Hei hå,
Blir mye spørsmål fra meg her nå, men sånn er det vel når man driver med nye ting.
Min gruskverner er nå endelig satt opp, justert og lettere modifisert (setet som fulgte med så ut som et torturinstrument...) og klar til bruk.
Jeg er helt noob på skivebremser: hva skal man tenke på/passe på i den forbindelse?
Ved hjelp av Youtube klarte jeg faktisk å sentrere forbremsen, men andre ting?
Hvor ofte skifter man klosser? "Bleed"? osv osv!
Hei! I utgangspunktet så er hydrauliske skivebremser "vedlikeholdsfritt". Klossene slites som de på felgbrems, og regn, søle, støv osv vil gjøre at de slites fortere. Du skal kunne se et merke, enn opphøyning eller lignende på klossene som viser når de bør byttes. (Altså, når du har kommet til et visst punkt inn på klossen.) Så lenge systemet er tett, og ikke svetter olje eller ånder luft trenger du ikke lufte bremsene. Du merker fort om de blir slappe, mye dødgang osv - da er det på tide å lufte de.
Et lurt tips dersom bremsene begynner å hyle etter f.eks. å ha hatt sykkelen ute i ruskete vær, kan være å ta av klossene, og slipe de med et veldig fint sandpapir. Hyppig rens av skiver og klosser, sørger også for lengre holdbarhet.