|
|
...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen.
|
Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen.
[Re: GeirK]
01/06/2018 09:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Utgangspunktet mitt er kanskje mer at jeg ikke synes det er riktig at man skal "bannlyse" bilen uten et reelt alternativ.
Alternativene eksisterer for mange av dem som kjører til sentrum i dag. De bare gidder ikke. Det er helt absurd at man skal ta opp 20 kvadratmeter asfalt i prosessen å frakte én menneskekropp inn og ut av et bysentrum. Det er like absurd at mens menneskekroppen gjør det han eller hun dro til sentrum for å gjøre, skal bilen stå uvirksom og ta opp verdifullt byareal som kunne vært anvendt til langt mer produktive formål. De fleste velger det som passer for dem. Sånn er det bare.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
01/06/2018 10:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
De fleste velger det som passer for dem. Sånn er det bare.
Jepp. Derfor må vi lage valg som passer for alle.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/06/2018 10:09
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
De fleste velger det som passer for dem. Sånn er det bare. Men i framtiden kan ikke alle bestemme hva som passer for dem. Da må faktisk noen bestemme at noe er bedre enn annet, og noen folk må bare finne seg i dette.
Anonym5
|
|
|
01/06/2018 10:13
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Utgangspunktet mitt er kanskje mer at jeg ikke synes det er riktig at man skal "bannlyse" bilen uten et reelt alternativ.
Alternativene eksisterer for mange av dem som kjører til sentrum i dag. De bare gidder ikke. Det er helt absurd at man skal ta opp 20 kvadratmeter asfalt i prosessen å frakte én menneskekropp inn og ut av et bysentrum. Det er like absurd at mens menneskekroppen gjør det han eller hun dro til sentrum for å gjøre, skal bilen stå uvirksom og ta opp verdifullt byareal som kunne vært anvendt til langt mer produktive formål. I prosessen med å frakte én menneskekropp rundt i rushtiden tar du ofte opp langt mer enn 20 m2. Hvis man ligger rundt kapasitetsgrensa og kjører i 60 km/t, tar hver bil ca 100 m2 asfalt. Det er bare ved full stans at du tar opp så «lite» som 20 m2. Det går i snitt rundt 7 lengdemeter per bil i stillestående kø, og kjørefeltet er 3-3.5 meter bredt.
|
|
|
[Re: anonym5]
01/06/2018 10:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
De fleste velger det som passer for dem. Sånn er det bare. Men i framtiden kan ikke alle bestemme hva som passer for dem. Da må faktisk noen bestemme at noe er bedre enn annet, og noen folk må bare finne seg i dette. Det er noe av poenget. Da kan man ikke tvinge folk over på sykkel 
|
|
|
01/06/2018 10:21
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er noe av poenget. Da kan man ikke tvinge folk over på sykkel Det forstår jeg. Men jeg er uenig i at man i urbane strøk ikke skal satse stort på sykkel - når man også tar i betraktning at man kan sykle på en el-sykkel.
