjenner igjen en svart Aeroad på ganske grei avstand, for å ta et åpenbart eksempel.. Her handler det uansett mer om det overordnede formspråket til merket, evnen til å både skape flere flotte enkeltsykler og samtidig ha en rød tråd på tvers av mange modeller og ikke minst skape gjenkjennbarhet (og videre selvsagt i kombinasjon med gode funksjonelle egenskaper og andre faktorer som produksjons- og distribusjonsmodell o.l..). Vanskelig å vurdere sånt "anonymt", spesielt når man her ser alle typer produkter opp mot hverandre og vurderingen skjer uten "prekvalifisering".
Redigert av Joaaso; 11/06/2018 12:51.
|
|
|
[Re: Joaaso]
11/06/2018 12:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Man kjenner igjen en svart Aeroad på ganske grei avstand, for å ta et åpenbart eksempel.. Hva er det som gjør Aeroaden så spesiell?
|
|
|
11/06/2018 13:06
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en scott-sykkel selv, men synes ikke den er spesielt pen. Syklene jeg har / har hatt fra Canyon er mye penere i mine øyne, men så er jeg en sucker for ensfargede sykler. Scott-sykkelen min minner jo mest om et fugleskremsel.
Ved siden av å lage pene sykler synes jeg Canyon treffer på å lage sykler vanlige folk som ikke er helt i toppen faktisk har lyst til å sykle på og som passer til allsidig bruk. Endurace er et godt eksempel på det, den mest allsidige landeveissykkelen på markedet. Strive et annet, en enduro soms samtidig fint kan brukes til vanlig stisykling uten å føles treg. Canyon Nerve / Neuron er vel litt utdatert nå, men var i sin tid en veldig allsidig sykkel.
Trek lager noen sære sykler jeg synes er kule, som stache, mens jeg generelt synes nye av det Scott kommer med er ganske kjedelig.
|
|
|
[Re: lim3]
11/06/2018 13:11
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Sluttresultatet er ofte at sykkelen totalt blir bedre og billigere enn å kjøpe en sykkel på nett. Et eksempel var en kunde som var innom oss for et par uker siden med en Canyon Ultimate SLX som han trengte en sykkeltilpasning til. Der fant vi ut at han absolutt måtte ha et kortere stem på det helintegrerte styret han hadde, samt nye dekk. Dette kostet han ca 7500kr. Han hadde også klart å ødelegge rammen da han monterte den, og måtte sende den til Otto Jäger. Så totalregnestykket, og tidsbruken på den sykkelen ble veldig mye større enn hvis han hadde kjøpt en sykkel i butikk og samtidig fått hjelp av butikken til å stille den inn.
Dette. Jeg overhørte en kommentar hos lokal butikk der kunder skulle demontere hjulene på sininnkjøpte fulldemper til 50++ tusen. Når du må ha hjelp til å få forklart hvordan en gjennomgående aksling, hvordan du fester clutchen på SRAM-giret for å ta av hjulet... så kan det hende det var lurt å handle lokalt, ikke på nett.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
11/06/2018 13:17
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Det går vel begge veier. Er jo en del som har vært å kjøpt 'leken' sykkel som selger har pushet. Som egentlig er en rammestørrelse for liten.
Det Styret, tar alle som kjøper ny sykkel bikefit? Hvis ikke kan man jo få samme problem igjenom butikk.
Er nok en del karbonvrak ute å går ja. Huff... Heldigvis selvforskyldt!
