Tyrifjorden Rundt er avlyst
|
Tyrifjorden Rundt er avlyst
29/05/2018 10:07
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
... eller flyttet til September. Det var en skrell :-( Har gledet meg til det rittet, gøyal trasè, masse hyggelige folk og bra opplegg etterpå, SYND ! ! ! http://www.tyrifjordenrundt.no/
Redigert av EmilZipp; 29/05/2018 10:08.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Tyrifjorden Rundt er avlyst
[Re: EmilZipp]
29/05/2018 10:09
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jepp.
Og litt merkelig at de ikke informerer bedre - hva spesifikt er problemet? Ikke at det forandrer ting, men hadde vært interessant å vite.
Syk til Nordmarka. Tyrifjorden utsatt med risiko for at jeg er på ferie når det skal gjennomføres. Blæh.
|
|
|
29/05/2018 11:07
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Kjipt å utsette på så kort varsel, men silver lining er at jeg egentlig har savnet litt ritt etter sommeren. Mye å velge mellom i mai og juni, men veldig lite på høsten.
Litt illevarslende at et så stort og "vellykket" ritt som Tyrifjorden Rundt har problemer med å arrangere.
|
|
|
[Re: Havre]
29/05/2018 14:02
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er garantert det vanlige: Hva er et turritt? Hvordan løser man sikkerhetsaspektene? Skal man gi rittet forkjørsrett i alle kryss trenges det et stort antall stasjonærvakter, kanskje fler enn hva de tekniske arrangørene har tilgjengelig.
|
|
|
29/05/2018 14:26
|
olechr
More than words
|
More than words
Leit da jeg har skjønt dette er et veldig flott ritt, men at de klarerer å arrangere et landeveisritt i september har jeg lite tro på. Da er store deler av "kundemassen" ferdig med sykkelritt for i år.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Valentino]
29/05/2018 14:39
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er garantert det vanlige: Hva er et turritt? Hvordan løser man sikkerhetsaspektene? Skal man gi rittet forkjørsrett i alle kryss trenges det et stort antall stasjonærvakter, kanskje fler enn hva de tekniske arrangørene har tilgjengelig. Jeg trodde det var akkurat samme gjengen som arrangerte Nordmarka Rundt for en uke siden og at dette var tilnærmet copy/paste. Når det er sagt ser jeg at vi med vårt lille Vårtesten arrangement har overflod av vakter sammenlignet med Nordmarka men de har et par politifolk i de virkelig store kryssene i Oslo og Sandvika.....
|
|
|
29/05/2018 16:03
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Regner med alle de skuffende deltagerne har tatt evt meldt seg på stasjonærvakt kurs for å hindre at dette blir trenden. Og at en stiller seg disponibel minst en gang i året for sin lokale klubb :-) Hvis ikke må en i så fall kikke seg litt i speilet;-)
|
|
|
29/05/2018 19:19
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vårtesten, er det turritt eller aktivt ritt?
|
|
|
[Re: olechr]
29/05/2018 20:01
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Leit da jeg har skjønt dette er et veldig flott ritt, men at de klarerer å arrangere et landeveisritt i september har jeg lite tro på. Da er store deler av "kundemassen" ferdig med sykkelritt for i år. Kundemassen har jo allerede betalt, så det vil vel først og fremst være for å redde økonomien til rittet at det arrangeres.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
29/05/2018 21:15
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vårtesten, er det turritt eller aktivt ritt? Det er turritt men hva det er i praksis er jeg jammen ikke sikker på. To puljer en over og en under 40 år. Den vanlige gjengen som stiller i turritt og Master som det passer seg og gir alt for å banke naboen... Vi innførte klatrekonge fra i fjor, sum av tre tøffe bakker som et supplement..
|
|
|
30/05/2018 07:27
|
Robertl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vårtesten, er det turritt eller aktivt ritt? Det er turritt men hva det er i praksis er jeg jammen ikke sikker på. To puljer en over og en under 40 år. Den vanlige gjengen som stiller i turritt og Master som det passer seg og gir alt for å banke naboen... Vi innførte klatrekonge fra i fjor, sum av tre tøffe bakker som et supplement.. Har dere i Nesodden løypevakter som har tatt kurset som har myndighet til å dirigere trafikk? Eller "tøyde" dere regelverket? (ikke noe kritikk, veldig bra ritt med harde bakker og bra sikkerhet.)
|
|
|
30/05/2018 07:35
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg spør delvis fordi jeg mener at et turritt bør handle om opplevelsen (og derfor i all hovedsak skulle kunne klare seg med løypevakter, mens et aktivt ritt bør handle om konkurransen og derfor også bør ha høyere krav til sikkerhet.
