Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

IT bånd syndrom/Runners knee. Kortison?

IT bånd syndrom/Runners knee. Kortison? #2483253 14/05/2018 15:39
E
EveSteve Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Fikk dette underveis i Stjernetråkken for 1 måned siden. Smerter etter 1t i rittet, og pushet meg gjennom siste 3. Smerte på utsiden av kneet. Ny sykkel før rittet, hvor cleats var justert med tå pekende unormalt mye innover. Dette er altså utløsende årsak.
Voltaren-kur gjennomført samt regelmessig tøying, foamrolling og ostopati+fysioterapi.
Fremgang er minimal, og vurderer nå å sette kortison-sprøyte for å bli kvitt det.

Noen med anbefalinger for eller mot kortison ved ITB syndrom/runners knee?

Re: IT bånd syndrom/Runners knee. Kortison? [Re: EveSteve] #2483331 15/05/2018 06:39
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Jeg er kvitt det samme med å justere cleats utover, men den aller største tingen jeg har gjort er å styrke piriformis (liten rumpemuskel), TFL-muskelen og hofteleddsbøyermusklene så beinet/kneet ikke faller innover i harde tråkk... ingen medisin, unødvendig stretching/foamrolling eller kortison ble brukt heldigvis.

Øvelser for dette kan finnes på YouTube, måtte innom mange behandlere for å finne noen som skjønnte greia og gikk til kjernen av problemet.

Re: IT bånd syndrom/Runners knee. Kortison? [Re: EveSteve] #2483351 15/05/2018 07:52
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Skal også nevne at jeg har gjort til dels ganske store forandringer på holdning og hverdagsbevegelser. Aktiviserer ryggen mer når jeg går og står, går oppover trapper med en lett utoverrotasjon i knærne, løfter opp ting fra bakken med knærne ut, går fiskebein på ski med knærne ut osv osv. Alt dette monner og er med på å styrke de overnevnte musklene.

Moderator  support