Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070

Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 #2486865 29/05/2018 11:18
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Hei,

Litt hodebry med ny sykkel med nyeste Ultegra di2 disc gruppen på en Ridley Noah SL Aero+.

Lyden fra drivverket er langt i fra like "smooth/ stilegående" som mine to andre sykler med 105, eller andres sykler med både Ultegra Di2 disc/ felgbrems. Lyden blir gradvis verre jo høyere opp på kassetten jeg kommer (verst fra og med 4. letteste gir, men cross-chaining skal vel ikke oppstå før 1-2 letteste?)

Lyden er dessverre vansklig å forklare, men den er mye høyere og mindre "ren" enn hva den bør være, hvis det gir noen som helst mening.

Sykkelbutikken sykkelen er kjøpt fra har vært ekstremt behjelplige hele veien, men vi har ikke kommet til buns i det, derfor prøver jeg lykken hos ekspertene her. ICON_SMILE

Ting som er sjekket/ byttet:
Byttet kjede (fra KMC til Ultegra)
Byttet kassett (Fra 105 til Ultegra)
Byttet til samme kjede og kassett som sitter på tidligere sykkel, hvor lyd og "feeling/ vibrasjon" i tråkket er helt annerledes, men like ille på Noah.
Byttet kranksett (fra Rotor til Shimano 8000)
Justert front og bakgir; lyden er ikke chain-rub.
Deraileur hanger er rett (sjekket av mekaniker)
Testet flere forskjellige oljer (Muc-off dry og wet, i både ceramic og ordinær versjon og rock & roll gold)

Kan hjulsett ha noe med saken å gjøre? Typ, dimensjoner eller lignende ved kassett?

Beklager hvis innlegget er veldig uoversiktelig, men spør gjerne, eller kom med tips for å få dette til å bli stillegående. ICON_SMILE

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2486879 29/05/2018 11:49
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Har du sjekket om den ofte oversette B-skruen er riktig justert? For stor klaring mellom pulley og kassett kan føre til noe ekstra støy fra drivverk.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: helomoto] #2486884 29/05/2018 11:56
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Ja, det skulle jeg så klart ha skrevet ned. Den har blitt justert både inn og ut, lyden er lik, bortsett fra ved ekstreme inn/utstramminger av skruen.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2486905 29/05/2018 12:54
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
jeg tipper på at frikransen er løs eller defekt,
monter alle nye deler på ett nytt hjul og prøv det

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Flamini] #2486906 29/05/2018 12:56
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Flamini
jeg tipper på at frikransen er løs eller defekt,
monter alle nye deler på ett nytt hjul og prøv det

Det er noe jeg har tatt opp med LBS; de har bestilt et hjul for testing. Ikke så lett å låne hjul av bekjente når det er gjennomgående aksling.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2494931 01/07/2018 18:21
R
Randomrex Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hei,

Ble det bedre etter at du prøvde med nytt hjul?
Jeg sliter med akkurart det samme som deg på min Bianchi Infinito CV med Shimano RS81 (c35) hjulsett.

Mvh,
Kenneth

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2494932 01/07/2018 18:32
S
SERLAA Offline
Medlem
Medlem
S
Bare en tanke: kan det være at dette går seg til etterhvert når kassett og tannhjul foran går seg til? Jeg har hatt bråkete drivverk som har gått seg til etterhvert. Hvor langt har sykkelen gått?

Det er utrolig irriterende med bråkete drivverk. Du har min sympati.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2494934 01/07/2018 18:52
R
Randomrex Offline
Entusiast
Entusiast
R
Det er så trist at Di2en bråker så mye mer enn mekanisk ultegra, og man får litt hattifnatter når det rasler ved føttene mens man skuer ett vakkert landskap.

Nå skal ikke jeg kuppe tråden, men min sykkel har kun gått 100km tilsammen. Dermed har jeg også prøvd å fortelle meg selv at det kommer til å gå seg til, men jeg føler ikke jeg merker noen forskjell så langt.

Prøvd å leke med med offsett i E-tube Prosject, og har vel havnet på +12 (som jeg tipper er mye?) for bakgiret. Føler dog ikke det har gjort så mye forskjell, innbiller meg kanskje bare at det er litt mindre enn på feks +4/+5.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2496102 06/07/2018 16:48
R
Randomrex Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg har fortsatt å undersøke hva som kan være kilden, men det er søren ikke lett altså... Kommet frem til at det høres ut som om jeg slakker opp det nederste trinsehjulet, så demper lyden seg betraktelig.
Men dette er jo alt relativt nytt, er det noen som har erfaring med at trinehjulet skaper mye lyd?