Og så vil jeg ha turrittene ut av Merida/Swix/Whatever Rittranking.
|
|
|
30/05/2018 16:25
|
Ekorre
Ringrev
|
Ringrev
Er vel på tide å få inn aktive klasser igjen? De fleste som kjører pulje 1-2 kunne jo fint kjøre aktiv klasse B. Også hatt det i en ranking. Tullete slik det er nå da man får flere poeng for å sitte i rulla rundt Enebakk enn å vinne pulje 1 fellestart.
Tur skulle vært tur.
|
|
|
30/05/2018 16:31
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Slik har det vært i alle år, og mange har klaget på det i alle år. Nå kommer konsekvensene at de fleste (inkludert meg selv) ikke gidder å stille i ritt bare for å bli sluppet ut som en hissig diare i første motbakke av gutta som har tid til å trene 25t i uka.
Men de fleste klubbene som er på forbundstinget gir ganske godt blaffen i mosjonistene, men er mer opptatt av topp/satsningsryttere. Men uten mosjonister blir det heller ikke penger til Norges Cup og satningslag, noe som de dessverre er for dårlig skjønne.
|
|
|
[Re: Robertl]
30/05/2018 17:32
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vårtesten, er det turritt eller aktivt ritt? Det er turritt men hva det er i praksis er jeg jammen ikke sikker på. To puljer en over og en under 40 år. Den vanlige gjengen som stiller i turritt og Master som det passer seg og gir alt for å banke naboen... Vi innførte klatrekonge fra i fjor, sum av tre tøffe bakker som et supplement.. Har dere i Nesodden løypevakter som har tatt kurset som har myndighet til å dirigere trafikk? Eller "tøyde" dere regelverket? (ikke noe kritikk, veldig bra ritt med harde bakker og bra sikkerhet.) Vi hadde kun løypevakter, ca 40 stk vaktposter på 6 mil vesentlig på lite trafikkerte veier. Sammenlignet med for eksempel Nordmarka, Asker rittet og Eikerrittet (som jeg igså har syklet i år) må jeg si vi har overflod av vakter i alt av kryss. Det er vel strengt tatt ingen spesielt skumle kryss med unntak av rundkjøringen på toppen før man stuper ned til Ås og ved Nesset, begge steder med høy fart. Her var det store skilt på vei inn i kryssene fra alle kanter og 3 stk vakter om jeg husker rett. Vi søkte, var klare på at vi hadde løypevakter og fikk godkjennelse, ingen tøying av regelverket. Det skal godt gjøres å banke inn i en rundkjøring med bil når du ser et digert skilt, flere folk i refleksvest og en haug syklister på vei inn motsatt. Vi la til grunn at vi hadde tatt sikkerheten på alvor.
Redigert av EmilZipp; 30/05/2018 17:33.
|
|
|
[Re: lim3]
30/05/2018 17:58
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men de fleste klubbene som er på forbundstinget gir ganske godt blaffen i mosjonistene, men er mer opptatt av topp/satsningsryttere. Men uten mosjonister blir det heller ikke penger til Norges Cup og satningslag, noe som de dessverre er for dårlig skjønne. Særdeles vanskelig å kjenne seg igjen i beskrivelsen din. Vi (Ottestad IL Sykkel) arrangerer i år lavterskel regionalt terrengritt, turritt landevei uten å ta ågerpris, rankingritt tempo, Norgescupritt landevei, og UCI 1.2 fellesstartritt landevei. Vi har en hel haug mosjonister som som takk for dugnadsinnsats får inntekter derfra pløyd tilbake som gratis transport av seg og sykkel til Styrkeprøven. Forunderlig men sant: O. Nordmann sykler fordi Thor og TV2 og DO2 og Edvald. Dersom man ikke hadde vært opptatt av topp/satsning i klubber og forbund hadde det heller ikke vært noen Thor og TV2 og DO2 og Edvald.
|
|
|
[Re: Ekorre]
30/05/2018 19:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er vel på tide å få inn aktive klasser igjen? De fleste som kjører pulje 1-2 kunne jo fint kjøre aktiv klasse B. Også hatt det i en ranking. Tullete slik det er nå da man får flere poeng for å sitte i rulla rundt Enebakk enn å vinne pulje 1 fellestart.
Klassene (og NCF Ranking) er der, men mange av de beste rytterne velger forunderlig nok å delta i turklasser fremfor aktiv klasse når begge alternativer finnes.... (resultatet av dette er at rittarrangører da dropper å sette opp aktiv klasse)
|
|
|
30/05/2018 19:25
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden Tyrifjorden Rundt er avlyst kan man sykle Mjøsa Rundt i stedet. Tro meg: Det er et flott turritt.
