Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger?

Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? #2486199 27/05/2018 11:17
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei!
Hadde årets først tur til Drammen i går for å sykle i heisanlegget. Nytt av året der er at det er påbudt med helhjelm. Det koster 100 spenn å låne. Relativt billig og en nødvendig forsikring. Men det er ikke digg å leie hjelmer som alle andre har svettet i. Så derfor har jeg tenkt å kjøpe egen dedikert helhjelm til de dagene hvor jeg drar i heisanlegg. Kan forøvrig anbefale det på det sterkeste til alle å bruke helhjelm. Vi var litt skeptiske da hun sa at det var påbudt. Men etter et heftig tryn som endte med kassert helhjelm og et besøk på legevakta litt utpå dagen så er vi sjeleglade for at hun i kassen pushet helhjelmer på oss. Det gikk nettopp særlig hardt ut over kjevepartiet på hjelmen så jeg vil egentlig ikke tenke på hva utfallet hadde vært uten helhjelm.

Uansett, det gikk bra med alle involverte, og jeg vil som sagt ha egen helhjelm. Jeg måtte prøve alle hjelmen de hadde i Drammen før jeg fant en som passet. Bruker M/L i Poc sti-hjelm, men selv ikke XXL helhjelm fra Poc ville på hodet. Så det er klart at hjelmer ikke designes rundt samme "lest" (hode). Fant til slutt en fra Bell som satt som et skudd i størrelse medium av alle ting, men fant ikke noe modellnavn på hjelmen.

Er det noe sted i Oslo eller relativ kjørbar nærhet hvor man kan prøve et greit utvalg av helhjelmer?

Og i og med at jeg er helt ny med helhjelmer, er det noe spesielt man bør tenke på før man kjøper?
F.eks max vekt som er akseptabel på hodet, mengde lufting, straming i nakken, feste for googles etc.

Re: Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? [Re: Flo] #2486213 27/05/2018 12:59
chili Offline
Ivrig
Ivrig
De har noen varianter på Spinn Majorstua, JBS ute på Bekkestua, og Star Motor i Lier.
Passform er så klart viktig, men også vekt. Med litt kjøring blir man fort litt vræka i nakken om hjelmen er tung.
Om du bruker goggles, sørg for å ha på de når du prøver hjelmen. Kan fort bli litt trangt noen ganger, da får du brillene trøkt ned over nesa

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? [Re: Flo] #2486231 27/05/2018 15:24
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Flo
Bruker M/L i Poc sti-hjelm, men selv ikke XXL helhjelm fra Poc ville på hodet.

Dette høres rart ut. Tok du den på riktig vei?

Re: Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? [Re: Flo] #2486242 27/05/2018 16:38
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Skal nok godt gjøres å sette en helhjelm feil vei ned på hodet uten å merke det ja. Men det skal sies at størrelsene var skrevet på hjelmene med tusj, så jeg kan ikke garantere at ikke noen har skrevet feil størrelse.

Fant forøvrig ut at det var en Bell Sanction hjelm jeg lånte der borte. Ser på hjemmesidene til Bell at dette ikke er en downhill hjelm, men heller anbefalt til park, bmx og enduro. Den veier bare 850 gram, noe jeg antar er ganske lett og sikkert en av grunnen til at jeg likte den så godt. Ser den er ganske rimelig også så jeg vurderer å kjøpe denne hjelmen. Noen som har god nok peiling på hjelmer som eventuelt kan fraråde denne hjelmen til heisbasert sykling? Regner med at alle helhjelmer uansett er mye bedre enn en enkel stihjelm?

Re: Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? [Re: Flo] #2486665 28/05/2018 23:20
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Spinn Majorstua har Bell helhjelm.

Forresten bra de har gjort det påbudt med helhjelm. Hadde et ganske sykt krasj siste åpningsdagen der i fjor. Selv med hjelm fikk jeg en hjernerystelse som jeg fortsatt sliter med. Uten hjelm hadde jeg neppe vært her i dag.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? [Re: Flo] #2486836 29/05/2018 10:22
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Var innom Sportslageret i går og prøvde noen hjelmer fra Poc. Det var garantert skrevet feil på hjelmene jeg prøvde i Drammen. XXL passet fint. Kanskje til og med litt stor. Men størrelsen under var alt for trang i panna. Er det vanlig at helhjelmer utvider seg noe? Er jo ganske my padding inn der, vil dette kunne komprimeres noe etter første gangs bruk?

Re: Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? [Re: Flo] #2486842 29/05/2018 10:26
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Ingen hodeformer er like. Så om den hjelmen ikke passer deg, så kan du prøve et annet merke.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? [Re: Flo] #2487169 30/05/2018 10:56
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Poc passer ikke overhode / over hodet på meg.

Troy Lee D3 er mest komfortable helhjelmen jeg har kommet over for min hodeform - sitter som støpt! I disse kan man også montere inn feks Koss PortaPro elementer, for de som liker å ha litt musikk tel ærbe.

Re: Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? [Re: Flo] #2487862 01/06/2018 17:07
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Dro ut til star motor i Lier i dag for å prøve hjelmer. Det endte på en skikkelig downhill sak. Fox Rampage Pro Carbon. Hadde halv pris på fjorårets modeller. Den satte som et skudd på hodet. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en Fox Proframe, men likte ikke hvordan den satt på hodet. Den passet fint, men kontaktpunktene mot hodet føltes ikke bra ut. Fox Rampage kommer til å bli brukt som dedikert nedoverhjelm i heisanlegg, så skal jeg finne meg en hjelm med avtagbar kjeve til grove toppturer hvor jeg tråkker opp selv.

Re: Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? [Re: Flo] #2487885 01/06/2018 21:58
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
På grove toppturer har du hjelmen hengende på sekken mens du bærer/dytter sykkel opp. Det er ikke på slike turer du trenger hjelm med avtakbar hakebeskytter.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Helhjelm i Oslo + generelle anbefalinger? [Re: Flo] #2487889 01/06/2018 22:21
Moldestad Offline
Medlem
Medlem
Godt du fikk handla deg hjelm !

Eg bruker Bell Super DH, avtagbar kjeveparti, men også sertifisert for downhill, nytt av året på denne hjelmen er "hjelm i hjelm", ett nytt mips system.
Bruker hjelmen primert for stisykling uten kjeveparti, men utrolig kjekt å ha med bakpå sekken om man planlegger noen grove nedoverfarter på turen eller stikker i park/shuttlekjøring ICON_SMILE

Moderator  support