Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bremsekaliptere lekker (?)

Bremsekaliptere lekker (?) #2484032 17/05/2018 18:02
A
Arntet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Uten å være 100 prosent sikker så virker det som om det er en liten lekkasje i begge (!) bremsekaliptere på en gammel sykkel jeg har. Denne sykkelen luftet jeg bremsene på i fjor og fylte da naturlig nok på mer olje. Spørsmålet er om jeg kan ha brukt feil olje.. lekkasjen må være veldig liten siden det eneste jeg merker er at bremseskivene alltid er smurt inn med et belegg selv rett etter rengjøring. Selv om jeg trykker hardt på håndtakene renner det ikke noe synlig olje.
Er det noe vits i åpne bremsekaliptere eller er det bare å bytte dem? De er av typen Shimano m445.

Re: Bremsekaliptere lekker (?) [Re: Arntet] #2484100 18/05/2018 08:44
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Om du har fått bremseveske på klossene, så må både klossene og skiven rengjøres.

Enkleste er å bytte klossene, mens bremseskiven rengjøres med dertil egnet middel og pusses etterpå med fint smergelpapir eller stålull uten såpe.

Re: Bremsekaliptere lekker (?) [Re: Arntet] #2484292 18/05/2018 22:35
mrBruce Offline
Medlem
Medlem
Høres ut som den kaliperen lekker.

Tror det var m445 jeg byttet ut på bakbremsen min i fjor vår. Billige saker. Det kom ikke noe synlig olje hvis jeg klemte på bremsen, men det lakk allikevel. Bremsene skrek ustanselig, og tok dårlig. Såvidt antydning til væske på bremseskiva dersom jeg så riktig godt etter.
Det var vel etter 4-5 luftinger og det fremdeles tok dårlig/skrek, at jeg tok hintet.
Byttet til en hårfint bedre Deore brems, M615, (kaliper og hendel, ferdig luftet).
Bakbremsen ble 100% og lydløs igjen!

Mitt råd: bytt den ut. Gå gjerne for en hårfint dyrere modell. M615 ligner mer på de skikkelige bremsene fra Shimano, med bl.a. bedre luftesystem.

Bytt klossene. Vanskelig å få de skikkelig rene dersom de er fulle av bremsevæske.

- Øyvind.
Lapskaussykling i Østmarka. NOTS medlem
Re: Bremsekaliptere lekker (?) [Re: Arntet] #2484293 18/05/2018 22:51
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Klin umulig å få dem reine når de er fulle av bremsevæske.

Og ja - Deore eller SLX er fint - XT og XTR er etter min mening overprisa fjas - du kan jo bare endre logoen hvis du er flink, så ser det bedre ut for tyvene ICON_WINK

Moderator  support