I løpet av vinteren har stikkakslingen rustet/korrodert fast i navet på forhjulet mitt, et DT Swiss 350 classic-nav for QR og centerlock.
Jeg har fått av endestykkene fra akslingen, og endekoppene fra navet, men nå er jeg stuck. Jeg tenkte det skulle gå an å banke ut den hule stålakselen (som stikkakslingen sitter fast i) sammen med lagrene, men jeg får dem ikke til å rikke seg. Noen tips? Eventuelt tips til et verksted i Oslo som kan løse dette til en OK pris?
Trenger litt hjelp til terminologien. Du sier QR og stikkaksel. Hva er stikkaksel? Er det selve "hovedakslingen" på en slik QR-løsning?
Du sier også at du har fått av endekoppene fra navet? Hva er det da akslingen henger i? Er ikke designen slik at indre dimater i både nav og lagre er langt høyere enn QR-akslingen? Og at det kun er endekoppene i navet som har en tilsvarende smal diameter som akslingen? Altså, at det kun er i endekoppene det skal være direkte kontakt mellom QR-akslingen og en nav-komponent?
Det er denne som har rustet fast i en hul aksel som går tvers gjennom navet, og denne hule akselen holdes på plass av de to kulelagrene. Endekoppene holder ikke noe fast, de bare skjermer mot støv og skitt, og bygger ut navnet så det får riktig bredde for å sitte fast i gaffelen.
Ok. Trodde kanskje designen var lik som på 240s nav'ene jeg kjører med QR. Der er akslingen og lagrene gjennom navet (bakhjulet) 12mm, og det eneste som reduserer diameter ned til 5mm for å passe med QR'en jeg bruker er endekoppene.
Men har du prøvd å sprute inn store mengder WD40, CRC556, Biltema X4, eller lignende og deretter (delvis) forsiktig dunke ut akslingen med en klubbe? Å sprute inn olje kan nok gjerne gjentas fler ganger med mellomrom i mellom, dersom det ikke lar seg rikke med (delvis) forsiktig "klubbing".
Lagrene kan du vel anta er gåene nå, så at du får olje i de, er vel din minste bekymring (antar jeg).
Den akslingen som stikkakslingen sitter inne i, er festet mellom to stk lager, en fra hver side. Skal du dunke ut den store akslingen, dunker du ut lagerne i navet. Bildet er av fornav, men det er samme prinsippet på baknav.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
Ja, jeg vet det, men jeg får ikke lagrene til å rikke seg. Finnes det noe triks? Pøse på med WD40 rundt lagrene? Som vviz sier er de nok klare for skrothaugen uansett.