Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp !

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Cervin] #2488279 04/06/2018 10:41
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Cervin
DHR og F står ikke for front og rear, men freeride og race.

Kommer i alle fall ganske tydelig frem av beskrivelsen på maxxis sine sider at dhr II er ment som bakdekk:

Quote:
The shoulder knobs were borrowed from the legendary Minion DHF and then beefed up to handle duty as a rear tire. The center tread has been heavily ramped and siped to roll fast and track straight under braking. Pair the DHR II with the Minion DHF for the ultimate aggressive riding combo!

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Raoul Duke] #2488284 04/06/2018 10:55
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Raoul Duke

Kommer i alle fall ganske tydelig frem av beskrivelsen på maxxis sine sider at dhr II er ment som bakdekk:

DHF og DHR2 funker helt knall som både fram og bakdekk. I praksis betyr ikke R og F noe som helst.

Hvilken som helst kombo av disse to funker særdeles bra.
Jeg har kjørt alle.

Personlig har jeg aldri likt Highroller, eller Highroller 2, hverken som fram eller bakdekk.

Personlig bytter jeg ut de andre bak med Aggressor når det ikke er veldig vått.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Raoul Duke] #2488287 04/06/2018 11:05
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Quote:
The shoulder knobs were borrowed from the legendary Minion DHF and then beefed up to handle duty as a rear tire. The center tread has been heavily ramped and siped to roll fast and track straight under braking. Pair the DHR II with the Minion DHF for the ultimate aggressive riding combo!

Har aldri tenkt på det. Har alltid trodd at det var downhill front og rear. Men når jeg leser beskrivelsen til maxxis for DHR, så står det jo at den er designet av den europeiske race avdelingen eller noe slikt, og at den er beregnet som fram og bakdekk. Så da stemmer sikkert downhill(kanskje det ikke er downhill heller?) race og freeride. Det som er sikkert er at dhf og dhrII begge er gode fram og bakdekk uavhengig av navn.

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Paulus] #2488300 04/06/2018 11:30
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Paulus

Quote:

Har aldri tenkt på det. Har alltid trodd at det var downhill front og rear. Men når jeg leser beskrivelsen til maxxis for DHR, så står det jo at den er designet av den europeiske race avdelingen eller noe slikt, og at den er beregnet som fram og bakdekk. Så da stemmer sikkert downhill(kanskje det ikke er downhill heller?) race og freeride. Det som er sikkert er at dhf og dhrII begge er gode fram og bakdekk uavhengig av navn.

Inntil han fikk eget dekk har Greg Minnaar kjørt mye DHR2 foran og bak.

Det gamle DHR dekket var KUN et bakdekk, et elendig et sådan.
DHR2 er et helt annet beist.

Er egentlig bare å drite i hva man tror R og F står for, det er bare navn.
Alle kombinasjoner av disse to funker flott. Veldig forutsigbare dekk, både oppover og nedover, og i alt terreng, kanskje unntatt klissete gjørme.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2488391 04/06/2018 16:27
Moldestad Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Så utifra konklusjonen min her, så faller flertallet på Magic Marry på framdekk, og High Roller II funker bak under dei fleste forhold.
eller hva ?

Nei penger trenger man ikje å spare på slike ting ICON_SMILE

Redigert av Moldestad; 04/06/2018 16:57.
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2488411 04/06/2018 17:13
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
High roller 2 har vel ikke det beste grepet oppover på vått/ løst føre, pga kastene.

Jeg syns Magic marry er oppskrytt! (har slitt ut et framdekk)

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2488417 04/06/2018 17:28
chalshus Offline
More than words
More than words
Dette minner meg litt om da Trond Hansen vant utfor i Voss for en 5-6 år siden på slitte High Rollers foran resten av eliten som kjørte på Wetscream og denslags i pissregn. Det er han oppå som bestemmer 90% +

Jeg kjører med Maxxis Chronicle 29+ på alt slags terreng og det fungerer for meg på hardtailen. Blir du vant til dekkene og sykkelen din klarer du deg på de fleste underlag.

Røff stisykling? Er ikke det meste av stisyklingen i Norge relativt røff?

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2488423 04/06/2018 18:05
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Skjelven
High roller 2 har vel ikke det beste grepet oppover på vått/ løst føre, pga kastene.

Hr2 har bra grep oppover på vått føre nettopp på grunn av knastene som er ok grove og har mye avstand slik at de ikke pakker seg med jord og leire.

Sitat: Moldestad
Så utifra konklusjonen min her, så faller flertallet på Magic Marry på framdekk, og High Roller II funker bak under dei fleste forhold.
eller hva ?

