|
|
Første ritt. Dos and don'ts
|
Første ritt. Dos and don'ts
28/05/2018 11:56
|
Naustdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg skal sykle mitt første ritt til helgen (skikkelige ritt, hvis det er lov å si), Bergen-Voss. Mine selvdiagnostiserte tvangstanker vil selvfølgelig ha alt under kontroll på forhånd. Derfor må jeg henvende meg til mer erfarne brukere for trøst og gode råd.
Sykkelen er ok, tror jeg. - Nytt kjede og kassett. - Fininnstilte gir. - Nok klosser igjen. - Nok dekk. - Ny styretape (håper den ikke detter av) - Lykter. Får nye batterier denne uken. - Holder til pulsklokke (har ikke tatt meg råd til computer, ennå).
Bekledning er bestilt fra Bikeshop, men de liker å pirre nervene mine med å drøye forsendelsen. Håper det kommer fram i tide. Går for helt nytt antrekk, med: - Bib - Trøye - Lange ermer/ben - Vest - Hatt/caps - Sokker
Hadde tenkt å kjøpe regnjakke også, men værmeldingen sparer meg kanskje for den utgiften denne gang. Hansker har jeg ikke syklet med i finvær, så jeg har egentlig lurt på å droppe det. Jeg er godt dekket når det kommer til sko, hjelm og briller.
Ernæringsmessig staser jeg på noe medbrakt, pluss stopp i Norheimsund. Fordøyelsen min finnes ikke motstandsdyktig, så sportsdrikker er jeg generelt skeptisk til. Har pleid å ha tynn husholdningssaft i ene flasken når jeg sykler på tur, det virker, men er kanskje ikke optimalt. Heldigvis er jeg snart gift med en dr. ernæring, så jeg og hun skal prøve å trylle sammen noe denne uken (jada, ute i god tid).
Sykler med en kamerat. Han syklet første gang i fjor. Han har også med svigerfar, med mer erfaring. Tempoet de legger opp til ser jeg på som langtur-tempo, så jeg er ikke redd for å komme fram i tide. Kunne nok stilt i en raskere pulje, men dette er for turen sin skyld.
Hva mer må jeg vite, og er det noen som har gode tips å komme med? Her jeg kontroll?
Mvh. Naustdal
|
|
|
Re: Første ritt. Dos and don'ts
[Re: Naustdal]
28/05/2018 12:05
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Jeg stiller i utgangspunktet i kort-kort klubbdrakt, men har med fullt Castelli Nanoflex-kit inkl. Gabba i bagen i tilfelle det skulle bli helt galematias vær, det er tross alt vestlandet. Kanskje sko-trekk kan være greit hvis man fryser lett på beina? Eller toe-covers.
Ellers virker det som om du har god peiling. Jeg sykler alltid ritt med hansker i tilfelle jeg skulle gå i bakken, da sparer jeg levebrødet mitt for ganske mye oppskraping.
Om jeg stopper i Norheimsund eller ikke kommer an på gruppa vår. Suser de forbi gjør jeg det samme, men da er jeg jammen rådvill på hvordan jeg skal løse drikkesituasjonen de siste 8 milene..
|
|
|
28/05/2018 12:15
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Aldri kjørt ritt, så kan ikke gi ett konkret "rittråd", men jeg har allikevel gjort andre "relaterte" ting, og her er mine betraktninger:
Du har skiftet og justert ganske mye på sykkelen din rett før rittet. I tillegg satser du på å stille i helt nytt antrekk.
Jeg ville forsøkt å minimere endringer rett før ett ritt. Ikke bytt ut deler, eller skift til en uprøvd Bib under ett nytt ritt. Hvis sykkelen fuker godt, bruk den, og skift evt. kjede/kassett/styretape etter rittet. Og bruk en Bib du allerede veit funker!
Men det er lang tid til helga, så dette er ingen krise. Du har plenty av tid til å teste de endringene du gjør nå. Men bruk tida, og test det! Det er mitt tips.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
28/05/2018 12:16
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Enig i det med hansker. Jeg bruker ikke hansker på tur/trening hvis det ikke er for varmen sin del, men på ritt bruker jeg alltid korte (eller lange) hansker. Om du kjører aldri så fornuftig og forsiktig, så er det ikke til å stikke under en stol at faren for velt er vesentlig høyere i et ritt der du har mange syklister rundt deg.
