Du beskriver nøyaktig hvordan forskjellene mellom selve rammesettene vil være hva gjelder stack og reach, bortsett fra at Ultimate i S vil ha rundt 10 mm lengre, ikke kortere reach enn Endurace i S.
Om man som et tankeeksperiment forutsetter at alle andre faktorer er like (plassering av sete, høyde mellomringer/spacere, lengde og vinkel på styrefremspring/stem, bredde på styret) vil forskjellene også gjelde for reell sittestilling. Da blir spørsmålet hva du foretrekker - lavere front og mer kompakt sittestilling eller høyere front og mer utstrakt sittestilling. Det er ikke slik at lengden på reach nulles ut av lengden på stack mellom størrelsene - det forblir en reell forskjell i sittestilling for en gitt rytter ettersom størrelsene er laget for forskjellige ryttere (forskjellig kroppsmål).
Men i realiteten vil forskjellene også påvirkes av hvordan du har satt opp din Endurace (særlig høyde mellomringer og lengde og vinkel på styrefremspring) og hvordan du vil sette opp evt. ny Ultimate. Størrelsene er også satt opp med komponenter av forskjellig størrelse. Foruten lengre krankarmer, har M også 10 mm lengre styrefremspring og 20 mm bredere styre enn S, noe som vil gjøre forskjellene i reell sittestilling større, om du ikke endrer komponenter.
Med din høyde er du midt mellom Canyons anbefalinger for S og M. Så vidt jeg kan se, anbefaler Canyon noe mindre størrelser (i stack og reach) enn de fleste andre merker. Det tilsvarer en anbefaling om mer kompakt og aggressiv sittestilling. For et internett-merke er det muligens et praktisk poeng at det er enklere å tilpasse en mindre ramme til en større rytter enn en større ramme til en mindre rytter. Poenget mitt er at du med din høyde neppe behøver å være redd for at M skal være for stor, med forbehold om proporsjoner som lengde på bein og armer.
Jeg tror utgangspunktet ditt bør være et annet: Du vurderer å bytte Endurace i Ultimate eller anskaffe Ultimate i tillegg til Endurace, stemmer? Hva ønsker du å oppnå med det?
Ultimate, med sine krappere vinkler og mer begrensede dekklaring, innbyr til mer aggressiv landeveissykling enn Endurace og det tilsier mer aggressiv posisjon, altså lavere front og mer utstrakt sittestilling. Jeg antar at du ønsker det samme.
Om du bruker ingen eller knapt noen mellomringer og har negativt vinklet styrefremspring på din Endurace i dag, ville jeg ikke valgt en Ultimate med høyere front. Da ville jeg valgt Ultimate i S og vurdert lengre styrefremspring. Det vil kunne gi deg både lavere front og mer utstrakt sittestilling. S gir deg også smalere styre originalt, med den aerodynamiske fordelen det gir.
Om du i dag bruker flere mellomringer og evt. har positivt vinklet styrefremspring på din Endurace, vil du kunne velge Ultimate i M og likevel få lavere front ved å bruke få eller ingen mellomringer (
slam that stem) og bruke alminnelig negativt vinklet styrefremspring. Det vil da kunne gi deg like lav eller lavere front og samtidig mer utstrakt sittestilling.
Alt i alt ville jeg i ditt sted gått til en dyktig forhandler, fått veiledning og anbefalinger ut fra strategiske kroppsmål, mykhet og preferanser, eksperimentert med forskjellige oppsett, prøvesyklet, fått satt sykkelen opp med komponenter som passer (lengde styrefremspring, antall mellomringer, evt. bredde styre og lengde krankarmer) osv. Men man kan dessverre ikke få både postordre-priser og boutique-veiledning. Man må bare vite hva man takker nei til når man velger netthandel