Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Anbefaling av varmepumpe

Anbefaling av varmepumpe #2489286 07/06/2018 12:44
stalsan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vurderer å skaffe en varmepumpe til kåken. Noen som har noen anbefalinger i jungelen?

Viktigste kriterie: Innedelen skal være så lydløs som mulig. Jeg har desverre (?) god hørsel, og takler ikke vedvarende hørbar susing, klikking, surkling etc fra elektriske apparatus.

Huset er 3 etasjer, 57 kvm underetasje, 69 kvm 1. etasje (her er kjøkken og stue), 32 kvm andreetasje. Lokalisert på Østlandet. Huset er fra 1985, og greit nok isolert. Har en ganske ny og fin peisovn i stua som fortsatt vil bli brukt, så varmepumpe er primært ment å erstatte panelovner for "grunnvarmen".

Mest sannsynlige monteringsplass for innedel blir i trappeløpet, ca midt i 1. etasje. Hovedmengde av varmluft skal ut i 1. etasje. 2. etasje får nok varme stigende opp fra 1. etasje. Underetasjen er det ikke så viktig med, der er det soverom/vaskerom/bad.

Første pri er å velge en anstendig leverandør, men er det noen som har gode erfaringer med spesifike modeller er det selvfølgelig interessant.

Ståle
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2489354 07/06/2018 19:05
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Gjorde ganske mye research da jeg kjøpte nylig. Endte opp med en Panasonic hz25-tke. Den er kanskje den stilleste pumpa på markedet når man tar med både ute- og innedel. Og veldig høy scop verdi. Men den har ikke trappefunksjon noe som toppmodellen til Mitsubishi har. Den er nesten like stille som Panasonicen hvis jeg husker rett.

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: ] #2489518 08/06/2018 12:39
stalsan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: anonymous13

Det _kan_ være litt optimistisk å tenke at en vifte som ikke har mulighet til å blåse luft i områdene man ønsker, samtidig skal kunne varme opp.
Varmekapasiteten i luft er ikke all verden, så om man skal flytte noen kW med energi rundt med lufta, er man avhengig av en viss flow.

Du kan liksom velge høy flow eller høy temperatur, og at høy flow gir best enøk.

Jeg hang ikke helt med i svingene her...Tanken vel å montere i ca midt i trappe oppgang (dvs ca hoftehøyde 1 etasje), og hovedpri for VP er å blåse varm luft inn i 1. etasje.

Hva mener du med å velge høy flow eller høy temp?

Forøvrig støtter jeg tanken om blame trail, så forhandler skal stå for alt ICON_SMILE Kan jo tenkes at han kan si noe vettugt om plasseringen også ICON_WINK

Foreløpig tenker jeg Mitsubishi som en relevant leverandør, Panasonic også.

Ståle
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2489568 08/06/2018 17:28
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Mitt tips. Dropp hele pumpa. Har du strømforbruk under 30 000 kw har jeg ikke tro på at det er lønnsomt. Om det skal være lønnsomt må installasjonen være helt problemfri i 15-20 år. Eller ?????? Og om du var heldig hvor mange kroner er det spart og ha denne greia på veggen ut og inne ?

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2489571 08/06/2018 17:41
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har ikke min for å spare penger, men for komforten året rundt!

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2489584 08/06/2018 18:12
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har en Panasonic. NE12MKE tror jeg modellen heter. Har blitt 6 år gammel nå.
Utedelen er montert på mur, og er veldig stille. Innedelen derimot, den suser kontinuerlig. Er veldig plagsomt når man f.eks. skal se en litt lavmælt film. Sitter jeg på hjemmekontor og bruker kjøkkenbordet så skrur jeg på panelovnene slik at varmepumpa roer reka litt når temperaturen slår inn på termostaten. Denne ble kjøpt nettopp fordi den skulle være en ganske stille modell, men så mye for det..

Vi har den i åpen stue/kjøkken. Kunne ikke ha den i trappa pga. dører inn til stua, og selv om dørene var åpne ville ikke varmen komme helt inn hit med kant opp til taket over dørene.

Når den ikke varmer så står den allikevel på, da den sirkulerer lufta og fanger opp MYE støv i filteret (ikke så mye lyd fra den når den bare går på 'tomgang' da).

