Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: Stefan77] #2487597 31/05/2018 19:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Selvfølgelig kan man ha to tanker i hodet samtidig. Jeg tror bare at man får mer igjen ved å bruke 1 milliard på buss enn man får for å bruke 1 milliard på sykkel.

På steder uten et godt kollektivtilbud blir bilen nr. 1 uansett.

Les også artiklen.

Redigert av sveinaa; 31/05/2018 19:58.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487636 01/06/2018 04:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis det er meg du sikter til, så jada, jeg har lest artikkelen. Synes det er spennende med noen som tør å tenke radikalt og nytt, mange av våre nyvinninger har sitt utspring i drømmeme til nettopp slike "skrullinger"

Det blir naturligvis ikke slik, men om noen av disse ideene materialiseres vil byen bli et bedre sted for alle.
- Hvor mange ønsker seg ikke en trygg og ikke minst praktisk sykkelparkering der de måtte befinne seg?
- Hvorfor kjører jeg bil til Sats for å trene?
- Jeg kan fint bære min hightech pendlersykkel opp i kontorgangen i 2. etg, kan den kvinnelige kollegaen med 20 kg's el-sykkel gjøre det?

Vedlegg
Sommerpendler.jpg (857.21 KB, 136 nedlastinger)
Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: perbl] #2487654 01/06/2018 07:26
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: perbl

En fordobling siden 2010 her i byen, og svært gode tall som viser en direkte sammenheng med viljen til å bygge ut nye anlegg.

Kan bompenger også være en årsak til økningen?

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: Dexter] #2487661 01/06/2018 07:49
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Dexter

En fordobling siden 2010 her i byen, og svært gode tall som viser en direkte sammenheng med viljen til å bygge ut nye anlegg.

Alt henger sammen. Om man skal følge oppfordringen som ble gitt over om å lese artikkelen, så står det:

Quote:

Det beste er egentlig å tynne ut biltrafikken og sakke den ned. Med færre biler og flere sykler vil biltrafikken havne bak syklistene på veiene. Da kan trafikklys fjernes, for gjennomsnittsfarten til en syklist er 18 km/t. Slik vil det også bli færre avbrudd i trafikken. Det vil faktisk føre til at både bilister, syklister og gående vil komme seg raskere fram i byen, sier han.

I en rapport fra Trafikkøkonomisk institutt har man regnet ut at den nye bompengestrukturen har tilført samfunnet 13,5mrd kroner - i tillegg til bompengene. Dette kommer fra kortere reisetid/mindre kø.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: Dexter] #2487663 01/06/2018 07:51
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det er jo dette som fort blir et problem når man tror sykkel er et reelt alternativ. Skal man "tvinge" folk over på andre løsninger enn bil så er ikke sykkel løsningen. Det er nesten på grensen til arrogant å øke avgifter på bilkjøring om sykkel ligger for høyt på listen som alternativ.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: anderssb] #2487664 01/06/2018 07:53
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anderssb

Alt henger sammen. Om man skal følge oppfordringen som ble gitt over om å lese artikkelen, så står det:

Quote:

Det beste er egentlig å tynne ut biltrafikken og sakke den ned. Med færre biler og flere sykler vil biltrafikken havne bak syklistene på veiene. Da kan trafikklys fjernes, for gjennomsnittsfarten til en syklist er 18 km/t. Slik vil det også bli færre avbrudd i trafikken. Det vil faktisk føre til at både bilister, syklister og gående vil komme seg raskere fram i byen, sier han.

I en rapport fra Trafikkøkonomisk institutt har man regnet ut at den nye bompengestrukturen har tilført samfunnet 13,5mrd kroner - i tillegg til bompengene. Dette kommer fra kortere reisetid/mindre kø.

Hva med alle som ikke kan sykle og hva gjør man om vinteren når det er snø? Tvinger man alle ut på sykkel uansett? Eller kan det hende at alternativer som funker 365 kanskje vil være bedre?

