Jeg kjøpte en brukt Cannondale Trail 24 large med 9-delt Sram X9 med 11-34 kassett som var oppgradert med gode hjul og hydrauliske skivebremser. Den har bakgir uten kløtsj, XT m760 krank med forkortede krankarmer, kjedering og originale drev på 32 og 22, men ikke framgir. Det er en liten skjevhet i den ene krankarmen, men sønnen har ikke kommentert det.
Når det humper så faller av og til kjedet ned på den minste drevet, men det er også godt å ha for manuell giring ved lange oppoverbakker. Jeg tenker derfor på oppgradering og hva jeg skal gå for og vil også ha det rimeligst mulig. Jeg tenker Race Face Narrow wide drev fremme. Etter oppgradering av to sykler til GX Eagle har jeg X0 10-delt bakgir, -skifter og 11-36 kassett (samt spider, framgir og -skifter som ikke kommer til å bli brukt igjen), og lett brukt X01 11-delt bakgir, -skifter og 10-42 XG-1175 kassett. Det som ikke blir brukt tenker jeg å selge. Alternativene er:
1. NW 30 og la resten være. Ingen kløtsj. Letteste gir for tungt, men har 22 for manuell giring.
2. NW 30 og X0 10-delt med 11-36. Kløtsj. Letteste gir fortsatt tungt, men 22 som reserve.
3. NW 32 og X0 10-delt med ny 11-42 kassett. Ny kassett og Wolf Tooth Goatlink (eller Roadlink?). Alt for dyrt gir og skifter, samt splitter opp gruppen, men den er vel ikke verd mye i bruktmarkedet uansett?
4. NW 32 og ny 11-42 kassett. X01 bakgir og -skifter som jeg har. X01 er dyrt, så alternativet kunne vært å selge gir og skifter, og kjøpe Sram NX 1x11 bakgir og –skifter, eller Shimano M7000/M6000 gir og -skifter.
5. Komplett ny Sram NX 11-delt gruppe med 155mm krankarmer for ~3300 hadde passet fint, men utgår i denne omgangen.
Jeg holder foreløpig en knapp på alternativ 3. Hvis det er andre alternativer eller ting jeg har glemt så setter jeg pris på tips.