Forøvrig er jeg for å la turritt være turritt og aktive ritt aktive ritt.
|
|
|
30/05/2018 19:47
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Ser ikke helt poenget med lokale turritt hvis det ikke er for å måles på tid/konkurrere, kan jo like godt sykle løypa gratis på et mindre traffikert tidspunkt da.
|
|
|
30/05/2018 19:57
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Men de fleste klubbene som er på forbundstinget gir ganske godt blaffen i mosjonistene, men er mer opptatt av topp/satsningsryttere. Men uten mosjonister blir det heller ikke penger til Norges Cup og satningslag, noe som de dessverre er for dårlig skjønne. Særdeles vanskelig å kjenne seg igjen i beskrivelsen din. Vi (Ottestad IL Sykkel) arrangerer i år lavterskel regionalt terrengritt, turritt landevei uten å ta ågerpris, rankingritt tempo, Norgescupritt landevei, og UCI 1.2 fellesstartritt landevei. Vi har en hel haug mosjonister som som takk for dugnadsinnsats får inntekter derfra pløyd tilbake som gratis transport av seg og sykkel til Styrkeprøven. Forunderlig men sant: O. Nordmann sykler fordi Thor og TV2 og DO2 og Edvald. Dersom man ikke hadde vært opptatt av topp/satsning i klubber og forbund hadde det heller ikke vært noen Thor og TV2 og DO2 og Edvald. Ja, dere i Ottestad gjør en enormt god jobb. Men det gjelder ikke alle. Påstaden at nordmenn sykler fordi Thor var god er jeg dog ikke enig i. Se mot Sverige. Hvorfor sykler tusenvis Vätternrunden hvert eneste år? Jeg tror det handler om et forbund som har vært flinkere til å legge tilrette for mosjonister. Dog har de gjort en enormt dårlig jobb for å legge tilrette for eliten. Mens det norske forbundet slik jeg ser det gjort tilnærmet null for mosjonister i Norge de siste 15 årene. Samtidig er det nærmest utelukkende pga Birger Hungerholdt og TV2 at vi har fått opp alle profilene vi har.
Redigert av lim3; 30/05/2018 19:58.
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
30/05/2018 20:07
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser ikke helt poenget med lokale turritt hvis det ikke er for å måles på tid/konkurrere, kan jo like godt sykle løypa gratis på et mindre traffikert tidspunkt da. Hva skal et turritt være?
|
|
|
30/05/2018 21:31
|
bjosak
Fersking
|
Fersking
Enig med Kjetil at turritt kunne ha blitt arrangert hovedsaklig med løypevakter. Det går bare på informasjon til deltakerne at det er et turritt hvor trafikkregler skal følges. Jeg skal selv stå vakt på Mjøsa rundt til helga. Den lille bygda Feiring har klart å utdanne over 40 stasjonære vakter som vi brukes i vårt turritt. Vi er vel en av de klubbene i Norge som faktisk har flest slike vakter. Slik situasjonen har blitt så er det en fordel for Mjøsa rundt at Tyrifjorden ble avlyst da det blir flere deltakere, som styrker økonomien til klubben.
|
|
|
30/05/2018 23:48
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Siden jeg aldri har syklet ritt, skal jeg mene lite om hva deltakerne skal "føle plikt" til å påta seg av dugnadsarbeid.
Vet bare hva som selv var tilfellet innen tidligere idrett, motorsport.
Som "eldre" utøver følte jeg en viss plikt til å ta på meg styrearbeid for lokal klubb, da frivillige er vanskelig å skaffe. Spesielt i "nisje-idrett".
For meg ble det drepen på all aktivitet. Styrearbeid tok så mye tid, at jeg ikke hadde tid til å faktisk utøve konkurranse, og dermed falt motivasjonen til det nivået at jeg hverken klarte motivere meg for videre styrearbeid, og ei heller desverre videre innsats nødvendig for å kunne konkurrere. Å konkurrere krever så mye tid (mest pga trening), at det ikke lenger lot seg kombinere med å være involvert i administrasjon.
Resultatet er St jeg hverken er involvert i administrasjon av motorsport, eller som utøver i motorsport. Jeg sykler istedet. Og jeg kommer vel ALDRI til å gå i samme fella igjen, og si ja til å påta meg noe som helst ansvar innen sykkelsport. Det vil av erfaring føre til at keg slutter med sykling, og må finne på noe enda "mindre tidkrevende".
Folk er forskjellig, men det er min personlige dyrekjøpte erfaring.