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: Dexter] #2487666 01/06/2018 07:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff
Som?

Bedre tilrettelegging for gående, syklende, kollektiv. Hyggeligere gater med kafeliv og utendørs butikkliv. Flere grøntarealer.

Klarte du ikke å tenke på det selv?

Tenkte på det, men fant argumentet om at det blir "koselig" for naivt til å nevne.

Tryggere for de som beveger seg rundt i byen, voksne og barn er jo mer enn bare koselig. Biler tar stor plass - begrenser oversikten for fotgjengere, spesielt de små, gjør det farlig å sykle, gå, løpe osv.

Det er en grunn til at de fleste synes det er fint å dra til byer og områder i byer der det ikke er biltrafikk. Færre biler i byen vil gjøre det mer attraktivt å bo i byen, også for barnefamilier, noe som igjen vil gjøre behovet for biler mindre.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487668 01/06/2018 07:59
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Hva med alle som ikke kan sykle og hva gjør man om vinteren når det er snø? Tvinger man alle ut på sykkel uansett? Eller kan det hende at alternativer som funker 365 kanskje vil være bedre?

Fortsatt driver du og snakker om «alle». Hvem er det som tar til orde for det?

Synes du ikke det skal bygges noen verdens ting for de som evt vil sykle?

Redigert av perbl; 01/06/2018 08:00.

Per B.
Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sykkeloyvind] #2487669 01/06/2018 08:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Det er en grunn til at de fleste synes det er fint å dra til byer og områder i byer der det ikke er biltrafikk. Færre biler i byen vil gjøre det mer attraktivt å bo i byen, også for barnefamilier, noe som igjen vil gjøre behovet for biler mindre.

Dette tror jeg de fleste er enige om. Min agenda er mer at jeg ikke tror sykkel er løsningen. Mine hovedpoenger mot er klima og at sykkel ikke er et reelt alternativ for veldig mange.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487673 01/06/2018 08:06
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

....eller en kombinasjon?
Noen vil definitivt velge sykkel om forholdene legges til rette for det.

Selv innenfor ring 2 finnes det flusst av folk som må ta flere transportbytter og bruker kanskje 45min på å reise kollektivt til jobb, en strekning man sykler greit på 15min under "riktige" forhold

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: perbl] #2487677 01/06/2018 08:13
sveinaa Offline
More than words
More than words

Fortsatt driver du og snakker om «alle». Hvem er det som tar til orde for det?

Synes du ikke det skal bygges noen verdens ting for de som evt vil sykle?

I og med at kostnaden for å få infrastrukturen for sykkel opp på et skikkelig nivåer så høy så velger jeg å tro på andre alternativer hvor kost/nytte sannsynligvis er bedre.

Dersom syklisten velger bilen de dagene han /hun ikke bruker sykkelen illustrerer jo egentlig utfordringen. Målet må jo være at de dagene sykkelen står så velger han/hun kollektivt.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: Oystein L] #2487678 01/06/2018 08:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Selv innenfor ring 2 finnes det flusst av folk som må ta flere transportbytter og bruker kanskje 45min på å reise kollektivt til jobb, en strekning man sykler greit på 15min under "riktige" forhold

Nettopp. Og derfor må man bruke midlene for å få bedre løsninger for kollektiv transport.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487683 01/06/2018 08:24
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nettopp. Og derfor må man bruke midlene for å få bedre løsninger for kollektiv transport.

Nja.. Tviler på at kollektiv (og i alle fall ikke skinnegående) er løsningen over alt.
Halvtomme busser/trikker er ingen tjent med, så kanskje er kombinasjon av kollektiv mellom knutepunkt og sykkel lokalt en mye bedre løsning for mange av oss?

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487686 01/06/2018 08:32
kao Offline
Ivrig
Ivrig

Dette tror jeg de fleste er enige om. Min agenda er mer at jeg ikke tror sykkel er løsningen. Mine hovedpoenger mot er klima og at sykkel ikke er et reelt alternativ for veldig mange.

