Store deler av strekninga er på brukbar grusvei i følge beskrivelsene. Holder det da med vanlige 28mm landeveisdekk eller må man opp på grusspesifikke dekk??
Sykla ruta Dombås-Hjerkin-Folldalen-Grimsdalen og til Dombås, med avstikker til Viewpoint Snøhetta fredag. Brukte en Kona Sutra LTD med slitte WTB Riddler 45 c dekk med slange og bagasje for overnatting. Savnet nye dekk og slangeløst oppsett på grunn av tidvis løs grus, vannskader på veien og bagasje, men brukbar grusvei og asfalt Hjerkin-Folldalen. En fantastisk tur, anbefales !
Vi var to mann som sykla den runden i fjor på landeveissykkel og 28 mm dekk. Vi startet i Dovre (Toftemo turistsenter) og startet med klatringen til Grimsdalen, da gjør du det tyngste unna først. Obligatorisk med rømmegrøt på Grimsdalshytta og eksotisk kaffestopp på Joker Dalholen.
Meget flott tur som er på alle eventyrssyklisters to do-liste.
Grusdekket i Grimsdalen er helt strøkent, den nye grusveien langs E6 har kanskje ikke satt seg helt, men fullt kjørbar.
Jeg tror det var du som tipset meg om denne runden, og jeg må bare få takket deg. Det var en helt fabelaktig tur i rå natur, og på fine veier. Vi syklet med 27 og 30 mm på landevei. Det gikk fin-fint. Det går en nylig anlagt gruset sykkelvei parallelt med E6 ned fra Hjerkin. Den er triveligere enn E6 i 13 m/s motvind.
Redigert av helomoto; 11/06/201821:02.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Noen som har syklet Tour de Dovre på landeveisykkel med 25mm? Mener å ha lest at kun 3 av 13 mil er grus, og da frister det lite å kjøre 10 mil på terrengsykkel med knastedekk.
Noen som har syklet Tour de Dovre på landeveisykkel med 25mm?
Kameraten var på 28 mm og jeg på 30 mm da vi trillet gjennom Tour de Dovre.
Bortsett fra et strekk med grovere grus i oppstigningen fra Dombås, var det drømmeforhold med fin grus eller landevei. Burde gå aldeles utmerket med 25 mm. Desto mer som 25 mm i praksis kan være like bredt som 28 mm, alt etter modell på dekk og bredde på felgene. Uansett en fordel å treffe det magiske punktet i lufttrykket som gir en viss demping uten slangebitt
Litt kjerrevei og trillesti om du tar ruten gjennom Kvitdalen fremfor å ligge langs Folldalsvegen fra Hjerkinn mot Folldal. Anbefales.
Som nevnt er det litt smågrovt over Dovrefjell, ellers asfalt eller perfekt grus. De fleste tror jeg tar runden med klokka, men med smale dekk er den bedre motsatt mener jeg. Da unngår du de litt grove partiene i oppoverbakke.
De fleste tror jeg tar runden med klokka, men med smale dekk er den bedre motsatt mener jeg. Da unngår du de litt grove partiene i oppoverbakke.
Det er et godt poeng.
På den annen side er det nettopp nedover på grove, steinete partier at jeg har klart å påføre meg punktering på landeveisdekk andre steder i landet. Lett å bli fristet til å la det stå til, og om man da bommer på sporvalget er det lett gjort å få en skarp stein i tynn dekkvegg eller dundre seg til slangebitt.
Oppover går det naturlig nok saktere, med mindre belastning på dekkene. Min erfaring er at grepet er der så lenge man får tyngepunktet over bakhjulet.
Ambisjonen er å ta Rallarvegen på 30 mm slangeløst i år, så da får jeg prøvd begge deler
Sitat: EspenS
Egnethet ift smale dekk tror jeg kan variere litt med vær og føre, tidlig på sesongen før ting har satt seg kan det være litt løsere.
Det er så vidt jeg husker begrenset med skogsveier som kan bli myke og gjørmete på Tour de Dovre, med unntak av avstikkeren over Kvitdalen. Men vet ikke hvordan grusveiene er på vårparten. Håper runermm har rett.
Mener å ha lest at kun 3 av 13 mil er grus, og da frister det lite å kjøre 10 mil på terrengsykkel med knastedekk.
Jeg har 57% grus på Tour de Dovre sporet mitt når jeg ser på det i Strava rutebygger (vha 'create route' på en tidligere tur). Tror jeg kunne fått mer ved å velge bort litt asfalt mellom Hjerkinn og Folldal. Jo smalere dekk man velger jo tregere går det, på bredder under 30 på en slik tur.
Mener å ha lest at kun 3 av 13 mil er grus, og da frister det lite å kjøre 10 mil på terrengsykkel med knastedekk.
Jeg har 57% grus på Tour de Dovre sporet mitt når jeg ser på det i Strava rutebygger (vha 'create route' på en tidligere tur). Tror jeg kunne fått mer ved å velge bort litt asfalt mellom Hjerkinn og Folldal.
Nettopp. En rute med kun 3 av 13 mil på grus må da tilsi at man aktivt velger asfalten fremfor de fine grusveiene. Da går man glipp av mye
For ikke å snakke om den idylliske turen gjennom Kvitdalen.
