Hei! Hadde satt pris på noen kloke tilbakemeldinger på følgende problem. Ultegra 10 delt system som fungerte utmerket helt til et ledd i kjede splintra seg. Kjedet var i ferd med å ryke. Bytta kjede til et nytt ultegra kjede med KMC missing link da shimano kjedebolten knakk da jeg prøvde å få den på plass. Etter at kjedet er byttet hopper kjedet på kransen. Dette skjer kun når jeg bruker lilleskiva. Hva kan årsaken være? Kan det være at jeg har telt feil og at kjedet nå er ett ledd eller to lenger enn det gamle? Det virker jo logisk i forhold til at det kun hopper når jeg er på lilleskiva. Eller bør jeg også bytte krans når jeg har bytta kjede?
Dette skyldes at kassetten er blitt for slitt før kjedebyttet. Gjerne fordi kjedet burde blitt skiftet før, men på et eller annet tidspunkt vil jo kassetten bli utslitt uansett. Når tennene da er for slitt og spisse som haifinner, så fungerer det fortsatt sammen med kjedet som er slitt til og tilpasset seg, men ikke med et nytt kjede. Det merkes da med slike hopp når man tråkker til. Og gjerne på de mest brukte/slitte drevene også.
Ganske vanlig problemstilling ved kjedebytte. Kjedet vil dog tilpasse seg kassett og klinger etter en tids slitasje, med mindre disse ikke er allerede er over grensen for utskiftning. Etter, tja, ca. 50 mil, så vil du merke at glippingen opphører...