Anonym5
|
|
|
01/06/2018 10:26
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Selv innenfor ring 2 finnes det flusst av folk som må ta flere transportbytter og bruker kanskje 45min på å reise kollektivt til jobb, en strekning man sykler greit på 15min under "riktige" forhold
Nettopp. Og derfor må man bruke midlene for å få bedre løsninger for kollektiv transport. Det er i stor grad kollektiv pengene går til allerede. Drift av kollektivselskap er ikke akkurat gratis. Under følger utdrag fra handlingsprogram samferdsel i akershus 2017-2020. Tallene fra forslag til budsjett 2017 Drift samferdsel 1489 mill Av dette går 988 mill til drift og vedlikehold kollektiv. 141 mill går til vedlikehold fylkesveier På investering er rammen 991 mill Strekningsvise tiltak 112 mill Mindre utbedringer 86 mill Gang- og sykkelvei 115 mill Trafikksikkerhetstiltak 23 mill Kollektivtiltak 93 mill Planlegging 46 mill Et prosjekt kan jo ofte bedre situasjonen både for syklister, bilister og kollektiv, så man kan ikke konkludere nøyaktige med hvor mange kroner som går til hvert enkelt formål. Men å si at kollektiv nedprioriteres i stor stil til fordel for sykkel er ihvertfall ikke riktig Kilde: http://www.akershus.no/file/aa2815ce651768898aa95b753614f083/Handlingsprogram%20for%20samferdsel%20i%20Akershus%202017-2020.%20Fylkesr%C3%A5dmannens%20forslag
|
|
|
[Re: Stefan77]
01/06/2018 10:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: Oystein L]
01/06/2018 10:53
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Syklet selv på jobb med 23mm dekk i dag, og det er overraskende mye strøsand som ligger igjen på gs-veier og småveier
Dette. Ser at tråden er om store visjoner, men det er vel også tilfellet når sykkel er i politisk fokus. Jeg tror at det å fjerne de små hindrene har mye å si. Sørge for skikkelig feiing. Sikre skumle overganger. Reparere hull og sprekker, og ikke minst skilte bedre både permanent og midlertidig. Eksempelvis var det regn forleden, og bestemte meg da for å stå på litt på hjemveien. I løpet av dagen er det gravd tvers over G/S på utsiden av kontoret, og fylt igjen med sand, slik at det som gjenstår er to 5cm høye og skarpe asfaltkanter 90 grader på kjøreretning. Når undertegnede kom i opptrekket rundt hjørnet, var det ikke mye annet å gjøre en å gå på en seriøs snakebite. Slike små detaljer kan ende i en ulykke, en person som ikke velger sykkel igjen, forteller venner om opplevelsen osv. Da hjelper ikke nymalt sykkelvei i sentrum.
|
|
|
01/06/2018 11:01
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sykler hele året. Det eneste som stopper meg er nysnø som hindrer sykling (det vil si at det har komme så mye snø at jeg må trille.).
Det er her vintervedlikehold a la Oulu kommer inn. Det må være så bra at "folk flest" merker minimalt til de dagene.
|
|
|
01/06/2018 11:10
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Du har jo lov til å ha de meningene du vil, men tror du virkelig at dagens 50-60 åringer vil være med på at man prioriterer sykkel foran andre tiltak som feks offentlig kommunikasjon?
Denne 50-åringen er i allefall enig i at man må satse tungt på sykkelinfrastruktur. "Prioritere foran" vet jeg ikke hva betyr i denne sammenheng. En hver krone man bruker på sykkelsatsing betyr en krone mindre på kollektivtrafikk - uten at jeg ser det som et argument. Poenget mitt er at sykkel i alle fall til pendling vil aldri bli et alternativ for "massene", uansett hvor tilrettelagt det blir. Er enig i at man bør gjøre innfartsårene til byene trygge å sykle på (noe som relativt sett er ganske billig), men det å satse på satse på sykkel som en vesentlig del av fremtidens transportløsning går ikke. Motivasjonen til de fleste for å sykle er ikke høy nok kl 06.30 en regnfull morgen i november. Når det gjelder Oslo så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke satser mer på sjøveien. Båt Oslo - Fornebu - Sandvika og Bunnefjorden - "Oslo S" - Aker Brygge.
|
|
|
01/06/2018 11:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er noe av poenget. Da kan man ikke tvinge folk over på sykkel Det gjør man ikke fordi om man gjør valget å kjøre bil mindre attraktivt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dexter]
01/06/2018 11:28
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Du har jo lov til å ha de meningene du vil, men tror du virkelig at dagens 50-60 åringer vil være med på at man prioriterer sykkel foran andre tiltak som feks offentlig kommunikasjon?