Sitat: runermm
Dattera tok Grimsdalen på 23 mm, gikk veldig fint. Instagram
Pappa må være stolt. Og det bildet er bare så fint
Kan også nevnes at hvis du sykler mot klokka kan du faktisk sykle E6 fra Hjelle seter til Dombås. Det er fin asfalt, tre felt og temmelig bratt nedover så det er lite eksponert for biltrafikk. Du får en fin fartsfølelse og, men dette er selvsagt ikke noe du gjør med kids eller uerfarne ryttere.
Fjellvegen til Dombås er enkel å sykle ned, men like lett å punktere hvis du gønner på, så lurt å ta det rolig her.
Men den lengste nedstigningen er jo Grimsdalen til Dovre langs Grimsdalsvegen. Den er aldeles deilig nedover på landeveissykkel, men desto seigere og en smule ensformig oppover.
Oppstigningen fra Dombås til Hjelle Seter langs Gammelvegen er derimot en fin klatretur, nettopp fordi den er så variert. En tur i skogen.
Og for meg er det av en eller annen grunn logisk å begynne med idyllisk skogsvei og grus, og siden rulle hjem på landevei.
Bare sier det for å krangle og kverulere på klokkeretningen og insistere på at alle skal mene det samme som jeg og sykle akkurat samme tur
Det er to veldig forskjellige klatringer, det har du rett i. Dovre opp er som en ordentlig fjellklatring med fine serpentiner og vid utsikt. Dombås opp er mye enklere, plutselig er man oppe over tregrensa uten at det var noe stress.
Grusen parallell med e6en er grov siden den er litt traktorvegaktig. Grimsdalen har svært fin grusveg, nesten fylkesvegstandard, og her går nok 28 helt greit.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Grusen parallell med e6en er grov siden den er litt traktorvegaktig.
Tenker du på Nasjonalparkvegen parallelt med E6 til Hjerkinn? Den ble oppgradert fra 2017. Bortsett fra noen litt grovere strekk i oppstigningen fra Dombås, er dette nå en lettsyklet og fin grusvei Utmerket for landeveisdekk - eller så bredt og grovt man måtte foretrekke.
Om noen er hypp på å sykle Oppdal->Dombås med store deler av Dovre rundt-løypa, så hadde jeg en svært fin grustur ifjor sommer jeg nå velger å skryte litt av.
Fra Oppdal til Folldal var det svært så fine fjellgrusveger, men hakket grovere grus enn Grimsdalgrusen. Ca 400m med flat, men litt grov taktorveg/sti oppe i oppdalsfjella bandt det hele sammen på en lekker måte. Inngangen min til Grimsdalen var litt alternativ, men det var bare for å få se på utsikten + kjenne på myra og absolutt ikke en feilnavigering.
Sykla hele ruta med Pirelli Cinturato Gravel H 38mm.
Hvis man vil ha en fin langtur i området med litt bikepacking og sånt så har jeg følgende opplegg på to-do-lista, ikke funnet riktige anledningen til å ta det ennå ;
Ja, det var imponerende lengde på de gruspartiene der oppe på fjellet. Setervegen Røros-Alvdal skryter av å ha "små serveringssteder" langs vegen. Hvor ligger disse, og er de noe bra?
Hvis man vil ha en fin langtur i området med litt bikepacking og sånt så har jeg følgende opplegg på to-do-lista, ikke funnet riktige anledningen til å ta det ennå ;
Ser fint ut. Vegen mellom Lesja og Bjorli er litt kjip siden det stort sett går i vegbanen & Sunnmøringer/Romsdalinger kjører hardt+ mange vogntog siden det er eksportvegen østover. Men jeg har god erfaring med å sykle grisetidlig om morgenen for å slippe å stresse med å bli drept i trafikken. Tronfjellet var ny for meg. Om du sykler fra nord retn sørover, så kan Slådalsvegen kombineres med Blåhøe.
På linken om sykkelveien Bjorli-Lesja står det "75 kilometer med fin sykkeltrasé fra fylkesgrensa til Møre og Romsdal til Dombås. Løypa er godt skilta og går for det meste etter grusveg og skogsstier på sørsida av Lesjadalen" Så det virker jo som en mulighet å unngå vegbanen her, for det meste. Eller?
Den ruta der skal jo ikke til Bjorli, avstikkeren til Slådalsvegen er faktisk før Lesja. Du sykler nær bilfritt på sørsida av elva fra Dombås til Slådalsvegen.
Anbefaler dog sterk en kort svipptur innom Lesja og Avdemsbue, nydelig servering av lokal ost og mat.
På linken om sykkelveien Bjorli-Lesja står det "75 kilometer med fin sykkeltrasé fra fylkesgrensa til Møre og Romsdal til Dombås. Løypa er godt skilta og går for det meste etter grusveg og skogsstier på sørsida av Lesjadalen" Så det virker jo som en mulighet å unngå vegbanen her, for det meste. Eller?
My bad, det går selvfølgelig grusveger nede i dalbunnen, viser bare at en ofte tenker landeveg som default.
Men likevel er ikke det så mye å se på i Bjorli, om du da ikke vil slippe deg ned dalen og ende opp i Åndalsnes->Trollstigen, men det er en annen tur. Om du vil sykle høgt til fjells, så sjekk ut Sandgrovbotn.
Om du vil kombinere med en tur til Avdemsbue for litt high end landhandel, så kan inn Lordalen være fint for å få flitt fjelluft. Dalsida er også fint, men her er det øde mot slutten.