|
|
...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen.
|
Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen.
[Re: sveinaa]
31/05/2018 12:09
|
perbl
More than words
|
More than words
Du må jo gjerne tro at sykkel er morgendagens transportmiddel for dagens 50 og 60 åringer. Dette er en gruppe som er vokst opp med bil og bekvemmelighet. Skal man få disse over på kollektiv eller andre løsninger en bil må man tilby no annet enn sykkel...
Hvorfor tror du at det er flere som velger sykkel når det sol og 25 grader enn når det er 10 grader og regn? På grunn av at det er det er masse styr å sykle når det regner (bekvemmelighet), eller fordi de opplever å sykle i 10 grader og regn som ekstremsport? Igjen med disse stråmennene. Hvorfor er det så mange som automatisk tror at man mener sykkel skal være for ALLE og ALLTID om man etterlyser litt basal infrastruktur som gjør det mulig å bruke sykkel som seriøst transportmiddel for de etterhvert ganske mange som faktisk velger sykkel? Hvorfor viser tallene at det blir stadig flere som sykler også på de sureste vinterdagene etter at man har intensivert drift og utbygging? Hvorfor skal ikke de som velger sykkelen også tilgodeses med gode løsninger? Store deler av veiutbygginger skjer med statlige bidrag, og da forventer jeg at også vi som betaler skatt og sykler skal behandles som seriøse trafikanter. Men det er veldig lett å argumentere med sterke ord om du innleder med å anta at meningsmotstanderne er en gjeng nisser som tror samtlige pensjonister og småbarnsfamilier skal sykle rundt på lastesykler, og at det eneste vi trenger er sykkelveier overalt uten alternativ. Virkeligheten er heldigvis litt mer nyansert enn som så.
Per B.
|
|
|
[Re: Dexter]
31/05/2018 12:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er jo passelig solidarisk å bygge byen (bruke uante summer) for en "elitisk gjeng" i god form som er i 20-30 årene og har høy inntekt samt bor sentrums nært. Tull og tøys. Fakta: A: Det brukes svært lite på tilrettelegging for sykkel i Oslo eller andre byer. B: Har du sjekket gjennomsnittsalderen på de som sykler til jobb i Oslo? Dette er mennesker i alle aldere og størrelser. C: Transport på sykkel til arbeidsplasser i sentrum skjer i stor grad fra områder utenfor bygrensen(i Oslo). Du har kontroll på tallene. Hvor mange prosent flere må sykle for at det vil utgjøre en forskjell på biltrafikken?  Tror du at noen av de som sykler til jobb som er bosatt utenfor ring 3 har en partner som bruker bil til/fra jobb i kombinasjon med å hente barn? Hvis alternativet for en som sykler Sandvika-Oslo er toget. Er det ikke da bedre at han/hun tar toget, slik at tog får flere brukere og blir satset mer på? Det er kun de som kjører bil som må over på sykkel, for de som reiser kollektivt uansett, så må de droppe sykkelen. Jeg vil nesten påstå at det beste er å lage toget så attraktivt at toget blir det naturlige valget for begge. Det er bedre å få bilisten over på en løsning som toget som funker 230 dager i året mot sykkel som kanskje er et alternativ kun 25- 50 dager i året.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
31/05/2018 12:11
|
perbl
More than words
|
More than words
Overordnet hjelper det jo lite at det er billig med sykkelfelt når befolkningen blir eldre og sannsynligvis har andre behov enn sykkelfelt. Jepp, det er helt klart transport av de eldre som er den viktigste årsaken til biltrafikken vi har i byene, og det er krise, for byene vår er jo i ferd med å bli totalt overfylt av sykkelfelt og sykkelveier, det er nesten ikke en bil å se lengre....
Per B.
|
|
|
31/05/2018 12:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg vil nesten påstå at det beste er å lage toget så attraktivt at toget blir det naturlige valget for begge. Det er bedre å få bilisten over på en løsning som toget som funker 230 dager i året mot sykkel som kanskje er et alternativ kun 25- 50 dager i året. Her er jeg enig med deg, bane er prima greier for å ta unna store volum på lengre reiser.