Denne 50-åringen er i allefall enig i at man må satse tungt på sykkelinfrastruktur. "Prioritere foran" vet jeg ikke hva betyr i denne sammenheng. En hver krone man bruker på sykkelsatsing betyr en krone mindre på kollektivtrafikk - uten at jeg ser det som et argument. Poenget mitt er at sykkel i alle fall til pendling vil aldri bli et alternativ for "massene", uansett hvor tilrettelagt det blir. Er enig i at man bør gjøre innfartsårene til byene trygge å sykle på (noe som relativt sett er ganske billig), men det å satse på satse på sykkel som en vesentlig del av fremtidens transportløsning går ikke. Motivasjonen til de fleste for å sykle er ikke høy nok kl 06.30 en regnfull morgen i november. Når det gjelder Oslo så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke satser mer på sjøveien. Båt Oslo - Fornebu - Sandvika og Bunnefjorden - "Oslo S" - Aker Brygge. Fornebubåten ble lagt ned blant annet fordi hver reise ble subsidiert med 183kr. Snittet for båtreiser var 27 kr for båtreiser og 21 kr for alle Reuters reiser i 2016 Jeg vil anta at det er nesoddbåten som drar ned snittet her, da den nok har et helt annet passasjergrunnlag enn de andre båtreiser til ruter http://www.akershus.no/om-fylkeskommunen/pressesenter/pressemeldinger/?article_id=204499
Redigert av Håvard.; 01/06/2018 11:29.
|
|
|
[Re: Håvard.]
01/06/2018 12:09
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Fornebubåten ble lagt ned blant annet fordi hver reise ble subsidiert med 183kr. Snittet for båtreiser var 27 kr for båtreiser og 21 kr for alle Reuters reiser i 2016
Det var fordi den ikke gikk til Sandvika (kombinert med pendlerparkering der). :-)
|
|
|
01/06/2018 12:12
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Mulig du har rett i det, men hvor i all verden skal den pendlerparkeringen være?
|
|
|
[Re: Stefan77]
01/06/2018 12:24
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Min teori er at folk, mer enn noe annet, er vanedyr i hverdagen. De står ikke der hver morgen og lurer på - hm, skal jeg kjøre bil eller sykle eller ta buss idag? De gjør det de er mest vant til.
Det er åpenbart enkelt å kjøre bil. De aller fleste mestrer det, de veit hvor de skal, alle veier og eventuelle omkjøringer er skiltet og markert, du veit om det er parkering på jobben. Easy-peasy, det eneste du risikerer er å havne i kø. Det er noe drit, men du kommer deg på jobb før eller siden.
Det er litt mer komplisert å ta kollektivt for første gang. Du må sette deg inn i hvilke ruter som går hvor, hvor nærmeste holdeplass er og hva som er mest effektiv reisevei, og du må ta høyde for forsinkelser, å miste korrespondansen, og at du kanskje må stå. Når du kan det er det selvfølgelig like easy-peasy som bil - men det er fortsatt en andel som aldri har prøvd, eller som hadde så kjip opplevelse den gangen de gjorde det at de gikk tilbake til den trygge bilen.
Det er aller mest komplisert å ta sykkel. Selv om du har sykkel er det ikke sikkert at den egner seg, eller at du har vedlikeholdt den sånn at du kan være sikker på å komme fram uten punktering. Du veit ikke hvor lang tid du bruker eller hvor sliten du blir. Sykkelveiene er ukjente, de går andre steder enn bilveien, de er dårlig merket og slutter regelmessig i ingenting. Du skal gjøre en skikkelig innsats i forkant første gang du skal et sted for å være sikker på at du finner fram, ihvertfall hvis du ikke tør eller har lov til å følge bilveien.
Det gir en fantastisk frihet å sykkelpendle når man har funnet ut av alt dette, noe jeg tror langt flere kommer til å oppdage etterhvert, særlig med elsykkel. Men jeg tror det er lett å undervurdere både kompetansen de fleste allerede har til å kjøre bil, og kompetansen som behøves for å sykkelpendle. De færreste våkner en morgen og vil plutselig bytte fra bil til sykkel, de må tenke på det, planlegge det, kanskje skaffe seg en bedre sykkel og bedre klær, spørre kolleger om erfaringer - og i mellomtiden gjør de det de er mest vant til.