Ja det blir nok en bra kombo. I dag er det vel vanskelig å velge et veldig dårlig dekk fra de store produsentene. Det blir sikkert bra uansett hva du velger av dekk som er anbefalt i denne tråden.

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Paulus] #2488438 04/06/2018 19:29
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Hr2 har bra grep oppover på vått føre nettopp på grunn av knastene som er ok grove og har mye avstand slik at de ikke pakker seg med jord og leire.

eller hva ?

Ja det blir nok en bra kombo. I dag er det vel vanskelig å velge et veldig dårlig dekk fra de store produsentene. Det blir sikkert bra uansett hva du velger av dekk som er anbefalt i denne tråden.

Men man kan ikke kjøre forskjellig dekkmerke foran og bak. Det er faktisk en regel.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: RazeFaze] #2488455 04/06/2018 20:15
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: RazeFaze

eller hva ?

Men man kan ikke kjøre forskjellig dekkmerke foran og bak. Det er faktisk en regel.

Da er det bare å kaste sykkelen da.....
Kjører schwalbe magic Mary forran og WTB breakout bak......

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2488456 04/06/2018 20:20
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Det er den regelen jeg synes man skal ha mest kred for å bryte. Velger jo dekk etter funksjon. Samme med dempere.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Paulus] #2488457 04/06/2018 20:22
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S

eller hva ?

Sikkert ikke dårlig , jeg mener bare at det finnes bedre!

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Skjelven] #2488473 04/06/2018 20:55
Moldestad Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hva er bedre en MM mener du ? ICON_SMILE

Eg liker ikkje så godt oppoversykling, det kan funke som en transportetappe ICON_SMILE
Røff sykling menes med litt raskere fart enn gjennomsnitten.

Ikkje ulike dekkmerker ? Hva med å sykle med FOX shorts, og kjøre Rockshocks dempere på sykkelen ? ICON_GRIN

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2488494 04/06/2018 22:48
Cervin Offline
Veteran
Veteran
FOX Shorts og RS dempere???` Uhørt!!

Neida, du kommer nok til å bli fornøyd uansett.

Velg mellom
MM, SuperG
DHF(Eller DHR2) DoubleDown
WTB Convict Tough Casing

Jeg vet ikke hvor mye luft du pleier å ha i dekkene, men jeg kjører SuperG og slår nesten aldri igjennom foran, men bak er det lurt med en hucknorris eller noe.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2488496 04/06/2018 23:41
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har 29" Kaiser Project på sykkelen min. Ruller med stor tillit og trygghet på både vått og tørt føre.
I min lettsindighet satte jeg på hjul med lettere trillende X-king i det tørre sommer været. Nervøse og glatte selv på tørt svaberg. Så kalt alround dekk.

Det skulle jeg ikke gjort. Dekka prøvde å ta livet av meg.
Ubehagelig bråstopp med landing på hue ble resultatet.
NÅ så skal Kaiser hjula på igjen.
Føles mye tryggere, ruller nesten som fatbike over hindringene. De er oppgitt til å være laget for tørr vær, men de har så myk gummi at de funker på vått også.
Baron er også et solid valg. Kan kombineres med Mountain King bak, men der går grensen for hvor grove skauhjul kan være.

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2488504 05/06/2018 06:24
olechr Offline
More than words
More than words
He he. X-king er jo et rundbane dekk så det var nok stor forskjell ja :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2489359 07/06/2018 19:37
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K
Er i samme båt som trådstarter. Samme sykkel? Canyon Strive?

Framdekk: MAXXIS DHR II 27.5x2.4 WT på 30 mm felg.
Bakdekk: MAXXIS Minion SS 27.5x2.3 på 25 mm felg.

Er nybegynnar på stisykling, har berre sykla sporadisk i ein sesong. Har forstått at bakdekket mitt er eit litt spesielt valg, men hadde i utgangspunktet tenkt å slite det ut før eg bytta. Men så skriv vår kjære utstyrsredaktør i siste Fri Flyt:

Sitat: sykkeloyvind
Bakdekk for spesielt interesserte/anledninger

Og enduro-mtb skriv:
Sitat: enduro-mtb
For back wheels a lower rolling resistance is preferable. Still the rear tire plays an important role in terms of cornering qualities and can heavily affect the stability and safety of a bike. For this reason semi-slick tires are only an option on very dry and hard terrain or for experienced riders.

Det går ikkje så fort endå, men som nybegynnar tenker eg at eg treng all hjelp eg kan få, så eg har lyst å prøve eit anna bakdekk.

