https://www.merida.no/racer-cyclo-cross-600-19292Denne solgte XXL ny til 10.000,- i fjor høst. Jeg kjøpte den, og bruker den til absolutt alt mulig rart, og den bare fortsetter å imponere meg.
På onsdag kjørte vi 4 manns-rulle inn Maridalen, uten at jeg klarte å spinne ut giringen. Deretter klatret vi opp til Movatn. Der kunne jeg holde komfortable
85 rpm i bratteste partiene, mens turkompis med vanlig Ultegra-oppsett sleit seg opp på 65 rpm.
I går kjørte jeg tempo-drag langs Gjersjøen med en annen kompis. 39km/t i snittfart, ikke i nærheten av å spinne ut giringen.
Sykkelen ble kjøpt som ett "møkkaværs"-alternativ til karbonraceren, men har over tid fått langt bredere bruksområde, og nå velges den av og til selv om været er aldri så flott. Det har dog blitt ett par oppgraderinger for å øke allsidighet og fornøyelse. Nå tror jeg ikke det er selve Merida-rammen som skal ha all ære for hvorfor jeg elsker denne sykkelen (den har defintivt noen ulemper jeg skulle vært foruten), men mer konseptet "allsidig landevei", selv om dette dog er en "cyclocross" by name. Men den har vel ikke noe utpreget kross-geometri (tror jeg). Her er ihvertfall det jeg elsker:
- Grussykling i Marka. Den fungerer helt konge. Dekklaringen er god, og jeg kjører 35mm Schwalbe G-one tubeless som grusdekk, og trives veldig godt. Når man pendler til jobb er det digg å ha så mange alternative ruter som mulig for å brekke opp rutinen. Og bor man i nærheten av marka, er det definitivt verdt å kunne ha grusruter som ett alternativ.
- Skivebremser. Mmmm.
- Vintersykling. Har pendlet den så og si hver uke gjennom hele vinteren. Brukt 40mm piggdekk på framdekket, og 35mm G-one på bakdekket. Jeg synes det er en ganske grei kombinasjon, men det er selvsagt også mulig å kjøre piggdekk på bakdekket om man ønsker.
- 1x giring. Å slippe framgir gir litt mindre plunder og heft. En ting mindre som skal justeres, og å vaske/rense rundt kranken er jo som en lek å regne sammenlignet med dobbel kjedering og framgir.
- Barnesete. Kjøpte bevisst alu-ramme for å kunne bruke seterørsmontert barnesetebrakett. Ungen elsker å sitte i barnesete, og den lette giringen gjør dette til en ok opplevelse også for meg

De viktigste oppgraderingene jeg har gjort, er å utvide med eget landeveishjulsett. Der bruker jeg XD-boss bak, som har gitt meg mulighet til å få 10T som tyngste gir, istedenfor 11T som er minste på Shimano-boss. I tillegg har jeg byttet krankdrevet til 42T. Så min lettest giring er nå 1:1, og min tyngste er 4.2:1. Jeg kan sykle ned i 10km/t og allikevel holde 80 rpm. Jeg kan sykle i 64.4km/t på 120 rpm. 80-120 rpm er ca det spennet kroppen min er komfortabel med å benytte. Kjører 28mm tubeless Schwalbe Pro One på landeveishjulene.
Av ulemper med sykkelen er det verdt å nevne 15x100mm TA foran, og 5mm QR bak. Det er en litt sær kombinasjon om man skal handle ferdigbygde hjulsett. Den har også post-mount bremsekalipere. Hovedpoenget her var mest å illustrere hvor mye sykkelglede jeg har fått ut av en sykkel som gir meg allsidigheten til å kjøre raskt på landeveien en dag, men kan pendle til jobb med piggdekk en annen. Men den var ett absolutt varp til prisen mener nå jeg, og da er jeg villig til å svelge en litt sær akslingstandard, og fraværet av flatmount kalipere.