Derfor tar det TID å endre reisemønster, spesielt fra bil til sykkel. Det handler ikke bare om det er fint vær en dag eller ikke. Den gode siden av å være vanedyr er at når man først har fått smaken på sykkelpendling kan det bli den nye vanen.
|
|
|
01/06/2018 12:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Denne 50-åringen er i allefall enig i at man må satse tungt på sykkelinfrastruktur. "Prioritere foran" vet jeg ikke hva betyr i denne sammenheng. En hver krone man bruker på sykkelsatsing betyr en krone mindre på kollektivtrafikk - uten at jeg ser det som et argument. Poenget mitt er at sykkel i alle fall til pendling vil aldri bli et alternativ for "massene", uansett hvor tilrettelagt det blir. Er enig i at man bør gjøre innfartsårene til byene trygge å sykle på (noe som relativt sett er ganske billig), men det å satse på satse på sykkel som en vesentlig del av fremtidens transportløsning går ikke. Motivasjonen til de fleste for å sykle er ikke høy nok kl 06.30 en regnfull morgen i november. Når det gjelder Oslo så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke satser mer på sjøveien. Båt Oslo - Fornebu - Sandvika og Bunnefjorden - "Oslo S" - Aker Brygge. Det er jo sånne løsninger som burde blitt applaudert frem. Store parkeringsanlegg på knutepunkter. Gratis parkering og billigere kollektivtransport. Massiv utbygging av tilbudet. Kanskje til og med kronet løsningen med en bonusbasert skatteløsning for der som valgte kollektivløsninger. Skal man få noen effekt må man jo finne løsninger som mange velger. Så kan man heller se på sykkelalternativene etter at folk har begynt å bruke kollektivt.
|
|
|
[Re: lph]
01/06/2018 12:38
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Bra oppsummert, Iph!
Jeg matpakkependlet pga vane, etter tre unger gjennom barnehagekjøret. Men våknet faktisk en dag (mens jeg halvsov i bilkø), og bestemte meg for at dette gidder jeg ikke lenger.
Som ivrig stisyklist var det null problem for meg å bli sykkelpendler, men noe av det vanskeligste jeg vet er å ta tog, siden jeg gjør det så sjelden. Det blir en stressfaktor.
Men som du nevner - frthetsfølelsen når man er i gang med sykkelpendlingen er digg, og logistikken blir bedre også. Det tar samme tid hver gang, +/- et par minutter. Det er aldri kø. Jeg trenger ikke å lade, fylle diesel, eller lete etter p-plass. Mange fra min generasjon syklet jo til alt i barne- og ungdomsårene, og har bare tatt pause. Vi klarte det som barn, og det bør derfor gå greit som voksne også. Værre med generasjon X som ikke aner frem og bak på en sykkelpumpe.
|
|
|
01/06/2018 12:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Min teori er at folk, mer enn noe annet, er vanedyr i hverdagen. De står ikke der hver morgen og lurer på - hm, skal jeg kjøre bil eller sykle eller ta buss idag? De gjør det de er mest vant til.
Det er åpenbart enkelt å kjøre bil. De aller fleste mestrer det, de veit hvor de skal, alle veier og eventuelle omkjøringer er skiltet og markert, du veit om det er parkering på jobben. Easy-peasy, det eneste du risikerer er å havne i kø. Det er noe drit, men du kommer deg på jobb før eller siden.
Det er litt mer komplisert å ta kollektivt for første gang. Du må sette deg inn i hvilke ruter som går hvor, hvor nærmeste holdeplass er og hva som er mest effektiv reisevei, og du må ta høyde for forsinkelser, å miste korrespondansen, og at du kanskje må stå. Når du kan det er det selvfølgelig like easy-peasy som bil - men det er fortsatt en andel som aldri har prøvd, eller som hadde så kjip opplevelse den gangen de gjorde det at de gikk tilbake til den trygge bilen.
Det er aller mest komplisert å ta sykkel. Selv om du har sykkel er det ikke sikkert at den egner seg, eller at du har vedlikeholdt den sånn at du kan være sikker på å komme fram uten punktering. Du veit ikke hvor lang tid du bruker eller hvor sliten du blir. Sykkelveiene er ukjente, de går andre steder enn bilveien, de er dårlig merket og slutter regelmessig i ingenting. Du skal gjøre en skikkelig innsats i forkant første gang du skal et sted for å være sikker på at du finner fram, ihvertfall hvis du ikke tør eller har lov til å følge bilveien.
