Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bolig garanti Hjælp!

Bolig garanti Hjælp! #2483665 16/05/2018 07:17
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har flytta inn i nytt hus. Huset ble kjøpt med 5 års garanti av førstegangskjøper som aldri flytta inn.
Megler solgte huset inn til oss med bla denne garantien og jeg tar det for gitt at garantien følger huset og ikke førstegangskjøpere...stemmer det eller?
Har forstått det slik at det er to forskjellige lovverk på garanti avhengig av om det er kjøpt på prospekt eller kjøpt ferdigstilt. I dette tilfellet er det sistnevnte. Hva er typiske ting som kan tenkes å gå innunder en slik garanti. Har bla knirk i gulv ved trappa og dørstokker som er litt løse
Noen har nevnt at det er en ettårsbefaring som er viktig. Er det et år fra første gang solgt som gjelder eller vil det være et år fra når vi overtok som vil være naturlig all den tid det ikke har bodd noen der før vi nå altså har flyttet inn
Takker for alle innspill

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Bolig garanti Hjælp! [Re: sanouka] #2483751 16/05/2018 10:18
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg fant en informativ side her: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/bygge-bolig/feil-og-mangler/

Det fremstår som at man bør reklamere fortløpende på det man oppdager og ikke vente til 1-årsbefaringen. Det fremstår at det heller ikke er standard med 1-årsbefaring men noe man kan kreve.

Det kan være fornuftig i ditt tilfelle å melde seg inn i huseiernes landsforbund siden man kan få rådgivning gjennom de.

Redigert av bstein; 16/05/2018 10:19.
Re: Bolig garanti Hjælp! [Re: sanouka] #2483753 16/05/2018 10:20
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøper du ferdigstilt bolig gjelder Avhendingsloven, kjøper du på prospekt gjelder Bustadoppføringslova

Du har såvidt jeg ser 5 års reklamasjonsfrist, men du må sørge for å reklamere på feil og mangler "innen rimelig tid" etter at du oppdaget de.

Redigert av Radival; 16/05/2018 10:23.
Re: Bolig garanti Hjælp! [Re: sanouka] #2483790 16/05/2018 11:31
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takker takker
Hadde tenkt å være hyggelig med utbygger og ta alt på en gang på høsten og ikke ringe hver gang jeg finner noe som ikke må tas asap...der tok jeg feil gitt og utbygger kontaktes mandag neste uke.
Innmeldelse i HL er jo klart et godt tips
Takker igjen

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Bolig garanti Hjælp! [Re: sanouka] #2483795 16/05/2018 11:56
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi kjøpte nytt, og oppdaget raskt knirk og og småting. Informerte om dette raskt, men det tok omtrent to år før utbygger tok tak i det.
De sier de kommer, men har det aldri travelt med å ta tak i slikt :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bolig garanti Hjælp! [Re: sanouka] #2483844 16/05/2018 15:00
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har sett min andel prosjekter der "oppsamling" blir brukt som argument for at kravet er fremmet for seint senere. Selv om du skulle få rett ved en tvistesak senere så er det like greit å starte bombarderingen først som sist.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Bolig garanti Hjælp! [Re: Anders A-R] #2483897 16/05/2018 18:47
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Anders A-R
Jeg har sett min andel prosjekter der "oppsamling" blir brukt som argument for at kravet er fremmet for seint senere. Selv om du skulle få rett ved en tvistesak senere så er det like greit å starte bombarderingen først som sist.

Det er ingenting å hente på å være hensynsfull.

Re: Bolig garanti Hjælp! [Re: sanouka] #2484389 19/05/2018 19:50
S
Skjervesbu Offline
Medlem
Medlem
S
Man kan selge nybolig etter avhendingsloven hvis man har kommet så langt i byggingen at man har fått midlertidig brukstillatelse. Det er da ikke satt av noen garantisum som ved Bustadoppføringsloven (dette smutthullet endres nå http://www.nef.no/fagstoff/lovvedtak-krav-garanti-salg-nyoppfort-bolig-avhendingslova/). Dette er et triks utbyggerne har brukt da det å sette av 5%(?) av kjøpesummen er kapitalkrevende.

Man har imidlertid uansett 5 år forbrukerkjøpsloven og man kan tegne boligkjøperforsikring.

Kjøpte selv nytt på avhendingsloven for 3 år siden. Anbefaler sterkt å sette av noen hundre tusen allerede i budet som utbetales ifbm ett-årsbefaring.

Knirk har man veldig lite rettigheter på, men noen lykkes uansett med å få ut noen kroner på det. Uansett: vær saklig, ikke næg for mye på de minste filletingene og sørg for å prioritere større problemer. Hold en god oversikt over mangler som du oppdaterer og sende med hver gang du rapporterer nye feil.

Redigert av Skjervesbu; 19/05/2018 19:55.

Moderator  support