Kjære allvitende forumbrukere. Vi har kjøpt en vertikaldelt tomannsbolig hvor vi i kjelleren har et gammelt vaskerom hvor alt av rør og avløp nå ligger åpent. Vi har en plan om å gjøre om dette til et bad, men i den forbindelse har jeg oppdaget at det kommer et avløp fra naboen midt på veggen og som kobler seg på vår stamme. Det ser altså ut som at det felles avløp/kloakk for begge halvdelene (tre boenheter totalt, da naboen driver utleie), og at alt dette som er felles ligger på vår tomt, og går fra dette vaskerommet og under gulvet i vår gang (med noe som ser ut som stakeluke) og kjellerstue, og ut under vår plen.
Det jeg lurer på er hvordan man kan finne ut hvilke avtaler/regler som ligger til grunn for dette? Det står ingenting i grunnbokutskriften. Det er mulig jeg er vrang, men jeg liker ikke tanken på at vi får naboens kloakk i hus ved et eventuelt rørbrudd. Og jeg liker heller ikke tanken på oppussinga av vårt vaskerom(/kommende bad) begrenses og fordyres av hvor avløpet fra naboen kommer gjennom veggen, og at kostnaden ved å vedlikeholde/bytte rør ligger hos oss. Hva ville dere gjort?