Per B.
|
|
|
[Re: anonym5]
31/05/2018 12:18
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Bedre tilrettelegging for gående, syklende, kollektiv. Hyggeligere gater med kafeliv og utendørs butikkliv. Flere grøntarealer. Klarte du ikke å tenke på det selv? Tenkte på det, men fant argumentet om at det blir "koselig" for naivt til å nevne.
|
|
|
[Re: perbl]
31/05/2018 12:19
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jepp, det er helt klart transport av de eldre som er den viktigste årsaken til biltrafikken vi har i byene, og det er krise, for byene vår er jo i ferd med å bli totalt overfylt av sykkelfelt og sykkelveier, det er nesten ikke en bil å se lengre.... Ikke minst bor det jo bare gamlinger i byen. Alle studenter og småbarnforeldre bor uten ring 3 og langt ut på landet.
Anonym5
|
|
|
31/05/2018 12:20
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Bedre tilrettelegging for gående, syklende, kollektiv. Hyggeligere gater med kafeliv og utendørs butikkliv. Flere grøntarealer. Klarte du ikke å tenke på det selv? Tenkte på det, men fant argumentet om at det blir "koselig" for naivt til å nevne. Likevel er det rasjonelle grunner, på lik linje med mindre luftforurensning.
Anonym5
|
|
|
[Re: Stefan77]
31/05/2018 12:21
|
perbl
More than words
|
More than words
Og for å illustrere hvor totalitær denne sykkeldrømmen er: Her i Trondheim er det beregnet at vi kun trenger å gjøre det så fristende å sykle at folk med bil i snitt reduserer bilkjøringen med én tur i uka for å nå vekstmålene mange år fram i tid.
Det er på ingen måte det jeg kaller fullstendig utopisk når vi ser på hvor stor andel av bilreisene som er svært korte avstander.
Per B.
|
|
|
31/05/2018 12:24
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil nesten påstå at det beste er å lage toget så attraktivt at toget blir det naturlige valget for begge. Det er bedre å få bilisten over på en løsning som toget som funker 230 dager i året mot sykkel som kanskje er et alternativ kun 25- 50 dager i året.
+1 Kollektivt burde være så bra at alle foretrekker det. I alle fall fremfor bil. Med fare for å starte en avsporing. Det er litt det samme jeg føler med privatskoler (som var en het potet for noen år siden). Den offentlige skolen skal være så bra at ingen ønsker å gå på privatskole.
|
|
|
31/05/2018 12:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men det er veldig lett å argumentere med sterke ord om du innleder med å anta at meningsmotstanderne er en gjeng nisser som tror samtlige pensjonister og småbarnsfamilier skal sykle rundt på lastesykler, og at det eneste vi trenger er sykkelveier overalt uten alternativ.
Snek det seg inn en herskerteknikk? Det er ikke det at man tror at folk er nisser. Jeg er bare overrasket over at så mange tror at flertallet vil bruke mye på noe som blir forbeholdt spesielt interesserte. Er man genuint opptatt av miljøet så er det nok mer fornuftig å søke løsninger som er reelle alternativer for flere.
|
|
|
31/05/2018 12:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg vil nesten påstå at det beste er å lage toget så attraktivt at toget blir det naturlige valget for begge. Det er bedre å få bilisten over på en løsning som toget som funker 230 dager i året mot sykkel som kanskje er et alternativ kun 25- 50 dager i året. Her er jeg enig med deg, bane er prima greier for å ta unna store volum på lengre reiser. På kortere distanse så tror jeg små "bybusser" som går nonstop er mer attraktivt og bør satses på (disse kan med tiden og byttes ut med selvgående løsninger). Ønsker man å konkurrere med bil må man ned på max 10 - 15 minutters ventetid per avgang.
|
|
|
31/05/2018 12:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Overordnet hjelper det jo lite at det er billig med sykkelfelt når befolkningen blir eldre og sannsynligvis har andre behov enn sykkelfelt. Jepp, det er helt klart transport av de eldre som er den viktigste årsaken til biltrafikken vi har i byene, og det er krise, for byene vår er jo i ferd med å bli totalt overfylt av sykkelfelt og sykkelveier, det er nesten ikke en bil å se lengre.... Helt ærlig. Jeg må bare spørre. Hva mener du er viktigst? Å få folk til å sykle, eller å få bedre løsninger enn det er i dag?
|
|
|
31/05/2018 12:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Og for å illustrere hvor totalitær denne sykkeldrømmen er: Her i Trondheim er det beregnet at vi kun trenger å gjøre det så fristende å sykle at folk med bil i snitt reduserer bilkjøringen med én tur i uka for å nå vekstmålene mange år fram i tid.
Det er på ingen måte det jeg kaller fullstendig utopisk når vi ser på hvor stor andel av bilreisene som er svært korte avstander. Nja. Jeg avtjente førstegangstjeneste på Værnes og når man store deler av "våren" opplever 3-4 årstider hver dag blir nok bilen fortsatt fristende for mange. *Utfordringen er at sykkelturene må gjennomføres når været tillater det fordi det er utopisk at alle sykler 1 dag i uka hver av de 52 ukene.
|
|
|
31/05/2018 12:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg vil nesten påstå at det beste er å lage toget så attraktivt at toget blir det naturlige valget for begge. Det er bedre å få bilisten over på en løsning som toget som funker 230 dager i året mot sykkel som kanskje er et alternativ kun 25- 50 dager i året.
+1 Kollektivt burde være så bra at alle foretrekker det. I alle fall fremfor bil. Med fare for å starte en avsporing. Det er litt det samme jeg føler med privatskoler (som var en het potet for noen år siden). Den offentlige skolen skal være så bra at ingen ønsker å gå på privatskole. Skal den offentlige skolen bli skikkelig bra må man tørre å innrømme at barna ikke er like.
|
|
|
31/05/2018 13:09
|
perbl
More than words
|
More than words
Snek det seg inn en herskerteknikk?
Det er ikke det at man tror at folk er nisser. Jeg er bare overrasket over at så mange tror at flertallet vil bruke mye på noe som blir forbeholdt spesielt interesserte.
Er man genuint opptatt av miljøet så er det nok mer fornuftig å søke løsninger som er reelle alternativer for flere.
En fordobling siden 2010 her i byen, og svært gode tall som viser en direkte sammenheng med viljen til å bygge ut nye anlegg. Når andelene når ti prosent av hverdagsreisene i perioder, er det i mine øyne snakk om grupper som fortjener å tas seriøst, og ikke avskrives som noen få særinger. Gjør man dette får man enda flere, og når totalregnskapet viser at det er rene plussregnestykker å få folk over på sykkelen, er valget enkelt for meg for om dette er noe jeg synes bør satses mer på. Selv om vi investerer de lovede sykkelekspressveimilliardene som er lovet, er det som satses på sykkel absurd lite sammenlignet med det som brukes på andre samferdselsprosjekter. Selvsagt er kollektiv det desidert viktigste for de store gruppene og de lengre avstandene, men på de korte og middels korte reisene fortjener norske syklister noe som er bedre enn i dag.
Per B.
|
|
|
31/05/2018 13:13
|
perbl
More than words
|
More than words
Helt ærlig. Jeg må bare spørre. Hva mener du er viktigst? Å få folk til å sykle, eller å få bedre løsninger enn det er i dag? Dette er én og samme sak. Med bedre løsninger kommer syklistene. De som ikke kan sykle skal få lov til å komme seg fram, de som kan sykle bør stimuleres til å velge sykkelen. Ting som opplevd trygghet, effektivitet og andre faktorer som har lite med vær og føre å gjøre er veldig avgjørende for hvorfor mange dropper sykkelen i dag.
Per B.
|
|
|
31/05/2018 13:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
el-sykkel bör väl nämnas i denna tråden eftersom de gör syklingen mycket lättare och mer praktiskt för väldigt många.
|
|
|
31/05/2018 13:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Snek det seg inn en herskerteknikk?
Det er ikke det at man tror at folk er nisser. Jeg er bare overrasket over at så mange tror at flertallet vil bruke mye på noe som blir forbeholdt spesielt interesserte.
Er man genuint opptatt av miljøet så er det nok mer fornuftig å søke løsninger som er reelle alternativer for flere.
En fordobling siden 2010 her i byen, og svært gode tall som viser en direkte sammenheng med viljen til å bygge ut nye anlegg. Når andelene når ti prosent av hverdagsreisene i perioder, er det i mine øyne snakk om grupper som fortjener å tas seriøst, og ikke avskrives som noen få særinger. Gjør man dette får man enda flere, og når totalregnskapet viser at det er rene plussregnestykker å få folk over på sykkelen, er valget enkelt for meg for om dette er noe jeg synes bør satses mer på. Selv om vi investerer de lovede sykkelekspressveimilliardene som er lovet, er det som satses på sykkel absurd lite sammenlignet med det som brukes på andre samferdselsprosjekter. Selvsagt er kollektiv det desidert viktigste for de store gruppene og de lengre avstandene, men på de korte og middels korte reisene fortjener norske syklister noe som er bedre enn i dag. Ønsker man bilfrie byer klarer jeg bare ikke å se at sykkelen bør prioriteres.
|
|
|
31/05/2018 13:32
|
perbl
More than words
|
More than words
Såvidt jeg kan se her, har jeg vel aldri sagt noe om bilfrie byer? Jeg vil derimot ha mindre biler og bilfokus i byen, og ha en tydeligere prioritering på kollektivt og myke trafikanter i sentrum. Sålenge det å kjøre bil er det desidert mest praktiske, er det jo ikke noe rart det gjøres.
