Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S

Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S #2482671 11/05/2018 20:56
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Sykler i dag på en Canyon Endurace CF str S med stack 556mm og reach 373.
Føler jeg sitter godt på denne selv om den nok heller mot å være i minste laget.
En Ultimate CF SL har i S henholdsvis 546 og 385.
Str M derimot har 567 og 391.

En Ultimate S vil da altså være ca 10mm kortere og lavere mens en M vil være 11mm høyere og 18mm lenger.

Hvordan vil forskjellen i sittestilling oppleves om jeg går til en Ultimate i str m?
Med min særs begrensede kunnskap om emnet vil jeg tro den ekstra lengden "spises" opp av høyere stack.
Jeg er ca 178.

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S [Re: Hans Wilhelm] #2482716 12/05/2018 07:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du beskriver nøyaktig hvordan forskjellene mellom selve rammesettene vil være hva gjelder stack og reach, bortsett fra at Ultimate i S vil ha rundt 10 mm lengre, ikke kortere reach enn Endurace i S.

Om man som et tankeeksperiment forutsetter at alle andre faktorer er like (plassering av sete, høyde mellomringer/spacere, lengde og vinkel på styrefremspring/stem, bredde på styret) vil forskjellene også gjelde for reell sittestilling. Da blir spørsmålet hva du foretrekker - lavere front og mer kompakt sittestilling eller høyere front og mer utstrakt sittestilling. Det er ikke slik at lengden på reach nulles ut av lengden på stack mellom størrelsene - det forblir en reell forskjell i sittestilling for en gitt rytter ettersom størrelsene er laget for forskjellige ryttere (forskjellig kroppsmål).

Men i realiteten vil forskjellene også påvirkes av hvordan du har satt opp din Endurace (særlig høyde mellomringer og lengde og vinkel på styrefremspring) og hvordan du vil sette opp evt. ny Ultimate. Størrelsene er også satt opp med komponenter av forskjellig størrelse. Foruten lengre krankarmer, har M også 10 mm lengre styrefremspring og 20 mm bredere styre enn S, noe som vil gjøre forskjellene i reell sittestilling større, om du ikke endrer komponenter.

Med din høyde er du midt mellom Canyons anbefalinger for S og M. Så vidt jeg kan se, anbefaler Canyon noe mindre størrelser (i stack og reach) enn de fleste andre merker. Det tilsvarer en anbefaling om mer kompakt og aggressiv sittestilling. For et internett-merke er det muligens et praktisk poeng at det er enklere å tilpasse en mindre ramme til en større rytter enn en større ramme til en mindre rytter. Poenget mitt er at du med din høyde neppe behøver å være redd for at M skal være for stor, med forbehold om proporsjoner som lengde på bein og armer.

Jeg tror utgangspunktet ditt bør være et annet: Du vurderer å bytte Endurace i Ultimate eller anskaffe Ultimate i tillegg til Endurace, stemmer? Hva ønsker du å oppnå med det?

Ultimate, med sine krappere vinkler og mer begrensede dekklaring, innbyr til mer aggressiv landeveissykling enn Endurace og det tilsier mer aggressiv posisjon, altså lavere front og mer utstrakt sittestilling. Jeg antar at du ønsker det samme.

Om du bruker ingen eller knapt noen mellomringer og har negativt vinklet styrefremspring på din Endurace i dag, ville jeg ikke valgt en Ultimate med høyere front. Da ville jeg valgt Ultimate i S og vurdert lengre styrefremspring. Det vil kunne gi deg både lavere front og mer utstrakt sittestilling. S gir deg også smalere styre originalt, med den aerodynamiske fordelen det gir.

Om du i dag bruker flere mellomringer og evt. har positivt vinklet styrefremspring på din Endurace, vil du kunne velge Ultimate i M og likevel få lavere front ved å bruke få eller ingen mellomringer (slam that stem) og bruke alminnelig negativt vinklet styrefremspring. Det vil da kunne gi deg like lav eller lavere front og samtidig mer utstrakt sittestilling.

Alt i alt ville jeg i ditt sted gått til en dyktig forhandler, fått veiledning og anbefalinger ut fra strategiske kroppsmål, mykhet og preferanser, eksperimentert med forskjellige oppsett, prøvesyklet, fått satt sykkelen opp med komponenter som passer (lengde styrefremspring, antall mellomringer, evt. bredde styre og lengde krankarmer) osv. Men man kan dessverre ikke få både postordre-priser og boutique-veiledning. Man må bare vite hva man takker nei til når man velger netthandel ICON_SMILE

Re: Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S [Re: Hans Wilhelm] #2482718 12/05/2018 08:08
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Takk for utfyllende svar. Vurderer å bytte ut ja. Jeg sykler verken ritt, fort eller veldig langt. Så i utgangspunktet trenger jeg verken Endurace sin langturkomfort eller Ultimate sin mer aggressive fremtoning.

Saken er vel den at jeg ser Ultimate som mer attraktive med tanke på utstyr og ikke minst FARGE.
Så for å forsøke å presisere spørsmålet bedre, hvor stor vil forskjellen føles på Endurace i S og Ultimate i M?
Har like mange ringer over og under stemet i dag og negativt vinklet.

