Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Topptursko - Innsnevring av søk

Topptursko - Innsnevring av søk #2484809 22/05/2018 07:08
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg vet sesongen er på hell, og jeg vet at det eneste som gjelder for å finne de riktige skoene er å prøve, prøve, prøve og atter prøve. Men å prøve flere titalls forskjellige modeller går bare ikke, så jeg trenger hjelp til å snevre inn søket så jeg står igjen med en håndterbar mengde sko som faktisk kan prøves. En del sko som selges rimelig nå, så håpet er å kunne finne et par som passer til en ok pris.

Jeg er helt fersk, og har bare et par turer med lånt utstyr (type tungt) i bagasjen. Kjøpte nettopp ski (EVI Allemannsretten med Dynafit Speed Radical binding), og trenger dermed "riktige" sko til et sånt oppsett. Jeg har forsåvidt klart å skille ut ytterpunktene, som Dynafit Beast og Dynafit Carbonio PG. Men i mellom disse er det mange merker og mange modeller.

Jeg vil ha relativt lette sko som er gode å gå med. Jeg kommer ikke til å hoppe ned klipper eller gjøre lignende sprell, og trenger ikke sko til den slags bruk.

Hvilke modeller fra f.eks. Dynafit, Scott, Salomon, etc. er det jeg må begynne å se på? Har normal fot, på grensen til smal, passer typisk veldig godt i Scarpa fjellsko og Sidi sykkelsko.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: Øyvind V] #2484813 22/05/2018 07:22
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel for sent å få prøvd noe i butikk nå? Eller har de fortsatt sko i butikken hos Skandinavisk? Uansett så har du jo ramset opp en masse bra sko, men for å gjøre det enda vanskeligere så må du vel legge til Atomic og Fischer. Jeg ser etter andre sko enn deg, nemlig sko som passer bred fot og høy rist. Da en Scarpa Maestrale alltid en kandidat.
Det er vel sånn at trenden går mot at de lager bredere sko nå enn tidligere. Da jeg kjøpte sko tidlig 2000 så måtte jeg ha størrelse 29 og kunne bare glemme mange merker som f. eks. dynafit. Nå får jeg på meg omtrent alt av sko i str 27,5/28.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: Øyvind V] #2484823 22/05/2018 08:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har smale føtter (strammer spenna på SIDI-skoene til max) og trives godt i mine fire år gamle Dynafit Mercury, men de lages jo ikke lengre og jeg vet ikke hvor representative de er for dagens modeller.

Er det utenfor rekkevidde å ta en tur til Oppdal ila sommeren og stikke innom VPG?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: erikskon] #2484825 22/05/2018 08:03
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det begynner vel å bli seint med tanke på prøving i butikk ja, men det kan jo tenkes at noen har noe stående lett tilgjengelig.

Jeg er også på tanken om å kjøpe brukt siden det er mine første sko og jeg kanskje ikke kommer til å treffe blink på første forsøk uansett. Slalåmskoene mine f.eks. kjentes ekstremt gode ut i butikken, men de er skikkelig ræv i bruk. Så selv om jeg kan prøve sko i butikk, tenker jeg at det er en betydelig risiko for at de ikke er 100 % når det kommer til bruk utendørs.

Da er det kanskje bedre å kjøpe et par rimelige, brukte sko og prøve dem på noen turer, heller enn å fleske til med de skoene som kjennes best ut i butikken.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: GeirK] #2484827 22/05/2018 08:05
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: GeirK
Er det utenfor rekkevidde å ta en tur til Oppdal ila sommeren og stikke innom VPG?

Er noen turer på Oppdal i løpet av året, så en tur innom VPG er absolutt ikke utenfor rekkevidde. Skal innom der ved neste anledning.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: Øyvind V] #2484847 22/05/2018 08:42
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, det er mildt sagt nervepirrende å kjøpe sko. Koster mye og det er vanskelig å vite om de blir komfortable på foten. Det er vel to veier å gå da:

1) Kjøpe et sted som VPG der de sikkert har utrolig god peiling og kan manipulere sko. Betal en del for dette.