|
|
|
[Re: larsdx]
11/06/2018 13:38
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Endurace er et godt eksempel på det, den mest allsidige landeveissykkelen på markedet. Enig at Endurace er en utmerket, allsidig sykkel, og du har gjort et meget godt valg, men den mest allsidige? Det kommer helt an på hva man er ute etter  Trek Domane har langt bedre vibrasjonsdemping med liknende dekklaring. GCN viste nettopp hvordan den enkelt kan settes opp som en tilnærmet fullblods grussykkel. Det samme gjelder nye Cannondale Synapse. Begge er spreke landeveissykler. Focus Paralane har i likhet med de fleste alternativene til Endurace større praktisk brukspotensiale med sine fester for skjermer. Oppgitt dekklaring er også bredere og geometrien tilsier hakket større potensiale på røft underlag. BMC Roadmachine er mer rittrettet, med kortere kjedestag og potensielt betydelig mer aggressiv sittestilling. Dekklaringen er mindre, men vibrasjonsdempingen i rammesettet er bedre og den spiser grus til frokost. Den har vunnet det som finnes av sammenliknende tester. Den har like fullt praktiske detaljer som skjulte skjermfester på 02 og både skjerm- og bagasjefester på 03. Specialized Roubaix har mer begrenset dekklaring og er dermed en mer tradisjonell landeveissykkel, men Future Shock vil gi en behagelig opplevelse på røft underlag. Alle de nevnte alternativene er å få hos LBS  Men ja, Canyon er som rent nettmerke i utgangspunktet rimeligst. Og deri ligger utfordringen for både andre merker og for LBS.
|
|
|
[Re: lim3]
11/06/2018 14:19
|
Ketle
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nå som netthandel er spådd å 3 doble seg i løpet av noen år er taktikken med høy veiledende pris og heller gi 25% rabatt i butikken ganske risikabel. Folk sammenligner priser på nett og er sikkert mange som ikke på egenhånd går og pruter i butikken. Det som skjer da er at folk handler Canyon fordi den er mange tusen kroner billigere veiledende.
I mitt konkrete tilfelle vil en rabatt på 20% redusere prisforskjellen til 1500 kr. 1500 kr mellom en sykkel jeg har testet og likte og en sykkel jeg liker, men ikke får prøve før den er kjøpt. Da er 1500 kr ikke en issue lenger.
Jeg tror at de butikkene som er gode på netthandel og i tillegg har en fysisk butikk hvor kunden kan se på og teste varene (gjelder ikke bare sykkel), vil ha en kjempefordel i årene som kommer. Men man allikevel kunne konkurrere på pris til en hvis grad.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
11/06/2018 15:20
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Man kjenner igjen en svart Aeroad på ganske grei avstand, for å ta et åpenbart eksempel.. Hva er det som gjør Aeroaden så spesiell? Summen av ganske mange små og noen store faktorer, vanskelig å si hvilke som er avgjørende, men det mest iøyenfallende er vel kombinasjonen av setestag som treffer seterør godt nedenfor overrør og aero-utformingen mellom seterør, setestag og bakhjul. Aerocockpiten bidrar sikkert og. Dette kombinert med nyanser ved den øvrige geometrien, linjeføringen, proporsjonene o.l. gir den en ganske særegen karakter. For all del; ikke sikkert alle legger merke til alt sånt, men en designjury ville nok det..
|
|
|
11/06/2018 15:39
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er 20 % forhåndsbestillingsrabatt på Trek og altså samme til klubbmedlemmer. Når forhåndsbestilling har frist 15. september og levering 6-7 måneders tid seinere, er jeg ikke så sikker på at 20 % er standard resten av året. Særlig ikke siden mange av syklene er det vel så vidt de klarer å skaffe om man ikke forhåndsbestiller. Særlig mange sykler har ikke butikkene inne heller, så butikk vs. nett er jo fort vekk bestilling vs. bestilling uansett, ikke akkurat hva jeg forbinder med butikkjøp. Men jeg er helt enig i at det blir helt feil å sammenlikne Canyon med veil. pris. Prisene på en del merker er ganske like i praksis, selv om Canyon nok leverer ekstra mye for pengene på enkelte sykler i kr 20-25 000-sjiktet. Bransjen er klart moden for endring, selv bilbransjen har jo mer oversiktlige priser og tilbud nå 
|
|
|
[Re: anonym22]
11/06/2018 16:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Særlig mange sykler har ikke butikkene inne heller... Aksepterer selvsagt at du opplever det slik, men det er ikke min erfaring. Er titt og ofte innom byens forhandlere, og om jeg legger sammen det jeg ser hos Unaas, Sørensen, Sportslageret, Sykkeldelisk, Milslukern, Velo City, Spinn, Birk, Bull, Bike Brothers, Dapper (!)  - for ikke å glemme kjedene XXL, Sport1, G-Sport/Max og Intersport - synes jeg utvalget er overveldende. Ofte større enn hva man får inntrykk av på de respektive hjemmesidene. På toppen av det hele synes det meste å være tilgjengelig i størrelser som passer mine ganske gjennomsnittlige kroppsmål. De fleste av oss er gjerne hyppig også i andre byer. For min del kan man dermed i hvert fall legge til BoA, Sykkelsenteret og Sykkelbutikken. Om man har spanet nettet og kommet frem til at det globalt kun er et par-tre modeller som tilsvarer kravene, om det så er spesifikasjoner eller pris, oppleves det gjerne annerledes. Jeg har også vært der. Og ja, det hender at modeller ikke er umiddelbart tilgjengelig hos forhandler, f.eks. den lenge etterlengtede Rondo Ruut AL. Har bestilt sykkel på nett to ganger. Flotte sykler, men endte med retur i begge tilfeller siden de skilte seg noe fra forventningene...
