Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken størrelse Disc Trucker?

Hvilken størrelse Disc Trucker? #2485729 25/05/2018 08:18
O
olaaaaa Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Har vært snust på en blandevei/gravel/sykkel-med-bukkestyre og ser at bikeshop har litt nice-price på Surly Disc Trucker. Bruksområde: rundtom i by, lysløype, avogtil sykkelvogn, sjeldent bikepacking eller mange lange turer.

Men - jeg klarer ikke helt bli klok på hvilken ramme jeg skal ha.

Er 189 på strømpelesten og relativt normal fordeling mellom ben og rygg/armer. Har litt positiv apeindex.

Den eneste sykkelen jeg har å sammenlikne med per i dag er en Kona UTE - altså ikke helt samme stil.

Jeg målte jeg min standover height/inseam til 89cm.

Kona'en har en effektiv toptube-lengde på 612mm. Der har jeg en komfortabel og relativt oppreist stilling. (stack 595, reach 441)

Disc Trucker i størrelse 60 har SO 847, ETTL: 594, Stack: 623 Reach; 403

Det må da bli sånn ca riktig størrelse? Bukkestyre får meg jo lengre frem i forhold til comfort-styret på UTE'n, samt at jeg ikke vil få ramma helt oppi taska om jeg slenger på noen større/høyere dekk.

Re: Hvilken størrelse Disc Trucker? [Re: olaaaaa] #2485758 25/05/2018 09:11
O
olaaaaa Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Og hvordan vil en disc trucker være i forhold til f.eks en genesis croix de fer 10/20 ? http://friksjon-sykkel.no/sykler-fra-saracen-og-genesis/236-genesis-croix-de-fer-20.html

Re: Hvilken størrelse Disc Trucker? [Re: olaaaaa] #2486230 27/05/2018 15:15
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg er 190 med normalt lange bein i forhold til overkropp og jeg skal ve kanskje egentlig ha en 58cm. Jeg valgte en 60cm da jeg ikke fikk tak i 58. Med stemlengde på 10cm og 20cm fra toppen av setepinneklemma til toppen av setet sitter jeg bra.

Jeg har beholdt setepinneklemma. Ellers er alle deler byttet ut.

Rørsettet er ganske beefy og jeg på over 100 kilo føler at sykkelen er både stiv og behagelig. En kamerat på 80 kilo mener at sykkelen er markant stivere enn Straggler som han hadde tidligere.

Surlyen er nok en mer solid/holdbar/enklere langtursykkel enn Genesis. Vekten er betydelig lavere på Genesis.

Re: Hvilken størrelse Disc Trucker? [Re: olaaaaa] #2486594 28/05/2018 18:45
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Ville mye heller gått for en Croix de Fer til ditt bruk enn en LHT/Disk Trucker. Trucker-familien er bra tursykler og er utviklet for å være holdbare og stabile tungt lesset ned med baggasje på turer der du gjerne er langt unna nærmeste verksted. Dette går selvfølgelig på bekostning av vekt og smidighet.

Det finnes jo folk som trives godt på en Trucker i alle slags forhold og jeg har sett bilder av Truckere brukt som både grussykler og landeveissykler. Samboeren min er godt fornøyd med sin (men, den er bare blitt brukt på turer med last), men til hverdags fremstår Croix de Fer eller andre grus-/eventyrsykler som et lettere, smidigere og morsommere alternativ. Selv har jeg en Surly Cross-Check, som er den lettere og smidigere CX-broren til Trucker. Den er tung nok som den er, og selv om jeg har det gøy på den ville jeg lett byttet den ut mot noe lettere og mer moderne om jeg kunne.

Mener forresten å huske at det er en CdF som har verdensrekorden i raskeste sykkeltur verden rundt, så den er antageligvis ikke helt dum til ordentlige turer den heller.

Redigert av arekey; 28/05/2018 18:48.
Re: Hvilken størrelse Disc Trucker? [Re: olaaaaa] #2487599 31/05/2018 20:12
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Cdf gir nok litt lettere og snerten følelse på turer uten lass enn disc trucker'n. Ska du primært ha med mye er nok truckern et vel så godt valg. Jeg har lessa ned min cdf 30 med cærb gaffel med mye vekt på lange turer og den stortrives med det den og. Min går mye med henger og unger til barnehagen, noe som er helt uproblematisk. 700x40 er absolutt største dekk som går i ramma på denne, men det er helt klart nok til alt du vil bruke en sånn sykkel til. 35mm med skjermer vinterstid. Jeg er 193 og har 60 cdf med 100mm stem, og det er passe. Svært komfortabel sykkel. Tipper 58 til deg.

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå