Jeg hadde engang en slik tett plastdunk med lokk som var godt festet med tilsvarende innhold, som jeg skulle tømme en høst. Men jeg glemte den dessverre, slik at det stod der gjennom høsten, godt nedfryst gjennom vinteren opplagt, og til godt utpå sommeren da snøen var tint og det var mulig å komme seg til høyfjellet igjen.
Stor var overraskelsen, da jeg innså hva jeg hadde glemt sommeren etter, og fant en helt TOM bøtte et stykke bak utedassen. Lokket fant jeg igjen en del meter unna, men bøtta så rimelig ren ut - i hvert fall sammenlignet med hva jeg ventet å finne.
For meg så det ut som om en gjæring hadde startet i bøtta der den stod i sola, og et ikke ubetydelig trykk hadde utviklet seg og til slutt eksplodert med tilsvarende "møkksprut" - lokket var i hvert fall ikke tatt pent av, og opprinnelig var det jo "låst" på med medtallhåndtak.
Jeg gjentok aldri eksperiementet med intensjon, men har jo gjort meg noen tanker dersom er stakkars turgår passert omtrent samtidig med eksplosjonen...