Lysten på en stisykkel har meldt seg igjen.
Nå har jeg for så vidt aldri eid en "dedikert" stisykkel, men jeg ser likevel for meg ca. følgende:
27,5+ eller 29 hjul
ca. 130 mm vandring foran og bak
"moderne geometri"
Gjerne 1x11/12
Mitt erfaringsgrunnlag er svært tynt, men lånte en fuel ex 27,5+ i fjor sommer. Den ga meg en skikkelig godfølelse og det er noe sånt jeg er ute etter. Det som overrasket meg positivt med den var tryggheten den ga nedover samtidig som jeg opplevde den som relativt spenstig bortover/oppover.
Jeg er 186 cm høy og har tidligere funnet meg godt til rette på Trek 19,5, men holder også døra på gløtt for at 21,5 kan være mer riktig.
Sykkelen må kunne hentes i noenlunde avstand fra Oslo/Hønefoss eller kunne sendes og ikke koste mer enn ca. 25K.
Vurderer salg av en 2017 Specialized Camber Comp Carbon 29 med div oppgraderinger. Den er XL. Dette er samme framtriangelet som Stumpjumper, men med 120/120-demping. SWAT-rom i ramma som rommer slange, pumpe, verktøy etc. SWAT-multiverktøy i ramma.
Med kort stem og grove dekk er den svært habil som stisykkel, eller den kan kjøres med 140 gaffel og bli enda mer herje-vennlig. Eller den kan kjøres med lett hjulsett og takle enklere terreng, selv grusritt. Har kjørt den på Ultrabirken, Terrengsykkelrittet, Offroad Valdres, Skjebergrittet.
- Command Post intern senkepinne, 120mm med girspak-type bryter
- Roval Traverse Fattie-hjul, 30mm innv bredde. DT Swiss nav. Slangeløse dekk, har litt div å velge mellom
- Byttet til kliss nye Shimano SLX bremser
- RCT3-damper i gaffelen
- Shimano trail pedaler
- 60mm eller 45mm stem
- 28 eller 30t klinge (1x11 SRAM GX)
Med Roval-hjula tenker jeg 25000, med originalhjul 21000.
https://www.specialized.com/us/en/camber-comp-carbon-29/p/115256 Sykkelen er velholdt og servet hos sykkelstasjonen (specialized-butikk). Noen få bruksmerker, men fremstår svært pen. Ramma har beskyttelsestape på utsatte steder.