Jeg vil derimot at vi bygger mer seriøst for sykkel enn de små smulene som gjøres i dag. Sykkel er nå blitt såpass utbredt at det fortjener å tas mer seriøst enn å skvises inn som en bastard mellom gående og motorisert trafikk.
Per B.
|
|
|
31/05/2018 13:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Helt ærlig. Jeg må bare spørre. Hva mener du er viktigst? Å få folk til å sykle, eller å få bedre løsninger enn det er i dag? Dette er én og samme sak. Med bedre løsninger kommer syklistene. De som ikke kan sykle skal få lov til å komme seg fram, de som kan sykle bør stimuleres til å velge sykkelen. Ting som opplevd trygghet, effektivitet og andre faktorer som har lite med vær og føre å gjøre er veldig avgjørende for hvorfor mange dropper sykkelen i dag. For meg er ikke dette en og samme sak da jeg synes det er viktigere at man får løsninger som favner bredt og blir reelle alternativer for folk flest.
|
|
|
[Re: fredriks]
31/05/2018 13:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
el-sykkel bör väl nämnas i denna tråden eftersom de gör syklingen mycket lättare och mer praktiskt för väldigt många. Enig.
|
|
|
31/05/2018 13:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Såvidt jeg kan se her, har jeg vel aldri sagt noe om bilfrie byer? Jeg vil derimot ha mindre biler og bilfokus i byen, og ha en tydeligere prioritering på kollektivt og myke trafikanter i sentrum. Sålenge det å kjøre bil er det desidert mest praktiske, er det jo ikke noe rart det gjøres.
Jeg vil derimot at vi bygger mer seriøst for sykkel enn de små smulene som gjøres i dag. Sykkel er nå blitt såpass utbredt at det fortjener å tas mer seriøst enn å skvises inn som en bastard mellom gående og motorisert trafikk. Dette er jo forskjellen på deg og meg. Du synes sykkel bør løftes frem og jeg mener man bør bruke midlene på andre løsninger som flere kan få nytte av.
|
|
|
31/05/2018 14:56
|
perbl
More than words
|
More than words
Så nytte får folk flest først når vi velger å opprettholde et sterkt bilfokus på bekostning av ca ingen seriøs sykkelinfrastruktur, og knotete kollektivløsninger i bysentra?
Greit å få etablert det. Ser du virkelig ingen gode grunner til å lage sykkelløsninger bedre enn i dag? Er det vi har akkurat nå virkelig det mest rasjonelle vi kan ha, og en oppgradering er kun bortkasta penger?
Per B.
|
|
|
31/05/2018 15:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skjønte ikke det første du skrev. Isolert sett kan man finne mange gode grunner til å bruke mange milliarder på å tilrettelegge for syklister. Spørsmålet for meg er mer om de milliardene kan brukes bedre. Jeg tror det er smartere å bruke milliardene på infrastruktur for kollektivtrafikk sånn at flere kan reise kollektivt.
Når pengene skal fordeles er det sjelden som i Ole Brum; ja takk begge deler.
|
|
|
31/05/2018 15:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spørsmålet for meg er mer om de milliardene kan brukes bedre. Jeg tror det er smartere å bruke milliardene på infrastruktur for kollektivtrafikk sånn at flere kan reise kollektivt.
Når pengene skal fordeles er det sjelden som i Ole Brum; ja takk begge deler. Pengarna delas väl i de allra flesta fall mellan olika lösningar. Det är ju knappast så att de har några milliarder och så står valet mellan att antingen byggasykkelinfrastruktur eller satsa de på kollektivt. Förövrigt är jag inte säker på att det är så lätt att få folk att åka kollektivt. Många verkar vara imot det också på resor där det fungerar bra. Det blir också väldigt dyrt hvis det ska vara ett bra alternativ för de flesta resorna.
|
|
|
31/05/2018 15:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sykkelens begrensninger vises forsåvidt i moped/scootere som heller aldri har blitt "folkefavoritter" i Norge.
|
|
|
[Re: fredriks]
31/05/2018 15:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Förövrigt är jag inte säker på att det är så lätt att få folk att åka kollektivt. Många verkar vara imot det också på resor där det fungerar bra. Det blir också väldigt dyrt hvis det ska vara ett bra alternativ för de flesta resorna.
