Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel....

Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... #2485987 25/05/2018 20:53
S
Sutrekoppen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hjelpes, som mangeårig stisyklist har jeg begynt å føle på trangen til sykkel å bruke på asfalt og littegranne grus

Egentlig tenkte jeg mest på asfalt, men da jeg spurte en meget erfaren landeveissyklist om råd dukket det opp begreper totalt ukjent for meg. CX, eventyrsykkel, gravelbike, comfortracer, you name it... Her var det sykler som kunne dekke de fleste behov

Helt konkret ønsker jeg å bruke sykkelen til
-Turer på våren før stisesongen slår til
-En og annen sykle til jobben Nittedal-Lysaker. Litt komplisert da den grommeste løypa (i mine øyne) går over Movatn og slik sett på noe grus
-Lengere asfalt turer paralelt med at familieflokken transporteres med bil for å lure inn litt trening

Så, jeg tenkte i utgangspunktet en fullblods landeveissykkel. Men skjønner at det er andre valg der ute

Helt konkret fikk jeg tips om denne sykkelen på xxl.
Scott Gravel Speed Disc MD 18
Noen meninger om den?

Eller har jeg inntrykk av at mange snakker varmt om Canyon Endurace sykkelen. Det blir jo selvsagt noe annet, men vil det feks funke over litt røft terrent som Movan ned mot Maridalen. Det er altså grusveg til dels litt grov, men ikke lange strekket

Jeg sitter vel i bunn og grunn med en følelse av at jeg trenger en allsidig sykkel. Derav noe i retningen av disse eventyrsyklene, men er samtidig redd for noe som føles tregt og ikke gir helt godfølelsen på asfalt

Hjelp mottas med takk ICON_SMILE

Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: Sutrekoppen] #2485989 25/05/2018 21:03
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Var på tur med to karer på hver sine Canyon Endurance SL tidligerere i uka, der vi blant annet syklet langs Movatn fra Nittedal ned mot Snippen. Både de og sykkelene overlevde, men helt optimalt er det nok ikke. Har selv en CX med 40 mm dekk og synes det strekket der er røft nok.

Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: Sutrekoppen] #2486011 25/05/2018 22:51
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Enig med siste taler, opptil 40mm egner seg best for mer hardpakket grusvei, blir det sporete eller grovt blir det fort nervøst eller tregt.
Det aktuelle strekket var ok på 40mm i fjor, men i år har det vært såpass mye vinterslitasje+påfyll av grov stein ifm. hogstmaskin at det er kjipt å sykle på noe annet enn terrengsykkel.

Men omtrent alle andre grusveier i marka er egnet ICON_SMILE

Create the problem and sell the solution
Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: Sutrekoppen] #2486034 26/05/2018 08:35
S
Sutrekoppen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg antar valget mellom feks endurace og en mer typisk grussykkel går på avveining av hvor mye man tenker sykle på grovere grusveg? Dvs endurace går på grei grusveg?

Men hva tenker man om den scott sykkelen?

Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: Sutrekoppen] #2486040 26/05/2018 08:56
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Gitt beskrivelse av behovene dine, og beskrivelse av tilstand på ferdselsårene mellom Nittedal og Maridalen, så høres det ut som du helst skulle hatt to sykler. Det meste av behovene du nevner dekkes av en landeveissykkel. For ikke å få oppgraderingssyken bør du da se om du finner en som er moderne rigget, gjerne med klaring til minst 28 dekk både foran og bak, og med skivebrems. Dernest har du et ønske om å sykle til jobb, via de vanskelige partiene mellom Nittedal og Maridalen. Her vil en god passe lett 29´´hardtail gi deg en bra sykkelopplevelse og du har da samtidig et allsidig verktøy i marka. Med et lettrullende dekk ala thunder burt osv ruller det godt både på grus og på jobbpendling på asfalt.

Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: Sutrekoppen] #2486057 26/05/2018 10:55
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
En eventyrsykkel som Rondo Ruut, Canyon Grail, Votec VRX eller Gavia Terra vil passe fint for denne bruken, og da blir grusveiene i Marka om våren supre. Med 40 mm dekk så er også Movann-Nittedal ganske fint, med unntak av den jævla pukken de har fått på i år, men det er jo et forbigående problem.

Men til mye av bruken du lister er det jo opplagt en vanlig landeveissykkel som er fetest. Så ville tenkt litt på om det blir mer bruk av grusveier. Endurace med 35 mm vil kanskje være det glupeste kompromisset her. Dens største ulempe ift. syklene jeg listet er egentlig mest at den ikke har skjermfester og ikke klaring til gode piggdekk. Men den er for alle unntatt de som sykler ritt med gode resultater ganske så fullblods landeveissykkel.