Det gir en fantastisk frihet å sykkelpendle når man har funnet ut av alt dette, noe jeg tror langt flere kommer til å oppdage etterhvert, særlig med elsykkel. Men jeg tror det er lett å undervurdere både kompetansen de fleste allerede har til å kjøre bil, og kompetansen som behøves for å sykkelpendle. De færreste våkner en morgen og vil plutselig bytte fra bil til sykkel, de må tenke på det, planlegge det, kanskje skaffe seg en bedre sykkel og bedre klær, spørre kolleger om erfaringer - og i mellomtiden gjør de det de er mest vant til.
Derfor tar det TID å endre reisemønster, spesielt fra bil til sykkel. Det handler ikke bare om det er fint vær en dag eller ikke. Den gode siden av å være vanedyr er at når man først har fått smaken på sykkelpendling kan det bli den nye vanen. I desember, januar og februar er 2% av reisene på sykkel. Det vil si at 2 av 100 velger sykkel. Det skal ganske mye til for å bli en helårssyklist (Hvor mange har egentlig det i seg?). Akkurat det kan du neppe ha tatt med i dine antagelser.
|
|
|
01/06/2018 12:52
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Derfor tar det TID å endre reisemønster, spesielt fra bil til sykkel. Det handler ikke bare om det er fint vær en dag eller ikke. Den gode siden av å være vanedyr er at når man først har fått smaken på sykkelpendling kan det bli den nye vanen. I desember, januar og februar er 2% av reisene på sykkel. Det vil si at 2 av 100 velger sykkel. Det skal ganske mye til for å bli en helårssyklist (Hvor mange har egentlig det i seg?). Akkurat det kan du neppe ha tatt med i dine antagelser. Litt feedback til deg nå sveinaa: Du går på repeat og din konstante posting i denne tråden bidrar ikke til å øke kvaliteten på diskusjonen. Du tar ikke innover deg det som blir skrevet her. Har tidligere i tråden skrevet om den marginale effekten av en vintersyklist. Sett deg ned og analyser litt. Effekten er betydelig. Andelen øker i Oslo nå fra år til år. Kan du tenke deg hvorfor?
Ut på tur!
|
|
|
01/06/2018 12:57
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Nei, jeg snakket generelt om å endre vaner og hvordan det i praksis skjer. Selv jeg som har vært ihuga helårssyklist i mange år merker at når jeg har tatt t-banen til jobb i over en uke er det det som har blitt den nye vanen og jeg kvier meg for å dra på sykkeltøy igjen.
Kompetansekravet til å bli helårssyklist er enda høyere. Men min egen erfaring er at det er veldig få uker i Oslo det er skikkelig plagsomt vinterføre eller lave temperaturer. Denne vinteren var et unntak. Jeg tror at å strekke sykkelsesongen godt utpå høsten og begynne tidligere på våren er fullt overkommelige for veldig mange. Det betyr ikke at alle skal sykle hele året, hver bidige dag. Det betyr at langt flere reiser kan tas med sykkel, sett over hele året.
|
|
|
[Re: knutspeed]
01/06/2018 13:00
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Som ivrig stisyklist var det null problem for meg å bli sykkelpendler, men noe av det vanskeligste jeg vet er å ta tog, siden jeg gjør det så sjelden. Det blir en stressfaktor.
Ikke sant. Jeg kjører lite bil i byen, så selv om jeg i teorien sparer en masse tid på å kjøre bil til jobb i stedet for å sykle eller ta kollektivt er bare tanken på å sitte i kø i rushen nok til å få blodtrykket til å stige. Mine svigerforeldre har samme forhold til å ta kollektivt, blir stressa bare av tanken. Det handler mer om kompetansen og hva du kan, enn om hvordan løsningen faktisk fungerer.