Du må lese deg opp på vintersykling i Oulu, sveinaa ICON_SMILE Ellers: det Øyvind sier.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487687 01/06/2018 08:33
ventle Online
Besatt
Besatt

I og med at kostnaden for å få infrastrukturen for sykkel opp på et skikkelig nivåer så høy så velger jeg å tro på andre alternativer hvor kost/nytte sannsynligvis er bedre.

Bare så vi andre kan skjønne hvilke summer det er snakk om, hva er prislappen for å få sykkelinfrastruktur opp på et skikkelig nivå?

For å bruke Oslo som eksempel:
- det er ikke mulig å øke kapasiteten på buss i sentrum - det er rett og slett ikke plass
- nye t-banetuneller som vil øke kapasiteten er planlagt bygget og ferdigstilt i 2030. prislapp: 17.4 milliarder
- ny jernbanetunell er planlagt bygget og ferdigstilt i 2032. Prislapp: 16.5 milliarder

Totalt 34 milliarder for å øke kapasiteten på kollektivtransport i Oslo. I hvilken størrelsesorden ligger fornuftige investeringer i sykkelinfrastruktur sammenlignet med dette?

Kilder:
https://www.tu.no/artikler/oslo-sentrum-...-ma-lose/435940
https://www.aftenposten.no/osloby/i/0a53...bane?spid_rel=2

mvh Helge
Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: Oystein L] #2487689 01/06/2018 08:34
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nja.. Tviler på at kollektiv (og i alle fall ikke skinnegående) er løsningen over alt.
Halvtomme busser/trikker er ingen tjent med, så kanskje er kombinasjon av kollektiv mellom knutepunkt og sykkel lokalt en mye bedre løsning for mange av oss?

På sikt vil det komme spennende automatiske løsninger for persontrafikk, og det er veien å gå mener nå jeg. Selv verdens beste sykkelløsning vil aldri være et alternativ for de fleste i vinterhalvåret.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487690 01/06/2018 08:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: anderssb

Quote:

Möjligt att det inte är så i Drammen där jag tror du bor men i Trondheim finns det faktiskt både bussar, sykkelveier och bilveier. Det verkar av någon anledning inte vara så antingen eller som du verkar tro.

Det verkar faktiskt som eftersom du tycker att kollektivt är ett bättre alternativ till bilen så ska man bara satsa på det och inte satsa en kr på alternativ som sykkel.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: Stefan77] #2487691 01/06/2018 08:36
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sykkel alene er vel ikke løsningen, på samme måte som hverken bil eller kollektivt er det. Men legger man til rette for bruken tror (kommer til å bruke ordet tror mye, fordi jeg ikke har noe annet en synsing og noen referanser å basere det på) jeg bruken øker.

Jeg jobber i ett stort statseid kraftselskap. Jeg har syklet til jobben, hele året, i snart 15 år. I begynnelsen var vi en liten fast stamme som traff hverandre i garasjen på morgenen. I løpet av årene som har gått, så har det blitt bedre og bedre fasiliteter. Stor sykkelgarasje. Bra med dusjer, og garderobeskap med plass til skift. Vi har også fått egen sykkelvask. Nå er det en mye større andel som sykler til og fra jobb. Både sommer og vinter. Og det er alle aldersgrupper. jeg tror tilrettelegging skal ha mye av æren for det. Slik tror jeg det også vil være med utbedret sykkelveinett. Jeg har elbil, leverer på skole (tidligere barnehage) og kunne kjørt "gratis" til og fra jobb. Men bruker sykkelen fordi det er tilrettelagt for det. Junior har syklet (måtte egenpigge de førte 12" hjulene da det ikke fantes piggdekk i den dim) til skole/bhg fra han var 2 år. Riktignok kort og sikker vei til skole/bhg, men det handler bare om å tilrettelegge. Og akkurat fordi veien til skole/bhg er trygg så har valget vært enkelt