Idretten er avhengig av frivillige for å overleve, men når du må "kannibalisere" fra den aktive (og godt betalende) massen din for å skaffe frivillige, kan det få konsekvenser for hvor stor betalende masse du opprettholder, og når den synker tilstrekkelig, får du ett problem.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
31/05/2018 03:52
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Ser ikke helt poenget med lokale turritt hvis det ikke er for å måles på tid/konkurrere, kan jo like godt sykle løypa gratis på et mindre traffikert tidspunkt da. Hva skal et turritt være? For meg er det hhv. opplevelser med et halvt øye på tiden i "eksotiske" ritt(vakker natur i JR, lange distanser med støtteapparat for mat/ulykker i TO/JR, nye/vakre fjellområder i Viking Tour) og ren konkurranse/måling av tid i lokale "kjedelige" ritt i granskau man har syklet et utall ganger før (ER, ØR osv.) Derav spørsmålet om hva som er poenget med lokale turritt hvis det ikke er for å konkurrere/måle tid. Hvis du ser på verdien på utstyret som står parkert ved mål på ER, skjønner du at den jevne middelaldrende deltager har mer enn litt fokus på å oppnå best mulig resultat.
|
|
|
[Re: Oystein L]
31/05/2018 07:33
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Klassene (og NCF Ranking) er der, men mange av de beste rytterne velger forunderlig nok å delta i turklasser fremfor aktiv klasse når begge alternativer finnes.... (resultatet av dette er at rittarrangører da dropper å sette opp aktiv klasse)
I stedet for å bare være forundret, så ville det kanskje vært bedre å undersøke med disse rytterne om hvorfor det er slik og gjøre justeringer deretter?
|
|
|
31/05/2018 07:43
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Hvis turritt skal være turritt så må de gjøre noe med hele opplegget (først og fremst prisen, eller være kreative med å tilby noe nytt). Vi som bor i Oslo kan sykle rundt Nordmarka når vi måtte ønske om været legger tilrette for det, hvorfor betale 500-600 for det om det bare skal være en tur? Hyggelig å sykle sammen med mange andre, men ikke såå hyggelig.
JR, og andre mer spekatakulære ritt kan sikkert forsvare høy pris for et turritt, men som DuffMcShank sier: Hva med rittene som stort sett går på asfalt som mange av oss sykler daglig?
Var selv med på turrittet Vestfold Rundt sist helg, og da var jo mye av poenget å se om jeg kunne henge med inn til mål å få en brukbar tid. Hvis det ikke var slik, så hadde jeg heller vært med klubben gratis på den vanlige søndagslangturen med kaffestopp og kanelsnurr.
Redigert av Jåddhå; 31/05/2018 07:48.
|
|
|
[Re: Jåddhå]
31/05/2018 07:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
I stedet for å bare være forundret, så ville det kanskje vært bedre å undersøke med disse rytterne om hvorfor det er slik og gjøre justeringer deretter? Mye av dette handler om at mange vil kjøre mot de som er like gode som seg selv uavhengig av alder.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
31/05/2018 08:00
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Et turritt, uten tid og som først og fremst handler om opplevelser, bør legges til en løype i episke omgivelser, og ha et veldig bra opplegg for; transport, bagasjehåndtering, innlosjering og bevertning av høy kvalitet - og alt til en pris som en glad norsk mosjonist er villig til å betale for. Sistnevnte er nok utfordrende.
Et turritt i moderate til uepiske runder på sentrale Østlandet, med rosinbolle og en colaboks i mål - som ikke produserer en resultatliste - tror jeg vil kan få problemer med å engasjere store mengder betalende deltakere.
|
|
|
[Re: Jåddhå]
31/05/2018 08:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I stedet for å bare være forundret, så ville det kanskje vært bedre å undersøke med disse rytterne om hvorfor det er slik og gjøre justeringer deretter? Det kan det da også hende at noen har gjort (men det forhindrer ikke at jeg er noe forundret) Mitt innlegg var et tilsvar på et utsagn om at aktiv klasse bør opprettes. Klassen er der, men mange av oss arrangører sitter med inntrykket at freske ryttere likevel ønsker å stille i tur for å "vinne"
|
|
|
31/05/2018 09:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror ikke man skal bruke så mye tid på å definere turritt. Man bør definer hvem som får lov til å sykle mot klokka. Dette bør være klubbryttere med helårslisens. Så tilrettelegger man for fellesstart med plassering i "båsen" etter et poengsystem (evt. puljeinndeling om mange deltagere.). Da blir det på en måte opp til hver enkelt om man gidder å være med.
Nå når sykkelboomen er over kan man bare ikke fortsett å basere sykkelsporten klubbløse som sykler ett eller to ritt i året. Per i dag er det vel kun noen ritt som har mange nok deltagere til å tjene penger på den modellen samt at NCF får inn noen kroner i engangslisens.
Det bør i alle fall være mulig å lage et attraktivt konkurransetilbud som trekker deltagere når så mange ønsker å kjøre mot klokka.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
|
|