2) Handle hos XXL og ha 100 dager på å teste skoa.

Jeg synes jo prinsipielt at alternativ 1) er det riktige, men ser ikke bort fra at jeg selv ender opp med alternativ 2 og et par atomic sko. Så prinsippfast er jeg altså.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: erikskon] #2484869 22/05/2018 09:17
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erikskon
...
Jeg synes jo prinsipielt at alternativ 1) er det riktige ...

Hvorfor det? Vi betaler jo sikkert i bøtter og spann for at XXL har denne "fornøyd-garantien", og de bruker den i markedsføringen sin for å ha et fortrinn ift andre, som f.eks. VPG.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: Øyvind V] #2484885 22/05/2018 10:12
Arne_And Offline
More than words
More than words
Alternativ 3: finne skoen pent brukt på finn, så kan du selge den med forhåpentligvis minimalt tap om den ikke passer.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: Arne_And] #2484909 22/05/2018 10:59
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Arne_And
Alternativ 3: finne skoen pent brukt på finn, så kan du selge den med forhåpentligvis minimalt tap om den ikke passer.

Det er egentlig min plan A nå... Følge med på Finn og se om det dukker opp noe til kurant pris, se om de funker når det kommer snø igjen, og evt. selge dem videre hvis det blir helt håpløst.

Men HVA skal man se etter? Når jeg leser beskrivelsen av sko er jo alle "den ultimate toppturstøvelen", eller "den råeste skoen å gå med, som også er råest å kjøre med", og så videre. Jeg skjønner at man ikke kan få i både pose og sekk, og at man på et eller annet bare MÅ gå for et kompromiss.

Gitt at skoa passer, er det sko type Speedfit som passer ski, binding og bruksområdet? Eller bør jeg gå for kraftigere modeller? Som sagt kommer jeg ikke til å gå de bratteste og mest utfordrende turene den første sesongen, så jeg trenger ikke verstingsko i hverken den ene eller andre retningen.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: Øyvind V] #2484913 22/05/2018 11:07
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du passer tlt6 ville jeg fulgt med på finn og slått til på et par i din størrelse når de dukker opp. Alternativt performance eller c-one modellen hvis du vil ha en stivere sko. Tlt6 kan også finnes som rest i div butikker til en billig penge.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: Paulus] #2484917 22/05/2018 11:20
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Se der ja, et konkret tips. Mange takk! TLT6 er notert på lista.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: Øyvind V] #2484969 22/05/2018 13:35
H
Hauløs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg har smale føtter, men litt mer nedoverrettede preferanser enn deg. Jeg landet på Tecnica Zero g-guide pro etter å ha forkastet Salomon S/lab mtn i siste runde. Begge disse støvlene finnes i mykere varianter med samme lestbredde.

Jeg fant ingen Dynafitstøvler som er i handelen nå som var smale nok for mine føtter.

Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: Hauløs] #2485665 24/05/2018 21:19
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
Jeg har smale lave føtter og nyere Dynafit passer ikke lenger. De har endret passform og lest og blitt alt for brede og har for mye volum. Jeg har TLT 6 fra 2014 og et par eldre Titan som passer utrolig bra (sitter som italienske skinnhansker :-) TLT 6 er forøvrig overraskende bra å kjøre med. Passer veldig fint til lette ski + bindinger.

Jeg kjøpte Atomic Hawx Ultra XTD i høst, de passer meg svært godt, like bra som de gamle Dynafit-ene.

Jeg vil derfor tro Atomic Backland kan være verdt å se etter. De er nokså smale og lette. Jeg ville definitivt begynt der hvis jeg skulle ha nye lette støvler.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Topptursko - Innsnevring av søk [Re: Øyvind V] #2485706 25/05/2018 07:30
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Dynafit Neo passer min fot med høy vrist. Grei allround-støvel.

Moderator  support