Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Naboens avløp/kloakk i kjelleren

Naboens avløp/kloakk i kjelleren #2487252 30/05/2018 16:34
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Kjære allvitende forumbrukere. Vi har kjøpt en vertikaldelt tomannsbolig hvor vi i kjelleren har et gammelt vaskerom hvor alt av rør og avløp nå ligger åpent. Vi har en plan om å gjøre om dette til et bad, men i den forbindelse har jeg oppdaget at det kommer et avløp fra naboen midt på veggen og som kobler seg på vår stamme. Det ser altså ut som at det felles avløp/kloakk for begge halvdelene (tre boenheter totalt, da naboen driver utleie), og at alt dette som er felles ligger på vår tomt, og går fra dette vaskerommet og under gulvet i vår gang (med noe som ser ut som stakeluke) og kjellerstue, og ut under vår plen.

Det jeg lurer på er hvordan man kan finne ut hvilke avtaler/regler som ligger til grunn for dette? Det står ingenting i grunnbokutskriften. Det er mulig jeg er vrang, men jeg liker ikke tanken på at vi får naboens kloakk i hus ved et eventuelt rørbrudd. Og jeg liker heller ikke tanken på oppussinga av vårt vaskerom(/kommende bad) begrenses og fordyres av hvor avløpet fra naboen kommer gjennom veggen, og at kostnaden ved å vedlikeholde/bytte rør ligger hos oss. Hva ville dere gjort?

Re: Naboens avløp/kloakk i kjelleren [Re: rasmusic] #2487258 30/05/2018 17:20
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Er ikke det vanlig? Hovedpoenget med vertikaldelt tomannsboliger, før tomter ble mangelvare, var vel å spare kostnader på nettopp slike ting som vann/kloakk-kobling og pipe. Altså mest mulig bolig til en lavest mulig pris.
Hva du skal gjøre, har jeg ingen formening om

Re: Naboens avløp/kloakk i kjelleren [Re: rasmusic] #2487260 30/05/2018 17:23
rasmusic Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Joda, det er helt sikkert vanlig. Og når dette ble bygd var det vel ikke vanlig å innrede sånne kjellere uansett, de var bare boder o.l.(?) Men det er kjedelig å få et heavy avløpsrør rett ut fra veggen der det ville være naturlig å ha speilet på badet vi ønsker å få lagd. ICON_WINK

Re: Naboens avløp/kloakk i kjelleren [Re: rasmusic] #2487261 30/05/2018 17:27
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Jeg vil anbefale deg å stille spørsmålet i forumet på byggebolig.no, har inntrykk av at du kan møte på rett kompetanse der.
Ellers er min synsing at dette må du bare finne deg i.

Re: Naboens avløp/kloakk i kjelleren [Re: rasmusic] #2487298 30/05/2018 20:43
alfaist Offline
Entusiast
Entusiast
Du kan forhøre deg med experthjelp.no. Er uansett ganske sikkert på at du ikke kan kreve at naboen graver nytt inntak til kloakk på sin del da dette vil koste mye. Det du ev kan gjøre er å lekte ut veggen så du skjuler det. ( lag inspeksjonsluke)

Captain slow

Stevens Haze Selvkomp
Giant Trance.
Monoc racer.

Moderator  support