Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Odelsrett, spm

Odelsrett, spm #2487560 31/05/2018 16:35
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Kjøpte småbruk uten drift for 4-5 år siden, hadde mulighet til å bruke odel, men det var ikke nødvendig å dra inn denne.
Av ulike årsaker ønsker vi å selge nå.
Min far hadde odel, jeg kjøpte av ham
Kan min søster nå hevde odelsrett og dermed odelstakst på eiendommen?
Det er driveplikt på jorda, ingen dyr!

Ønsker svsr fra de som vet, ikke synsing! ICON_SMILE

Jeg har barn, dog langt under 18.

Re: Odelsrett, spm [Re: iverta] #2487567 31/05/2018 17:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
https://www.landbruksdirektoratet.no/no/eiendom-og-skog/eiendom/odel

Finner du ikke svaret her så kontakter du en advokat som kan odel (Mangler og en del info om deg/dere for å si noe om det.).

Redigert av sveinaa; 31/05/2018 17:26.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Odelsrett, spm [Re: iverta] #2487591 31/05/2018 19:34
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Takk!

Sakser følgende:
//
Når den nye eieren har tinglyst skjøte på eiendommen, så har de odelsberettigede seks måneder på å ta ut stevning om odelsløsning. Venter man lenger enn det, er det for sent. Da har odelsrett falt bort (foreldet/preskribert).
//
Det nevnes intet om eier har tatt gård på odel eller ei. Synes det er merkelig at noen skal kunne hevde odel etter 4år, all den tid jeg har visst at det er 6 måneder...

Påpeker at dette er en tenkt situasjon! Worst case scenario

Re: Odelsrett, spm [Re: iverta] #2487595 31/05/2018 19:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: iverta
Takk!

Sakser følgende:
//
Når den nye eieren har tinglyst skjøte på eiendommen, så har de odelsberettigede seks måneder på å ta ut stevning om odelsløsning. Venter man lenger enn det, er det for sent. Da har odelsrett falt bort (foreldet/preskribert).
//
Det nevnes intet om eier har tatt gård på odel eller ei. Synes det er merkelig at noen skal kunne hevde odel etter 4år, all den tid jeg har visst at det er 6 måneder...

Påpeker at dette er en tenkt situasjon! Worst case scenario

Det er egne regler når yngre søsken selger ut av slekta. Les kapittelet Når yngre søsken tar over odelsgården paragraf 43. Kan være relevant.

Odel er komplisert derfor rådet om advokat.

Husk og at det må være 35 dekar dyrka og/eller 500 dekar skog for at det per i dag er en odelsgård. Areal grensene ble endret/hevet i 2017.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Odelsrett, spm [Re: iverta] #2488158 04/06/2018 06:39
Ozz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Vi hadde en odelsproblemstilling i familien for et par år siden selv. Etter mye googling, studering og lesing av lover kom vi til den konklusjon at dette er komplisert, og vi forstår ikke bæret. Tok kontakt med en advokat vi kjenner, han var ikke spesialist på dette, så han forsto ikke alt hen heller. Han satt oss i kontakt med en advokat som kunne det, og problem løst.

Ta kontakt med advokat. Først som sist.

Re: Odelsrett, spm [Re: iverta] #2488167 04/06/2018 06:55
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg jobber i en bank hvor 25% av norske bønder er kunder og må bare si meg enig. I tillegg til odel er det en del skatteplanlegging som må på plass, flere store fallgruber å gå i, kjøpe driftsmidler året før ?, skogfond, verdsetting, åsetefradrag, finansiering etc.... En proff regnskapsfører kan ganske mye om dette også og enten har de kompetanse in-house eller samarbeider med advokater som har spisskompetanse på landbruk. Ikke gjør dette alene ! ! !

Bare så det er sagt, det er svært stor interesse for landbrukseiendommer, spesielt korn / skog og vi opplever hissige budrunder hvor vi gir finansieringsbevis til flere kunder på samme gård. Selvsagt store variasjoner mellom distrikter. Rundt Oslofjorden er det også mange "ikke bønder" som ønsker å bo landlig med stort hvitt hus, rød låve og bjerkeallè...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Odelsrett, spm [Re: iverta] #2488552 05/06/2018 08:31
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Jeg ringte landbruksdirektoratet, gå rett til kilden..

Min søster har odel etter mine barn, men skal mine barn fratas retten/plikten må overformynderiet inn.

Ikke så enkelt dette, ikke at jeg hadde forventet det, altså!

Takk for tips.

Moderator  support