Veldig behagelig varme, alltid godt og varmt i stua (vi har ikke vedfyring), men skulle jeg kjøpt igjen hadde jeg gått etter kun en ting, lavest mulig dB.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: erik e] #2489585 08/06/2018 18:18
stalsan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har jo tenkt tanken om at det kanskje ikke er en kjempelønnsom investering. Men jeg også ser på komforten som en fordel.

Ifjor brukte jeg 21500 kWh, pluss 2 kubikk bjørkeved (i ny rentbrennende ovn). Et veldig kjapp gjennomgang av strømforbruket (Hafslund app) viser at kanskje 5000 kWh går til oppvarming ( sammenligning av sommermåneder med panelovner av kontra vintermåneder). Med en SCOP på 4 vil jeg da bruke 1250 kWh istedet, altså en reduksjon på 3750 kWh. Altså ca 3000 kr i året. Så ja, kanskje det økonomiske ikke forsvarer investeringen fult ut. (Alt dette over er veldig omtrentlig vurderinger)

Men jeg har idag nattsenking etc, så om morran er det ofte litt i kjøligste laget. Og vedovn brukes til å komme opp på behagelig temp om eftan. Ved kjøpes til 900 PR kubikk.

Ståle
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2489636 08/06/2018 21:42
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Panasonicen jeg linket til har innedel som avgir 18 db i stillemodus. Jeg har ikke sett noen lavere. Jeg ble anbefalt av montøren å ikke ha den på auto men sette den på en hastighet. Da jager den ikke opp og ned. Men det er klart, er det kaldt ute må jeg sette den på nivå 3 (av 5) og da hører man susing fra viften. Så lydløst er det ikke. Men settes den litt unna hvor man oppholder seg, får det greit.

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: Marøder] #2489677 09/06/2018 06:26
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Takker for en god tråd så langt. Opplysende og edruelig,ikke noe fjas.

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2490125 11/06/2018 11:07
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En annen ting er at du kan få en fjernstyringsmodul til Panasonic som kan kobles til Verisure sitt (gratis) operativsystem (tror ikke dette er nevnt tidligere). Fungerer godt for å se temperaturen i stua, energiforbruk og for å slå på/av/justere temperaturen.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2490346 12/06/2018 06:56
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hvordan er disse varmepumpene på kjøling?
Har Tek10 hus, men syntes det var litt kjølig i vinter (elektrisk gulvvarme nede, ingenting oppe, og såkalt balansert ventilasjon) og nå i disse dager er det ganske varmt. Må ha mange dører og vinduer åpne for å få litt kjøling.
Panasonic kunne vært kjekt pga samfunksjon med alarmsystemet.

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2490356 12/06/2018 07:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Uansett hvilken varmepumpe du kjøper, så vil jeg slå et slag for å gå til anskaffelse av Sensibo Sky, som er en universell fjernkontroll som vil gi deg mulighet for avansert tidsstyring for bedre komfort uten å bruke for mye strøm når du ikke trenger det. Har en sånn, og den er nydelig. Dessverre sliter jeg litt med plassering av varmepumpa i forhold til nærmeste stikkontakt, så må bruke batteribank som strøm til Sensibo-en.

Tibber og MyTrendyPhone har i hvert fall.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2581770 06/11/2019 07:46
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Hva er "hot" på varmepumpeområdet for tiden?

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: jan erik] #2581773 06/11/2019 08:03
stalsan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tja, si det. Jeg endte opp med en Mitsubishi kaiteki 6600, og er godt fornøyd med den. Kommer på salg hos MegaFlis i morgen til 16 laken (eks montering). Jeg ga 24’ ink montering i fjor.

Har ikke sett detaljert på statistikken, men strømforbruket er kanskje redusert med 10% (2000-2500 kWh), men vedforbruket er halvert og generell komfortemp økt betraktelig. Nå er det jevnt 22-23 grader i stue og kjøkken, og såpass mye varme går opp på loftet at vi dropper panelovner der.

Ståle
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2581776 06/11/2019 08:21
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Vi flytter inn i nytt hus så vi har muligheten til å gjøre ting litt fra bunn av. Tenkte i retning wifi styring/smart hus. Den Kaiteki saken. Er den klar for slikt?