En blanding av disse lydene:
https://www.youtube.com/watch?v=gkmIyXr8neo
https://www.youtube.com/watch?v=2yyaceUOJOg

...selvom det kanskje minner mest om denne:
https://www.youtube.com/watch?v=EIYNY7LfrQ0
Bare at det gjelder store forran og blir verre og verre jo større jeg velger bak...

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2496105 06/07/2018 17:08
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Vet ikke hvordan R80X0 er, men på 67X0 er nederste trinsehjul retningsbestemt. Jeg hadde veldig raklete drivverk da jeg både hadde montert dette feil vei, og i tillegg satt på et 6870-trinsehjul (som har mer sideveis bevegelse) øverst.

Create the problem and sell the solution
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: DuffMcShank] #2496118 06/07/2018 19:04
R
Randomrex Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: DuffMcShank
Vet ikke hvordan R80X0 er, men på 67X0 er nederste trinsehjul retningsbestemt. Jeg hadde veldig raklete drivverk da jeg både hadde montert dette feil vei, og i tillegg satt på et 6870-trinsehjul (som har mer sideveis bevegelse) øverst.

Heisann, jeg dobbeltsjekke dette faktisk etter jeg skrev innlegget mitt. Ser "dessverre" ut til å være satt rett vei. Håpet på en måte det skulle være kilden.

Bruker gul Rock'n'Roll på kjede da, kan det være at det bråker?
Skal sies jeg bruker det på den med mekanisk ultegra uten noen lyd i det hele tatt fra kjede.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2496181 07/07/2018 05:09
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Bruker Rock'nRoll gul selv, og det er ikke den som bråker. Da jeg på samme sykkel med voksen har hatt det lydløst til å bli bråkete.

Har en Sram Red som har samme bråke problem som deg, mer lyd jo strammere/større klinge fremme og bak. Dette kom "plutselig", sykler som regel med musikk så usikker på når dette endret seg. Har ikke forsket så mye men prøvde å bytte trinsehjul uten at det endret seg. Lurer på om kjedet er for stramt?.

Min Ultegra Di2 bråker også noe men mindre.

Har 2 andre sykler som er lydløse og det er ikke slitasje som skiller syklene. Så ikke lett å bli klok på.

Redigert av Mortens; 07/07/2018 05:24.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2496186 07/07/2018 06:49
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Måtte teste litt, og kikka litt noen youtube videoer for rett kjedelengde. Endte opp med å kappe kjedet med 4 lenker. Har gått ned på kassett så det forklarer nok 1 kanskje 2 av lenkene, men mulig jeg har kappa feil i forrige omgang?.
Ble uansett mye mindre lyd nå.

Hvor kort er fort kort kjede? Følte det var Veldig! stramt på største største nå.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2496297 08/07/2018 10:05
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
For min del hjalp det også litt å kutte ned kjedet, dog er det ikke like bra som mine to andre sykler med mekanisk 105-5800.

Jeg har vært på ferie siste uken og leverte da syklen inn til LBS før jeg reiste, håper å høre noe fra dem nå tidlig i uka... Forferdelig irriterende er det i alle fall!

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2496327 08/07/2018 13:46
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Hapatron
For min del hjalp det også litt å kutte ned kjedet, dog er det ikke like bra som mine to andre sykler med mekanisk 105-5800.

Jeg har vært på ferie siste uken og leverte da syklen inn til LBS før jeg reiste, håper å høre noe fra dem nå tidlig i uka... Forferdelig irriterende er det i alle fall!

Litt uklart hva slags lyd du opplever, så her er bare mine egne betraktninger relatert til lyd fra Ultegra Di2.

1. Sjekk alltid endepunkjusteringene. De er mekaniske på egen Di2, og antar det er det på nyere versjoner av Di2 og (min Di2 er fra 2015). Butikken som leverte sykkelen kunne svært lite om Di2, så de hadde helt oversett den mekaniske justeringen av endepunktene.
2. Sjekk mikrojusteringer som du gjør elektronisk, og se om du får optimalisert giringen.
3. Dropp voks på kjedet. Bruker R&R på stisykkel, fatbike, commuter og racer, men det var først på årets langtur (københavn -> Oslo) at jeg fant ut at R&R ikke "fungerte" på min Trek Domane. Selv med nysmørt kjede (brukte gul), så begynte drivverket å lage lyd etter omtrent 150 Km, og med etapper rundt 270 km ble det mye bråk fra drivverk. Jeg smurte hver dag, mens kompis smurte kjedet kun ved turens start og fungerte greit hele veien (770 km). Krøp til korset og bruker nå selv Shimano PTFE (dry) og stillheten er en fryd.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: tmork] #2496333 08/07/2018 14:06
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H

Sitat: tmork

Litt uklart hva slags lyd du opplever, så her er bare mine egne betraktninger relatert til lyd fra Ultegra Di2.

