Hei! Tenkte dette kunne være en generell tråd for å dele oppussingsprosjekter. Eller ikke. Blir vel opp til resten av forumfolket. Jeg tenkte i hvert fall å berette litt om ett prosjekt jeg skal ta fatt på i vår, og også søke litt råd.
Mine planer kan vel mer kalles vedlikehold, egentlig. Så generelt er det bare slitedeler som skal byttes ut, men sånn generelt lurer jeg på om det er andre ting jeg burde tenke på når jeg først skal gå til verks med dette? Er det noen ting som burde tas fra hverandre på noe vis og få en ordentlig vask/smøring? Er det noen andre deler som det også kan lønne seg å skifte ut? Er det noe jeg ikke burde gjøre?
Er denne sykkelen:
https://www.bianchi.com/global/bikes/bik...ikeIDMaster=806Lite er endret siden jeg kjøpte den brukt for to år siden, med unntak av vanlige slitedeler, og nytt 105-gir foran (det gamle knakk.) Visstnok ikke originalt stem, og ser også ut som det er en annen krank enn på bildet.
Sykkel ”ny”:

Sykkel nå:

(flere i album:
https://imgur.com/a/BBTFT4i)
På lista hittil står i hvert fall:
- ny styretape (kanskje Fabric Knurl, Lizard skins?
https://www.ebay.com/itm/Lizard-Skins-DS...e-/281958063680)
- nytt sete
Angående ny bar tape/sete: dette vet jeg er høyst subjektiv, og bare en triviell smakssak, men vil svart/svart gå til denne ramma? Sliter med å finne et passende hvitt sete. Vurderer eventuelt svart sete og styretape i lys celeste..
- nye dekk (har 23mm på nå. Ganske sikker på at jeg har plass til 25mm, men etter hva jeg har lest kan dekk som annonseres som 25mm visstnok være større? Så vurderer å gå for 23 for å være safe. I følge siden er hjulene Shimano WH-R500). Vurderer mest Conti GP 4000 23/25mm eller Vittoria Corsa G+ 23/25 enten sort eller med lyse sider (men frykter det kanskje blir litt ”mye”?)
- ny setepinne? (her lurer jeg på – er det nødvendig? Kan ny setepinne ’forbedre’ sykkelen? Er det vanlig å bytte det?)
Og dette tenker jeg ikke å gjøre med det første, men vil muligens bli gjort etter hvert:
- Muligens nytt styre (også kanskje gjerne noen av de ringene under)
- Kanskje også nytt stem (noe mer tradisjonelt passende for bianchi?)
(angående styre/sete(pinne), er dette noe en (uten såå mye peiling) burde ta hos en forhandler/sykkeltipasser? eller er det ikke så nøye?)
Sykkelen kommer for det meste til å bli brukt til ’vanlige sykkelting’… Dvs. sykle ute.. trening og slikt. Ellers kommer den mest sannsynligvis også til å bli med på en tur i sommer fra Oslo til Møre og Romsdal (kanskje ikke den
beste sykkelen for det, menmen). Og kanskje også noen andre lange turer. Tror kanskje den skal legges ut til salgs til høsten/neste vår. Men bare kanskje. Med mindre den skal brukes som rullesykkel (slik som den ble denne vinteren).
På forhånd – tusen takk for eventuelle tips/tilbakemeldinger. Ikke at jeg forventer at noen skal det,, men generelt sett lurer jeg bare på om det er noe jeg ikke har tenkt på. (håper dette er riktig kategori?/ikke er upassende på forumet)
Og så håper jeg bare at dette ikke ble alt for langt!