|
|
|
[Re: Sepeda]
11/06/2018 17:08
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
I motsetning til deg er jeg svært sjelden innom butikker. Og jeg går så å si aldri innom og spør om hvor mye rabatt man kan få osv., før jeg faktisk vet omtrent hva jeg skal ha. Så det har jeg vel gjort ca. én gang annethvert år uten at det ble kjøp, ellers kun etterfulgt av kjøp (eller bestilling, siden de ikke har hatt sykkelen inne).
Min erfaring på Sportslageret, Sykkeldelisk, Milslukern, Velo City, Spinn og Bull er vel at det virker som sesongen er på hell mye av tida. Særlig hvis man ser etter Large terrengsykkel, som meg. Det hjelper klart å være medium. Og landevei ca. 56 (M/L) er også bedre.
Jeg snakker ikke om 2-3 sykler jeg har spanet ut, men 2-3 modeller per merke - min erfaring er ikke at jeg kan prøve størrelser og deretter velge modellnivå. Du gjør deg en del antagelser. Mulig det har blitt innmari mye bedre i butikkene i det siste. Synd hvis butikker som har nettsider, som Sørensen, Sportslageret, Bull, Spinn, Sykkeldelisk, har langt bedre utvalg fysisk enn på nett også. Da kan de ikke være særlig interessert i å selge sykler.
Alle mine sykler er for øvrig kjøpt gjennom lbs.
|
|
|
11/06/2018 17:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Large synes jeg stort sett det er ganske bra utvalg i, derimot synes jeg synd på de som er XL. Da er det ikke lett å kjøpe sykkel. At ikke flere butikker skjønner at det er et Market også på XL synes jeg er rart.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Joaaso]
11/06/2018 18:47
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Man kjenner igjen en svart Aeroad på ganske grei avstand, for å ta et åpenbart eksempel.. Hva er det som gjør Aeroaden så spesiell? Summen av ganske mange små og noen store faktorer, vanskelig å si hvilke som er avgjørende, men det mest iøyenfallende er vel kombinasjonen av setestag som treffer seterør godt nedenfor overrør og aero-utformingen mellom seterør, setestag og bakhjul. Aerocockpiten bidrar sikkert og. Dette kombinert med nyanser ved den øvrige geometrien, linjeføringen, proporsjonene o.l. gir den en ganske særegen karakter. For all del; ikke sikkert alle legger merke til alt sånt, men en designjury ville nok det.. Ikke uenig, men etter å ha sett på en del bilder av æro-sykler synes jeg både Storck, Orbea, Giant og flere har en geometri som er rimelig lik Aeroaden; setestag som treffer langt nede på seterøret f.eks. Men det er kanskje "noe" som likevel skiller Canyon veldig tydelig fra de andre, som jeg ikke har tenkt over 
|
|
|
[Re: RazeFaze]
11/06/2018 20:35
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Sluttresultatet er ofte at sykkelen totalt blir bedre og billigere enn å kjøpe en sykkel på nett. Et eksempel var en kunde som var innom oss for et par uker siden med en Canyon Ultimate SLX som han trengte en sykkeltilpasning til. Der fant vi ut at han absolutt måtte ha et kortere stem på det helintegrerte styret han hadde, samt nye dekk. Dette kostet han ca 7500kr. Han hadde også klart å ødelegge rammen da han monterte den, og måtte sende den til Otto Jäger. Så totalregnestykket, og tidsbruken på den sykkelen ble veldig mye større enn hvis han hadde kjøpt en sykkel i butikk og samtidig fått hjelp av butikken til å stille den inn.