Min mor og far, som jeg tror ikke eide sykler fra alderen 20-50 år, bruker nå sykler mye. De er i dag hhv. 70 og 72 år. Min far er helårssyklist og sykler daglig til jobb. Min mor sykler mest i helgene, fordi hun ikke føler det er trygt nok å sykle ned i sentrum slik som sykkelveinettet er i dag. Derfor bruker hun kollektivt til jobb (fordi det er tilrettelagt bra nok for henne - 1 min til T-bane og 3 min fra T-bane til jobb). Er sikker på at hun også hadde syklet mer om det var tilrettelagt for det. Jeg tror også det faktum at de er aktive og ikke bruker bil til og fra jobb, også gjør at de fremdeles sykler inn i 70-årene. Så alder er kanskje ikke noen unnskyldning heller?

Tilrettelegg og bruken vil øke, det er nå min tanke. Ønsker man at flere skal bruke kollektivt og sykkel, så må man tilrettelegge for det. Ikke det ene eller det andre. Må da være mulig å kombinere.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: kao] #2487692 01/06/2018 08:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: kao

Du må lese deg opp på vintersykling i Oulu, sveinaa ICON_SMILE Ellers: det Øyvind sier.

Jeg sykler hele året. Det eneste som stopper meg er nysnø som hindrer sykling (det vil si at det har komme så mye snø at jeg må trille.).

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: Oystein L] #2487694 01/06/2018 08:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
så kanskje er kombinasjon av kollektiv mellom knutepunkt og sykkel lokalt en mye bedre løsning for mange av oss?

Det är ju sådana lösning man bör komma med för sykkel (och bil).

Säkra sykkelparkeringar på togstasjionen, möjlighet att ta med sykkel på tex tog, bysyklar och liknande.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: ventle] #2487701 01/06/2018 08:48
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ventle

Bare så vi andre kan skjønne hvilke summer det er snakk om, hva er prislappen for å få sykkelinfrastruktur opp på et skikkelig nivå?

For å bruke Oslo som eksempel:
- det er ikke mulig å øke kapasiteten på buss i sentrum - det er rett og slett ikke plass
- nye t-banetuneller som vil øke kapasiteten er planlagt bygget og ferdigstilt i 2030. prislapp: 17.4 milliarder
- ny jernbanetunell er planlagt bygget og ferdigstilt i 2032. Prislapp: 16.5 milliarder

Totalt 34 milliarder for å øke kapasiteten på kollektivtransport i Oslo. I hvilken størrelsesorden ligger fornuftige investeringer i sykkelinfrastruktur sammenlignet med dette?

Kilder:
https://www.tu.no/artikler/oslo-sentrum-...-ma-lose/435940
https://www.aftenposten.no/osloby/i/0a53...bane?spid_rel=2

Mer enn god plass til busser i sentrum. Må bare fjerne en del biler (stor forskjell på bilfritt sentrum og færre biler i sentrum).

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: fredriks] #2487702 01/06/2018 08:49
sveinaa Offline
More than words
More than words

Da tar du ikke poenget. Jeg kommer bare med mine meninger om hva jeg mener er lurt i fremtiden. Dagens løsninger er jo ofte "supre" der man plutselig kommer til et punkt der løsningen for sykkel bare stopper.

Utgangspunktet mitt er kanskje mer at jeg ikke synes det er riktig at man skal "bannlyse" bilen uten et reelt alternativ. Blir bilbruk for dyrt slår det bena under de som tjener minst, og det synes ikke jeg noe om.

For meg personlig hadde det vært ideelt med bedre sykkelinfrastruktur og dyrere bilbruk. Da hadde jeg hatt to gode alternativer og få andre trafikanter å dele veien med.

Redigert av sveinaa; 01/06/2018 08:50.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487705 01/06/2018 08:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Da tar du ikke poenget.

Nei, jag tar tydligen inte poängen och det verkar inte som att många andra gör det heller. Du låter alldeles för svart och vitt.

