Anbefaling av varmepumpe
|
Re: Anbefaling av varmepumpe
[Re: ØysteinS]
08/02/2023 11:17
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Vi fikk Daikin gulvmodell på hytta på Røros, i høst. Den kan settes til 10 grader som minste temperatur, og fungerer finfint med Home Assistant, etter jeg fant et git-repo der nyere Daikin-modeller blir støttet. Når den er satt til 10 grader, så varmer den alltid opp til 12-13 grader. Varmepumpa rapporterer om 12-13 grader, og jeg har rikelig med sensorer ellers i hytta som bekrefter at den er for ivrig. Det er noe billigere å holde 12 grader enn å la varmeovner holde 6 grader, har jeg eksperimentert meg fram til, siden november. Det blir sikkert annerledes, snart, når dagslyset blir sterkere.
Tipper jeg lager en automasjon som slår den av og på, etter et regelsett, som må framgrubles. Akkurat den dype kalkulasjoner har jeg savnet, så takk for det. Interessant funn du har der om 12 grader på varmepumpe vs 6 grader uten. Har vurdert varmepumpe på hytta, men ser at det ikke går an å ha 5-6 grader som vedlikeholdsvarme når en er vekke (minimum er 10 grader der jeg har sett), og hvis strømforbruket da er likt uten varmepumpe (med 12 med varmepumpe vs 5-6 grader uten varmepumpe), så er det ikke særlig vits, sånn utenom at en slipper å sprengfyre når en kommer til hytta....og at en våkner til varmere hytte de neste dagene.
|
|
|
[Re: stalsan]
08/02/2023 12:10
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Kan legge til at jeg har gjort eksperimenter når utetemperaturen har vært stabil -5ish noen dager på rad. Fornemmelsen er at varmepumpe lønner seg trolig uansett hvor mange minusgrader det er ute, dvs. ned til nærmere -30, som er ca minimum i korte perioder, i vinter. Når det er så kaldt er det gjerne voldsome hopp i utetemperatur, så det er ikke spesielt lett å konkludere. Totalforbruk nå er ca 7 til 21 kWt, utetemperaturen varier voldsomt denne uka -25 og -3, annenhver dag, de første dagene i februar. Jeg hengte opp glava vintermatter i åpning mellom gammel hytte og nyere påbygg (stue), og besparelsen i utgifter er ganske merkbar.
Det er ned til -5 i stua (28 kvm), imens det er +12 på naborommet (25kvm). Da bruker varmepumpa 7 til 12 KWt pr døgn. 12 KWt pr døgn når det er -20 til -25 ute, og mellom 6 og 8 KWt når det er -5 ute. Totalforbruk på hytta er endel høyere pr døgn, siden varmekabler på to rom tilsammen 2,5+6.5kvm, holder 5-6 grader der.
Jeg fikk ikke godfølelsen med å la dør stå åpen til bad og do, som ellers holdes på +6 med varmekabler, og heller la varmepumpa varme de rommene også. Noe uavklart der.
Enda en viktig opplysning: Daikin ble valgt fordi installatøren er ivrig syklist, oppdaget via litt googling. Sånn. Må alltid google, sånn at man gir penger til de riktige folkene.
Redigert av ØysteinS; 08/02/2023 12:15.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
08/02/2023 12:31
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Enda en viktig opplysning: Daikin ble valgt fordi installatøren er ivrig syklist, oppdaget via litt googling. Sånn. Må alltid google, sånn at man gir penger til de riktige folkene. Men utover det - du er altså fornøyd med gulvmodellen til Daikin ? Vurderer en sånn og det kommer en selger på befaring i morgen ...
|
|
|
[Re: stalsan]
08/02/2023 14:07
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er storfornøyd, ja. Appen er finfin, statistikken den leverer til HA er kjempefin å følge med på. Samtidig er det greit å kunne styre varme ned på kaldt golv. Tipper det blir Daikin når den som er i kåken hjemme, ryker.
Eneste jeg er litt sur over, er at jeg kunne tenkt meg at de lot meg sette temperaturen ned mot +6-7 grader. Det er jo mulig å omgå det med å la HA styre av/på, aktivt.
Vil unngå slikt som ikke fungerer med HA, og vi hadde flaks der. Tipper det er variasjon i integrasjonsmuligheter som er største problemet jeg ville støtt på. Regner med at de fleste kjente merkene er bra nok.
|
|
|
|
|