Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Leve framgiret - sliter med subb

Leve framgiret - sliter med subb #2482733 12/05/2018 10:14
M
Minime Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Nå er det vel vanskelig å nevne ordet framgir og samtidig bli tatt seriøst her, men satser på at det er noen igjen som fortsatt har erfaring med dette :-)

Er det slik at en noen år gammel SRAM X0 girspak burde kunne fungere bra med et ny generasjon XTR M9020 side swing framgir (direct mount)?

Tror spørsmålet egentlig blir om de "trekker like mye wire". Fra tidligere tider så mener jeg å huske at framgir kunne mixes mellom Sram og Shimano. Er det noe kjent endring på dette?

Jeg opplever nemlig at når jeg monterer XTR framgiret sammen med X0 girspak og Race Face Next SL krank med 38/28 drev så er det umulig å få bort all subb av kjede mot framgir. Det går helt fint å stille det inn slik at det akkurat ikke blir subb mot letteste gir, men da subber det ganske kraftig på det tyngste (subber på de 4 høyeste).
Og hvis jeg strammer kjedet litt mer slik at det ikke subber på tyngste gir, ja da subber det tilsvarende på de letteste girene ....

Har forsøkt både med 10 og 11 delt kjede og forskjellen er ikke veldig merkbar.

Til info er det en 10 girs kassett bak (32-11) - det er grusbanker dette altså, der fordelen er litt tettere giring - og gjenbruk av endel komponenter :-)

Evnt er det noen som sitter med M9000 XTR venstre girspak m/klemme (ikke ispec) som ikke brukes lenger, og som jeg kunne fått låne for å sjekke ut om ren XTR kombinasjon fungerer bedre?

Re: Leve framgiret - sliter med subb [Re: Minime] #2482793 12/05/2018 18:36
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sist jeg sjekka, var det forskjellig trekk på SRAM og Shimano.

Re: Leve framgiret - sliter med subb [Re: RoyK] #2482824 12/05/2018 21:10
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyK
Sist jeg sjekka, var det forskjellig trekk på SRAM og Shimano.

På bakgir har det alltid vore slik, men på framgir har tradisjonelt vore uproblematisk å mikse shimano og sram.

Eg brukte sram trigger på shimano framgir i mange år. Har noko endra seg kompatibilitetsmessig siste åra?

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord

Moderator  support