1. Sjekk alltid endepunkjusteringene. De er mekaniske på egen Di2, og antar det er det på nyere versjoner av Di2 og (min Di2 er fra 2015). Butikken som leverte sykkelen kunne svært lite om Di2, så de hadde helt oversett den mekaniske justeringen av endepunktene.
2. Sjekk mikrojusteringer som du gjør elektronisk, og se om du får optimalisert giringen.
3. Dropp voks på kjedet. Bruker R&R på stisykkel, fatbike, commuter og racer, men det var først på årets langtur (københavn -> Oslo) at jeg fant ut at R&R ikke "fungerte" på min Trek Domane. Selv med nysmørt kjede (brukte gul), så begynte drivverket å lage lyd etter omtrent 150 Km, og med etapper rundt 270 km ble det mye bråk fra drivverk. Jeg smurte hver dag, mens kompis smurte kjedet kun ved turens start og fungerte greit hele veien (770 km). Krøp til korset og bruker nå selv Shimano PTFE (dry) og stillheten er en fryd.
Det er dessverre ikke så lett å forklare lyden. Hvis ikke LBS får orden på det nå så skal jeg heller filme, så legge opp på youtube. Takk for tips for Shimano PTFE, mener Spinn (LBS) har dette, så det skal prøves.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2496335 08/07/2018 14:15
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Det er dessverre ikke så lett å forklare lyden. Hvis ikke LBS får orden på det nå så skal jeg heller filme, så legge opp på youtube. Takk for tips for Shimano PTFE, mener Spinn (LBS) har dette, så det skal prøves.

Kjøpte og via Spinn. De hadde ikke i butikk, men bestilte på spinn.no med levering fysisk butikk - funka fett.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2496338 08/07/2018 14:23
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Det er egentlig svært lite som kan lage lyd, så sjekk gjerne følgende.
1. Er det forskjell i når det "bråker"? Hva med stor klinge foran og midt i girene bak vs tyngste/letteste gir bak? Så samme sjekk med minste klinge foran?
2. Sjekk om kjede er i kontakt med fremgiret, mulig endepunkt er feiljustert så kjedet subber på fremgir.
3. Ved feil på mikrojustering, så vil du oppleve lyd gjennom hele giringen på kassett. Hvis det er ekstra galt vil du og oppleve trøbbel med giring opp eller ned.
4. Hva skjer hvis du er på letteste gir bak og så trykker for enda et lettere gir? Hører du lyder som indikerer at giret jobber med å flytte seg? I tilfelle er trolig endepunkt og mikrojustering feil.

Girjustering er egentlig superenkelt, og veldig nyttig å kunne selv.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2497814 18/07/2018 09:31
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sykkelen er tilbake fra LBS nå, men dessverre er lydene fra drivverket der fremdeles, de klarte ikke å finne ut hva problemet kunne være annet enn resonans fra rammen/ hjulet (45mm)/ kranken.

Ting som er prøvd nå:
1. Byttet fra Rotor NoQ drev til Shimano Ultegra 8000-serie.
2. Justert fram og bakgir (samt H/L/B skruene) av 3 mekanikere.
3. Prøvd forskjellige kjeder og kassetter, samt forskjellige lengder på kjede.
4. "ALLE" forskjellige kjedeoljer.

For å friske opp problemstillingen i tilfellet noen plutselig har ett gulltips eller liknende erfaringer:

Når kjedet er på den største klinga og blandt de 4 største på kassetten (letteste girene) så kommer det veldig mye lyd fra hva høres ut som drevet, som om kjedelinjen er veldig "off" eller kjedet treffet innsiden av giret (noe det ikke gjør, i alle fall når sykkelen står på mekkestativet) -- det høres helt fløte ut på 5. letteste gir og de tyngre girene.

Problemet oppstår KUN på storeklinga.

Frustrasjonen er til å ta og føle på etter å ha kjøpt ny sykkel til 60 laken, og jeg ikke har blitt 100% fornøyd, samtidig som mine to andre sykler (mekanisk 105) har en mye penere/ smooth/ clean lyd.

Nytteløst å ta kontakt direkte med Ridley da de kun henviser meg til utsalgsted eller andre Ridley forhandlere.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2497817 18/07/2018 09:46
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Forstår frustrasjonen.