|
|
|
28/05/2018 12:37
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Noe annet enn kort-kort på lørdag er skivebom. Kjør store flasker (2x0,75l) og påfyll i Norheimsund. Tror 95% av puljene stopper her (dessverre), sånn er det blitt... Om du får "renneræv" av sportsdrikk og gels så ville jeg kjørt i meg 3x imodium etter morgen-dobesøket, da utsetter du problemet til søndag. Viktig med rask energi underveis. Imodium er helt suverent, kun litt kleint å kjøpe over kasse. Lykke til på B-V! Du får oppdatere innlegget her i etterkant med dine erfaringer 
|
|
|
28/05/2018 13:14
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Støtter Imodium, legger til rumpekrem og at du ikke monterer (eller bytter) noe greier på sykkelen (eller på rytteren) i siste liten du ikke har testet ut. Lykke til ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
28/05/2018 14:01
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Et par av tingene du nevner du har gjort/skal gjøre er klart på don't-lista. Først og fremst bytte av kjede og kassett og det å starte et ganske så langt ritt med ny sykkelbukse. (bib betyr smekke i min bok, men)
At du har byttet både kjede og kassett er et godt skritt på vei, men det kan også hende at krankdrevene er såpass slitt at de ikke vil passe med nytt kjede. Du rekker å teste dette før lørdag.
Selv den beste sykkelbuksa kan være noe ubehagelig den første turen. Og en ikke så god sykkelbukse kan se veldig bra ut på papiret, men være dårlig for deg. I tillegg vil en sykkelbukse som føles god i 2-3 timer i bedagelig tempo bli vond og fæl i rittfart i 5 timer.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
28/05/2018 15:18
|
Naustdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjede, kassett og justering har vært gjennom en tur på 110km, og det gikk helt fint. Så ferskt er ikke byttet. Styretapen har godt vel 200, og sitter, om enn noe stygt. Pluggene har lyst å falle ut, men har ikke klart det ennå. #amatør
Hansker er notert.
Sykkelbuksen hadde jeg store planer om å få testet før BV, men vi får se hva vi rekker. Det jeg har fra før er uansett utslitt og forferdelig, så ny må bare fungere. Har akkurat ringt Bikeshop, det ene produktet hadde feil antall i lagersystemet, så hele ordren hadde blitt hengende. Skulle ønske de automatisk kontaktet kunden i sånne tilfeller, men han fjernet det fra ordren og mente jeg skulle ha resten i god tid før helgen. Greit ordnet.
Takk for alle tips.
Redigert av Naustdal; 28/05/2018 15:20.
Mvh. Naustdal
|
|
|
28/05/2018 19:44
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Bergen - Voss er jo egentlig ikke spesielt langt. Så lenge du husker å drikke nok og kanskje spise litt kommer du jo fram. Og gjør du "rare" ting i feltet får du raskt tydelig beskjed fra bergenserne  Gi gass!
|
|
|
[Re: sun flyer]
29/05/2018 04:14
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
B-V er et turritt i fantastiske omgivelser, senk skuldrene og kos deg på turen. Som siste taler sier, du kommer deg lett til Voss om du bare spiser og drikker litt mens du nyter utsikten. Og til helgen er det så kort kort som du tør;-) Dette rittet er bare utfordrende hvis du skal sykle over evne hele veien, jeg har gjort det i 8 år, men nå blir det evt krusing &kos om jeg stiller.
|
|
|
29/05/2018 05:25
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Hvordan er det å opprettholde farta i BV når man tenker på høydemeterene osv? Jeg er påmeldt 32/33-gruppa men lurer nå på om jeg har vært litt defensiv i tankegangen. Målet er å komme til Voss asap.
|
|
|
[Re: pharynx]
29/05/2018 06:25
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Defensivt oppover er fasiten for 32-33 og 34-35, de gruppene som har full kontroll og holder farten høy i Hardanger for å komme fresh under fem timer med alle mann kjører mye roligere opp Trengereid, Kvamskogen og til og med Øystese enn du tror på forhånd. Holder du deg i skinnet og ikke sprenger feltet i bakkene kommer du til å dra nytte av lokomotivene de to siste timene.
|
|
|
[Re: hinault]
29/05/2018 06:38
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
De fleste småaktive syklister kan fint kjøre i pulje 1 eller 2. En blir evt kjørt av en frontgruppe i gullfjellet (jeg blir hvertfall det..) men så danner det seg stort sett greie grupper der ifra. Alltid noen å sykle med:-)
|
|
|
29/05/2018 07:41
|
Callemacody
Entusiast
|
Entusiast
Har kjørt B-V en del ganger både i pulje 1-2-3 etc.
Min erfaring er at gruppe 1 er mye tøffere enn gruppe 2, den største forskjellen er klart motbakkene. Man kan alltid finne seg en ny pulje etter de lange bakkene, men det er litt mer "risky". Fordelen i pulje 1 er at det sitter masse sterke og sykkelvante folk som fungerer godt og er villig til å arbeide. Gruppe 2 (og helt ned til man kommer til bedrifts og klubblagene) har flere "gratispassasjerer" som ikke vil/kan bidra.