Nybegynner på sykkel. Du kan følge utviklingen min her, http://wilhelmtrener.wordpress.com/
Lik på facebook for mer jevnlige "feelgood" oppdateringer https://www.facebook.com/wilhelmtrener
Re: Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S [Re: Hans Wilhelm] #2482722 12/05/2018 08:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Hans Wilhelm
Så for å forsøke å presisere spørsmålet bedre, hvor stor vil forskjellen føles på Endurace i S og Ultimate i M? Har like mange ringer over og under stemet i dag og negativt vinklet.

Det er som du skriver ca. 10 mm forskjell i stack. Om du bruker rundt 10 mm lavere mellomringer i Ultimate M, vil fronten i praksis bli like lav som Endurace i S med ditt oppsett.

Reach vil bli markant lengre i Ultimate M, altså mer utstrakt sittestilling. Forskjellen mellom rammesettene er som du skriver 18 mm. I tillegg kommer 10 mm lengre styrefremspring og 20 mm bredere styre. Samlet vil du få merkbart mer utstrakt/fremoverlent sittestilling. Du kan ved ønske redusere forskjellen med lengde og evt. vinkel på styrefremspring.

Hvordan denne forskjellen oppleves i praksis, vil avhenge av din egen mykhet og kroppslige proporsjoner.

Håper Endurace- og Ultimate-eiere som faktisk har erfaring, vil kunne gi deg bedre svar yes

Jeg glemte i farten at du har Endurace med felgbremser. Da forstår jeg bedre tanken ved bytte til Ultimate med skiver.

Re: Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S [Re: Hans Wilhelm] #2482949 13/05/2018 17:15
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K
Var sjølv innom samme problemstilling i fjor. Er 170 cm lang og endte på XS endurace. Har korte bein og tok sjansen på å bytte til 1 cm lengre stem i bytteperioden uten å egentlig ha peiling.

Med 27,5 mm med mellomringar, valg av stem mellom 80-120 mm og setepinne med forskjellig setback så er det nok rom for vesentlig meir variasjon i oppsett og valg av størrelse (hvis ein er mellom størrelsar) enn det er forskjell på dei to rammene i utgangspunktet. Min forrige sykkel var ein CX der eg måtte ha positivt vinkla stem for å unngå megadrop. Det såg ikkje ut, så eg turde ikkje anna enn å gå for endurace og er fornøgd med den så langt.

Eg ville tatt med meg endurace sykkelen til feks SFIT, fått eit tilpassa treningsprogram og eit svar på om ein ultimate i S eller M kan passe til deg. Så tar du ein oppfølgingstime hvis du ender opp med å bytte sykkel. Kjem langt der med dei kronene du sparer på internetthandel og sikkert betre hjelp enn du får i dei fleste sykkelbutikkar.

Saken er vel den at jeg ser Ultimate som mer attraktive med tanke på utstyr og ikke minst FARGE.

Har sjølv svart stealth og skulle gjerne ofra ein ryggvirvel eller nokre timar med tøying for Stage Race Blue. Er det den fargen du vil ha? ;-)

Re: Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S [Re: Kortbeint] #2482953 13/05/2018 17:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Onkelski
...setepinne med forskjellig setback...

Flott at Canyon-eier svarer! Gode poenger.

For sikkerhets skyld iler jeg til og minner om at sete bør plasseres utelukkende ut fra tråkk/knær/krank/pedaler, ikke for å påvirke sittestilling ICON_SMILE

Re: Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S [Re: Kortbeint] #2482964 13/05/2018 18:33
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Sitat: Onkelski

Har sjølv svart stealth og skulle gjerne ofra ein ryggvirvel eller nokre timar med tøying for Stage Race Blue. Er det den fargen du vil ha? ;-)

Stage race blue er fin, men ideelt sett er jo gran tourismo blue FANTASTISK! Liker også Roadster brown, tror jeg...
Synes bare stealth og disse grå"variasjonene" er så dørgende kjedelige uten at det egentlig er noe feil med de.

Jeg vet jo egentlig at både Endurace og Ultimate i str S passer, da jeg har hatt begge. Riktignok uten skiver, så disc-variantene er vel jevnt over noen mm lenger. Så tror nok jeg safer og går for S.
"Plutselig" i går var min gamle endurace solgt, så jeg sitter her og er kjøpelysten!
Trenger egentlig veldig lite spesifikt på ny sykkel da jeg er en middelmådig tykkfallen halvgammel mann som verken sykler ritt, langt eller fort, men er jo VELDIG gøy med fine sykler da.

Har ikke noe veldig satt budsjett, men en viss fornuft er vel greit. Både Di2 og skiver frister.
Har en Inflite jeg stort sett bruker om vinteren som jeg har lekt litt med tanken om å selge for så å kunne kjøpe en Grail til grovere bruk også kunne kjøpe en ordentlig jåleracer til pent vær om sommeren.

Hva ville du kjøpt?

Re: Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S [Re: Hans Wilhelm] #2482984 13/05/2018 19:54
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Re: Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S [Re: Hans Wilhelm] #2482991 13/05/2018 20:14
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis kjøpelysten er stor, lommeboka tjukk og en høytrykksbølge er på vei er det lite som når opp til Passoni.

https://www.passoni.it

Re: Geometri Canyon Ultimate str M vs Endurace str S [Re: runermm] #2482992 13/05/2018 20:16
H
Hans Wilhelm Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Sitat: runermm
Hvis kjøpelysten er stor, lommeboka tjukk og en høytrykksbølge er på vei er det lite som når opp til Passoni.

https://www.passoni.it

Lommeboka er ikke så tjukk 😁

Moderator  support, Valentino