Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Grillforbud i egen hage

Re: Grillforbud i egen hage [Re: lektorHaugen] #2488433 04/06/2018 18:33
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M

Redigert av MrAlfred; 04/06/2018 18:33.
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488441 04/06/2018 19:38
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: GeirK
.... Tilfeldige glasskår har ikke slike flater. Selv i eksemplet plastflaske, må flasken stå slik at fokalavstanden til det brennbare materialet blir korrekt. Det er en grunn til at brannvesenet ikke advarer folk om å ha vannsflasker stående innendørs

Skal være enig i at sannsynligheten for at knust glass i naturen ikke gir tilstrekkelig fokus er lav. Men er ikke enig i at det aldri kan skje, fordi glasskår aldri vil ha en slik form.

Når det gjelder plastflasken var det egentlig skremmende enkelt å svi papiret. Flasken sto litt på skrå, papiret noen cm bak. Så en drikkeflaske henslengt mot lyng under en pause... pass på ICON_WINK

Ståle
Re: Grillforbud i egen hage [Re: stalsan] #2488445 04/06/2018 19:57
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Skal kverulere litt med meg selv ICON_SMILE forskning er gjort i Australia , og knust glass er vel statistisk insignifikant som tennkilde for skogbrann

http://www.fireandbiodiversity.org.au/LiteratureRetrieve.aspx?ID=48250

Ståle
Re: Grillforbud i egen hage [Re: stalsan] #2488448 04/06/2018 20:04
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Nå må vi rett og slett få litt regn her i Bergen, stusselig telttur i helgen med kald mat og ingen kaffe... Men jeg tok ikke sjansen på å være gjøken som forårsaket skogbrann, selv om vi campet i fjæresteinene.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488453 04/06/2018 20:11
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: anonymous

Nei det er jo klart. Det du ikke vet, finnes jo ikke. Navlebeskuende er vel rette betegnelsen på slike personer. Slike personer som ikke evner å løfte blikket og se ting med andres øyne.

Heisann. Du har en skikkelig stråmanndag i dag! Har du forsøkt saklig diskusjon? Det funker skikkelig bra når du blir vant til det.

Hvilket annet perspektiv (ref "andres øyne") er det jeg må se denne saken i for å kunne være enig i en konklusjon per Twitter rett etter et branntilløp som konkluderer brannen var antent av solrefleksjon i vinduer i et boligfelt i Stavanger?

Hvorfor ber du andre om å diskutere saklig, når du selv ikke gjør det?
Klarer du ikke å akseptere at du tar feil veldig mange ganger?

Re: Grillforbud i egen hage [Re: stalsan] #2488464 04/06/2018 20:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stalsan
Skal kverulere litt med meg selv ICON_SMILE forskning er gjort i Australia , og knust glass er vel statistisk insignifikant som tennkilde for skogbrann

http://www.fireandbiodiversity.org.au/LiteratureRetrieve.aspx?ID=48250

Det er ikke hva jeg leser. Rapporten prøver etter hva jeg forstår å finne ut hvorfor denne myten er så seiglivet som den er og repeterer mange av de tingene jeg allerede har hevdet.

Har du lest den?

"The first observation that needs to be made is that if glass and bottles on the roadside really were a significant cause of bushfire, then during most summers much of south-eastern Australia and beyond would surely be on fire most of the time. Cheney and Sullivan (1997) suggest that it is theoretically possible that glass bottles or fragments are responsible for the ignition of bushfires. Laboratory tests have shown that a glass bottle containing water can form a lens sufficient to generate combustion by focusing the sun’s rays on a fuel bed. However, they note that under field conditions it is “highly unlikely that a bottle or glass fragment will form a lens of the correct focal length and orientation to concentrate sunlight sufficiently to start a fire”. They go on to point out that “considering the vast amount of glass and can litter along our roadsides, the chances of ignition by these agents must be very small indeed”. "

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: anonym] #2488470 04/06/2018 20:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvorfor ber du andre om å diskutere saklig, når du selv ikke gjør det?

Kan du sitere meg på et usaklig utsagn? Jeg klarer meg, i motsetning til deg helt uten stråmenn når jeg diskuterer - så langt jeg vet, men det kan jo hende det glipper. Som sagt. Vis meg et usaklig utsagn, så skal jeg beklage umiddelbart.

Klarer du ikke å akseptere at du tar feil veldig mange ganger?