|
|
|
[Re: Supermann]
01/06/2018 13:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Derfor tar det TID å endre reisemønster, spesielt fra bil til sykkel. Det handler ikke bare om det er fint vær en dag eller ikke. Den gode siden av å være vanedyr er at når man først har fått smaken på sykkelpendling kan det bli den nye vanen. I desember, januar og februar er 2% av reisene på sykkel. Det vil si at 2 av 100 velger sykkel. Det skal ganske mye til for å bli en helårssyklist (Hvor mange har egentlig det i seg?). Akkurat det kan du neppe ha tatt med i dine antagelser. Litt feedback til deg nå sveinaa: Du går på repeat og din konstante posting i denne tråden bidrar ikke til å øke kvaliteten på diskusjonen. Du tar ikke innover deg det som blir skrevet her. Har tidligere i tråden skrevet om den marginale effekten av en vintersyklist. Sett deg ned og analyser litt. Effekten er betydelig. Andelen øker i Oslo nå fra år til år. Kan du tenke deg hvorfor? Takk. Dette bekrefter jo mine mistanker. For noen er det viktigere å få flere til å sykle enn å få flest mulig til å droppe bilen 
|
|
|
01/06/2018 13:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ligger mycket i det du skriver men du verkar inte ta med att olika transport lösningar också efter en inkörnings period har olika för och nackdelar.
Ibland fungerar varken sykkel eller kollektivt spesiellt bra.
|
|
|
01/06/2018 13:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag undrar vem du diskuterar med? Det verkar som att du mest svarar halmgubbar.
|
|
|
01/06/2018 13:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nei, jeg snakket generelt om å endre vaner og hvordan det i praksis skjer. Selv jeg som har vært ihuga helårssyklist i mange år merker at når jeg har tatt t-banen til jobb i over en uke er det det som har blitt den nye vanen og jeg kvier meg for å dra på sykkeltøy igjen.
Kompetansekravet til å bli helårssyklist er enda høyere. Men min egen erfaring er at det er veldig få uker i Oslo det er skikkelig plagsomt vinterføre eller lave temperaturer. Denne vinteren var et unntak. Jeg tror at å strekke sykkelsesongen godt utpå høsten og begynne tidligere på våren er fullt overkommelige for veldig mange. Det betyr ikke at alle skal sykle hele året, hver bidige dag. Det betyr at langt flere reiser kan tas med sykkel, sett over hele året. Jeg er helt enig med deg. Sykkel funker meget godt året rundt også i nevnte mnd. Litt forenkling, men overordnet så tror jeg det er lettere å få bort alle de unødvendige bilene i bysentra ved å tilby gode kollektivløsninger enn ved å tilby gode sykkelløsninger. Hadde man jekket opp rushtidsavgiften og bompenger samtidig som det ble gratis å parkere på en innfartsparkering utenfor byen samt å ta toget/bane inn, så tror jeg mange hadde valgt det pga kostnadsbildet.
|
|
|
[Re: fredriks]
01/06/2018 13:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jag undrar vem du diskuterar med? Det verkar som att du mest svarar halmgubbar. Jeg skal som vanlig bare ha frem min mening 
|
|
|
[Re: fredriks]
01/06/2018 13:41
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Ligger mycket i det du skriver men du verkar inte ta med att olika transport lösningar också efter en inkörnings period har olika för och nackdelar.
Ibland fungerar varken sykkel eller kollektivt spesiellt bra. Det har du helt rett i. Men det vet man strengt tatt ikke før man har prøvd begge deler, en god stund. Hvor mange av de som kjører bil til jobb til vanlig har gjort det? Hvorfor er et av de vanligste spørsmålene til en jobbsyklist fra en som har lyst til å begynne å sykle "Hvor sykler du? Hva er beste vei?" Jeg har aldri hørt en bilist bli spurt om det samme. Selv rutinerte syklister spør hverandre om det, når de skal et nytt sted. Det sier ganske mye om tilrettelegging for sykkel, og hvor motivert du må være.
|
|
|
01/06/2018 13:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Selvfølgelig kan man ha to tanker i hodet samtidig. Jeg tror bare at man får mer igjen ved å bruke 1 milliard på buss enn man får for å bruke 1 milliard på sykkel.
På steder uten et godt kollektivtilbud blir bilen nr. 1 uansett.
Les også artiklen. Har du oversikt over helsegevinsten man får ved å få folk over på kollektivt?
|
|
|
01/06/2018 13:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det första stämmer och det är något som du har helt rätt i. Det finns dock förhold som gör att Norge inte är det optimala sykkellandet, backar, långa vintrar och inte alltid bra väder.
På det andra så har jag aldrig hört det men det beror kanske på att det i många områden inte är så dårligt för cykling i Trondheim.
|
|
|
|
|