|
Løpetrening - Barn
|
Løpetrening - Barn
14/05/2018 08:39
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Har en sønn på 8 (snart 9) som har løpeteknikk hvor han lander (og skyver fra) med hælen (bakre del av foten). Jeg ønsker å hjelpe ham til å endre på dette. Dette har ikke plaget ham på noe vis før, og han er ingen sinke, men nå har han begynt å få vondt i hæl/akilles. Kanskje det ikke har noen sammenheng, men jeg tror det kanskje har det.
Det jeg er ute etter er tips til enkle øvelser man kan gjøre for å terpe løping på framfot. Det aller viktigste er at dette skal gjøres som lek og morro, uten snev av "nå skal vi rette opp løpssteget ditt, gutt".
Finnes det noen tips og triks der ute? Jeg løper som en plattfot elefant selv (har derfor godt av denne type øvelser jeg også), og har derfor litt dårlige forutsetninger for å lære bort noe.
|
|
|
Re: Løpetrening - Barn
[Re: Øyvind V]
14/05/2018 10:41
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Løping i oppoverbakker er vel ganske greit for å få steget litt over på framfot?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
14/05/2018 11:12
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Smerter i hæl er veldig vanleg for gutar i denne alderen, og som oftast er det lite å gjera med det anna enn å avpassa aktivitetsnivået. Dette er ein heilt generell observasjon som kanskje eller kanskje ikkje er relevant for sonen din.
Når det gjeld det å få løpesteget hans «over på forfot», er eg litt skeptisk. Isolert sett vil dette gi enda større belastning på leggmuskulaturen, og såleis kan det føra til meir vondt. Kva del av foten som tar i bakken først, er eitt av fleire element i god løpeteknikk. Meir primært er god frekvens og isett så tett innunder kroppen som mogleg.
Val av fottøy kan vera enda meir avgjerande for endringar i løpeteknikk enn instruksjon. (Det er forska på dette, men eg hugsar ikkje referansen.)
|
|
|
[Re: Knirkekne]
14/05/2018 12:52
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Løping i oppoverbakker er vel ganske greit for å få steget litt over på framfot? Du definerer altså løping i oppoverbakker som "lek og morro"? Deg om det... Det jeg har tenkt ut selv er å lage en "stige" av tau, og ta sånne trippe-øvelser gjennom, sånn som fotballspillere gjør. I tillegg ser jeg for meg at jogg hvor man sparker seg selv i baken med hælen gjør noe med frekvens og snert. Da må man jo spenne fra litt ekstra. Jeg har ikke tenkt at han faktisk skal løpe og tenke "løp på framfoten, løp på framfoten, men at vi skal ha det gøy med noen øvelser der han ubevisst jobber med frekvens og det å være "på tå hev".
|
|
|
14/05/2018 12:55
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Fotballbane av gress - løp barbeint. De fleste kommer seg mer frempå da.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
14/05/2018 18:44
|
stosu
Besatt
|
Besatt
finnes det sko med 0 drop til så små til en OK pris? Jeg har god erfaring med 0-sko til meg selv
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
14/05/2018 20:25
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
finnes det sko med 0 drop til så små til en OK pris? Jeg har god erfaring med 0-sko til meg selv Altra One Jr. Tror ikke den norske importøren har den i sitt sortiment dessverre. Jeg får vel for ordens skyld legge til at jeg er sponset av Altra
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
14/05/2018 20:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Barn springer ju i alla typer sko och fotbollskor har väl inte så mycket drop som ett eksempel.
|
|
|
15/05/2018 18:52
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Ta dem med på orientering. Det kan være o-laget i nærområdet har et barneopplegg.
O-løp er egentlig bare heftig langintervall i terreng. Det blir også ganske målbart siden de på hver post må sjekke inn og med det ta tida.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
15/05/2018 19:50
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
tren opp styrken på leggmuskelen; tåhev, motbakkeløp, stige øvelser med fokus på å bevege seg på tå, ikke løp på asfalt eller annet hardt underlag, godt fottøy, ikke tren for mye, varier treningen mest mulig - dvs ikke bare løp, tøye mye !
mulig han lander på hæl og satser med hæl fordi muskelaturen er øm allerede
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
18/05/2018 11:42
|
Råtefella
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Ta gutten med til den lokale friidrettsklubben, så skal du se at de får sving på dere begge to etter hvert!
En del av friidrettstreningen består gjerne i forskjellige løpedrills, der noe av poenget er å komme opp med hofta og fram på foten i løpingen.
Hvis dere absolutt skal holde på for dere sjøl: Prøv ut "triplings" som ser ut som en slags sinnsvak forlengs "moonwalk". Det er også flere andre gode løpedrills å finne på Youtube.