Jo. Når jeg tar feil så innrømmer jeg det. Det har jeg ingen problemer med. Vis meg gjerne et sted jeg tok feil, men ikke klarte å akseptere det. Jeg innrømmer gjerne at det var feil av meg å påstå at vindusrefleksjoner fra en bygning ikke kan antenne brann - selv om det med stor sannsynlighet ikke var det som skjedde i Stavanger. Jeg har bare funnet en annen bygning i verden som har dette problemet - et hotell i Las Vegas, interessant nok av samme arkitekt som den i London.

Hvilket annet perspektiv (ref "andres øyne") er det jeg må se denne saken i for å kunne være enig i en konklusjon per Twitter rett etter et branntilløp som konkluderer brannen var antent av solrefleksjon i vinduer i et boligfelt i Stavanger?

- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488483 04/06/2018 21:39
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Joda har lest den. Kanskje jeg klusser med statistisk terminologi, men er enig i at det er lite sannsynlig at glasskår kan antenne. Men du sier at det aldri skjer, for glasskår ikke har den nødvendige formen. Forskjellen ligger i å aldri skje, kontra lite sannsynlig at det skjer.

Ståle
Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488489 04/06/2018 21:53
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Startet vel en stor skogbrann fra en gnist fra kjettingen til en skogsmaskiner som tok utrolig mange dekar skog!

Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488490 04/06/2018 22:11
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sysler litt med brannetterfoskning og vil si meg enig i at sannsynligheten for at knust glass skal starte en brann er liten. Når det er sagt så har vi klart å bevise at sol som traff et sminkespeil gjennom et lukket vindu, var brannårsak til en husbrann. Så muligheten er absolutt til stedet.

På samme måte som tørrkoking av poteter trolig aldri har startet en brann.

Tviler også litt på teorien om vindusruta i Stavanger. Politiet som er først på et sted er definitivt ikke tekniske etterforskere. Har hørt de komme med teorier som lett når seg tilbakevise..

Redigert av bamse_bra; 04/06/2018 22:15.
Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488492 04/06/2018 22:24
N
nordfonn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Tilbake til mitt opprinnelige spørsmål.

Etter det jeg forstår så håndhever politiet midlertidige forbud. For å slippe straff; Kan man som borger forvente å bli informert om midlertidige forbud, eller er man selv pliktig i å til enhver tid holde seg oppdatert? Eventuelt via hvilket media?

Re: Grillforbud i egen hage [Re: bamse_bra] #2488505 05/06/2018 06:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bamse_bra
Sysler litt med brannetterfoskning og vil si meg enig i at sannsynligheten for at knust glass skal starte en brann er liten. Når det er sagt så har vi klart å bevise at sol som traff et sminkespeil gjennom et lukket vindu, var brannårsak til en husbrann. Så muligheten er absolutt til stedet.

Dette er like lite sammenlignbart med glasskår som sprettballer, krystallkuler og fulle vannflasker er. Et konkavt sminkespeil samler solstrålene på samme måte som en linse gjør.

- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: stalsan] #2488506 05/06/2018 06:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stalsan
Men du sier at det aldri skjer, for glasskår ikke har den nødvendige formen.

Nei, det gjør jeg aldeles ikke. Leser du hva jeg skriver eller bare gjetter du på hva som står der?

- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: Skjelven] #2488507 05/06/2018 06:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Skjelven
Startet vel en stor skogbrann fra en gnist fra kjettingen til en skogsmaskiner som tok utrolig mange dekar skog!

Dette er en reell mulighet. Det er innført forbud mot bruk av kjettinger på skogsmaskiner flere steder på Østlandet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488533 05/06/2018 07:53
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Interessant. Det er likevel meg bekjent ingen bygninger i Rogaland som er i stand til å sette fyr på vegetasjon gjennom solrefleksjon så her er det noen uten særlig fysikkunskaper som har uttalt seg mot bedre vitende.

Har de egentlig uttalt seg mot bedre vitende hvis årsaken til uttalelsen er manglende fysikkunnskaper? ICON_COOL

Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488535 05/06/2018 07:56
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: lph
Dette er verken "here nor there", men jeg satt i en periode i et kontorbygg der det og enkelte morgener med sol, på et bestemt tidspunkt, kom solrefleksjon fra flere vinduer samtidig direkte på mitt vindu. Det varte ikke lenge, men var satan så plagsomt i noen minutter, og jeg kan skrive under på at det var adskillig varmere i treffpunktet enn ren innstråling fra sola.

Hvis du fikk refleksjon fra flere vinduer samtid, må det ha vært en krummet fasade. Det er svært uvanlig og fremdeles ikke nok til å antenne vegetasjon.