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: jan erik] #2581780 06/11/2019 08:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: jan erik
Vi flytter inn i nytt hus så vi har muligheten til å gjøre ting litt fra bunn av. Tenkte i retning wifi styring/smart hus. Den Kaiteki saken. Er den klar for slikt?
Hvis du skal ha wifistyring, så sjekk mitt tips i siste innlegg. Har den fortsatt, og kan integreres med Alexa, Google Assistant og Siri, samt Home Assistant. Det er muligens flere hjemmeautomasjonssystemer som kan integrere Sensibo.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: jan erik] #2581794 06/11/2019 10:12
stalsan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kaiteki har styring via wifi, men en god og elegant løsning er det ikke. Og fint lite integrasjon mot smarthus.

Ståle
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2581799 06/11/2019 10:40
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor smart bør en varmepumpe være, når nattsenking bør begrenses til et par grader? Holder det ikke å lage en ukeplan i et elendig grensesnitt og la det være?

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: kjerts] #2581803 06/11/2019 10:55
stalsan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: kjerts
Hvor smart bør en varmepumpe være, når nattsenking bør begrenses til et par grader? Holder det ikke å lage en ukeplan i et elendig grensesnitt og la det være?

Er litt enig der. Tror ikke Mitsubishis app lar meg programmere så mye, men tror jeg kan sette opp en ukeplan via fjernkontroll. Står på todo-lista.

Wifi er fint når vi er bortreist, da kan jeg gå inn å skru opp temp/vifte når vi er på vei hjem.

Ståle
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2581818 06/11/2019 11:47
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: stalsan

Tror ikke Mitsubishis app lar meg programmere så mye, men tror jeg kan sette opp en ukeplan via fjernkontroll. Står på todo-lista.

Jo, innpå menyen for varmepumpa har du en knapp øverst med Handling. Der finner du Tidsur.

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2581821 06/11/2019 12:00
vids Offline
Ivrig
Ivrig
https://varmepumpeshopen.no/produkt/panasonic-hz25uke-730-kw/

Denne har styring via wifi og app, lett å sette opp en ukesplan i alle fall.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2582264 09/11/2019 15:33
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Har en ca 3 år gammel panasonic og er veldig fornøyd. Endte opp på en av de rimelige modellene. Tror jeg betalte ca 17k med montering. Bråker litt kun på kalde dager av og til. Mye bedre enn den gamle vi hadde. Det du vil merke med varmepumpe er at ved er kun til kos på de virkelig kalde dagene eller når du føler det er riktig ICON_SMILE Mye bedre inneklima med varmepumpe!

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2582270 09/11/2019 17:17
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Jeg skulle gjerne likt å sett forskning/undersøkelser som viser at inneklima blir bedre med varmepumpe kontra en rentbrennende vedovn. Det tror jeg svært lite på.

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: LAKA] #2582286 09/11/2019 20:38
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: LAKA
Jeg skulle gjerne likt å sett forskning/undersøkelser som viser at inneklima blir bedre med varmepumpe kontra en rentbrennende vedovn. Det tror jeg svært lite på.

Det høres ikke ut som om du har varmepumpe!

Jeg vil si at inneklimaet blir mye bedre enn med vedfyring, nå har jeg helt jevn temperatur døgnet rundt, året rundt uten å tenke på det om jeg ønsker.

Hvis du fyrer med ved som primæroppvarming har du det kaldt om morgen før du går på jobb, kaldt når du kommer hjem fra jobb og sannsynligvis for varmt utover kvelden!?

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2582293 09/11/2019 21:01
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Inneklima slik jeg tenker om det handler i liten grad om temperatur, men om kvaliteten på lufta hjemme.

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: LAKA] #2582366 10/11/2019 18:57
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Inneklima slik jeg tenker om det handler i liten grad om temperatur, men om kvaliteten på lufta hjemme.

Når folk snakker om klima er temperatur en stor del, om den ikke største...
Folk reiser gjerne til et varmere klima om vinteren.

Men jeg forstod hva du mente! ICON_WINK

Luftkvaliteten blir nå ivertfall ikke dårligere, vedfyring er vel værstingen her rentbrennende eller ikke.
Varmepumpene har støvfilter som samler opp mye der, i tillegg til andre filter og rensemetoder, min bruker plasmastråling som skal ta knekken på det av bakterier og virus som passerer igjennom.