Dette. Vel, det finnes vel rimelig mange eksempler på at folk har blitt pushet feil størrelse i butikk også, nettopp fordi butikken har den gjeldende størrelsen på lager. Har du feil størrelse på Canyon har du iaf valgt det selv, Canyon tilbyr seg også å sende med annen størrelse på styre/stem, men man må vel ta jobben med å bytte selv. Hvorfor måtte han bytte dekk?? Og hvis det var slik at denne personen klarte å ødelegge ramma ved montering, så høres det ikke ut som at å kjøpe sykkel i butikk nødvendigvis hadde vært problemfritt heller, det her er tydeligvis snakk om en person som er i stand til å rote til det meste. Jeg har forøvrig kjøpt sykkel av både Canyon og deg Emil, og jeg har vært veldig fornøyd med begge deler 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
11/06/2018 21:13
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ikke uenig, men etter å ha sett på en del bilder av æro-sykler synes jeg både Storck, Orbea, Giant og flere har en geometri som er rimelig lik Aeroaden; setestag som treffer langt nede på seterøret f.eks. Men det er kanskje "noe" som likevel skiller Canyon veldig tydelig fra de andre, som jeg ikke har tenkt over Absolutt, det finnes modeller som har opptil flere likhetstrekk, Orca-Aero'en har jeg og lagt merke til at likner mye på Aeroad, men jeg hadde nok raskt klart å skille dem i en anonym test; legg for eksempel merke til utformingen av overrøret og hvordan "hjørnene" i triangelet er utformet, eller hvordan gaffelen er buet sett forfra. Aeroad har omtrent ikke buer unntatt den mest markante mot bakhjulet og headtuben forfra.. Storck på sin side har mye grovere dimensjoner på rørene og tegner derfor et helt annet bilde i hukommelsen.. Tror bare det er noe med de spesifikke kombinasjonene av ulike trekk som gjør at ulike modeller kan få slik intuitiv gjenkjennbarhet. Hjernen vår er jo tross alt ganske god på sånt, bare tenk ansiktsgjenkjenning f.eks...
Redigert av Joaaso; 11/06/2018 21:42.
|
|
|
15/06/2018 10:01
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Large synes jeg stort sett det er ganske bra utvalg i, derimot synes jeg synd på de som er XL. Da er det ikke lett å kjøpe sykkel. At ikke flere butikker skjønner at det er et Market også på XL synes jeg er rart. Ave og amen! Det var veldig merkbart da jeg kjøpte BMC agonisten hos Unaas i fjor. Første uke i august var det tre XL i mitt segment i byen, og en på Finn. Heldigvis hadde Unaas en Agonist i eske og hadde bygget den opp til testing dagen etter at jeg var innom første gang. Så det løste seg på en utmerket måte. LarsB
|
|
|
15/06/2018 10:47
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om TREK priser seg ut ??? Det må man nesten spørre forhandlerne deres om. Dersom strategien er å selge få sykler med ok marginer og opprettholde en variant av eksklusivitet, lokal kompetanse, individuelle løsninger osv så har de kanskje lykkes. Det å konkurrere på pris med volumselgerne som Canyon etc og husmerkene kan de glemme. Spørsmålet er vel om de er i grenseland for hvor mye mer vi er villige til å betale for en dyr ramme og litt trygghet på toppen.
I min bok er ikke TREK så høyt på jålelisten som Colnago, Bianchi, Pinarello og muligens Specialized og Cervelo
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: anonym22]
15/06/2018 19:15
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Tror aldri jeg har hørt wow-faktor og Scott-landeveissykkel nevnt i samme setning noen gang. Synes denne ser helt ok ut jeg:
Redigert av ket16; 15/06/2018 19:19.