Og nei - en haug med glasskår kan ikke antenne gress gjennom refleksjon.

Det var både krummet fasade og flere fasader. Jeg sa vel heller ingenting om at det var vanlig eller kunne antenne vegetasjon. Det var en ren observasjon som gjorde at jeg ble oppmerksom på effekten.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: lph] #2488541 05/06/2018 08:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det var både krummet fasade og flere fasader. Jeg sa vel heller ingenting om at det var vanlig eller kunne antenne vegetasjon. Det var en ren observasjon som gjorde at jeg ble oppmerksom på effekten.

Det har du rett i. Observasjonen din er også interessant siden vi vel egentlig fant ut at en krummet fasade KAN konsentrere solstråler nok til å i allefall smelte plast. Det betyr at jeg ikke kan fastslå at fasader ikke kan antenne vegetasjon - som jeg gjorde.

- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: mroek] #2488542 05/06/2018 08:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mroek

Har de egentlig uttalt seg mot bedre vitende hvis årsaken til uttalelsen er manglende fysikkunnskaper? ICON_COOL

Strengt tatt ikke. ICON_BLUSH

- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488559 05/06/2018 08:47
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Skjelven

Dette er en reell mulighet. Det er innført forbud mot bruk av kjettinger på skogsmaskiner flere steder på Østlandet.

Jepp - dette har jeg førstehånds kjennskap til. Opphavet hadde som hovedregel at kjettinger/belter på skogsmaskin var fy-fy sommerstid, fordi faren for skogbrann ble ansett som for høy.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488589 05/06/2018 10:11
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Du skriver: Tilfeldige glasskår har ikke slike flater

Og med slike flater referer du til materialer som kan danne en samlelinse. Og hvis tilfeldige glasskår ikke kan danne en samlelinse, ja da sier du at tilfeldig glasskår aldri kan antenne.

Ståle
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488590 05/06/2018 10:12
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: bamse_bra

Dette er like lite sammenlignbart med glasskår som sprettballer, krystallkuler og fulle vannflasker er. Et konkavt sminkespeil samler solstrålene på samme måte som en linse gjør.

For så vidt enig med deg i det, men hvor stor sannsynligheten for at det skal kunne skje er sammenlignbar. Spenninger i glasset, vinkel som skaper brytninger og refleksjoner kan føre til de merkeligste tilfeldigheter. Har vært borte i så mange branner at det er ingen ting som overrasker meg lengre. Utrolig hva som kan være antennelseskilde.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: stalsan] #2488593 05/06/2018 10:19
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Jeg vil tippe at flaskebunner kan fungere godt som en samlelinse, men dette problemet har kanskje blitt mindre med ølboksenes inntog.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: lph] #2488595 05/06/2018 10:22
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Dette er verken "here nor there", men jeg satt i en periode i et kontorbygg der det og enkelte morgener med sol, på et bestemt tidspunkt, kom solrefleksjon fra flere vinduer samtidig direkte på mitt vindu. Det varte ikke lenge, men var satan så plagsomt i noen minutter, og jeg kan skrive under på at det var adskillig varmere i treffpunktet enn ren innstråling fra sola.

Hvis du fikk refleksjon fra flere vinduer samtid, må det ha vært en krummet fasade. Det er svært uvanlig og fremdeles ikke nok til å antenne vegetasjon.

Og nei - en haug med glasskår kan ikke antenne gress gjennom refleksjon.

Ekstremvarianten av dette er Ivanpah solkraftverk, som bruker over 170 000 heliostater til å fokusere sollyset på ett punkt. Småfugler blir grillet i lufta når de forviller seg inn i feil sone.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488602 05/06/2018 10:50
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: nordfonn

Etter det jeg forstår så håndhever politiet midlertidige forbud. For å slippe straff; Kan man som borger forvente å bli informert om midlertidige forbud, eller er man selv pliktig i å til enhver tid holde seg oppdatert? Eventuelt via hvilket media?

Jeg lenka ovenfor til Nedre Romerike brann- og redningsvesen. Det forsvant litt i den uendelig mye mer interessante flisespikkinga rundt semantikk og lysbrytning. Men altså: Det forventes at man som borger gjør en rimelig innsats for å holde seg orientert om gjeldene forordninger. Hvorvidt du får en bot for å bryte slike forordninger, fordi det kan forventes at du aktivt søker informasjon, blir et skjønnsspørsmål i første omgang, og i siste omgang et spørsmål for domstolen. Politiet gir deg normalt en advarsel først, vil jeg tro.