Ja, om man ska "bannlyse" biler så ska man ha alternativ, två alternativ är sykkel och kollektivt och både bör göras bättre men det är ju inte bra om man bara väljer den enna.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: Dexter] #2487707 01/06/2018 09:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu vet jag inte hur det är i oslo men i trondheim skulle kollektiv trafikken bli bra mycket bättre om man fjärnade en del bilar i sentrum. Idag går de flesta bussarna genom sentrum och de brukar lång tid på att ta sig fram en kilometer eller två.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487708 01/06/2018 09:02
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: kao

Jeg sykler hele året. Det eneste som stopper meg er nysnø som hindrer sykling (det vil si at det har komme så mye snø at jeg må trille.).

Du tenker på de dagene hvor kollektiv ikke fungerer?

Sporveksler er fulle av snø, og trikker og t-baner blir stående. Også er det alltid en buss som klarer å proppe trafikken et eller annet sted.

De dagene er sykkel ganske så effektivt for de som prøver

Ut på tur!

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487710 01/06/2018 09:04
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Da tar du ikke poenget. Jeg kommer bare med mine meninger om hva jeg mener er lurt i fremtiden. Dagens løsninger er jo ofte "supre" der man plutselig kommer til et punkt der løsningen for sykkel bare stopper.

Utgangspunktet mitt er kanskje mer at jeg ikke synes det er riktig at man skal "bannlyse" bilen uten et reelt alternativ. Blir bilbruk for dyrt slår det bena under de som tjener minst, og det synes ikke jeg noe om.

For meg personlig hadde det vært ideelt med bedre sykkelinfrastruktur og dyrere bilbruk. Da hadde jeg hatt to gode alternativer og få andre trafikanter å dele veien med.

Alternativene er reelle. Nå må du slutte.

HC-kort til de som trenger det.

Ut på tur!

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487716 01/06/2018 09:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du har jo lov til å ha de meningene du vil, men tror du virkelig at dagens 50-60 åringer vil være med på at man prioriterer sykkel foran andre tiltak som feks offentlig kommunikasjon?

Denne 50-åringen er i allefall enig i at man må satse tungt på sykkelinfrastruktur. "Prioritere foran" vet jeg ikke hva betyr i denne sammenheng. En hver krone man bruker på sykkelsatsing betyr en krone mindre på kollektivtrafikk - uten at jeg ser det som et argument.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: sveinaa] #2487718 01/06/2018 09:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Utgangspunktet mitt er kanskje mer at jeg ikke synes det er riktig at man skal "bannlyse" bilen uten et reelt alternativ.

Alternativene eksisterer for mange av dem som kjører til sentrum i dag. De bare gidder ikke. Det er helt absurd at man skal ta opp 20 kvadratmeter asfalt i prosessen å frakte én menneskekropp inn og ut av et bysentrum. Det er like absurd at mens menneskekroppen gjør det han eller hun dro til sentrum for å gjøre, skal bilen stå uvirksom og ta opp verdifullt byareal som kunne vært anvendt til langt mer produktive formål.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: Supermann] #2487725 01/06/2018 09:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Supermann

Alternativene er reelle. Nå må du slutte.

HC-kort til de som trenger det.

Ok. Da vet jeg at du mener det.

Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen. [Re: GeirK] #2487730 01/06/2018 09:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Du har jo lov til å ha de meningene du vil, men tror du virkelig at dagens 50-60 åringer vil være med på at man prioriterer sykkel foran andre tiltak som feks offentlig kommunikasjon?

Denne 50-åringen er i allefall enig i at man må satse tungt på sykkelinfrastruktur. "Prioritere foran" vet jeg ikke hva betyr i denne sammenheng. En hver krone man bruker på sykkelsatsing betyr en krone mindre på kollektivtrafikk - uten at jeg ser det som et argument.

Det er selvsagt lov ikke å være enig.

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support