Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp, jeg skal pusse opp en sykkel!

Hjelp, jeg skal pusse opp en sykkel! #2481687 07/05/2018 16:33
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Hei! Tenkte dette kunne være en generell tråd for å dele oppussingsprosjekter. Eller ikke. Blir vel opp til resten av forumfolket. Jeg tenkte i hvert fall å berette litt om ett prosjekt jeg skal ta fatt på i vår, og også søke litt råd.

Mine planer kan vel mer kalles vedlikehold, egentlig. Så generelt er det bare slitedeler som skal byttes ut, men sånn generelt lurer jeg på om det er andre ting jeg burde tenke på når jeg først skal gå til verks med dette? Er det noen ting som burde tas fra hverandre på noe vis og få en ordentlig vask/smøring? Er det noen andre deler som det også kan lønne seg å skifte ut? Er det noe jeg ikke burde gjøre?

Er denne sykkelen: https://www.bianchi.com/global/bikes/bik...ikeIDMaster=806
Lite er endret siden jeg kjøpte den brukt for to år siden, med unntak av vanlige slitedeler, og nytt 105-gir foran (det gamle knakk.) Visstnok ikke originalt stem, og ser også ut som det er en annen krank enn på bildet.

Sykkel ”ny”:

Sykkel nå:

(flere i album: https://imgur.com/a/BBTFT4i)

På lista hittil står i hvert fall:
- ny styretape (kanskje Fabric Knurl, Lizard skins? https://www.ebay.com/itm/Lizard-Skins-DS...e-/281958063680)
- nytt sete
Angående ny bar tape/sete: dette vet jeg er høyst subjektiv, og bare en triviell smakssak, men vil svart/svart gå til denne ramma? Sliter med å finne et passende hvitt sete. Vurderer eventuelt svart sete og styretape i lys celeste..
- nye dekk (har 23mm på nå. Ganske sikker på at jeg har plass til 25mm, men etter hva jeg har lest kan dekk som annonseres som 25mm visstnok være større? Så vurderer å gå for 23 for å være safe. I følge siden er hjulene Shimano WH-R500). Vurderer mest Conti GP 4000 23/25mm eller Vittoria Corsa G+ 23/25 enten sort eller med lyse sider (men frykter det kanskje blir litt ”mye”?)
- ny setepinne? (her lurer jeg på – er det nødvendig? Kan ny setepinne ’forbedre’ sykkelen? Er det vanlig å bytte det?)
Og dette tenker jeg ikke å gjøre med det første, men vil muligens bli gjort etter hvert:
- Muligens nytt styre (også kanskje gjerne noen av de ringene under)
- Kanskje også nytt stem (noe mer tradisjonelt passende for bianchi?)

(angående styre/sete(pinne), er dette noe en (uten såå mye peiling) burde ta hos en forhandler/sykkeltipasser? eller er det ikke så nøye?)

Sykkelen kommer for det meste til å bli brukt til ’vanlige sykkelting’… Dvs. sykle ute.. trening og slikt. Ellers kommer den mest sannsynligvis også til å bli med på en tur i sommer fra Oslo til Møre og Romsdal (kanskje ikke den beste sykkelen for det, menmen). Og kanskje også noen andre lange turer. Tror kanskje den skal legges ut til salgs til høsten/neste vår. Men bare kanskje. Med mindre den skal brukes som rullesykkel (slik som den ble denne vinteren).

På forhånd – tusen takk for eventuelle tips/tilbakemeldinger. Ikke at jeg forventer at noen skal det,, men generelt sett lurer jeg bare på om det er noe jeg ikke har tenkt på. (håper dette er riktig kategori?/ikke er upassende på forumet)
Og så håper jeg bare at dette ikke ble alt for langt!

Re: Hjelp, jeg skal pusse opp en sykkel! [Re: likeråsykle] #2481747 07/05/2018 20:41
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Du kan, etter min mening fint ha svart/svart sete/styretape på den der. Sete velger du utfra det som passer deg best. Ja, det stemmet ser helt malpassert ut på den sykkelen der. Kjøp et annet fra f.eks Deda. Regner med at du sikkert skal ha et litt lengre stem?
Hvis du først og fremst skal bruke den som godværssykkel kan du vel fint ha skinwall-dekk, men jeg er ikke noen ekspert, jeg safer selv på gp4000 SLii
Når det gjelder setepinne kan du sikkert få litt mer "flex" av å velge en annen setepinne i karbon, men jeg har lest noen som mener at du får mer for pengene med titan/karbon-rails på setet når det gjeldrt komfort, enn å oppgradere til karbonsetepinne

Re: Hjelp, jeg skal pusse opp en sykkel! [Re: likeråsykle] #2481769 07/05/2018 22:17
MariusN Offline
Entusiast
Entusiast
Hei!