Om du derimot starter en brann, er du ansvarlig uansett. Da vil du få en reaksjon, så sant du blir kjent skyldig i en domstol (eller du godtar et forelegg/erstatningskrav).

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Grillforbud i egen hage [Re: lektorHaugen] #2488620 05/06/2018 11:35
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: lektorHaugen
Sitat: nordfonn

Jeg lenka ovenfor til Nedre Romerike brann- og redningsvesen. Det forsvant litt i den uendelig mye mer interessante flisespikkinga rundt semantikk og lysbrytning. Men altså: Det forventes at man som borger gjør en rimelig innsats for å holde seg orientert om gjeldene forordninger. Hvorvidt du får en bot for å bryte slike forordninger, fordi det kan forventes at du aktivt søker informasjon, blir et skjønnsspørsmål i første omgang, og i siste omgang et spørsmål for domstolen. Politiet gir deg normalt en advarsel først, vil jeg tro.

Om du derimot starter en brann, er du ansvarlig uansett. Da vil du få en reaksjon, så sant du blir kjent skyldig i en domstol (eller du godtar et forelegg/erstatningskrav).

Siden jeg jobber for en myndighet som jevnlig skal spre informasjon syns jeg faktisk denne diskusjonen er langt mer interessant. Hva er egentlig "rimelig innsats" for å holde seg orientert, når radioen har en million kanaler, du ser kun på Netflix på tv, og leser bare utvalgte artikler fra avisene på Facebook? Øker kravet til myndigheten om informasjonstype?

Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488624 05/06/2018 11:44
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Digipost eller lignende kan kanskje brukes?

Re: Grillforbud i egen hage [Re: lph] #2488627 05/06/2018 11:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Myndighetene bør i hvert fall informere i flere kanaler, og ta høyde for at mange faktisk "bare" har Netflix og ennå ikke har gått over fra FM til DAB. Med de mulighetene som ligger i SMS-varsling og målretting på Facebook og andre sosiale medier f.eks., tenker jeg det må være mulig å nå ut til de som er i målgruppen for denne type informasjon.

* 3,5 millioner nordmenn har en Facebook-profil. 86 % av disse bruker Facebook hver dag. 95 % av de mellom 18 og 29 er på Face.
* 2,5 millioner nordmenn bruker Snap. 2,2 millioner har Instagram-konto, og 58 % av brukerne over 18 år bruker Insta hver dag.
* 1,2 millioner nordmenn bruker Twitter. Flest brukere mellom 18 og 29 år.
* 3,2 millioner nordmenn bruker YouTube månedlig.
* Nær sagt alle nordmenn har tilgang til egen mobiltelefon/smarttelefon.

I mitt hode skal man være rimelig frakoblet for å ikke være tilgjengelig for eksponering fra en av disse kanalene, og vil derfor si at kravet til myndighetene for valg av informasjonstype øker.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488629 05/06/2018 11:57
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det burde i alle fall være mulig å spore opp informasjon på yr.no, som er et samarbeidsprosjekt mellom de offentlige etatene Rikskringkastingen og Meteorologisk Institutt.

Men for Oslo og Østlandet står det jo ikke noe om at det er ulovlig å tenne opp bål i skog og mark (bare at det er skogbrannfare).

Jeg lurer på hvor og i hvilke kanaler man skal finne ut hva som er "lov".

Re: Grillforbud i egen hage [Re: skiraffen] #2488634 05/06/2018 12:12
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: skiraffen
Det burde i alle fall være mulig å spore opp informasjon på yr.no, som er et samarbeidsprosjekt mellom de offentlige etatene Rikskringkastingen og Meteorologisk Institutt.

Men for Oslo og Østlandet står det jo ikke noe om at det er ulovlig å tenne opp bål i skog og mark (bare at det er skogbrannfare).

Jeg lurer på hvor og i hvilke kanaler man skal finne ut hva som er "lov".

Hm, Yr var egentlig smågenialt*. Fins det nordmenn som ikke sjekker Yr regelmessig?

*Altså genialt til å varsle om bålforbud, ikke nødvendigvis alle offentlige meldinger ;-)

Redigert av lph; 05/06/2018 12:13.
Re: Grillforbud i egen hage [Re: lph] #2488635 05/06/2018 12:17
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Pushvarsling via Yr hadde sikkert fungert bra. Ikke for de som trykker "Ikke tillat", men så opptatt folk er av været ser jeg for meg at mange sikkert kunne tenkt seg varslinger fra Yr rett på mobilen.

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support