Tenkte det var greit å lage en tråd for Downhill cupen. I år har vi flere nordmenn med i utfor-sirkuset.
Unge Brage Vestavik har landet kontrakt med Mondraker teamet, noe som er helt fantastisk.
Mille Johnset er bare 17 år, men har blitt tatt inn på Trek Factory DH teamet. Der er hun lagvennine med legender som Rachel og Gee Atherton. Ut i fra instagram og Atherton diaries på YouTube ser det ut som om hun er tatt inn under vingen til Rachel Atherton. Tenk å være 17 år og ha selveste Rachel Atherton som læremester.
Til helgen er det race i leogang, og håper VG og Dagbladet kanskje kunne vært litt mer gira på å fremme norske utøvere som gjør det godt i en så stor sport som Downhill har blitt.
Det er spennende, men vanskelig å kvalifisere seg til finalen i år med kun 60.
For all del så hadde det vært bra med mer utfor i VG og Dagbladet, men de må nok ha litt bedre resultater før riksmedia plukker det opp. Sist var de vel 10 sek bak å kvalifisere seg så er nok en stund til VG/Dagbladet skriver om det.
Mille får bra plasseringer, men riksmedier skriver vel ikke om junior idrett.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
De skriver vel knapt om Gunn-Rita en gang, så DH-reportasjer virker en smule usannsynlig. Selv om fullsides saker fra ews eller verdenscupen i dh er omtrent det eneste som kunne fått meg til å vurdere å kjøpe vg/dagbladet...
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
De skriver i grunn alt for lite om andre idretter enn ballspill og ski. Først når det er EM/VM skriver de om håndball feks. Og når det er OL så dukker det «plutselig» opp utøvere som tar medaljer omtrent uten at de har vært i de store avisene i Norge. Avisene har havnet i en dødsspiral. Fordi de kun skriver om Trump, paradise og ballspill, gidder ikke folk kjøpe avisene, og når avissalget går ned må avisene kutte kostnader. Og den kuttet de ved å si opp journalister. Dette fører igjen til at det blir enda mere Trump, paradise og ballspill da de kan copypaste billig fra hverandre. Noe som igjen gjør at folk ikke kjøper avis, osv Gå inn på db eller VG, og det er nesten ikke mulig å skille de fra hverandre. Dette drar dessverre alle de andre store også ned Som et eksempel så blir det i helgen arrangert VM-runde i RX i Hell hvor det er mange nordmenn med, bla Solberg og Bakkerud som kjemper i toppen, men det er ikke nevnt med et ord
Media lever av salg. Små idretter som noen få gidder å lese om genererer ikke nok inntekter. Men de liker jo å gi de små idrettene et innsmett i ny og ned, mest som en artig kuriositet.
Bladet Terrengsykkel dekker denne idretten i Norge.
Ja skjønner dette med VG og Dagbladet. Men hadde selvfølgelig vært fint med noen få nettartikler innimellom.
Men tilbake til tråden. Mille kræsjet igjen i dag, på trening denne gangen. Sendt på sykehus og legen fant det uforsvarlig å kjøre løp denne helgen. Dermed stiller ikke Johnset til start i leogang.
Men tilbake til tråden. Mille kræsjet igjen i dag, på trening denne gangen. Sendt på sykehus og legen fant det uforsvarlig å kjøre løp denne helgen. Dermed stiller ikke Johnset til start i leogang.
Kjipt. Ikke bra hvis det blir for mye sånne små skader.
Re: Nordmenn i UCI Downhill World Cup
[Re: olechr]
#248956408/06/201817:12
Kjipt. Ikke bra hvis det blir for mye sånne små skader.
Virker som hun kjører litt på kanten av hva hun takler egentlig. Det har blitt en del krasj i det siste, selv om ikke alle medfører skader. Det blir jo dårlige tider og plasseringer av det også.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Missforstå meg rett, men mille mangler kanske litt bike handling, sykler vel nesten ikke bakhjul eller manual.
Hva babler du om?
Å kunne sykle på bakhjulet handler ikke om å være god til å sykle?
Jeg tror ikke Espen Johnsen kan sykle på bakhjulet. Ole Henrik Solgaard kan heller ikke sykle på bakhjulet, men han er bedre oppover og raskere nedover enn 99% av forumets lesere.
Ohh Innhenting av data! Jeg kan bidra med at jeg er dårligere til å sykle enn alle som har blitt nevnt hittil og kan ikke sykle på bakhjulet eller dra manual
Slik jeg har forstått det har hun veldig bra kondisjon fra ntg, har fått hjelp til mye raske linjer og tøff på hopping og tørr mose igjenom ting. Drit tøff dame som sikkert når langt.
Men, jeg tror og har forstått det slik at hun mangler katte bevegelsene på sykkelen.