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: eSkåra] #2582379 10/11/2019 20:14
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: eSkåra

Når folk snakker om klima er temperatur en stor del, om den ikke største...
Folk reiser gjerne til et varmere klima om vinteren.

Men jeg forstod hva du mente! ICON_WINK

Luftkvaliteten blir nå ivertfall ikke dårligere, vedfyring er vel værstingen her rentbrennende eller ikke.
Varmepumpene har støvfilter som samler opp mye der, i tillegg til andre filter og rensemetoder, min bruker plasmastråling som skal ta knekken på det av bakterier og virus som passerer igjennom.

Poenget mitt var om du overhodet kan vise til noe form for forskning eller undersøkelser som underbygger det du sier. Jeg kan ikke på noen måte se at varmepumpe skal gi bedre inneklima(altså luftkvalitet inne) enn en vedovn.

Redigert av LAKA; 10/11/2019 20:15.
Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2582625 12/11/2019 13:55
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Erfaringsmessig ville jeg først sjekket om leverandør av pumpa leverer service, og at de ikke går konk med det første!

Vi handlet en flott inverter (LG) for flere år siden, av et anerkjent firma. Den gikk fint i 2.5 år før den ikke ville varme mer. Opprinnelig installatørkjede var konk fant jeg ut. Etter masse jobb fikk jeg fatt i et firma lokalt som kunne ta service (fylle gass, finne og tette en øøørliten lekkasje). Det kosta 5 lakser + mva. 2.5 år senere gjentar historien seg (tom for gass), ringer samme firma som fiksa sist, og får svar at de ikke tar service hos privatkunder lenger.

Deretter masse tid på å finne noen andre, men bom stopp. Nærmeste, etter sjekk med importør, var i Bergen (er i Østfold). Lokale leverandører vil ikke røre annet enn de merkene de fører, og da helst ikke hvis de ikke også har installert den. Dermed har vi nå hatt en murstein inne på veggen, og en utendørs i 2 år.

Har gitt opp, og så smått begynt research for å finne en ny pumpe som kan leveres av noen som gidder å ta service/ikke går konk de neste 10 årene. Ikke lett, og forbaska irriterende å kaste det som i utgangspunktet er helt ok stæsj som trenger påfyll av gass, og som har kostet oss 2 år med normalt strømforbruk. I mellomtiden har vi installert smarte panelovner, og forbruket har vært på stedet hvil.

Så økonomisk har det virkelig ikke lønt seg men savner den gode lufta og temperaturen vi fikk innendørs - det var virkelig gull, og perfekt til å tørke vintervåte sykler!

Mottar gjerne tips om leverandører i Østfold, men snakker ikke med firmaer som har firmanavn = fornavn til firmaeier + varmepumpeservice ICON_LAUGH

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2583350 19/11/2019 12:04
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Vår 10 år gamle Toshiba har begynt å komme med ulyder og vi vil bytte ut denne. Her i byen er det seriøse forhandlere av Toshiba og Mitsubishi. For meg virker det som om de beste modellene fra Mitsubishi er noe bedre på ytelse og også støynivå så det er en liten favoritt. Er det noen som har erfaringer med nyere modeller av disse to merkene eller klare anbefalinger på andre merker som bør vurderes selv om det kanskje er mindre foretak som er forhandlere? Har googlet litt etter tester, men det var mye skjult markedsføring og lite uavhengig og tillitvekkende treff som dukket opp...

Re: Anbefaling av varmepumpe [Re: stalsan] #2583397 19/11/2019 21:37
B
Bamsemums Offline
Medlem
Medlem
B
Jeg måtte akkurat bytte ut min gamle Panasonic pumpe. Jeg ga opp å lese tester siden det var en jungel å finne ut av. Jeg bestemte meg tilslutt for Mitsubishi siden to uavhengige montører anbefalte det.Gikk for Kaiteki-modellen siden den hadde wifi. Den har fungert ok så langt. Merker at laveste viftenivå har veldig lite støy i forhold til den gamle. Utedelen er også mindre støyende. Ellers er mye likt. Det har ikke vært så kaldt enda så vet lite om effekt. Men det er varmt i stua og med nyere gasstype skal den ha bedre virkningsgrad enn den gamle.
Så langt fornøyd.

Redigert av Bamsemums; 19/11/2019 21:38.
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support