Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Mange spørsmål om DM-krank

Re: Mange spørsmål om DM-krank [Re: Arne_And] #2487449 31/05/2018 10:54
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Shimano (M8000 o.l.) 1x har visst også problem med kjedelinjen; Der passer standard krank best på boost og er litt for vid på ikke-boost:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2411690
Det står link til en fin oppsummering nederst.Jeg regner med at Race Face har gjort det enkelt for seg selv med kun en type DM drev. Litt rart dog at det er omtrent boost kjedelinje.

Bra du kom i mål Arne. Lykke til. Da er det lett å bygge om til Eagle GX, eventuelt Eagle NX (med 11-50?) når det kommer om ikke lenge ICON_TONGUE

Karbonbasert livsform.
Re: Mange spørsmål om DM-krank [Re: Arne_And] #2487465 31/05/2018 11:35
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, RF kranker hadde jo på vanlige sykler en dårlig kjedelinje, den gangen "normen" var 49 mm og de hadde 51 mm, men RF hadde en form for flaks da boost standard kom og så ble de plutselig smalere. Nå er det shimano som har den bredeste boost kjedelinjen med nesten 53 mm (eller var det 54 mm?).
Jeg fikk til å bruke en vanlig shimano krank på boost sykkel, men måtte da legge på en syltynn spacer ekstra bak kranklageret på drivsiden. Og 30 tenner er absolutte max. Og jeg hadde vel ikke de 3 mm klaring mot kjedestaget som f eks woolftooth anbefaler. Det kan jo bli dyrt om man på en eller annen måte klarer å kjøre et ståldrev inn i et alu eller karbon kjedestag.

Woolftooth (og OneUp) har en veldig god gjennomgang av kjedelinjer for 1x oppsett. Og som med alt finnes det jo ikke en fasit. For meg som ligger og stamper mye i letteste gir blir det fornuftig å få en kjedelinje på under 50 mm, men bruker man hele kassetten og de minste mye så er sikkert 53 mm fornuftig.

Re: Mange spørsmål om DM-krank [Re: Arne_And] #2506512 31/08/2018 10:22
Oeyvind Offline
Ringrev
Ringrev
Hei! Jeg har noen spørsmål angående krank anno 2018, håper det er greit at jeg tar opp igjen denne tråden fremfor å starte ny.

Tiden er kommet for å skifte drivverk på min Canyon Spectral 2017. Jeg ser at det har skjedd ting på krank-fronten siden sist jeg mekket på min gamle sykkel. Det er litt forvirrende for meg.

Jeg har følgende krank: Race Face Turbine DM
...med følgende kranklager: SRAM GXP Pressfit

Jeg skal kjøpe nytt drev, men sliter litt med å vite hvilket som vil passe. Jeg ser "Cinch" brukt som uttrykk rundt omkring vedrørende Race Face kranker, men det virker som dette har med kranlageret å gjøre, og ikke selve kranken? Betyr det at Cinch-drev ikke vil funke å montere på mitt oppsett? I så fall, hva er det for et drev jeg skal ha? Jeg regner med at det er direct mount.

Og; trenger jeg å gå til innkjøp av noen nye verktøy for å skifte drevet? Jeg har hittil kun forholdt meg til det klassiske verktøyet fra Park Tool hvor den ene enden brukes til å skru ut den lille plastskruen og den andre enden legges rundt kranklageret og skrur det ut (dårlig forklart, men kanskje dere skjønner hva jeg mener)

Så altså; hvilket drev skal jeg ha og hva trenger jeg for å skifte det?

Tusen takk for svar! ICON_SMILE

Re: Mange spørsmål om DM-krank [Re: Arne_And] #2506533 31/08/2018 11:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Cinch har med drevet å gjøre. Cinch-drev passer alle RF-kranker med direktemonteringsmuligheter (Aeffect, Turbine DM, NEXT SL, NEXT R, SIXC, Atlas, NEXT SL G4)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Mange spørsmål om DM-krank [Re: baronKanon] #2506546 31/08/2018 11:32
Oeyvind Offline
Ringrev
Ringrev
Tusen takk for oppklarende svar! ICON_SMILE

Re: Mange spørsmål om DM-krank [Re: Arne_And] #2506547 31/08/2018 11:35
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Drevet på Cinch fjernes vel bare med vanlig kassettavdragerverktøy? Når du har fått av kranken that is...

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Mange spørsmål om DM-krank [Re: H.Iversen] #2506549 31/08/2018 11:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: H.Iversen
Drevet på Cinch fjernes vel bare med vanlig kassettavdragerverktøy? Når du har fått av kranken that is...
Det funker svært dårlig, siden det verktøyet er tynnere enn akslingen.

Bruk et gammeldags krankverktøy for innvendig lager/Isis, så får du bytta. Har du holdt på noen år, har du sikkert det. Jeg har ett fra firkantlagrenes tid.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support