@pharynx, er man stor gruppe går det fortere enn du tror, jeg ville heller risket å falle av en bedre gruppe enn å safe med en dårligere, det eneste er at du ønsker å ha en gruppe som inneholder folk som vil jobbe sammen for god tid, det er litt bingo.
|
|
|
29/05/2018 08:22
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Når dere snakker om gruppe 1-2-3, er det fra topp og ned dere tenker?  Jeg er uansett påmeldt 32/33kmh, da kan jeg kanskje ikke endre? Har sykla 180km solo på 6:30 med 3500 hm, 90km solo på 2:30 (800 hm) og lurer fælt på hvordan jeg skal gå frem. Har også laga en profil-lapp som jeg skal ha på styret, med fire bakker som kan være utslagsgivende: 39 km Gullbotn 3 km @ 7.3% 62 km Kvamskogen 5 km @ 5% 115 km Ålvikbakken 2.5 km @ 3.5% 146 km Skjervet 3.3 km @ 6%
|
|
|
29/05/2018 08:27
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Erfaringsmessig er det litt "kaos" på vei fra Nestun til Arna, med mye mylder (og uerfarne), så etter Trengereid (40km) sprer det seg utover. Hilsen en som aldri har nådd målet og sakket akterut etter Nordheimsund 
// Too many roads, too little time
|
|
|
29/05/2018 08:29
|
Callemacody
Entusiast
|
Entusiast
Om du har syklet 90 km solo på 2:30 (snitt 36) så vil jeg egentlig si du hører hjemme i gruppe 1 (og ja da mener jeg raskeste).
Med tanke på bakkene er det ingen tvil om at de tre store (de du har foruten Ålvik) er de utslagsgivende. Selv om Ålvikbakken og Øystese-knekken kan være tunge, så er det sjeldent feltene brytes opp her.
Med tanke på om det er lov å skifte gruppe så tror jeg det skal være mulig å "snike seg med" i feil gruppe ved start, om noen stopper deg ville jeg bare snakket med dem. Tidtakingen går vel på netto-tid uansett.
|
|
|
29/05/2018 08:35
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Skjønner! 90km solo var riktignok på et triatlon på temposykkel, men da holdt jeg også igjen pga halvmaraton etterpå samt noe sliten etter badingen i forkant. Skal tenke på det dere skriver, takk for inputs!
|
|
|
29/05/2018 19:22
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Da fikk jeg lyst til være med... Melder meg på i 34-35 og ser om det holder.
|
|
|
29/05/2018 22:08
|
andhau
Fersking
|
Fersking
Topicen åpner for dos and donts også for andre ritt. Noen med innspil til de som snart skal kjøre lhmr - Oslo for første gang?
|
|
|
30/05/2018 06:37
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Pulje 1 blir splittet tidlig, og litt tilfeldig hvor stor gruppe man ender med. Pulje 2, 3 og 4 kjører samlet utenom dem som faller av. Man har nok av overambisiøse gubber som ikke er med i rullen én meter. Meld deg på i en gruppe du kan bidra i, så blir det god stemning med gjengen foran. Da slipper du å bli en gratispassasjer som skal kjøres inn av andre til en tid han kan skryte av på jobben. Opp Skjervet i år er det egen tidtaking og resultatliste, om du kommer til Granvin med "for gode ben" er det en fin måte å få noe ut av det for din egen del. Lørdag blir helt nydelig, fantastisk vær på nydelige (les: hullete) Hardangerveger! Lykke til 
|
|
|
[Re: pharynx]
30/05/2018 06:49
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Har også laga en profil-lapp som jeg skal ha på styret, med fire bakker som kan være utslagsgivende:
39 km Gullbotn 3 km @ 7.3% 62 km Kvamskogen 5 km @ 5% 115 km Ålvikbakken 2.5 km @ 3.5% 146 km Skjervet 3.3 km @ 6% Kvamskogen er lenger. Klatringen starter i Tysse ved fjorden og toppen er ikke før etter Teigabergtunnelen (etter Eikedalen). Det er 460 høydemeter fordelt på ca. 14 km. En del flate partier underveis.
|
|
|
[Re: andhau]
30/05/2018 09:38
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Topicen åpner for dos and donts også for andre ritt. Noen med innspil til de som snart skal kjøre lhmr - Oslo for første gang? På første del til Biri er det veldig lett å svi av for mange fyrstikker. Bruk mat- og drikkestasjonene. Det kommer alltid en gruppe opp bakfra. Pass deg for kjeglene på Østre Aker vei.
|
|
|
30/05/2018 19:50
|
Naustdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Statusrapport etter en meget kort prøvetur. Sykkelbuksen passer helt nydelig, og er bedre enn noe annet jeg har hatt på meg. Nå fikk jeg bare mulighet til å teste i en halvtime, og så fort kommer jeg meg ikke til Voss, men jeg har troen på at dette går fint. Det føltes nesten litt juks å ha den på, på en eller annen måte.
Nå er det bare å hydrere som et uvær de neste dagene. Stilpolitiet liker jo ikke store flasker, og jeg er litt forfengelig (og trenger generelt lite væske), hvor dum er jeg som i det hele tatt tenker tanken?
Litt på sidelinjen. Hva sier stilpolitiet om å ikke dra glidelåsen på trøyen helt opp? Er det greit å late som man er Cipollini, eller er det Kong Curling som gjelder?
Mvh. Naustdal
|
|
|
30/05/2018 20:06
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
0,75-flasker må være innenfor på 165km-ritt i en insane vår-varme. Hvis du ikke er helt pygmé så ser de ikke SÅ store ut på rammen. I min bok kan trøyen gjerne åpnes opp i klatringene, ingen dårlig stil det! Over toppen lener du deg tilbake, smiler til sidemenn og drar den opp, hvis det er lov å si! Gleder meg til lørdag! Blir sosialt og rullekjøring her i 4:45-pulje. Eneste mål er å rekke et utdrikningslag i Bergen kl 14:30 
|
|
|
31/05/2018 00:10
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Nå er det bare å hydrere som et uvær de neste dagene. Stilpolitiet liker jo ikke store flasker, og jeg er litt forfengelig (og trenger generelt lite væske), hvor dum er jeg som i det hele tatt tenker tanken?
Litt på sidelinjen. Hva sier stilpolitiet om å ikke dra glidelåsen på trøyen helt opp? Er det greit å late som man er Cipollini, eller er det Kong Curling som gjelder?
Siden jeg ikke konkurrerer i sykling, men generelt bryr meg "litt" om hva stilpolitiet synes, ville jeg (personlig) tenkt følgende i din situasjon: Den delen av stilpolitiet som sykler saktere enn deg, har ingen rett til å kritisere deg! Eller sagt på en annen måte, de som sykler saktere enn deg, kan du gi en lang f*** i, for de er ikke verdige. Så enkelt er det i mine øyne, uavhengig av idrett. Utover det får du velge hvor mye resultat du er villig til å gi opp, for å tilfredsstille den delen av stilpolitiet som fortsatt har retten til å mene noe om stilen din. Men husk at jo mer resultat du er villig til å ofre for stilens skyld, jo "større del" av stilpolitiet vil kunne slå deg, og slik sett ha en mening du (kanskje) trenger å bry deg om. Hadde du teoretisk sett vunnet, ville det ikke eksistert noe stilpoliti til å kritisere deg, for du hadde "skapt" stilen de andre på sikt ville adoptert
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
31/05/2018 06:34
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
... Den delen av stilpolitiet som sykler saktere enn deg, har ingen rett til å kritisere deg! Eller sagt på en annen måte, de som sykler saktere enn deg, kan du gi en lang f*** i, for de er ikke verdige. Så enkelt er det i mine øyne, uavhengig av idrett. Dette var en rar regel. Så det betyr at INGEN er verdige til kritisere stilen til Froome? Og snart så spinner alle oppover bakken med hodet på skakke, albuene ut og blikket festet på stemmet? Nei, dette var rare greier syntes jeg.
|
|
|
[Re: yolo]
31/05/2018 06:52
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[/quote] Dette var en rar regel. Så det betyr at INGEN er verdige til kritisere stilen til Froome? Og snart så spinner alle oppover bakken med hodet på skakke, albuene ut og blikket festet på stemmet? Nei, dette var rare greier syntes jeg. [/quote]
Stakkars Froome han gjør jo alt rett og har utstyr fra aller øverste hylle, det er effektivt men ser bare ikke ut. Mystiske vinkler i alle ledd. Mikel Landa med akkurat samme merker i fjor så bare så bra ut...
Jeg har store flasker på ritt og på Nordmarka i år hadde jeg i tillegg en i baklomma. 15 mil, antatt høy fart og strålende sommervær trumfet stilpolitiet lett. Men har du tenkt å ta det litt mer med ro (det skal være poenget i et tur ritt, du vet... flott natur, hyggelige folk osv) stopper du på matstasjoner, slår av en prat og fyller de mest jålete flaskene dine. God tur ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
31/05/2018 07:10
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Beste sitatet jeg har lest fra årest Giro: "You know, I can put up with a lot from cycling but a human X-ray who cycles like he shat himself and is trying to outpedal the stench is not one of those things" https://twitter.com/festinagirl/status/1000087454307807232
|
|
|
|
|