Du peker jo på utfordringen her. Tilbudet må opp og prisene ned. Det krever massive tilskudd/investeringer. Mange dropper kollektivt fordi man ofte må stå over lengre strekninger og at det til tider er upresist i avgang osv. Det er og vanskelig å prise bilbruk høyt når kollektivtilbudet ikke er bra. Og mellom oppegående mennesker er ikke; du kan jo sykle, et argument i debatten en gang...
|
|
|
31/05/2018 16:34
|
perbl
More than words
|
More than words
Skjønte ikke det første du skrev. Isolert sett kan man finne mange gode grunner til å bruke mange milliarder på å tilrettelegge for syklister. Spørsmålet for meg er mer om de milliardene kan brukes bedre. Jeg tror det er smartere å bruke milliardene på infrastruktur for kollektivtrafikk sånn at flere kan reise kollektivt.
Når pengene skal fordeles er det sjelden som i Ole Brum; ja takk begge deler. Men det er da vel ingen som har sagt at sykkelpengebruken skal opp i samme dimensjoner som det vi bruker på kollektivt? Selv i miljøpakken i Trondheim går nå halvparten av pengene til rene veiprosjekt, av de 15.6mrdene som er i nåværende ramme er det totalt 1.9mrd som er satt av til sykkelprosjekt. Mtp hvor fraværende sykkelløsninger er, og potensialet til å få enda flere til å sykle, ser jeg hvertfall ikke på dette som en altfor stor andel med tanke på de mange fordelene ved å få flere til å sykle. Hvis noen av dem som kan tenkes å bytte til kollektivt heller kan lokkes til å sykle, er det hvertfall gode grunner til å satse på sykkelen.
Redigert av perbl; 31/05/2018 16:35.
Per B.
|
|
|
31/05/2018 17:58
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det må kunne gå an å ha to tanker i hodet samtidig. For noen er bedret kollektivtilbud det som skal til for å la bilen stå, for andre er det bedre/tryggere sykkelfremkommelighet. For å bedre det siste kan det gjøres mye med relativt små midler uten at det går merkbart ut over kollektivsatsing.
De fleste nordmenn bor ikke i Oslo, og for mange av de er god kollektivtransport utopi. For oss er kanskje banale ting som "syklisttankegang" hos SVV samt feiing og omlegging/reparasjon av eksisterende traseer det som skal til for å bruke sykkel. Syklet selv på jobb med 23mm dekk i dag, og det er overraskende mye strøsand som ligger igjen på gs-veier og småveier (da spesielt i/ved kryss), og det i et område som ikke har hatt snø siden før påske...
|
|
|
31/05/2018 19:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Förövrigt är jag inte säker på att det är så lätt att få folk att åka kollektivt. Många verkar vara imot det också på resor där det fungerar bra. Det blir också väldigt dyrt hvis det ska vara ett bra alternativ för de flesta resorna.
Du peker jo på utfordringen her. Tilbudet må opp og prisene ned. Det krever massive tilskudd/investeringer. Mange dropper kollektivt fordi man ofte må stå over lengre strekninger og at det til tider er upresist i avgang osv. Det er og vanskelig å prise bilbruk høyt når kollektivtilbudet ikke er bra. Og mellom oppegående mennesker er ikke; du kan jo sykle, et argument i debatten en gang... Jag vet inte hur du klarar att se allt så svart eller vitt, dvs sykkel vs kollektivt. Det blir ju faktiskt fler och fler som syklar. El-syklar blir fler och fler och på många sträckor är el-sykkel det raskaste och enklaste transportmedlet. Nei, alle kommer inte börja sykla men alle kommer inte åka kollektivt heller och det finns en hel del som inte ens har tänkt tanken på att man kan ta bussen. Det må ju vara möjligt att satsa på både og. Angående skuter så skulle det självklart kunna vara fler som använder sig av det men skuter fungerar inte så väldigt bra på vintern och jag tror inte en normal skuter tåler salt tillräkligt bra. Det är inte heller fantastisk att köra skuter i rushen bland alla bilar eller på vanliga trafikkerade veier pga av alla dårliga omkörningar som man råkar ut för.
|
|
|
|
|