Jeg tror Hu har leiket forlite med sladding, manuals og sånn 'gutte' kjøring. Man får en egen kontroll på sykkelen slik. Den er gull verdt når ting går til helvette i stor fart.
At hun er god til å se spor og linjer har hun nok fått med seg fra alpint. Hun var god, men var for lett i kroppen til å bli skikkelig god i skikjøring (slik jeg har hørt det) før hun valgte å fokusere på sykling der vekt betyr mindre.
Har ikke syklet med Mille på flere år, men allerede i Malaga for mange år siden kjørte hu bra.
Men Höll er utrolig god og muligens litt mer utviklet/voksen/sterkere enn Mille, og det har mye å si. Denne sesongen skal hun bruke på å lære og å ha det moro.
Jeg ble droppa i første svinge den gangen vi sykla samme sti.
Hun er fortsat ung, men det er et stort gap til höll. Blir hun mye skadd og mister tid bak styret bir det enda større
Jeg heier uansett på mille, men har en klart syn på hvor hva hun bør jobbe med
Hun er uansett veldig ung og når Atherton familien ser talentet og tar henne inn på laget som 16/17 åring, så tviler jeg på at du er nevneverdig bedre kvalifisert til akkurat det. Hun driver uansett med downhill og ikke freeride. Så steez og flare er vel ikke så veldig viktig.
Jeg tror hun prøver å imponere lagkameratene (veldig forståelig, hadde nok de fleste gjort hvis de var lagkamerat med Atherton), og derfor ligger hun litt på grensen av hva hun er komfortabel med. Men er helt sikker på at hun har en veldig lovende fremtid i utfor-sirkuset.
Vel, det er jo med på danne base for teknikk og vite hvor grensene går, og få feedback på grep ol. Jeg mener det er overførbart.
Har du sett i virkeligheten eller kjørt ned en verdenscupløype noen gang? Det krever en god del mere teknikk en de fleste har bare å komme seg ned mener nå jeg. Haha. Bunnyhopp og sladding. Vi snakker roadgap!!!
[Re: BRD]
#248974209/06/201814:36
Vel, det er jo med på danne base for teknikk og vite hvor grensene går, og få feedback på grep ol. Jeg mener det er overførbart.
Har du sett i virkeligheten eller kjørt ned en verdenscupløype noen gang? Det krever en god del mere teknikk en de fleste har bare å komme seg ned mener nå jeg. Haha. Bunnyhopp og sladding. Vi snakker roadgap!!!
Har sett og kjørt de skandinaviske, men de er jo et stykke unna. Kjenner en del som er tett på sirkuset som har syklet det meste av løypene som er på kalenderen.
Hvor mille og en del andre har weakpoints er vel forøvrig helt uavhengig av mitt ferdighetsnivå eller hva jeg har kjørt.
Pinkbike har en poll nå hvor leserne kan stemme over hvor de ligger iforhold til løypene. En del gode poenger i kommentarfeltet der.
Nå er det vel ikke akkurat på roadgaps de store tidsforskjellene blir til.
Har sett og kjørt av de skandinaviske, men de er jo et stykke unna. Kjenner en del som er tett på sirkuset som har syklet det meste av løypene som er på kalenderen.
Hvor mille og en del andre har weakpoints er vel forøvrig helt uavhengig av mitt ferdighetsnivå eller hva jeg har kjørt.
Pinkbike har en poll nå hvor leserne kan stemme over hvor de ligger iforhold til løypene. En del gode poenger i kommentarfeltet der.
Diskuterer ikke dine ferdigheter her. Prøvde bare å sette det litt i perskepktiv. Mille må ha en ganske gode teknikk bar for å komme seg ned disse løypene. Ihvertfall ganske mye bedre enn å ikke kunne dra på bakhjulet og bunnyhoppe som du ganske freidig mente tidligere i tråden.
[Re: olechr]
#248974809/06/201814:59
Nå er det vel ikke akkurat på roadgaps de store tidsforskjellene blir til.
Det er Milles teknikk som diskuteres her. Det ble ment tidligere at hun Ikke kunne dra på bakhjulet, sladde og bnnyhoppe. Mener du ikke det kreves en del ferdigheter å dra over et roadgap??
Mille har kræsjet 2 ganger siste uka på forskjellige venues.
Enten så tar hu for høy risiko iforhold til ferdighetene eller motsatt, velg litt selv. Mtp tidene til de andre kan man jo tolke som man vil.
Jeg har hevdet at jeg personlig mener at mille mangler litt bikehandling skills, som kunne hjulpet henne hold seg på sykkelen når til går skeis eller ut i alternativ linjer.
Klar det er skikkelig imponerende det Hu allerede får til! men 2 relativt solide smell på kort tif. Det er begrenset hvor mange ganger det går bra i den farta de har. Så kan man diskutere evig i hva som kom først av risikoen og ferdigheter, og hvordan disse spiller sammen.