Håper dere koser dere med å finne et bedre løpesteg sammen!
|
|
|
21/07/2018 16:51
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Støtter forslaget lengre opp med å løpe barfot på gress. Litt først og så øke mengden etterhvert. Ellers finnes det masse artige øvelser både mht forfotsteg og kanskje enda viktigere; være rank og "høy" og ha god posisjon i hofta: Hitlermarsj Grafsesteg Høye kneløft Hoppe tau, ett og to bein Og sjekk øvelser til etiopiske løpere på Youtube, f.eks denne: https://youtu.be/allcgyEAWB0(For ordens skyld; dette er utelukkende noe jeg kan litt om teoretisk. Løper selv som en plattfot potetsekk og jobber med saken selv nå for tiden...)
|
|
|
21/07/2018 19:45
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
først vil jeg fraråde å løpe barbeint i gresset (barefoot in the grass) ikke vet du hvem som har pissa/driti eller lagt igjen stein eller glasskår der.
så, vi snakker om ett barn her - gjør det morsomt og til en lek innen ballidrett er det noe som kalles skadefri, en serie øvelser som ligner på det tråkk'n roll nevner det er mengder med gode øvelser på youtube, søk på running/sprinting etc for podene mine har jeg brukt stiger, anbefales. løper vel ikke noe fortere men man blir lett på foten gode sko er viktig
igjen, dette er ett barn så pass på at øvelsene er morsomme og varierte. rimelig sikker på at dere ser fremskritt på dere begge
|
|
|
22/07/2018 12:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hmm, like anekdotisk.
Har gått og går fortsatt helst barfots. Uansett om det er by, bygd, barmark eller fjell (hår gått barfots med oppakning og). Har hatt to 'store' skader; spiker som gikk gjennom sålen (hadde på meg sko ja) og kutt fordi noen hadde kastet et vindu i et badevann. Til gjengjeld har jeg ingen fotproblemer; ingen fotsopp (ble varslet for fotsopp ved å gå barefots i garderober i idrettshaller), ingen neglsprekk, ingen liktorn eller andre typiske fotplager. Kan gå og løpe i hva som helst av sko (helst uten selvfølgelig) og aldri hatt noen løpeskader til tross for mye barforløping. Hadde det ikke vært for fruen hadde jeg lagt rullestein, grus og sand i hele huset.
Og ja, har garantert tråkket i mye tiss gjennom åra.
|
|
|
[Re: Tange]
22/07/2018 14:25
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hmm, like anekdotisk......
Hadde det ikke vært for fruen hadde jeg lagt rullestein, grus og sand i hele huset. Og ja, har garantert tråkket i mye tiss gjennom åra.
ganske imponert egentlig over hvordan du ønsker å ha det innendørs... hvis du har en fysikk som tilsier at du kan løpe barbeint der du måtte ønske så er det sikkert veldig bra for deg. jeg er ikke i nærheten av det. sikkert litt sleivete formulert fra min side, men jeg ser at det kan være en del utfordringer med å løpe barbeint, fx mtp infeksjoner etter å ha kuttet seg opp. spesielt hvis det er hunder i området  regner med at det er flere grunner til at folk flest bruker sko hvis du føler at rådet mitt om å bruke sko blir feil vil jeg anbefale deg og kontakte en lokal løpeklubb og høre hva de har å si. forhåpentligvis har de betydelig mer kompetanse på området enn meg !
|
|
|
[Re: Flamini]
22/07/2018 14:59
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hmm, like anekdotisk......
Hadde det ikke vært for fruen hadde jeg lagt rullestein, grus og sand i hele huset.
<... >
Og ja, har garantert tråkket i mye tiss gjennom åra.
ganske imponert egentlig over hvordan du ønsker å ha det innendørs... hvis du har en fysikk som tilsier at du kan løpe barbeint der du måtte ønske så er det sikkert veldig bra for deg. jeg er ikke i nærheten av det. Kan jo hende årsaken ligger i at du brukte (bruker) for mye sko eller gikk (går) for mye på slett underlag. sikkert litt sleivete formulert fra min side, men jeg ser at det kan være en del utfordringer med å løpe barbeint, fx mtp infeksjoner etter å ha kuttet seg opp. spesielt hvis det er hunder i området  regner med at det er flere grunner til at folk flest bruker sko Trur ikke mange funderer særlig mye over hvorfor de bruker sko. Folk er vanedyr vett'u. Tipper de fleste bruker vesentlig mer tid på hvordan skoene ser ut. Og det kan jo hende er årsaken til at de må(?) fortsette å bruke sko. hvis du føler at rådet mitt om å bruke sko blir feil vil jeg anbefale deg og kontakte en lokal løpeklubb og høre hva de har å si. forhåpentligvis har de betydelig mer kompetanse på området enn meg ! Tipper fysioterapeutkompissene har mer kompetanse enn løpeklubbene (de må jo 'rette opp' feilene som folk tilegner seg hos løpeklubbene) men de funderer nok veldig sjeldent over dette heller.
|
|
|
|
|