Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sittestilling

Sittestilling #2488081 03/06/2018 19:56
S
Sul Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei! Jeg trenger litt hjelp til å finne riktig sittestilling. Jeg har en nakamura pursuit 6.0 i størrelse 57. Jeg er 185 cm og 90 kg. Jeg føler jeg sitter veldig utsrakt når jeg holder oppe på bremsene og blir sliten mellom skuldrene/ nakken etter en stund på sykkelen. Det virker som jeg har for mye vekt på armene. Er sykkelen for stor? Kan det hjelpe med kortere styrestem? Takker på forhånd for svar:)

Re: Sittestilling [Re: Sul] #2488093 03/06/2018 20:35
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
For å svare på det enkle først - ja, du vil sitte mindre utstrakt med et kortere stem.

Vil det føre til at du blir mindre sliten i skuldre/nakke? Det er vanskeligere å svare på.

Hvis du har setet for langt frem vil du naturlig få vekten fremover. Hvis du tenker deg at rumpa havner foran føttene dine vil du naturlig "ramle fremover" uansett hvor langt frem det er til styret. Det kan kanskje høres rart ut, men hvis du flytter setet bakover vil du da få mer vekt på setet og mindre på armene.

Så har man vinkelen på setet. Noen liker at det heller litt nedover mot styret, men hvis det heller for mye blir man sittende å nesten ta i mot kroppen med armene - som kan føre til de plagene du nevner.

Personlig har jeg få problemer med å sitte på et sykkelsete og lene meg nesten vannrett fremover uten å ha behov for i det heletatt å ta i styret (hvis jeg setter meg godt tilbake på setet). Altså har ikke belastningen på skudre/nakke for meg så veldig mye å gjøre med plassering av styret (skal sies at jeg ikke har testet det etter mange mil hvor kjernemuskulaturen er utslitt - da bruker jeg antakeligvis armene mer).

Kan også være at du har setet for høyt eller styret for lavt.

Jeg ville prøvd med setet lengre bak først. Så er det meget mulig du da uansett ønsker et kortere stem. Det har vanligvis mer å gjøre med eventuelle smerter i korsryggen hvis man blir sittende for fremoverbøyd eller at man føler man mister litt oversikten.

Re: Sittestilling [Re: Havre] #2488731 05/06/2018 18:18
S
Sul Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Tusen takk for tips. Setet mitt var ikke i vater. Nå er det rettet opp og setet er flyttet litt bakover. Blir spennende å se hvordan det føles på neste tur.

Re: Sittestilling [Re: Sul] #2488754 05/06/2018 19:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Bare vær oppmerksom på at sete primært skal stilles inn for godt tråkk og for å hindre unødig belastning på knær. Det er en utbredt misforståelse at sete stilles inn for å tilpasse sittestilling. Men som Havre skriver - om setet ditt i utgangspunktet var plassert for langt fremme og/eller med for stor vinkel, vil endringene du har gjort kunne være til hjelp.

Etter at setet er justert for godt tråkk, tilpasses sittestilling ved hjelp av antall spacere/mellomringer under styret, lengde og vinkel på styrefremspring/stem og eventuelt valg av styre (f.eks. med kortere reach og drop og en bredde som passer deg).

Verdt å ta en titt på disse videoene i sin helhet:

How to perform a basic bike fit

How To Choose The Right Handlebars For Your Road Bike

Mine råd for øvrig er:
- Øvelser for å styrke kjernemuskulatoren.
- Øvelser for bedre mykhet.
- Om ikke videoene over hjelper deg, velg bikefit/tilpassing ved hjelp av fagmann.

Re: Sittestilling [Re: Sul] #2488794 05/06/2018 21:12
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg gikk fra en allroadgeometri (GT Grade 56 130mm stem) til en mer utstrakt sittestilling (CAAD12 58 120mm stem) og hadde det samme "problemet" som deg. Etter fire fem turer på over 60k har merker jeg ikke noe til det lenger. Virker som muskulaturen måtte vende seg til det.

Re: Sittestilling [Re: Sul] #2488854 06/06/2018 07:43
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg er ikke uenig med deg Sepeda, men steg 1 vil for meg alltid være vektfordeling. Den kan man etter min mening hovedsakelig justere ved å flytte setet frem og tilbake. Mindre justeringer av vektfordelingen mellom rumpe og armer kan justeres med styret evt. setet som flyttes opp eller ned.

Hva gjelder skader så er det alltid viktig å være påpasselig når man gjør justeringer. Kommer setet for langt tilbake er det ikke uvanlig at man kan kjenne smerter på baksiden av kneet. Skulle jeg spekulere er mitt inntrykk at det er flere som har problemer med knær fordi setet er for langt frem eller for lavt enn at det er for langt tilbake.

Med litt nysgjerrighet kommer man langt. Jeg har selv brukt mye tid på å gjøre små justeringer på sete og stem. Trenger ikke sykle mange hundre meter før jeg kjenner om dette er verdt å teste mer. Ofte utrolig lite som skal til - som kan være frustrerende. Så med nysgjerrigheten bør man også ha litt tålmodighet.

Re: Sittestilling [Re: Sul] #2489062 06/06/2018 18:12
S
Sul Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takker for gode råd. Jeg må også stille setet litt høyere har jeg funnet ut, men setepinnen sitter bom fast. Noen tips til å løsne den?

Re: Sittestilling [Re: Sul] #2489069 06/06/2018 18:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har (bank i bordet) ikke opplevd det selv, så kan kun hjelpe deg med noen tips fra andre:

Våre venner fra GCN svikter aldri: How To Remove A Seized Seatpost

Og guru Sheldon Brown vet alltid råd: 14 Ways to Unstick a Seatpost

Moderator  support, Valentino