|
Scott scale expert 900 vs Trek xcaliber 8
|
Scott scale expert 900 vs Trek xcaliber 8
14/05/2018 17:40
|
henkz
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei alle sammen! Kort fortalt: jeg flytta nylig til Lillehammer, skisesong var ferdig, og jeg har lyst til å opprettholde turer i fjell og mark. Absolutt ikke erfaren med terrengsykling - såvidt brukt en gammel hybridsykkel til turer rundt Ullevålseter. Har lyst til å bruke sykkelen til moro og trening samt prøve meg på Birken når den tid kommer.
Da jeg begynte å sjekke bruktmarkedet for sykkel ble jeg smått overveldet av mengden valg av deler og pris å sette seg inn i. Minner litt om å specce en ny PC - alt må researches for å få optimal pris/ytelse. Som sagt er dette en helt ny verden for meg. Jeg kom vel til slutt fram til at jeg ikke helt makter å sette meg ordentlig inn i første omgang og går heller for en ny sykkel jeg vet (forhåpentligvis) fungerer.
Spørsmålet er i tittelen - hvilken av disse syklene ville dere anbefalt som intro-sykkel til en nybegynner i gamet? Jeg prøvde begge to - begge kjennes utrolig moro å kjøre (sammenliknet med Hybrid McDrittsykkel, i alle fall). Prisen blir ca. det samme - Sport1 hadde vel et løpende tilbud på Scott til 11000 mens Trek lå på rundt 10000.
Jeg setter enorm pris på litt erfarne meninger her og er åpen for alle forslag.
|
|
|
Re: Scott scale expert 900 vs Trek xcaliber 8
[Re: henkz]
14/05/2018 19:18
|
Noolesd
Fersking
|
Fersking
Hei. Tror ikke du får noen svar som vil gjøre det enklere for deg dessverre. Har prøvd å lese litt i tråden her og har selv spør om råd i samme pris kategori. Svar man får er let i tråden, dette er blitt svart på hundrevis av ganger. Eller ingen svar. De liker også ha en masse info, som vekt, ambisjoner, legning, høyde, hår farge etc.
Men uansett syklene du nevner har jeg ikke sett på. Men vil helst kjøpe meg White xc290 pro/Ltd eller mogul 5. White ser jeg blir masse anbefalt også test vinner i 2017 Mogul 5 mener jeg har tattover for en Apex sykkel jeg så på for noen år tilbake som ble mye anbefalt. Og siste grunn er at xxl og gsport ligger typ 100meter fra jobben og gir 3års gratis service.
Håper du finner sykkel som du vil like. Jeg setter pris på svar så jeg kan selv se om jeg finner noe også.
|
|
|
14/05/2018 20:26
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Syklene du nevner er veldig likt utstyrt. Ville valgt Scott om den har tapered gaffel, kom ikke frem av spec jeg fant. Ellers, velg den du har mest lyst på. Begge er bra sykler til grus og lett sti, som jeg har inntrykk av at det er mye av i området ditt.
Ville heller valgt Scott el Trek fremfor husmerker fra XXL og GMAX da jeg tror merkesyklene funker bedre i skikkelig terreng.
|
|
|
14/05/2018 21:08
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Velkommen på forumet! Du har funnet frem til to meget anerkjente modeller, i betydning gode rammer som har høstet mye ros internasjonalt. Versjonene du ser på er også satt opp med fornuftige komponenter til prisen. Jeg er sikker på at du vil trives godt med begge. Selv har jeg kun erfaring med Scale, ikke X-Caliber, og kan anbefale den på det varmeste. Om du mellom turene følger med på forumet, deler erfaringer, legger ut spørsmål og ikke minst hjelper andre, vil du raskt bli kjent med både mekanikk, teknikk og kultur. Det er ikke så komplisert som det kan synes. De liker også ha en masse info, som vekt, ambisjoner, legning, høyde, hår farge etc. Akkurat det er faktisk for å kunne gi velbegrunnede råd, selv om det for begynnere kan fremstå som en smule pirkete. Kan bekrefte at Scale er veldig bra for heterofile med mørkeblondt hår @Lars - Scale i både karbon og alu har i en årrekke kommet med konisk/tapered styrerør.