Dette hørtes dyrt ut, om planen er å selge allerede til høsten eller å bruke den som rullesykkel?

Jeg ville faktisk sett på priser på en komplett Tiagra gruppe istedet for å skifte kassett, klinger, klosser, wire osv. Tror ikke det er mye om å gjøre prismessig her. (2660kr +mva for komplett Tiagra på Bike24) Funksjonen på nye Tiagra er lik, eller marginalt bedre, og den ser mye freshere ut. Hvis du kjøper styre, stem og setepinne i den «enkleste» serien fra Deda får du masse for pengene og deler som matcher sykkelens «opphav».
Har selv god erfaring med å handle på sider som Bike24, Wiggle og ChainReactionCycles.

Har din lokale sportsbutikk noen av delene er dette enda bedre, men ofte er disse sidene uslåelige på pris.

Ville gått for svart/svart eller svart/celeste som du selv nevner. Vær oppmerksom på at dersom du «slammer» stemmet, dvs fjerner de spacerne samt setter på et lengre stem, så vil sykkelen bli vesentlig mer aggressiv enn den er på nåværende tidspunkt. Til info.

Vittoria Corsa med gumwall slår forresten aldri feil på en Bianchi. Lykke til!

Re: Hjelp, jeg skal pusse opp en sykkel! [Re: likeråsykle] #2481910 08/05/2018 12:09
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hei, du tar fatt på samme oppgaven som jeg har holdt på med de siste to årene. Jeg kjøpte en godt brukt Bianchi for 2 år siden, og brukte den slik den var.

Byttet først sadel og styretape, og så var det setepinne, og så tok jeg resten nå i vinter. Slik sykkelen fremstår i dag, er det stort sett kun ramme og hjulsett som er igjen.

Jeg har handlet en del av småkomponentene under momsgrensa fra de store nettbutikkene i utlandet, de dyrere komponentene pent brukt fra finn og resten fra norske nettbutikker. Klart at dette koster, men jeg har fått det slik jeg ville, og vet nøyaktig hvordan ting fungerer og hvorfor jeg har valgt som jeg har gjort. Dersom du skal ta alt på en gang, så er det sikkert greit å kjøpe komplett gruppe der det er billig, og ikke kjøpe en og en komponent. Tipper at jeg endte på 5-6000 med alt fra krank til slanger.

Jeg ser jo for meg at jeg kommer til å bytte både ramme og hjulsett etterhvert, men enn så lenge så fungerer det og er greit nok til mitt bruk.

Slik ser den ut i dag:

Du skal ha mere enn 10 tommeltotter om du ikke klarer å fikse dette selv, og google for å finne rette komponenter og dimensjoner. Helt basic sykkel-verktøy for å montere kranklager, kassett og en avbitertang er rimelig og alltid kjekt å ha. Fordelen med å gjøre alt selv, er at neste gang noe må byttes eller justeres, så fikser du det enkelt selv.

Lykke til ICON_SMILE

Redigert av Brusdalen; 08/05/2018 12:12.
Re: Hjelp, jeg skal pusse opp en sykkel! [Re: likeråsykle] #2481981 08/05/2018 17:13
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Min personlige prioriteringsrekkefølge er:

Grundig vask, oppfetting av lager der det trengs. (krever litt demontering, men om krank og styre føles myke og uten motstand kan du regne med at det er ok.

Bytte kabler, strømper og styretape. Bare det henter frem "nysykkelfølelsen"

Dette koster lite.

Sett så evt på et litt lengre stem. 100mm Deda Zero1 koster 249.- og duger så det holder.
Vil du matche setepinne så koster Deda Zero1 pinne 229.- og skal du toppe det med et Deda Zero1 styre vil det også koste 229.-

Dekk bytter du når de er utslitt og om du har plass til 25mm velger du det.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/

Moderator  support, Valentino