Men jeg ser det er stilt spørsmål om mikrojustering lenger opp i tråden, som jeg ikke kan se er besvart.
Er dette forsøkt? Og endrer lyden seg noe om du forsøker? Dette er lett å prøve både på sykkel i fart og i stativet.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: RoyE] #2497818 18/07/2018 09:53
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: RoyE
Forstår frustrasjonen.

Men jeg ser det er stilt spørsmål om mikrojustering lenger opp i tråden, som jeg ikke kan se er besvart.
Er dette forsøkt? Og endrer lyden seg noe om du forsøker? Dette er lett å prøve både på sykkel i fart og i stativet.
Ja, dette er forsøkt. Tenker at siden lyden ikke er der på lilleskiva, samt at det høres helt perfekt ut fra 5. letteste (midt på kassetten) så kanskje det ikke er det som er problemet.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2497823 18/07/2018 10:28
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Forsøkt med samme type kjede som stod på orginalt? Det kan være forskjell på hvor mye et kjede flekser sideveis. Jeg kuttet KMC på 11-delt nettopp pga det var for stivt sideveis.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: magnusc] #2497831 18/07/2018 11:49
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: magnusc
Forsøkt med samme type kjede som stod på orginalt? Det kan være forskjell på hvor mye et kjede flekser sideveis. Jeg kuttet KMC på 11-delt nettopp pga det var for stivt sideveis.
Jepp, testet med både KMC og Ultegra. Jeg trur egentlig ikke det har noe med kjedet å gjøre da det høres ut som om lyden kommer fra kranksettet/ drevet.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2497842 18/07/2018 12:40
H
HansC Offline
Medlem
Medlem
H
Kanskje du kunne filmet (m. lyd) og lagt ut? Vanskelig å sette seg inn i hva slags lyd det er snakk om, men hvis man hørte det så kan det jo hende noen her har hatt eller har tilsvarende ulyd.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2498006 19/07/2018 14:28
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Da har jeg prøvd å filme lyden, det var ikke så lett å gjøre alt med bare to hender, men håper noen klarer å høre noe. ICON_SMILE

https://youtu.be/xrLSmhP8XYk

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2498054 20/07/2018 05:22
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Da har jeg prøvd å filme lyden, det var ikke så lett å gjøre alt med bare to hender, men håper noen klarer å høre noe. ICON_SMILE

Mulig det kan være noe å hente ved å justere B-tension, sjekket denne? Se fra 1:20
https://www.youtube.com/watch?v=4sm-tTbfamM

Forøvrig synes jeg ikke det er unormalt med litt lyd når du benytter den største foran og den største bak. Kjedet har maks stress sideveis, og det blir gjerne litt lyd på grunn av dette.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: tmork] #2498061 20/07/2018 06:54
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H

Mulig det kan være noe å hente ved å justere B-tension, sjekket denne? Se fra 1:20
https://www.youtube.com/watch?v=4sm-tTbfamM

Forøvrig synes jeg ikke det er unormalt med litt lyd når du benytter den største foran og den største bak. Kjedet har maks stress sideveis, og det blir gjerne litt lyd på grunn av dette.

B-tension har jeg justert opp og ned, lyden vedvarer.
Jeg er enig i at det vil være mye mer lyd på største bak og foran, men i dette tilfellet starter det å bråke allerede fra 4. største og opp. På filmen jeg postet er kjedet på 3. største.

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2498453 23/07/2018 12:30
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Kan problemet være at chainstay på Ridley Noah er 405mm, men Shimano anbefaler 415mm? Er det noen på forumet som også har chainstay på 405mm som kan avkrefte dette? :-)

Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2498870 26/07/2018 13:54
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Har du forsøkt å smøre/fette opp trinsehjulene? Mulig de gir fra seg lyd når det er belastning i vinkel. Kanskje de er tørre fra fabrikk.

Jeg ville også byttet girøre selv om det er sjekket av mekaniker. Sjekket han også for vridning? Jeg hadde dette fra fabrikk på en sykkel, og mange problemer løste seg når den ble byttet.

Redigert av Trond Vidar; 26/07/2018 15:02.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Bråkete drivverk, Ultegra Di2 R8070 [Re: Hapatron] #2498896 26/07/2018 20:05
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Nå har jeg egentlig funnet en liten workaround.
Byttet fra 11-28 til 11-30 kassett. Både fordi jeg er feit og tyngdekraft suger, men også fordi det "dytter" meg ett hakk ned på kassetten (på de 5 letteste girene) når jeg kjører på flatene. Det er riktig nok ingen FIX, men det hjalp en del. :-)

Moderator  support, Valentino