|
|
|
14/05/2018 21:21
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Det høres ut som trådstarter er mest interessert i grussykling og da kan det meste av det som er nevnt fungere bra. Hvis han skal ut på grovere sti så er det større forskjeller. Brukt kan gi mye for pengene, men kjøp i så fall en som du kan få service og reparasjoner på lokalt hvis du ikke har kunnskapen selv.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
[Re: Sepeda]
14/05/2018 22:44
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Kan bekrefte at Scale er veldig bra for heterofile med mørkeblondt hår Auda… Ikke noen Scale på meg, da  <3
|
|
|
15/05/2018 06:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har du 11 000 å bruke på sykkel, hadde jeg (om mulig) kjøpt en pent brukt sykkel. Da får du sykkel med nypris på 20-25 tusen, og der er gir, bremser, gaffel, hjul osv. et par hakk opp på kvalitetsstigen.
Jeg har en tidligere versjon av 900 Expert, og den fungerer fint den, men den har også sine åpenbare svakheter: 1) Billig gaffel som etter et par år blir veldig uforutsigbar i hvor mye den demper, 2) Litt myke hjul, som i kombinasjon med 15mm qr aksling gir litt spaghetti-følelse ved krappe svinger. Har også klart å få dekket til å subbe i gaffelbeinet ved hard bremsing i sving, 3) Bremsene er vanskelig å fikse ordentlig, 4) 15 mm qr på hjulene er litt gammeldags, og man kan ikke bytte til andre hjul (om man har det). Markedet for bedre hjul med 15 mm qr er vel heller ikke all verden lenger.
Jeg har brukt min som sykkel til og fra jobb, sommer og vinter. Har stelt veldig bra med den, men likevel er det en del som skurrer. En brukt sykkel til omtrent samme pris tror jeg derfor vil gi vel så mye sykkelglede som en Expert 900.
Redigert av Øyvind V; 15/05/2018 06:41.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
15/05/2018 12:50
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En brukt sykkel til omtrent samme pris tror jeg derfor vil gi vel så mye sykkelglede som en Expert 900. For deg og meg - ja. Og om man kjøper av noen med lang fartstid her inne. Men for en som ikke har peil på komponenter er det fort gjort å bli lurt på Finn.
|
|
|
15/05/2018 12:54
|
elviz
Veteran
|
Veteran
Scale expert er en fin modell. Meget god ramme.. Hvilken årsmodell?
|
|
|
15/05/2018 16:26
|
Idart
Medlem
|
Medlem
Trek X-cal var min første terrengesykkel, suveren til akkurat det. God nok til alt man trenger for å begynne med denne idretten. Så vil man hvis man blir drithekta bytte den ut med en fulldemper el.l. om noen år, evt ha en fulldemper i tillegg. Men +1 for X-cal, litt sånn "built like a tank" sykkel
|
|
|
[Re: Sepeda]
16/05/2018 05:29
|
henkz
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Herlig, tusen hjertelig takk for råd! Godt å se at begge to er bra introsykler. Som nevnt tror kjører jeg nysykkel nå av den grunn at jeg føler jeg lett kan gå i baret vet å kjøpe en sykkel som tilsynelatende ser bra ut men plutselig kan én del etter en annen ryke. Om du mellom turene følger med på forumet, deler erfaringer, legger ut spørsmål og ikke minst hjelper andre, vil du raskt bli kjent med både mekanikk, teknikk og kultur. Det er ikke så komplisert som det kan synes.
Dette skal jeg absolutt gjøre, og gleder meg til det! Så får heller neste sykkel bli et beist av massive proporsjoner.
|
|
|
|
|