Scotten du nevner lurer jeg på om bare er en CX-ramme med litt annet ustyr, det har iallfall Scott gjort før.

Redigert av anonym22; 26/05/2018 11:08.
Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: EspenS] #2486058 26/05/2018 10:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: EspenS
Her vil en god passe lett 29´´hardtail gi deg en bra sykkelopplevelse og du har da samtidig et allsidig verktøy i marka. Med et lettrullende dekk ala thunder burt osv ruller det godt både på grus og på jobbpendling på asfalt.

Allsidig verktøy ja, men ikke så mye mer. Hardtail med Thunder Burt er virkelig langt unna landeveissykkel til jobbpendling. Jeg har selv vekslet på begge deler.
Det er virkelig ikke egnet til «-Lengere asfalt turer paralelt med at familieflokken transporteres med bil for å lure inn litt trening.»

Redigert av anonym22; 26/05/2018 11:07.
Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: Sutrekoppen] #2486108 26/05/2018 17:26
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: anonymous22
Det er virkelig ikke egnet til «-Lengere asfalt turer paralelt med at familieflokken transporteres med bil for å lure inn litt trening.»

Det er riktig, og hvis du tar deg tid til å lese innlegget en gang til vil du se at jeg anbefaler landeveissykkel for dette behovet.

Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: Sutrekoppen] #2486112 26/05/2018 17:53
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Syklet Movann-Kjelsås i fjpr med 28mm på Endurace al og det gikk fint, men ikke like trygt som på terrengsykkel. Satt på 35mm G Ome Allround i år. Funker bra i Østmarka hvor grusen generelt er litt grovere enn Nordmarka.

Bruker sykkelen til og fra jobb, små og store turer med sykkelvogn og en grusrunde i Østmarka eller en avstikker på landevei i ny og ne. Som hverdagshest og supplement til stisyklingen er det mer enn nok sykkel.

Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: Sutrekoppen] #2486142 26/05/2018 20:59
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Interessant lesing. Har selv nå "gjort om" min Fuji CX fra "landeveissykkel" da jeg har kjøpt en Syapse til det bruket.
Fikk tips om Schwabe All Around 35-dekk. Tok første tur med den i dag.. Lillomarka-Hammern-Blankvann (trillet/bar)-Sørkedalen, hjem..(rolig tur etter lang og hard økt i går)... og det funka greit det. Noen steder med litt løs grus,, så tok det penere der en med TS.

Ønsket var å kvitte seg med en halvsliten TS som vel må bytte begge hjul snart.. og et par andre faktorer.... får teste ut Movann-biten hvordan det føles. Og bakken ned mot Movann fra Ørrfiske er jo heller ikke så jevn og fin....

Føler det blir blir litt herk med 3 sykler... og det blir jo dumt hvis man må luke vekk noen strekker fordi det blir for "røft"/ukomfortabelt

Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: Sutrekoppen] #2486174 27/05/2018 08:44
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Det er jo ikke verre enn å bare ta inn på asfalten ved Movatn, og så inn på grusen igjen i bunnen av Greveveien. Alternativt krysse vestover til Tømte i stedet for ned til Movatn, da har man grus helt til Brekke.
Ville ikke latt nåværende tilstand på et lite strekke grus avgjøre sykkelvalget.

Create the problem and sell the solution
Re: Hjelp, en stisyklist vil ha seg ny sykkel.... [Re: DuffMcShank] #2486254 27/05/2018 17:57
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: DuffMcShank
Det er jo ikke verre enn å bare ta inn på asfalten ved Movatn, og så inn på grusen igjen i bunnen av Greveveien. Alternativt krysse vestover til Tømte i stedet for ned til Movatn, da har man grus helt til Brekke.
Ville ikke latt nåværende tilstand på et lite strekke grus avgjøre sykkelvalget.

Selvsagt... er lommeekjent i marka og vet om utallige veier...

Men da må man planlegge litt mer.... ... ikke sykle der eller der for det er for kjipt.. (selv om det ikke er lange strekkene)

Same same..... satser på at det blir kanonbra.

(Beholder TS en stund til og ser om jeg gidder å bruke mer penger på den).. for der er jo en del strekker jeg ønsker å kunne sykle uten å trille for mye... men blir vel mer sikker på CXen etter hvert, og kan vel oppgradere til litt bredere dekk også.

Redigert av 123nils; 27/05/2018 19:29.

Moderator  support, Valentino