Ketil
|
|
|
16/06/2018 22:14
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Helt ok =/ WOW
Rammen er jo langt fra pen, men er kanskje litt slemt å legge ut disc-bilde som illustrasjonsbilde? Kunne nesten tatt med sadeltaske og pumpe på rammen da.
|
|
|
[Re: yolo]
16/06/2018 22:27
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
|
|
|
17/06/2018 04:59
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Tiden der Trek gav mere kred enn andre merker er nok forbi for noen tiår siden. Men et stort merke vil alltid være populært for nyere syklister som vil inn i miljøet. Jeg tror salgsmetoder Canyon bruker treffer den moderne syklist veldig bra, og at andre merker må inn på samme betingelser for å selge/konkurrere likt. Dette vil jo bli drepen for sykkelsjapper, men som andre skriver hvorfor betale 20 % mere for en mainstream sykkel når man kan bestille en innovativ premium sykkel på nett.
|
|
|
17/06/2018 06:46
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Her blir nok landeveis-entusiaster og terreng-menigheten aldri enige... Men disc er praktisk når du vil sykle med karbonhjul i regnet, og vekt ikke er viktig. Det skal dere ha! 
|
|
|
17/06/2018 06:54
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Yolo, alvorlig, du lever fortsatt i 2014?  Trodde vi var forbi den fryktbaserte skyttergravskrigen  Vi har i dag to løsninger for bremser på landeveissykkel. Begge har sine fordeler og ulemper. Begge omfavnes av landeveisentusiaster. Skiver dreier seg for øvrig om mye mer enn kun bremseeffekt og modulasjon, slik tilfellet var for noen år siden. Det mest spennende er hvilke muligheter som åpner seg når gaffel og setestag ikke må fungere som bremsefester og felgen ikke må fungere som bremseskive. Vi får nå rammesett som er designet fra grunnen av for skiver, slik man tidligere designet for felgbremser. Det betyr annen dekklaring og andre egenskaper i gaffel og setestag, som f.eks. økt vibrasjonsdemping. Og utformingen av hele rammesettet endres selvsagt av hensyn til aerodynamikk. Likeledes kan man tenke nytt om felger når slitasje og temperatursvingninger reduseres dramatisk. Et enkelt eksempel er slangeløst oppsett. Det er som kjent overlegent clincher på alle vis og fungerer enda bedre når man ikke risikerer opphetede felger. Jeg er overbevist om at felgbremser vil finnes på markedet i mange år fremover, og ser klart fordelene hva gjelder vekt, fortsatt til en viss grad aerodynamikk, og ikke minst gjenbruk av eldre komponenter som hjul, men innovasjonen skjer nå primært innen skivebremser.
|
|
|
17/06/2018 07:52
|
olechr
More than words
|
More than words
Her blir nok landeveis-entusiaster og terreng-menigheten aldri enige... Men disc er praktisk når du vil sykle med karbonhjul i regnet, og vekt ikke er viktig. Det skal dere ha! Ha ha da er jeg redd du blir alene etterhvert. Når det blir fullt ut lov med skivebrems i UCI ritt, ja da kan du si farvel til vanlig brems. Blir SJUKT overrasket hvis fabrikkene fortsatt kommer til å lage dobbelt sett med ramme-former på nye modeller. Blir nok skivebrems som gjelder og nok en gang er terrengsyklisten som skjønner sykkel. Landeveisgutta derimot er best på å sitte og drikke kaffe;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/06/2018 10:34
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
[ Landeveisgutta derimot er best på å sitte og drikke kaffe;-) Du får det til å høres så negativt ut
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
17/06/2018 14:36
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Hehe, gøy at dere tenner litt da, setter det litt på pissen  Jeg er enig i at skiver kommer, uten tvil. Er jo store penger på spill for produsenter med et slikt paradigmeskifte. Proffer er jo ikke de mest liberale, folk sykler jo fremdeles på 23mm og mekanisk gir, de fleste vil nok skifte innen noen år. MEN jeg synes fremdeles at det er like stilig som Hoka sine løpesko. Smak og behag. Det beste er jo å sitte med kaffe og bolle i hånden og hvile blikket på en felgbremsramme med horisontalt overrør <3
|
|
|
17/06/2018 15:17
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Joda, kult med retro style sykling også, men det når jo ikke helt opp i funksjonalitet;-)
|
|
|
|
|