Første tanke var å flytte DHR II 27.5x2.4 WT bak og kjøpe eit anna framdekk, feks DHF 2.5. Men blir det feil med WT bak på 25 mm felg?

Hvis det blir feil så kanskje Agressor 2.3 bak og beholde DHR II foran? Er det forskjellig nok frå Minion Semislick til å bli ein verdig oppgradering? DD eller EXO? Har ikkje punktert enno med EXO og huck norris foran og bak på mine første 1000 km på sti, men selvfølgelig kjpt når det skjer.

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2489361 07/06/2018 19:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Minion SS er et knalldekk til ganske mange typer forhold etter min erfaring. Litt for smalt, men ellers knallbra. Kanskje det er bedre på din 25mm-felg enn på min 30mm id-felg

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2489368 07/06/2018 20:26
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Enig i at minion ss er et kanonbra dekk. Det kan godt brukes på vått føre så lenge det ikke er gjørme/leire. Men det er ikke et allrounddekk. Derfor bruker jeg ikke mitt lengre.
Du kan fint bruke wt-dekk på 25mm id felg.

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2489374 07/06/2018 21:02
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K
Bra, så eg kan kanskje klare meg bra med det eg har. Men tvilen er liksom sådd...

Ser at High Roller II kjem i 2,4 uten at det er WT. WT først i 2,5. Er det eit bakdekk som er meir "allround" eller blir det spesielt for gjørme?

Maxxis High Roller II TR EXO 27,5'' Dekk 27,5" x 2.4, Foldbart, 120TPI, 3C MaxxTerra, 915 gr

Agressor har dårligare svinggrep enn Minion SS ifølge google?

Ser ikkje heilt at eg kjem til å bytte dekk etter forhold, anna enn kanskje mot slutten av september når ingenting tørkar lenger.

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Paulus] #2489375 07/06/2018 21:04
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Det er to ting jeg synes er positivt med et lettrullende bakdekk på en enduro/stisykkel
1. Det at det er lettrullende og gjør transportetapper lettere. Kjipt å trøkke på grus og oppoversti med grove knasker og klissegummi. Ihvertfall nå på sommeren når det er tørt.
2. Jeg føler at jeg kjenner at det slipper først bak når man pusher litt på nedover. Det gjør at jeg føler meg tryggere nedover. De kjipeste trynene er de hvor bare plutselig forhjulet blir borte......

Maxxis dekk føler jeg er notorisk smale i forhold til andre merker.

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2489381 07/06/2018 21:22
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kjøp deg grovere bakdekk, det skaper trygghet. Velg ihvertfall exo casing. Litt smale felger til WT kanskje.

Kjør DHF 2.4 exo fram og flytt det andre bak.

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2489441 08/06/2018 07:56
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
SS = Sol og Sommer.

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2489460 08/06/2018 08:39
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
Har 35 felger på Trancen min.
Har Highroller bak men har et DHF 2.4 jeg kunne tenke meg på bruke bak.
Har plass i gaffel til 2.6 Nobby Nic.
blir mye oppoversykling også.
Kjørte Telemark enduro med 2.35 Nobby Nic og følte jeg måtte sykle litt forsiktig.
Blir Trailstar for glatt og jeg bør punge ut for Addix eller bare sette DHF dekket i front. (men syntes maxxix er smale)

Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: j.bruu] #2489467 08/06/2018 09:14
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
DHF og DHR II har jo kommet i 2.6 nå, og på 35 mm felg (indre bredde) er de ihvertfall ikke smale. Mener jeg målte de til 65 mm på det bredeste, og det er jo som oppgitt.

btm
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: Moldestad] #2489470 08/06/2018 09:22
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Nå har jeg prøvd WTB Convict Tough Casing High Grip 2.5 foran, med WTB Breakout Tough Casing Fast Rolling 2.5 bak over en periode. Knalldekk!

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: TordFuglstad] #2489488 08/06/2018 10:36
vids Offline
Ivrig
Ivrig
High Grip og Fast Rolling, jeg liker hvordan de navngir produkt-typene sine! Det er jo rett og slett ganske rett frem og lett forståelig ICON_SMILE

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Nytt framdekk til røff sykling.. ..hjælp ! [Re: TordFuglstad] #2489537 08/06/2018 14:36
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: TordFuglstad
Nå har jeg prøvd WTB Convict Tough Casing High Grip 2.5 foran, med WTB Breakout Tough Casing Fast Rolling 2.5 bak over en periode. Knalldekk!

+1 på breakout som bakdekk! 29 x 2,3 her. Love it

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support