Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips: Utstyr/klær til jobb pendling (Ny sykkel!)

Tips: Utstyr/klær til jobb pendling (Ny sykkel!) #2488427 04/06/2018 18:17
Spoooky Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Etter mye lesing på dette forumet den siste uken, har jeg nettopp plukket opp en nydelig rød Focus Paralane Al Tiagra (Spesielt takk til brukeren Sepeda hvis han leser dette, for sine fantastiske innlegg). Bruken er mest for å pendle til jobb og gjerne noen små søndagsturer for å finne motiver å tegne/male langs Jæren. Tror det kan bli veldig bra.

Men har ikke rørt en sykkel på 10 år, så den er foreløpig alt jeg har. Hva mer trenger jeg, og hva anbefaler dere? Budsjettet er allerede dratt ganske langt på selve sykkelen. Så ønsker bare det mest basic foreløpig, og helst rimelig.

Pedaler: Er 2-hull SPD best for min bruk? Sånne klumpete racing sko med 3-hull virker for begrensende, selv om det gjerne gir noe ekstra for selve syklingen. Tror heller jeg ønsker sko som jeg kan gå inn i en butikk med og bruke til lett spasering på søndagsturene. Tips til rimelige pedaler for min bruk?

Sko: Her vet jeg lite. Annet enn at de visstnok bør stive? Noen som har tips til hva jeg bør kikke etter? Eller kan nevne spesifikke sko? Bor i Sandnes/Stavanger så satser på å finne noen jeg kan teste fysisk først.

Klær: En bib og trøye? Vet ikke helt hva jeg ser etter her heller. Er det billigste f.eks XXL eller G-Sport greit? Har allerede noen tynne jakker for jogging og langrennski som jeg håper vil funke her også til å begynne med.

Hjelm: Vurderer Giro Foray. Kan finne en Giro Synthe lokalt og teste, og så bestille Foray på nett. Antar at samme størrelse vil funke? Ser mange snakke om Kask Mojito, men den er ikke helt min stil. Mens Etto Scalpel som også virker populær er jeg mer usikker på.

Verktøy/reparasjon: Har prøvd å google dette og har sett noen guider. Men kanskje dere vet om en typisk og rimelig pakke/kasse/taske man kan kjøpe med det mest nødvendige?

Lås, lys, hansker, briller, lue, sokker og skoovertrekk kan vente foreløpig. Har jeg dekket det meste da?

Redigert av Spoooky; 04/06/2018 22:55.
Re: Tips: Utstyr/klær til jobb (Kjøpte sykkel i dag!) [Re: Spoooky] #2488431 04/06/2018 18:28
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her har du fått med det meste.

Pedaler: Tohulls spd er det beste til pendling og alt-mulig-bruk. Racingsko er som du sier begrensende om du skal innom butikk eller spasere litt. Shimanopedaler er nesten uslitelige, så det kan du godt kjøpe brukt.

Sko: Det er fint med stive sko, men du kommer ganske langt med 1000-1.500 kroner. Til bruken du beskriver finner du mye som funker på vanlige sportsbutikker, Gsport, XXL el. Bikebrothers f.eks.

Klær: Jeg synes Birk lager bra biber til en rimelig penger. Vet ikke om de finnes i ditt område. Jeg synes også de billigere bibene til castelli er OK, vær obs på at du må opp minst en eller to størrelser fra din "vanlige". Trøyene de lager er sikket ok også, her er passform mest avgjørende. Om du vil ha noe som ikke sitter veldig tight så lager endura trøyer som er litt løsere i passformen. Bikeshop og Bikester.no selger. "vanlig passform".

Hjelm er det viktig at passer,s å ville ikke kjøpt akkurat det på nett. Gå helst til en dedikert sykkelbutikk.

Verktøy kan du godt kjøpe på Clas Ohlson. En pumpe, en slange og et multiverktøy med kjedekutter. Så må du få tak i en kjedelås, alle sportsbutikker med sykkelverksted har dette.

Er du litt prisbevisst kommer du i mål til rundt 2.500-3.000.

Re: Tips: Utstyr/klær til jobb (Kjøpte sykkel i dag!) [Re: Spoooky] #2488458 04/06/2018 20:24
Spoooky Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Høres bra ut, takker. Og jo, hva med olje til kjedet og vask?

Re: Tips: Utstyr/klær til jobb (Kjøpte sykkel i dag!) [Re: Spoooky] #2488472 04/06/2018 20:54
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du er på budsjett kan du vurdere å bruke flatpedaler. Da kan du bruke vanlige sko, altså sko du sannsynligvis allerede har.

Trøyer og jakker har du jo som du sier. sykkelshorts/bukse med padding er kjekt hvis du skal på lange turer eller sykler mye. Men hvis du i begynnelsen kun skal på korte turer kan du jo vente med bukse til du vet hva behovet er/blir. Jeg bruker stort sett ikke padding hvis jeg skal på turer under to timer. Padding eller ikke er jo også litt avhengig av setet på sykkelen din.

Hvis du har et et bra multiverktøy, pumpe og dekkspaker, så dekker du nok 99% av det normale mekkebehovet på sykkelen.

Hjelm må du ha. Det er jo individuelt hva som passer og hva man liker.

Lys er kjekt å ha. I alle fall baklys. Du synes bedre i dagslys, i tillegg hender det jo at man kjører gjennom tunneller og underganger hvor det er dårlig lys og man vil gjerne bli sett. Et billig baklys koster kanskje fra en 100lapp og oppover. Absolutt noe man bør vurdere, men kanskje ikke helt nødvendig.

Re: Tips: Utstyr/klær til jobb (Kjøpte sykkel i dag!) [Re: Spoooky] #2488481 04/06/2018 21:36
K
ksakk Offline
Fersking
Fersking
K
Kan anbefale de billigste spd pedalene til shimano, pd520 til 2 bolts terrengsko. Du får dem grisbillig på xxl med venners venner som de har idag. Ellers kan jeg anbefale www.ga-bikes.com eller trones sykkel eller sykkelzentrum. Alle er lokale. Evt kan du jo alltids ta deg en tur ut til Ålgård på outleten og kanskje finne bekledning hos craft eller all-sport.

Re: Tips: Utstyr/klær til jobb (Kjøpte sykkel i dag!) [Re: Spoooky] #2488748 05/06/2018 19:04
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R
Du trenger faktisk ikke bib hvis det er snakk om korte turer. Undertøy som ikke gnager (prøv deg frem) eller en polstret boxer til å ha under en vanlig shorts fungerer fint. Synes selv Gore Bike Wear sine er gode.

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Tips: Utstyr/klær til jobb (Kjøpte sykkel i dag!) [Re: Spoooky] #2489056 06/06/2018 17:35
S
st3inar Offline
Medlem
Medlem
S
Anbefaler Shimano PD-A530 hvis du vurderer kombipedaler. Har disse på grussykkelen, utvider bruksområdet en del da en blir uavhengig sykkelsko til enhver tid.

Moderator  support